DROPS / 15 / 8

DROPS 15-8 by DROPS Design

DROPS sweater og vanter i Ardesia el. Vienna med nordisk og grafisk røde lus.

DROPS design: Model nr G-042
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Small - Medium - Large
Materialer: DROPS Ardesia fra Garnstudio
300-300-300 gr f.nr 002, grå
200-200-250 gr f.nr 004, natur

DROPS Vienna fra Garnstudio
280-320-320 gr f.nr 020, grå
200-200-240 gr f.nr 001, hvid

DROPS Alpaca fra Garnstudio
50-50-50 gr f.nr 3620, rød

DROPS Rundp og Strømpep 3 og 6.

Strikkefasthed: Ardesia: 10 x 10 cm = 12 m x 16 p på p 6 og mønster. Vienna: 10 x 10 cm = 13 m x 16 p på p 5,5 og mønster.

DROPS Ardesia DROPS Ardesia
85% Alpaca, 15% Acryl
Rib: * 1 r, 1 vr *

Mønster: Hele mønsteret glatstrikkes.

Ryg- og forstykke: Alle røde m strikkes med dobbelt tråd. (hvis sweateren strikkes med Vienna bruges p 5,5 i stedet for p 6). Tallet i () = Vienna. Sweateren strikkes på rundp og klippes op til ærmegab bagefter. Slå 130-134-138 (136-142-150) m op på rundp 3 med grå og strik 6 cm rib. Skift til rundp 6 og M.1 - samtidigt med der tages 2-10-18 (8-14-18) m ud jævnt fordelt på 1.p = 132-144-156 (144-156-168) m. Når arb måler 30-30-31 (30-30-31) cm - husk på strikkefastheden - tages der 4 m ud i hver side til ærmegab (disse m er til at klippe op i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret). Når arb måler 54-54-56 (54-54-56) cm strikkes M.2 - Samtidigt efter 1.p i M.2 lukkes de midterste 20 (22) m af til hals midt foran og arb strikkes færdigt frem og tilbage på p. Videre lukkes der af mod halsen således: 2 m 1 gang og 1 m 1 gang på hver 2.p – Samtidigt når arb måler 59-59-61 (59-59-61) cm lukkes der 24 (26) m af midt bag og derefter lukkes der 1 m af i hver side mod halsen på næste p. Efter M.2 strikkes 1 p natur, derefter lukkes der af. Arb måler ca 60-60-62 (60-60-62) cm.

Ærme: Slå 32-32-34 (36-38-38) m op på strømpep 3 med grå og strik 5 cm rib. Skift til strømpep 6 og M.1 - samtidigt med der tages 4-4-2 (6-4-4) m ud jævnt fordelt på l.p = 36-36-36 (42-42-42) m. Videre tages der 2 m ud midt under ærmet ialt 18-18-19 (18-18-19) gange på S+M: * skiftevis hver 4., 4., og 3.p * L: * skiftevis hver 3., 3. og 4.p * = 72-72-74 (78-78-80) m, de udtagede m strikkes ind i mønsteret efterhånden. Når der er 6 cm tilbage af ærmet (afpas efter mønsteret) strikkes M.2. Efter M.2 måler arb ca 51-49-47 (51-49-47) cm, strik 5 omg glatstrik med vrangen ud til belæg over klippekanten. Luk af.

Montering: Sy en mærketråd ned i de 4 udtagede m i hver side. Sy 2 maskinsømme rundt om mærketråden - 1. søm 1/2 m fra mærketråden 2. søm 1/2 m længere inde. Klip op mellem maskinsømmene. Sy skuldersømmen. Saml ca 72 (80) m op rundt i halsen på rundp 3 med grå og strik rib således: 8 cm grå, 2 cm hvid, luk af med r og vr. Sy ærmerne til ryg- og forstk således: skiftevis 1 sting i sidste retstrikkede omg på ærmet og et sting i m efter maskinsømmen på ryg- og forstk. Vend vrangen ud på sweateren og sy de sidste 5 glstrikkede omg på ærmet over klippekanten i hånden.

Striber: * 1 m grå, 1 m rød * Mønsteret glatstrikkes.
________________________________________

Vanter:

Slå 30 m op på strømpep 6 med grå og strik 8 omg glatstrik, 1 omg vr (= ombukningskant - herfra måles arb), M.2 - på sidste omg lukkes der 4 m af jævnt fordelt = 26 m. Strik striber. Når arb måler 10 cm sættes de midterste 6 m på en tråd til tommelfinger - slå 8 m op over de aftagede og fortsæt rundt. Når arb måler 23 cm strikkes hver 4.m sammen. Når arb måler 24 cm strikkes hver 4.m sm. Når arb måler 25 cm strikkes hver 4.m sm. Luk af når arb måler 26 cm og sy toppen sammen. Tommelfinger: Saml m op fra tråden og saml de 8 nye m op på strømpep 6 og strik 7 cm striber samtidig tages der ind som før til tommelfingeren 2 m ialt 3 gange på hver 3.omg. Luk de resterende m af. Sy sammen i toppen.

Diagram

= grå - Ardesia
= natur - Ardesia
= rød - Camelia

Kommentere opskrift DROPS 15-8