DROPS / 19 / 5

DROPS 19-5 by DROPS Design

DROPS genser i Vienna med Kløver.

Stikkord: blomst, gensere, nordisk,

DROPS design: Modell nr O-112
-------------------------------------------------------

DROPS Retro 1980-1993

Størrelse: Small (Medium-Large)
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
300 (350-400) gr f.nr 035, marine
50 (100-100) gr f.nr 032, sjøgrønn
50 (100-100) gr f.nr 007, lilla
50 (50-100) gr f.nr 025, blå
50 (50-50) gr f.nr 004, mint

DROPS Rundp og Ermp 3,5 og 6.

Strikkefasthet: 10 x 10 cm = 13 m x 16 p på p 6 og glstrikk.

Vrbord: 1.p: * 1 r, 1 vr *
2.p: * 1 vridd r, 1 vr * Gjenta 1. og 2.p.

Mønster: Bolen: M.1, M.2, M.1, strikk av M.2 til ferdig mål. Ermet: 1 (1-2) cm marine, M.1, M.2, strikk av M.1 til ferdig mål.

Bolen: Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermhull etterpå. Legg opp 142 (148-156) m med marine på rundp 3,5 og strikk 6 cm vrbord. Bytt til rundp 6 og glstrikk samtidig som det økes 2 (8-12) m jevnt fordelt på l.p = 144 (156-168) m. Husk på strikkefastheten. Når arb måler 8 (9-10) cm strikkes mønster (se forkl). Når arb måler 30 (31-32) cm økes det 4 m i hver side til ermhull (disse m er til å klippe i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret) Når arb måler 56 (57-58) felles det 24 (24-24) m midt foran til hals og arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles i hver side mot halsen 2 m x 1 og 1 m x 1 hver 2.p. Samtidig når arb måler 59 (60-61) cm felles det 28 m midt bak til hals og videre felles 1 m i hver side mot halsen på neste p. Fell de resterende m til skulder når arb måler 60 (61-62) cm.

Erme: Legg opp 36 (38-38) m på ermp 3,5 med marine og strikk 5 cm vrbord. Bytt til ermp 6 og Mønster (se forkl.) samtidig som det økes 3 (1-1) m jevn- fordelt på 1.p = 39 (39-39) m. Videre økes midt under ermet på hver side av midtm 1 m x 20 (21-21) vekselvis * hver 3. 3. og 4.p * = 79 (81-81) m. Etter siste mønster - arb måler ca 50,5 (49,5-48) cm - strikkes det 4 omg glstrikk med vrangen ut til belegg over klippkanten, fell av.

Montering: Sy en merketråd ned i de 4 økte m i hver side. Sy 2 maskinsømmer rundt merketråden -1. søm 1/2 m fra merketråden og 2.søm 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp mellom maskinsømmene til ermhull. Sy skuldersømmen. Plukk opp ca 80 m rundt halse.1 på rundp 3,5 med marine og strikk 3 cm vrbord, fell av. Sy ermene til bolen slik:
Vekselvis 1 sting i siste rett-strikkede omg på ermet og 1 sting i m etter maskinsømmen på bolen. Vend vrangen ut på genseren og sy de siste 4 glstrikkede omg på ermet over klippkanten for hånd.

= sjøgrønn
= mint

Kommentér oppskrift DROPS 19-5