DROPS Baby / 13 / 31

Timmy the Turtle by DROPS Design

DROPS Kosedyr : Skilpadde i ”Muskat” eller ”Safran”

Stikkord: dyr, leker,

Materialer: DROPS Safran/Muskat fra Garnstudio
Alle kosedyr veier under 50 gr. Bruk restegarn og velg selv de fargene/fargekombinasjonene du måtte ønske (se bilde for forslag).

DROPS Heklenål nr 3 til ”Safran” eller 3 ½ til ”Muskat”

SKILPADDE:

Skilpadden hekles med DROPS Muskat, med stripete skall, en spiral til hale, ensfarget føtter og hode.
Skallet: Skallet hekles som stor ball fra 1. til 9. omg. Videre hekles det to omg til, samtidlig som økningen fortsettes som før = 11 omg (Hekle 2 stk = under- og overskall)
Ben: Hekle 4 ben med utgangspunkt i øye/ arm-forkl, hekle 1. til 7.omg. Fyll med vatt og hekle åpningen sammen.
Hode: Hekle som stor ball fra 1. til 4.omg = 18 fm. Videre hekles det 10 omg (med 1 fm i hver fm = totalt 14 omg). Fyll med vatt og hekle åpningen sammen.
Øyer: Hekle som dutt men i tillegg hekles det 1 omg med 1 fm i hver m slik at det totalt er heklet 3 omg.
Hale: Hekle en spiral.
Montering: Legg føttene, hode og halen mellom under- og overskall. Hekle rundt skallet med fm, stikk nåla gjennom alle lagene slik at alle delene blir heklet fast. NB: Fyll vatt i skallet før det hekles helt sammen.

Sammenhekling av fm: Hekle 2 fm sammen til 1 fm slik: Stikk nåla inn i første m, hent tråden, stikk nåla inn i neste m, hent tråden, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle 3 m på nåla.

STOR BALL:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: Hekle 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver fm = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.omg: * 1 fm, 2 fm i neste m *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 18 fm.
5.omg: * 2 fm, 2 fm i neste fm * , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
6.omg: * 3 fm, 2 fm i neste fm *. gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm
7.omg: * 4 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm.
8.omg: * 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
9.omg: * 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 48 fm.
10.-24.omg: 1 fm i hver fm avslutt omg med 1 kjm i første fm, 1 lm.
25.omg: * 6 fm, deretter hekles 7. og 8. fm sammen til 1 fm *- se forkl over gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 42 fm.
26.omg: * 5 fm, deretter hekles 6. og 7. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 36 fm
27.omg: * 4 fm, deretter hekles 5. og 6. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 30 fm.
28.omg: * 3 fm, deretter hekles 4. og 5. fm sammen til 1 fm , gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 24 fm.
29.omg: * 2 fm, deretter hekles 3. og 4. fm sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm =18 fm.
Fyll ballen med vatt.
30.omg: * 1 fm, 2. og 3. fm hekles sammen til 1 fm *, gjenta fra *-* avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm = 12 fm
31.omg: * Hekle alle fm sammen to og to.
Klipp tråden og sy sammen hullet.

MELLOMSTOR BALL:
1.-8. omg hekles som stor ball,
deretter 10.-14. omg og videre 26.-31. omg.

LITEN BALL:
1.-6. omg hekles som stor ball.
10.-18. omg og videre 28-31. omg.

FØTTER:
1.rad: Hekle 5 lm, snu, hopp over første lm og hekle 4 fm tilbake, 2 lm, snu.
2.rad: 2 fm i hver fm, 2 lm, snu.
3.rad: Hekle 1 rad fm = 8 fm, 2 lm, snu. 4.rad: 1 fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 2 fm, 1 fm i neste fm, 4 lm, 3 st i første lm, hopp over 1 fm, 1 fm i siste fm.

ØYNE / ARMER:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
3.omg: 2 fm i hver m = 12 fm, avslutt med 1 kjm i første fm, 1 lm.
4.-7.omg: Hekle fm rundt, avslutt med 1 kjm i første fm, fest tråden.

DUTT:
1.omg: Hekle 3 lm, fest til en ring med 1 kjm i første lm.
2.omg: 6 fm i ringen, avslutt med 1 kjm i første fm.

SPIRAL:
1.rad: Hekle 12 lm, snu.
2.rad: Hekle 3 st i hver lm, klipp tråden.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

SKILPADDE:... Hode: Hekle som stor ball fra 1. til 4.omg = 18 fm. Videre hekles det 10 omg (med 1 fm i hver fm = totalt 14 omg. Fyll med vatt og hekle åpningen sammen.
Oppdatert online: 25.10.2010
SPIRAL:
2.rad: Hekle 3 st i hver lm, klipp tråden.
Oppdatert online: 21.06.2013

Kommentarer (20)

Legg inn en kommentar!

Iris 08.09.2018 - 14:50:

Ciao, la tartarughina è stupenda e appena visto ho iniziato a farla. Sto avendo problemi però a capire come partire con le zampine: nelle spiegazioni c'è scritto 1° riga 6mb, ma le 6 maglie basse come le faccio partire? Devo fare 6 catenelle o un anello magico? Oppure devo partire seguendo le istruzioni della protuberanza, poi proseguire con gli occhietti e poi con le 6 mb? Grazie in anticipo per l'aiuto

DROPS Design 08.09.2018 kl. 15:18:

Buongiorno Iris. Abbiamo corretto le spiegazioni per le zampe. Buon lavoro!

Valentina 01.03.2018 - 21:04:

Scusate le due parti del guscio sono esattamente identiche da lavorare? e dunque se cosí è la parte superiore si rialza rispetto al sotto inserendo l'imbottitura?

DROPS Design 01.03.2018 kl. 23:13:

Buongiorno Valentina. Sì le due parti del guscio sono uguali e inserendo l'imbottitura la parte sopra si rialzerà. Buon lavoro!

Betina 05.05.2015 - 18:19:

Hej. Har nu hæklet alle delene til den søde lille skildpadde, men Jeg kan simpelthen ikk forstå hvordan man får hæklet det hele sammen de steder hvor man skal igennem 3 lag :(

DROPS Design 06.05.2015 kl. 17:43:

Hej Betina. Du skal simpelthen stikke din naal igennem alle 3 lag (over-/underskjold og ben), traekke traaden igennem og haekle.

Anna 02.09.2014 - 10:06:

Rigtig fin opskrift på skildpadden. Jeg vil gerne hækle den med et stort skjold - har du en fornemmelse for meget garn der anvendes til dette-evt i forhold til det lille? På forhånd tak

DROPS Design 02.09.2014 kl. 12:21:

Nej det går desværre ikke at sige og så er det jo forskellige farver. Tal gerne med din lokale DROPS forhandler hvis du er i tvivl om garnforbruget.

Basia 02.07.2014 - 14:48:

Proszę o wzór żółwia w języku polskim :)

Tobias Juliussen 12.06.2014 - 05:43:

Forstår ikke hvad * betyder?

DROPS Design 12.06.2014 kl. 19:09:

Hej Tobias. Du skal gentage beskrivelsen mellem stjernerne: *-*

Nathalex 06.05.2014 - 10:43:

Bonjour, je bloque complètement pour assembler la tortue. Je ne comprends pas comment faire des mailles serrées quand il y a une patte, ou la tête, ou la queue, entre les deux carapaces ? Pouvez-vous m'expliquer ? Comment faire pour que le fil ne soit pas obligé de "faire le tour" de la patte (ou tête ou queue) ? On doit assembler envers contre envers ou endroit contre endroit ? Merci de votre réponse, qui me permettra j'espère de finir cette jolie tortue !

DROPS Design 06.05.2014 kl. 13:35:

Bonjour Nathalex, pour tout assembler entre les 2 moitiés de carapace, on pique le crochet d'abord dans les 2 moitiés de carapace pour crocheter des ms (sur l'endroit), puis, quand on assemble par ex une patte, on place la patte entre les 2 moitiés de carapace et on pique le crochet dans les 3 épaisseurs. Bon crochet !

Lene Pedersen 19.01.2014 - 16:16:

Hej....forstår ik opskrift ....skal bolden gemmes helt under de to skjolde ? Eller skal noget af bolden, blive synligt efter sammen hækling ? ? HJÆLP HJÆLP .... Lene

DROPS Design 20.01.2014 kl. 10:42:

Hej Lene. Skjoldet er to "halve" bolde du saa haekler sammen. Du hekler skjoldet som den store bold fra 1. til 9. omg. Videre hækles der to omg til, samtidlig som udtagningen fortsætter som før = 11 omg - dvs, f.eks. omg 10 bliver: 7 fm, 2 fm i naeste omg. Hækl 2 stk = under- og overskjold. Saa haekler du 4 ben med udgangspunkt i beskrivelsen til öjne/arm forklaringen, men kun omg 1 til 7 og saa videre.

Ingrid Plejdrup 18.01.2014 - 20:16:

Forstår heller ikke opskriften :-( hvor skal bolden monteres,det står der ikke noget om i opskriften! Skal den gemmes mellem skjoldene eller skal den måske monteres under skjoldene, når de er hæklet sammen?

Dorthe 17.01.2014 - 02:02:

Jeg forstår ikke et klap af denne opskrift overhovedet.

DROPS Design 17.01.2014 kl. 17:31:

Hej Dorthe. Hvad er det praecis du ikke forstaar? Der staar i opskrift hvilke dele du skal haekle og beskrivelsen af hver del finder du ogsaa her.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 13-31