DROPS / 95 / 27

DROPS 95-27 by DROPS Design

DROPS jakke i ”Paris” med ¾-lange ærmer.

500-550-600-650-700 gr f.nr 55, armymeleret

DROPS Pinde nr 5 - eller den p du behøver for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS Pinde og Rundp nr 4 (til kanter).
DROPS Kokosknap, nr 515: 4 stk.

fra 7.00 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 8.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 7.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 70kr. Læs mere.
Perlestrik: 1.p: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*. 2.p: r over vr og vr over r. Gentag 2.p.

Indtagningstips (gælder ærmegabet):
Der tages ind indenfor 4 m glatstrik.
Alle indtagninger sker fra retsiden.
Tag ind således efter 4 m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således før 4 m: 2 ret sm.

Rygstk: Slå 70-78-86-94-104 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 5 og strik glatstrik. Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 7. cm totalt 3 gange = 76-84-92-100-110 m. Når arb måler 29-30-31-32-33 cm lukkes der 4-5-6-7-8 m af i hver side til ærmegab. Nu tages der 1 m ind på hver 2.p – se Indtagningstips 4-6-7-9-12 gange = 60-62-66-68-70 m. Når arb måler 46-48-50-52-54 cm lukkes de midterste 16-16-18-18-18 m af til hals. Videre lukkes der 1 m på næste p mod halsen = 21-22-23-24-25 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 48-50-52-54-56 cm.

Højre Forstk: Slå 10-14-18-22-27 m op (inkl 1 kantm i siden) på p 5.
Læs hele afsnittet før det strikkes!
Strik glatstrik – samtidig tages der ud mod midt foran – sæt 1 mærketråd der hvor udtagningen starter og slutter - på hver 2.p: 5 m 1 gang, 4 m 1 gang, 3 m 1 gang, 2 m 2 gange og 1 m 5 gange. Samtidig når arb måler 10 cm tages der ud i siden som på rygstk. Efter alle udtagninger er der 34-38-42-46-51 m på p.
Læs hele næste afsnit før det strikkes.

Ærmegab: Når arb måler 29-30-31-32-33 cm fra opslåningskanten lukkes der af til ærmegab som på rygstk.
Samtidig når arb måler 30-31-32-33-34 cm lukkes der af til hals mod midt foran - luk 1 m af på hver 6.p: 5-5-6-6-6 gange. Efter alle aflukninger til ærmegab og hals er der 21-22-23-24-25 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 48-50-52-54-56 cm fra opslåningskanten.

Venstre Forstk: Strik som højre forstk men modsat.

Ærme: Slå 42-44-46-48-50 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 4. Strik perlestrik i 5 cm, derefter strikkes 1 p ret fra retsiden og 1 p ret fra vrangen. Skift til p 5 og fortsæt med glatstrik. Samtidig når arb måler 6 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 3.-2,5.-2.-2.-1,5. cm totalt 9-10-11-12-13 gange = 60-64-68-72-76 m. Når arb måler 33-32-31-30-28 cm lukkes der af til ærmekuppel på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 3 gange, 1 m 2-3-4-5-7 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 41 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 42 cm.

Montering: Sy skuldersømmene.
Sy sidesømmene indenfor 1 kantm.
Kant rundt om ryg- og forstykke: Strik ca 360-380-400-420-440 m op (= ca 19 m på 10 cm) fra retsiden på rundp 4. Start midt bagpå i nakken og strik rundt om hele åbningen. Strik 1 omg vrang og 1 omg ret. Fortsæt med perlestrik. Når kanten måler 1½ cm tages der 2 m ud ved hver af de 2 mærketråde nederst på hver forstk - tag ud ved at strikke foran og bag i samme m til 1 m er blevet til 3 m – perlestrikken vil da gå op på næste p.
Når kanten måler 2½ cm lukkes der af til 4 knaphuller langs højre forkant – nederste knaphul skal være lige der hvor alle m er taget ud i buen og øverste skal være 1 cm før halsudskæringen starter. 1 knaphul = luk 2 m af og slå 2 nye m op på næste p.
Når kanten måler 3½ cm lukkes m af langs forkanterne og nederst langs rygstk – de m som er langs halsen skal strikkes videre til krave (dvs der fra hvor halsudskæringen starter på højre forstk til der hvor den starter på venstre forstk = ca 100 til 110 m.)

Krave: Strik perlestrik som før over krave-m samtidig lukkes der af i hver side på hver 2.p: 1 m 2 gange (i beg af p lukkes der af ved at strikke 2 m sammen og i slutningen af p lukkes der ved at strikke 2 m drejet sammen). Strik videre til kanten måler ca 7 cm (fra opslåningskanten). Nu lukkes der i hver side på hver 2.p: 1 m 2 gange og 2 m 1 gang, derefter lukkes de resterende m af med vr over r og r over vr.
Sy ærmesømmene indenfor 1 kantm.
Sy ærmerne og knapperne i.

Diagram

Christie 27.03.2014 - 00:29:

Il y a une erreur me semble t-il dans le total des mailles sur le demi devant droit ,après augmentation on devrait trouver selon le patron 34 mailles, alors qu'en réalité on trouve 37 mailles. Que faire ?

DROPS Design 27.03.2014 kl. 10:22:

Bonjour Christie, en taille S, on monte 10 m pour le devant droit, puis on monte côté milieu devant: 1x5m + 1x4m + 1x3 m + 2x2 m + 5x1 m (=21 augm.) et on augmente sur le côté comme pour le dos, soit 3x1m (=3 augm.). On a ainsi 10+21+3=34 m. Bon tricot!

Christie 26.03.2014 - 10:29:

Y-a t-il une façon modèle pour augmenter 5 mailles à la fois au milieu du devant. ? Merci

DROPS Design 26.03.2014 kl. 10:50:

Bonjour Christie, voici,en vidéo, comment on monte plusieurs mailles à la fin d'un rang. Bon tricot!

Christie 24.03.2014 - 07:57:

Pouvez-vous me donner les corrections pour réaliser ce modèle en taille 34. merci

DROPS Design 24.03.2014 kl. 09:35:

Bonjour Christie, pour une taille plus petite, vous pouvez recalculer sur la base d'un modèle équivalent, avec les mesures qui vous conviennent, ou regarder dans notre base de données un modèle déjà prévu aux mesures souhaitées. Bon tricot!

Sara 22.11.2013 - 19:46:

"Samtidigt ökas det i sidan som på bakstycket"

Lene Nielsen 22.11.2013 - 19:17:

Fejl eller misforståelse ?? Cardigan 95-27 Forstykke: Når man starter med 10-14-18-22-27 m, tager ud 5+4+3+2+2+1+1+1+1+1 =udtagning=21 m hvordan kan "Efter alle udtagninger er der 34-38-42-46-51 masker" derefter skrives der om udtagning i rygstykket, der mangler 3 masker et sted på alle størrelser ?? Hvad har jeg misforstået ?? Venlig hilsen Lene Nielsen

DROPS Design 27.11.2013 kl. 10:21:

Samtidig når arb måler 10 cm tages der ud i siden som på rygstk. Efter alle udtagninger er der 34-38-42-46-51 m på p. De 34-38-42-46-51 m er incl de 3 m som er taget ud i siden som på rygstykket.

Olisia 03.08.2013 - 13:23:

"When piece measures 10 cm, inc 1 st each side on every 7 cm a total of 3 times = 76-84-92-100-110 sts. When piece measures 29-30-31-32-33 cm cast off 4-5-6-7-8 sts each side for armhole". If I inc. every 7 cm - 17, 24, then the third inc. is 31. At 30. cm I dec.for an armhole. Would you correct it in the pattern?

DROPS Design 05.08.2013 kl. 09:34:

Dear Olisia, you start first inc when piece measures 10 cm, then when it measures 17 cm then the last time (3rd time) when it measures 24 cm. Happy knitting!

Olisia 28.07.2013 - 21:03:

At the picture I see that for M size one shoulder is 13 cm long together with the border. But 22 stiches in a shoulder without a border it is 13 cm! (12,94). The border is 3,5 cm, so I have 16,5 cm. My gauge is right - 17 st. = 10 cm, 22 stiches in a shoulder = approx 13 cm But the edge is 3,5 cm. Maybe the collar will “eat” it…

DROPS Design 05.08.2013 kl. 09:32:

Dear Olisia, All measures are the pieces lad flat after working them. The border comes in addition. Happy knitting!

Nagtegaal 04.02.2013 - 23:07:

Patroonis goed te volgen .aleen weet ik bij de bies niet waar ik de markering moet maken

DROPS Design 05.02.2013 kl. 10:28:

Het betekent dat je moet een markeerdraad plaatsen waar je de eerste meerdering maakt en nog een markeerdraad plaatsen na de laatste meerdering. Ik pas het patroon een beetje aan zodat wat duidelijker is.

Jolanda 03.05.2012 - 12:35:

Bij de mouwen staat:meerder bij een hoogte van 2.5 cm 1 st.aan weerskanten in totaal 10keer.Om de hoeveel naalden moet ik deze meerdering maken? Ik heb het nu iedere 2e naald gedaan, maar dat lijkt me niet goed?

DROPS Design 05.05.2012 kl. 15:32:

Hallo. Nee, dat is niet goed. Er was een foutje in het patroon. Het moet zijn: Meerder vanaf een hoogte van 6 cm een hoogte 1 st aan weerskanten op elke 3-2.5-2-2-1.5 cm in totaal 9-10-11-12-13 keer = 60-64-58-72-76 st. Dus je meerdert vanaf 6 cm 1 st aan weerskanten om elke 2,5 cm .

Bodil 03.03.2012 - 19:28:

Hej ! Jag undrar om det är någon som har 3 nst av färg 55 (finns inte mer) parti 403 (helst)? Har bara 9 st och det ska vara 12 st.... Tack för ett svar ! mvh Bodil

Kommentere opskrift DROPS 95-27