Open Winter by DROPS Design

DROPS Lue og skjerf

Stikkord: hodeplagg, luer, sett, skjerf,

DROPS design: Modell nr X-014-bn
--------------------------------------------------------

Lue:
Str: 3/5 - 6/9 - 10/14 år, se side 2 for mål.
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio,
50-50-50 gr f.nr 49, lys brun
50-50-50 gr f.nr 50, mørk brun
50-50-50 gr f.nr 51, mørk oliven
DROPS Ermp nr 5,5.

fra 17.50 kr /50g
DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 17.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 17.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 52.5kr. Les mer.

Instruksjoner

LUE:

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 16 m x 20 p på p 5,5 og glstrikk = 10 x 10 cm

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.
Striper: * 6 omg mørk oliven, 6 omg lys brun, 6 omg mørk brun *, gjenta fra *-*.

Lue: Legg opp 72-80-84 m med mørk brun på ermp 5,5. Strikk 6 omg vrbord, fortsett med glstrikk i Striper - se forkl over - til ferdig mål. Samtidig på 1.omg etter vrborden felles det 2-3-0 m = 70-77-84 m. Husk på strikkefastheten! Når arb måler 10-11-12 cm settes det 7 merketråder i arb (det skal være 10-11-12 m mellom merketrådene). Videre felles det på høyre side av alle merketrådene ved å strikke 2 r sammen på hver 4.omg 3 ganger og deretter på hver 2.omg 5-6-7 ganger = 14 m tilbake på p. Strikk alle m sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt. Luen måler ca 19-21-23 cm.

SKJERF:

Str: ca 12x108 - 14x120 - 16x132 cm.
Materialer: DROPS Alaska fra Garnstudio,
50-50-50 gr f.nr 49, lys brun
50-50-50 gr f.nr 50, mørk brun
50-50-50 gr f.nr 51, mørk oliven
DROPS Pinne nr 7.

Strikkefasthet: Husk p.nr er kun veiledende 20 m x 17 p på p 7 og

vrbord = 10 x 10 cm.
Vrbord: * 4 r, 4 vr *, gjenta fra *-*.
Rille (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 pinner: 1.p: Rett, 2.p: Rett.

Skjerf: Legg opp 24-28-32 m på p 7 med mørk oliven og strikk vrbord med 4 m rille i hver side slik: * 18-20-22 cm mørk oliven, 18-20-22 cm mørk brun, 18-20-22 cm lys brun *, gjenta fra *-* 2 ganger. Husk på strikke-fastheten! Arb måler ca 108-120-132 cm, fell av med vrbord.

Krisztina 03.12.2016 - 13:28:

Hi. How many yarn do I need if I would like to use only one color (Drops Big Delight)? Thx

DROPS Design 05.12.2016 kl. 09:09:

Dear Krisztina, you can get help from another pattern for a hat using only a single colour - see here. Read more about alternatives here. Happy knitting!

Lonneke 28.10.2016 - 00:33:

Ik brei de muts voor een kind van 6-9 jaar. Als ik de 7 merkdraden moet plaatsen kan dat wel om de 11 steken, maar dan hou ik 1 merkdraad over. Of wordt de eerste merkdraad niet geplaatst na de eerste 11 steken, maar bijvoorbeeld al na de eerste 4 steken en vervolgens pas na iedere 11? In dit laatste geval zou ik wel alle merkdraden kunnen plaatsen... Wat is de juiste handelswijze?

DROPS Design 28.10.2016 kl. 18:00:

Hoi Lonneke. Ja, als je bijvoorbeeld na 5 st de eerste plaatst, dan met 11 st tussen elke st heb je na de 7e merkdraad 6 st over op de nld en komt het uit met 11 st ertussen

Linda Christin Hjelvik Jørgensen 21.08.2016 - 04:09:

Hei :-) Jeg skal strikke luen fra Drops Children 12-28. Men finner ikke målene for de forskjellige str. Skal strikke til Maximillian som snart er fem år. Kan dere hjelpe meg med målene? Med vennlig hilsen Linda Christin

DROPS Design 24.08.2016 kl. 12:44:

Hej Linda. Vi har ikke maal paa str, men du kan beregne det med hjaelp af strikkefastheden. F.eks. str. 3/5 aar har du 70 m efter vr-boord = 70/16 x 10 = 43,75. Dvs, luen har en omkreds paa ca 43-44 cm i str 3/5 aar efter vrbord. Husk at vrbord traekker sig mere sammen end glatstrik og at luen skal vaere mindre end omkredsen paa barnet for at sidde stramt.

Aurélia 24.01.2014 - 10:15:

Bonjour, je débute et ne comprend pas les diminutions du bonnet. Rang 1 on diminue 2 mailles ens une fois après chaque marqueur ou 3 fois ? Je suis un peu perdue pour ces diminutions... Merci

DROPS Design 24.01.2014 kl. 14:47:

Bonjour Aurélia, on place 7 marqueurs pour les diminutions, et on diminue (2 m ens à l'end) après chaque marqueur (= 7 dim par tour de diminutions): 3 fois tous les 3 rangs (*1 tour avec dim, 2 tours sans dim*, repétez 3 fois de *-* au total), puis 5-6-7 fois tous les 2 tours (=*1 tour avec dim, 1 tour sans dim*, répétez de *-* 5-6-7 fois au total en fonction de la taille). Bon tricot!

Majie 26.11.2013 - 22:55:

Vielen Dank!!!!!

Majie 25.11.2013 - 20:54:

1. R nach Bündchen 2 M abketten. Ist das ein schreibfehler und bedeutet abnehmen? LG M.

DROPS Design 26.11.2013 kl. 09:14:

Liebe Majie, in den älteren Anleitungen wurde das noch (etwas unverständlich) so übersetzt und bedeutet abnehmen.

Gwen 26.01.2013 - 10:14:

84 steken , Minderen 77 steken over (1), 3 gewoon breien, Minderen 70 steken over (2), 3 gewoon breien, Minderen 63 steken over (3), 1 gewoon breien, Minderen 56 steken over (1), 1 gewoon breien, Minderen 49 steken over (2), 1 gewoon breien, Minderen 42 steken over (3), 1 gewoon breien, Minderen 35 steken over (4), 1 gewoon breien, Minderen 28 steken over (5), 1 gewoon breien, Minderen 21 steken over (6), 1 gewoon breien, Minderen 14 steken over (7), Minderen 7 steken over

Gwen 26.01.2013 - 10:02:

Ik begrijp het minderen niet... Als ik ga minderen bij 84 steken bij 7 markeringen, kan ik dat niet 3x en 7x doen om op 14 steken uit tekomen? Telling na plaatsen merktekens -> minderen. Je begint met 84 steken Minderen 70 steken over, 3 gewoon breien, Minderen 56 steken over 3 gewoon breien, Minderen 42 steken over, 1 gewoon breien Minderen 28 steken over 1 gewoon breien , Minderen 14 steken over, Minderen 7 steken over, kaar. Waar zit fou?

DROPS Design 06.02.2013 kl. 18:49:

Het patroon klopt. Je hebt 84 st en 7 merkdraden. Je meerdert aan de rechterkant van de merkdraad 3 keer in elke 4e nld (3 keer 7 st = 21) en vervolgens 7 keer in elke 2e nld (7 keer 7 st = 49). 84-21-49 = 14 st over.

Doody 23.12.2012 - 11:00:

Le bonnet est très facile à réalisé et à la portée d'une débutante. De plus il se tricote sans aiguille circulaire ... très pratique quand on en n'a pas. Un bon basique pour un bonnet.

Silke 10.12.2012 - 08:58:

Hallo! Leider vermisse ich die Anzahl der Reihen, die in hellbraun gestrickt werden sollen. Danke + LG P.S.: Großes Lob mal generell für die tollen Anleitungen!!

DROPS Design 10.12.2012 kl. 09:11:

Hallo Silke, es sind jeweils 6 R - ich werde die Zahl gleich ergänzen. Danke für den Hinweis!

Kommentér oppskrift DROPS Children 12-28