DROPS / 52 / 4

DROPS 52-4 by DROPS Design

DROPS bluse til herre i Karisma med nordisk struktur på bærestykket.

Tags: bluser, nordisk, sokker,

Størrelse: Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio,
500-550-600 (650-700) gr f.nr 53, koksgrå
200-250-250 (300-300) gr f.nr 44, lys grå
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 36, flaskegrøn
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 52, sennep
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 49, rust
Pinde: DROPS Rundp og Ærmep 2,5 og 3,5.
DROPS Hager: 3 par (Kari- hager nr 600)

Garnet til denne opskrift koster fra 284.05kr. Læs mere.
Strikkefasthed: 22 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret ses fra retten. Hele mønsteret glatstrikkes.
Ribkant: * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-*.
Kant: Strik 3 cm glatstrik, 1 omg vr (= foldekant), 3 cm glatstrik.

Ryg og forstykke: Tallene i () = herrestr. Blusen strikkes rundt på rundp og klippes op til ærmegab og halsslids bagefter. Slå 188-200-218 (208-228) m op med koksgrå på rundp 2,5 og strik ribkant i 6 cm. Skift til rundp 3,5 og strik M.1 samtidig med at der tages 52-64-70 (56-60) m ud jævnt fordelt på 1. omg = 240-264-288 (264-288) m. Husk på strikkefastheden. Efter M.1 strikkes M.2 opover til arb måler ca 21-22-23 (26-27) cm - afpasses efter mønsteret (der er nu ca 41-42-43 (43-45) cm tilbage af arb). Efter M.2 strikkes M.3. Samtidig når arb måler 35-37-38 (41-43) cm tages der 5 m ud i hver side (disse m er til at klippe op i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret)). Sørg for at få en rapport midt foran. Efter M.3 strikkes M.4 opover til arb måler 57-59-61 (64-67) cm. Samtidig når arb måler 42-42-44 (47-49) cm lukkes de midterste 12 m af foran til halsslids. På næste omg slåes der 5 nye m op over de aflukkede m - disse m er til at klippe op i bagefter og strikkes ikke ind i mønsteret). Når arb måler 55-57-59 (62-65) cm lukkes de midterste 16-18-18 (18-20) m + 5 opklipsm af foran til hals. Der strikkes nu færdig frem og tilbage på p. Videre lukkes der af mod halsen på hver 2. p: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang, 1 m 2 gange. Samtidig når arb måler 57-59-61 (64-67) cm strikkes M.1 igen. Samtidig når arb måler 60-62-64 (67-70) cm lukkes de midterste 38-40-40 (40-42) m af bagpå til hals. Derefter lukkes der 2 m af i hver side på næste p mod halsen bag. Efter M.1 strikkes 2 p koksgrå, luk af. Arb måler ca 62-64-66 (69-72) cm.

Ærme: Slå 50-50-54 (54-58) m op på ærmep 2,5 med koksgrå og strik ribkant i 6 cm. Skift til ærmep 3,5 og strik M.1 samtidig med at der tages 6-8-4 (4-2) m ud jævnt fordelt på første omg = 56-58-58 (58-60) m. Sørg for at få en rapport midt oppe på ærmet. Samtidig efter ribkanten tages der ud midt under ærmet: 2 m 32-31-33 (33-34) gange på Dame L: Skiftevis hver 3. og 4. omg og Dame S+M og Herre S/M+M/L: Hver 4. omg = 120-120-124 (124-128) m. Efter M.1 strikkes M.2 opover til arb måler ca 36-35-33 (40-39) cm - afpasses efter mønsteret. Efter M.2 strikkes M.5 og derefter afsluttes med 1 omg koksgrå. Arb måler 51-50-48 (55-54) cm. Strik derefter 2 cm glatstrik med vrangen ud i tillæg over klippekanten på blusen. Luk af.

Montering: Sy en mærketråd i midt i de udtagne m i hver side og midt foran i slidsen. Sy to maskinsømme rundt mærketrådene, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klip op til ærmegab og slids. Sy skuldersømmen. Saml ca 25-35 m op langs venstre side af slidsen på p 2,5 med koksgrå og strik kant. Gentag langs højre side af slidsen. Fold kantene dobbelt mod vrangen og sy. Sy slidsen fast nederst med maskesting fra retten. Saml ca 104-118 m op rundt i halsen på ærmep 2,5 med koksgrå og strik 2,5 cm glatstrik. Skift til lysgrå og strik 1 p glatstrik, 1 p vr (= foldekant). Skift tilbage til koksgrå og strik 2,5 cm glatstrik, luk af. Fold kanten dobbelt mod vrangen og sy. Sy ærmerne til blusen fra retten således: Sy skiftevis et sting i sidste retstrikkede omg på ærmet før tillægget og et sting på blusen efter maskinsømmen. Vend blusen og sy tillægget fra ærmet over klippekanten på blusen i hånden. Sy hagerne i.

= koksgrå, ret
= koksgrå, vrang
= lys grå
= flaskegrøn
= sennep
= rust

STRØMPER

Størrelse: 38-41 (41-44)
Strømpens længde: 58 (65) cm.
Fodlængde: 23 (26) cm.

Materialer: Karisma,
300 (350) gr f.nr 53, koksgrå
DROPS Strømpep 3 og 3,5.

GARNSTUDIO's Garn-alternativer:
OBS! Ved brug af garn-alternativer, ta hensyn til forskelligt garnforbrug.
* Karisma SW.
* Muskat.

Strikkefasthed: 22 m x 30 p på p 3,5 og glatstrik = 10 x 10 cm. Husk pindenr er kun vejledende!
Ribkant: * 2 r, 2 vr *, gentag fra *-*.

Hæl aflukning:
1. p (= retten): Strik til der er 8 (9) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 r og løft den løse over 1 r. Vend arb.
2. p (= vrangen): Strik til der er 8 (9) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Vend arb.
3. p (= retten): Strik til der er 7 (8) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 r og løft den løse over 1 r. Vend arb.
4. p (= vrangen): Strik til der er 7 (8) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Vend arb.
5.p (= retten): Strik til der er 6 (7) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 r og løft den løse over 1 r. Vend arb.
6.p (= vrangen): Strik til der er 6 (7) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Vend arb.
7.p (= retten): Strik til der er 5 (6) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 r og løft den løse over 1 r. Vend arb.
8.p (= vrangen): Strik til der er 5 (6) m tilbage på p, løft næste m løst af, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Vend arb.
Fortsæt at strikke til der er 1 m mindre tilbage før m tages løst af p. Fortsæt til der er 12 (14) m tilbage.

Strømper: Slå 72 (80) m på strømpep 3 og strik 14 (16) cm ribkant. Skift til ærmep 3,5 og strik 1 omg glatstrik. Strik derefter 27 (31) m af M.7, M.6, 27 (31) m af M.8, 1 m midt bagpå (strikkes r på alle omg) til arb måler 30 (32) cm. Derefter begynder aflukningene for læggen. Luk af på hver side af den midterste m bag: Strik de 2 m før midtm således: 1 m løs af p , 1 r løft den løse over og de 2 m efter midtm r sammen - gentag på hver 5. (4.) omg ialt 12 (14) gange = 48 (52) m. Når arb måler 50 (56) cm sættes de midterste 24 (26) m foran (= ovenpå foden) på en tråd og der strikkes videre i glatstrik. Derefter strikkes 5 (6) cm glatstrik (hæl) over de 24 (26) midterste m bag, og videre strikkes hælaflukningen (se forkl over). Derefter samles 12 (13) m op på hver side af hælen og sæt alle m jævnt fordelt på 4 p = 60 (66) m.
sæt en mærketråd på hver side af de øverste 24 (26) m. Luk 1 m af før mærketråden før de 24 (26) m og 1 m efter mærketråden efter de 24 (26) m på hver 2. p ialt 6 gange = 48 (54) m. Luk således: Før mærketråden: Strik 2 m r sm, Efter mærketråden: 1 m løs af p, 1 ret, løft den løse m over. Strik til foden måler ca 19 (21,5) cm. sæt en mærketråd på hver side af foden og luk af for tåen i hver side af mærketråden således: Strik de 2 m før r sm og de 2 m efter r sm, gentag 3 gange på hver 2. p = 36 (42) m. Derefter 7 (9) gange på hver p = 8 (6) m. Træk en tråd gennem de resterende m og sy godt fast.

= koksgrå, ret
= koksgrå, vrang

Diagram

= koksgrå, ret
= koksgrå, vrang
= lys grå
= flaskegrøn
= sennep
= rust

Kommentarer (1)

Elin 19.11.2016 - 18:26:

Hei,, hvor er bilde av sokkene?

DROPS Design 22.11.2016 kl. 13:23:

Hej Elin. Vi har sat et billede paa nu - det er desvaerre det bedste vi har

Kommentere opskrift DROPS 52-4