DROPS / 52 / 2

Henrik by DROPS Design

DROPS genser til herre og og vanter i Karisma med nordisk fargerike border.

Stikkord: gensere, hansker, nordisk, sett,

DROPS design: Modell nr U-398
-------------------------------------------------------

Størrelse: Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
550-600-650 (700-750) gr f.nr 53, koksgrå
200-200-200 (250-250) gr f.nr 01, naturhvit
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 36, flaskegrønn
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 14, vinrød
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 52, sennep
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 11, orange

DROPS Rundp og Ermp 2,5 og 3,5.

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 480kr. Les mer.
Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret sees fra retten. Hele mønsteret glstrikkes.

Vrbord: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.

Bolen: Tallene i () = herrestr. Genseren strikkes rundt på rundp og klippes opp til ermhull. Legg opp 192-200-208 (208-216) m med koksgrå på rundp 2,5 og strikk vrbord i 6 cm. Bytt til rundp 3,5 og strikk M.1 samtidig som det økes 60-64-68 (56-60) m jevnt fordelt på 1.omg = 252-264-276 (264-276) m. Sett en merketråd i hver side. Forstk og bakstk = 126-132-138 (132-138) m. Etter M.1 strikkes M.2 oppover til arb måler ca 32-36-38 (37-40) cm – avpass etter mønsteret (det gjenstår nå ca 32 cm av arb). Husk på strikkefastheten. Etter M.2 strikkes M.3 - start ved pilen på diagrammet og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Samtidig når arb måler 38-42-43 (42-44) cm økes det 5 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret).
Når arb måler 58-62-64 (63-66) cm felles de midterste 24-26-28 (28-30) m på forstk til hals og det strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen på hver 2.p: 3 m x 1, 2 m x 2, 1 m x 3. Samtidig når arb måler 62-66-68 (67-70) cm felles de midterste 40-42-44 (44-46) m bak til hals. Deretter felles 2 m i hver side på neste p mot halsen på bakstk. Fell av etter M.3 - arb måler ca 64-68-70 (69-72) cm.

Erme: Legg opp 56-58-58 (58-60) m på ermp 2,5 med koksgrå og strikk vrbord i 5 cm. Bytt til ermp 3,5 og strikk M.1. Samtidig etter vrborden økes det midt under ermet: 2 m x 29-28-30 (30-32) m på Dame S+L og Herre M/L: Hver 4.omg, Dame M og Herre S/M: Vekselsvis hver 4.og 5.omg = 114-114-118 (118-124) m. Samtidig etter M.1 strikkes M.2 oppover til arb måler ca 36-35-35 (41-41) cm - avpass etter mønsteret. Det gjenstår ca 13 cm av arb. Etter M.2 strikkes M.4 og deretter M.5. Arb måler ca 49-49-48 (54-54) cm. Deretter strikkes 2 cm glstrikk med vrangen ut til belegg over klippekanten på bolen med koksgrå. Fell av.

Montering: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side. Sy to maskinsømmer rundt merketråden, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermhull. Sy skuldersømmen. Plukk opp ca 104-116 m rundt halsen på ermp 2,5 med koksgrå og strikk 1 omg glstrikk og deretter vrbord i 6 cm, fell av. Brett vrborden dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen fra retten slik: Sy vekselvis et sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og et sting på bolen etter maskinsømmen. Vreng genseren og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen for hånd.

VANTER

Størrelse: Dame (Herre)
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
100 (100) gr f.nr 53, koksgrå
+ en rest av mønsterfargene
DROPS Ermp 3 og 3,5.

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Vanter: Tallene i () = herre. Legg opp 52 (56) m på ermp 3,5 med koksgrå og strikk vrbord i 15 cm samtidig som det felles 8 (8) m jevnt fordelt på siste omg = 44 (48) m. Bytt til ermp 3,5 og strikk M.6 samtidig som det settes en merketråd etter 22 (24) m = oppå hånden - merketråden settes i den 23 (25). m - m til tommel økes på hver side av denne m - de resterende 21 (23) m = inni hånden. Herfra måles arb! Når arb måler 1 cm økes på hver side av 1 m med merketråden slik: 1 m x 5 (6) på hver 4.omg (3.omg) = 54 (60) m - de økte m strikkes inn i M.6 etterhvert. Etter at økningen til tommel er avsluttet settes de midterste 11 m over tommelen på en tråd. Videre legges det opp 1 ny m over m på tråden = 44 (50) m. Etter M.6 strikkes det glstrikk i koksgrå. Fortsett til arb måler 10 (11) cm. Nå strikkes fingre slik:

Lillefinger: Plukk opp 4 (6) m fra oppå hånden og 4 (5) m fra inni hånden og legg opp 1 m mot ringfingeren = 9 (12) m. Strikk 5 (6) cm med koksgrå i glstrikk. Deretter strikkes m sammen to og to på neste omg og trekk så tråden dobbelt gjennom m.
Strikk 3 omg over de resterende m på vanten før de resterende fingrene strikkes.

Ringfinger: Plukk opp 6 (6) m fra oppå hånden og 6 (7) m fra inni hånden og legg opp 1 m mot lillefingeren og ringfingeren og 1 m mot langfingeren = 14 (15) m. Strikk 6 (7) cm glstrikk med koksgrå og deretter strikkes m sammen to og to på neste omg og trekk så tråden dobbelt gjennom m.

Langfinger: Som ringfingeren men strikk 7 (8) cm glstrikk med koksgrå.

Pekefinger: Plukk opp 6 (6) m fra oppå hånden og 6 (7) m fra inni hånden og legg opp 1 m mot langfingeren = 13 (14) m. Strikk som ringfingeren.

Tommel: Plukk opp de 11 m fra tråden + 3 (5) m mot hånden og strikk 6 (6,5) cm glstrikk med koksgrå og fell av som på ringfinger.
Sy et lite maskesting mellom fingrene.

Strikk en vante til men med tommelen i motsatt side.

STRØMPER

Størrelse: 38-41 (41-44)
- Lengde: 58 (65) cm. - Foten: 23 (26) cm.

Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
250 (300) gr f.nr 53, koksgrå
50 ( 50) gr f.nr 01, naturhvit
+ en rest av mønsterfargene
DROPS Ermp 3 og 3,5.

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm.

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret i diagrammet sees fra retten.

Vrbord: * 2 r, 2 vr *

Helfelling:
1.p (=retten): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
2.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
3.p (=retten): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
4.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
5.p (=retten): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
6.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
7.p (=retten): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
8.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
Fortsett å strikke til det gjenstår 1 m mindre før m tas løs av p. Fortsett til det gjenstår 12 (14) m.

Strømpe: Legg opp 72 (84) m på ermp 3 med koksgrå og strikk 14 (16) cm vrbord. Bytt til ermp 3,5 og strikk 2 omg glstrikk. Strikk M.1, deretter strikkes det videre med M.2. Når arb måler 30 (32) cm begynner fellingene for leggen.
Sett en merketråd midt bak. Fell på hver side av merketråden bak slik: strikk de 2 m før: 1 r, 1 m løs av p, løft den løse m over, og de 2 m etter merketråden rett sm - gjenta på hver 5.(4.) omg ialt 12 (14) ganger = 48 (56) m. Når arb måler 50 (56) cm settes de midterste 24 (28) m foran på en tråd og det strikkes ferdig med koksgrå. Deretter strikkes 5 (6) cm glstrikk (hel) over de 24 (28) midterste m bak, og deretter strikkes helfellingen (se forkl over). Deretter plukkes det opp 12 (13) m på hver side av helen og alle m fordeles jevnt på 4 p = 60 (70) m. Sett en merketråd på hver side av de øverste 24 (28) m. Fell 1 m før merketråden før de 24 (28) m og 1 m etter merketråden etter de 24 (28) m på hver 2.p ialt 6 ganger = 48 (58) m. Fell slik: Før merketråden: Strikk 2 m r sm, Etter merketråden: 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse m over. Strikk til foten måler ca 19 (21,5) cm. Sett en merketråd på hver side av foten og fell for tåen i hver side av merketråden slik: Strikk de 2 m før r sm og de 2 m etter r sm, gjenta 3 ganger på hver 2.p = 36 (46) m. Deretter 7 (9) ganger på hver p = 8 (6) m. Trekk m sammen og fest godt.

= flaskegrønn

Geir Granås 15.03.2018 - 14:15:

Flaskegrønn og vinrød er utgått. Finnes det alternativer til disse?

DROPS Design 16.03.2018 kl. 08:03:

Hei Geir, Drops har fremdeles vinrød i Karisma med et annet nr: 48. Vi har skogsgrønn nr:47 som kunne erstatte flaskegrønn. God fornøyelse!

Riina 27.01.2018 - 14:22:

M1 rivillä 7 ja 8 on outoja kuvoita joista ei ole värimerkintää tai muutakaan. Mitä ne tarkoittavat?

DROPS Design 29.01.2018 kl. 14:15:

Hei, nuo ruudut ovat kyllä mukana merkkien selityksissä, ruudut neulotaan sinapinkeltaisella langalla.

Randi Stenberg Jensen 03.12.2017 - 21:38:

Jeg vil strikke finger vanterne til modellen i herre størrelsen. Det står at jeg skal strikke mønster 6 men der er ikke noget mønster 6 . De mønstre der er passer ikke med maske antallet. Håber jeg kan få mønster 6 da jeg rigtigt gerne vil strikke fingervanterne til model 52-2. Venlig hilsen Randi

DROPS Design 05.12.2017 kl. 12:17:

Hei Randi. Her manglet vissnok M.6. Det er nå lagt til og du kan begynne å strikke. Takk for at du gjorde oss oppmerksom på dette. God Fornøyelse!

Flotte Nadel 21.08.2014 - 18:50:

Habe diesen Pullover genauso gestrickt wie in der Anleitung. auch mit der norwegischen Schneidetechnik. Es ist ein Traumteil geworden.

Kommentér oppskrift DROPS 52-2