DROPS Extra / 0-47

DROPS Extra 0-47 by DROPS Design

Kort DROPS poncho i Vienna

Størrelse: S/M - M/L
Lengde bak: 40 - 45 cm.
Materialer: DROPS Vienna fra Garnstudio
100-100 gr f.nr 43, lys brun.

DRORS Pinne 15 og Heklenål nr 5.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: rundfelling, type oppskrift: ponchoer,

Strikkefastheten skal være 6 m x 7 omg på p 15 = 10 x 10 cm.

Cap uten åpning (Poncho): Legg opp 132-138 m med Vienna på rundp 15 over 2 pinner slik oppleggskanten blir løs. Trekk ut den ene p og strikk som vanlig. Strikk M.1. Husk på strikkefastheten!

Etter Mønsteret strikkes det videre med glstrikk - samtidig felles det 19-20 m jevnt fordelt på 1.omg. Videre felles det: 19-20 m jevnt fordelt når arb måler ca 26-27 cm, 19-20 m jevnt fordelt når arb måler 31-33 cm, 19-20 m jevnt fordelt når arb måler 35-39 cm = 56-58 m på p.

Nå strikkes det 2 riller over alle m før det felles løst av med dobbelt garn - samtidig som det felles av, felles det 6-6 m jevnt fordelt på p. Arb måler ca 40-45 cm. Hekle en rad med lange kjedem på nål nr 5 øverst langs avfellingskanten for å gjøre denne kraftigere.

Tvinnet snor til åpen Cap: Klipp 4 tråder på ca 120 cm. Få hjelp av en venn til å holde i den ene enden av alle de 4 trådene. Tvinn trådene sammen til de gjør motstand, trekk den andre avfellings-masken i halsen på kepen inn på midten av tråden, brett tråden dobbelt og den vil tvinne seg, knyt en knute i enden. Tvinn 1 snor til og trekk denne gjennom den nest siste avfellings-masken i halsen.
Tvinnet snor til lukket Cap (kan utelades): Klipp 4 tråder på ca 200 cm. Få hjelp av en venn til å holde i den ene enden av alle de 4 trådene. Tvinn trådene sammen til de gjør motstand, brett tråden dobbelt og den vil tvinne seg, knyt en knute i enden. Trekk denne gjennom den nest siste avfellings-masken rundt halsen.

= 1 kast, 1 m løs av p, 1 r,løse m over 1 r
= 2 r sammen, 1 kast