DROPS / 88 / 16

Angel Wings by DROPS Design

Hæklet poncho i "Vienna"

Størrelse: S/M (L/XL)
Omkreds øverst: ca 68 (86) cm
Omkreds nederst: ca 184 (212) cm
Længde: ca 35 (38) cm

Materialer: Vienna
100-150 gr f.nr 21, natur

DROPS Hæklenål nr 6.

Hæklefasthed: Husk nål.nr er vejledende

7 dbl-st x 2 rækker = ca 10 x 8 cm.

OBS: Pga mønst er det vanskelig at måle hæklefastheden, hækl derfor en lille prøve kun med dbl-st og udgå fra den.

Poncho: Der hækles rundt fra halsen og ned. Forkl på st og dbl-st - se (Hækleskole).

OBS: Tredbl-st hækles på samme måde som dbl-st men med 3 omslag om nålen (i stedet for 2), dvs at der bliver et omslag og gennemtræk ekstra i forhold til dbl-st.

Hækl 96 (120) lm på nål 6 med Vienna og sæt dem til en ring med 1 km.

1.omg: 3 lm (= 1 st), * spring over 1 lm, 1 st i næste lm *, gentag fra *-* omg rundt og slut af med 1 km i 3.lm fra beg af omg = 48 (60) st.

2.omg: 4 lm (= 1 st + 1 lm), 1 st i første st, * 4 lm, spring over 3 st, i næste st hækles der 1 st, 1 lm, 1 st *, gentag fra *-*, spring over de sidste 3 st og slut af med 4 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg = 12 (15) st-grupper.

3.omg: 4 lm, 1 st om første lm, 1 lm, 1 st om samme lm, * 4 lm, spring over 4 lm, om næste lm hækles der 1 st, 1 lm, 1 st, 1 lm og 1 st *, gentag fra *-* totalt 11 (14) gange og slut af med 4 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg.

4.omg: 5 lm (= 1 dbl-st + 1 lm), 1 dbl-st om første lm, 1 lm, om næste lm hækles der 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, * 5 lm, spring over 4 lm, om næste lm hækles der 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st, 1 lm, om næste lm hækles der 1 dbl-st, 1 lm, 1 dbl-st *, gentag fra *-* totalt 11 (14) gange og slut af med 5 lm og 1 km i 4.lm fra beg af omg.

5.omg: 5 lm (= 1 dbl-st + 1 lm), 1 dbl-st om første lm, 2 lm, spring over 1 lm, om næste lm hækles der 1 dbl-st, 1 lm og 1 dbl-st, * 5 lm, spring over 5 lm, om næste lm hækles der 1 dbl-st, 1 lm og 1 dbl-st, 2 lm, spring over 1 lm, om næste lm hækles der 1 dbl-st, 1 lm og 1 dbl-st *, gentag fra *-* totalt 11 (14) gange og slut af med 5 lm og 1 km i 4.lm fra beg af omg.

6.omg: 5 lm (= 1 dbl-st + 1 lm), 1 dbl-st om første lm, 3 lm, spring over 2 lm, om næste lm hækles der 1 dbl-st, 1 lm og 1 dbl-st, * 5 lm, spring over 5 lm, om næste lm hækles der 1 dbl-st, 1 lm og 1 dbl-st, 3 lm, spring over 2 lm, om næste lm hækles der 1 dbl-st, 1 lm og 1 dbl-st *, gentag fra *-* totalt 11 (14) gange og slut af med 5 lm og 1 km i 4.lm fra beg af omg.

7.omg: 6 lm (= 1 tredbl-st + 1 lm), 1 tredbl-st om første lm, 3 lm, spring over 3 lm, om næste lm hækles der 1 tredbl-st, 1 lm og 1 tredbl-st, * 6 lm, spring over 5 lm, om næste lm hækles der 1 tredbl-st, 1 lm og 1 tredbl-st, 3 lm, spring over 3 lm, om næste lm hækles der 1 tredbl-st, 1 lm og 1 tredbl-st *, gentag fra *-* totalt 11 (14) gange og slut af med 6 lm og 1 km i 5.lm fra beg af omg.

8.omg: Hækl km til første lm, 5 lm (= 1 tredbl-st), 2 tredbl-st om samme lm, 3 lm, spring over 3 lm, 3 tredbl-st om næste lm, * 6 lm, spring over 6 lm, 3 tredbl-st om næste lm, 3 lm, spring over 3 lm, 3 tredbl-st om næste lm *, gentag fra *-* totalt 11 (14) gange og slut af med 6 lm og 1 km i 5.lm fra beg af omg.

9.omg: 5 lm (= 1 tredbl-st), 1 tredbl-st i hver af de 2 næste tredbl-st, 3 lm, spring over 3 lm, 1 tredbl-st i hver af de 3 næste tredbl-st, * 6 lm, spring over 6 lm, 1 tredbl-st i hver af de 3 næste tredbl-st, 3 lm, spring over 3 lm, 1 tredbl-st i hver af de 3 næste tredbl-st *, gentag fra *-* totalt 11 (14) gange og slut af med 6 lm og 1 km i 5.lm fra beg af omg.

Gentag 9.omg til arb måler ca 35 (38) cm (= ca 11 (12) omg totalt), evt til ønsket mål og klip tråden.

Modell: DROPS design
Drops nr. 88-16

Kommentarer (8)

Skriv din kommentar her!

Ingrid 20.10.2016 - 10:09:

This is a very easy pattern. I made it in yellow. It looks beautiful. Simple and elegant.

Kelly 03.10.2015 - 21:24:

I'm on row 7 as well & wondering what ddc is. Double double crochet ? Or is this a typo & should be a double treble (dtr)? Please help.

DROPS Design 05.10.2015 kl. 09:01:

Dear Kelly, it is a double treble crochet (US-terminology) see also below. Happy crocheting!

Judy 13.08.2015 - 19:53:

TC is treble crochet .... wrap yarn around hook 2 times, pull thru 2 loops and then thru 2 more loops

Judy 13.08.2015 - 19:52:

It is the same as a treble except you yarn over 3 times instead of 2 .... in the section of poncho it has Notes and explains ... Hope this helps

Mari-louice 11.10.2013 - 20:07:

Jag blev jättenöjd med min!

Beth Valdez 20.10.2012 - 04:34:

I'm a beginner at crocheting and love this poncho. I'm on row 7 and i'm stuck. I don't know how to do a double double crochet.

Dixie Grilley 18.06.2008 - 21:52: www.yellowdogknittin ...

I skimmed the pattern and I am not seeing the term "tc". I see the term "tr" which is treble crochet. If you tell me where it is refering to "tc" I could possibly give you more help.

Aggie Cooney 17.06.2008 - 07:05:

What does tc mean?

Kommentere opskrift DROPS 88-16