DROPS / 47 / 1

DROPS 47-1 by DROPS Design

DROPS genser til herre i Karisma med nordisk snøkrystaller, med pannebånd, lue, vanter og strømper

DROPS design: Modell nr U-378
-------------------------------------------------------

Størrelse: Dame: Small - Medium - Large
Herre: (Small/medium - Medium/large)
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
Alt.1 Alt.2
550-600-650 (700-750) gr f.nr 01, natur 37, blå
200-200-250 (250-300) gr f.nr 16, grå 01, natur
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 36, sjøgrønn 36, sjøgrønn
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 45, oliven 47, grønn
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 49, rust 49, rust
50- 50- 50 ( 50- 50) gr f.nr 14, vinrød 14, vinrød

DROPS Rundp og Ermp 2,5 og 3,5.

fra 15.60 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 15.60 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 15.60 kr /50g
Strikkefasthet: 21 m x 28 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 1 r, 1 vr *, gjenta fra *-*.

Bolen: Tallene og forkl i () = herrestr og farge-alternativ 2. Genseren strikkes på rundp og klippes opp til ermhull etterpå. Legg opp 240-256-272 (256-272) m på rundp 2,5 med natur (blå) og strikk vrbord i 6 cm. Bytt til rundp 3,5 og strikk M.1. Etter M.1 strikkes det videre med natur (blå) til arb måler 31-33-36 (38-41) cm. Husk på strikkefastheten. Sett en merketråd i hver side; forstk og bakstk = 120-128-136 (128-136) m. Nå strikkes det ferdig med M.2 - start ved pilen og strikk m over forstk, start ved pilen igjen og strikk m over bakstk. Samtidig når arb måler 33-35-36 (39-41) cm økes det 5 m i hver side (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Fortsett mønsteret oppover. Når arb måler 54-56-58 (61-64) cm felles de midterste 26-28-30 (30-32) m på forstk til hals og det strikkes ferdig frem og tilbake på p. Videre felles mot halsen på hver 2.p: 3 m x 1, 2 m x 2, 1 m x 1. Samtidig når arb måler 58-60-62 (65-68) cm felles de midterste 38-40-42 (42-44) m bak til hals. Deretter felles 2 m i hver side på neste p mot halsen på bakstk. Fell av etter M.2 - arb måler ca 60-62-64 (67-70) cm.

Erme: Legg opp 54-56-56 (56-58) m på ermp 2,5 med natur (blå) og strikk vrbord i 10 cm - vrborden brettes dobbel og måles derfor som 5 cm. Bytt til ermp 3,5, strikk M.1 og deretter videre med natur (blå) samtidig som det etter vrborden økes midt under ermet: 2 m x 30-29-31 (31-32) m på Dame S+M og Herre S/M+M/L: Hver 4.omg og Dame L: Vekselvis hver 3. og 4.omg = 114-114-118 (118-122) m. Samtidig når arb måler 36-35-34 (41-40) cm strikkes M.3 og deretter 2 omg natur - arb måler ca 50-49-48 (55-54) cm. Deretter strikkes 2 cm glstrikk med vrangen ut til belegg over klippekanten på bolen med natur (blå). Fell av.

Montering: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side. Sy to maskinsømmer rundt merketråden, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermhull. Sy skuldersømmen. Plukk opp ca 100-106 m rundt halsen på ermp 2,5 med grå (blå) og strikk 1 omg glstrikk og deretter vrbord i 6 cm, fell av og brett dobbel mot vrangen og sy. Sy ermene til bolen fra retten slik: Sy vekselvis et sting i siste rettstrikkede omg på ermet før belegget og et sting på bolen etter maskinsømmen. Vreng genseren og sy belegget fra ermet over klippekanten på bolen for hånd.

Pannebånd:

Størrelse: Dame (Herre)
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
50 (50) gr f nr 01, natur (37, blå)
+ en rest av mønsterfargene

DROPS Ermp 2,5.

Strikkefasthet: 23 m x 32 p på p 2,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Pannebånd: Tallene og fargeforslaget i () = herrestr. Legg opp 120 (128) m på ermp 2,5 med natur (blå) og strikk 18 omg glstrikk, 1 omg vr (= brettekant), M.4, 1 omg vr (= brettekant), 2 omg glstrikk med natur (blå), fell av. Sy oppleggs- og avfellingskantene sammen med maskesting i ytterste m slik at sømmen ikke blir tykk.

Lue:

Størrelse: Luens omkrets 46 (50) cm.
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
150 (150) gr f.nr 01, natur (37, blå)
+ en rest av mønsterfargene

DROPS Rundp 3 og 3,5.

Strikkefasthet: 21 m x 28 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Lue: Legg opp 144 (152) m på rundp 3 med natur (blå) og strikk vrbord i 15 cm vrbord. Bytt til rundp 3,5 og strikk M.4 samtidig som det felles 48 (48) m jevnt fordelt på 1.omg = 96 (104) m. Etter M.4 fortsettes det med natur (blå) samtidig som det settes en merketråd etter hver 6. (8.) m. Nå strikkes de 2 m etter merketrådene rett sammen. Dette gjentas på hver 5. (7.) omg til det gjenstår 16 (13) m. Trekk en dobbelt tråd gjennom disse m og fest tråden. Lag en liten dusk ca 5 cm i diameter i natur (blå) og sy den fast til toppen.

Vanter:

Størrelse: Dame (Herre)
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
100 (100) gr f.nr 01, natur (37, blå)
+ en rest av mønsterfargene

DROPS Ermp 3 og 3,5.

Strikkefasthet: 21 m x 28 p på p 3,5 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Vanter: Tallene og fargeforslaget i () = herre. Legg opp 52 (56) m på ermp 3 med natur (blå) og strikk vrbord i 15 cm samtidig som det felles 8 (8) m jevnt fordelt på siste omg = 44 (48) m. Bytt til ermp 3,5 og strikk M.4 og samtidig som det settes en merketråd etter 22 (24) m = oppå hånden) - merketråden settes i den 23. (25.) m - m til tommel økes på hver side av denne m - de resterende 21 (23) m = inni hånden. Herfra måles arb! Når arb måler 1 cm økes på hver side av 1 m med merketråden slik: 1 m x 5 (6) på hver 4.omg (3.omg) = 54 (60) m - de økte m strikkes inn i M.4 etterhvert. Etter økningen til tommel er avsluttet settes de midterste 11 m over tommelen på en tråd. Videre legges det opp 1 ny m over m på tråden = 44 (50) m. Etter M.4 strikkes det glstrikk i natur (blå). Fortsett til arb måler 10 (11) cm. Nå strikkes fingre slik:

Lillefinger: Plukk opp 4 (6) m fra oppå hånden og 4 (5) m fra inni hånden og legg opp 1 m mot ringfingeren = 9 (12) m. Strikk 5 (6) cm med natur (blå) i glstrikk. Deretter strikkes m sammen to og to på neste omg og trekk så tråden dobbelt gjennom m.

Strikk 3 omg over de resterende m på vanten før de resterende fingrene strikkes.

Ringfinger: Plukk opp 6 (6) m fra oppå hånden og 6 (7) m fra inni hånden og legg opp 1 m mot lillefingeren og ringfingeren og 1 m mot langfingeren = 14 (15) m. Strikk 6 (7) cm glstrikk med natur (blå) og deretter strikkes m sammen to og to på neste omg og trekk så tråden dobbelt gjennom m.

Langfinger: Som ringfingeren men strikk 7 (8) cm glstrikk med natur (blå).

Pekefinger: Plukk opp 6 (6) m fra oppå hånden og 6 (7) m fra inni hånden og legg opp 1 m mot langfingeren = 13 (14) m. Strikk som ringfingeren.

Tommel: Plukk opp 14 (16) m rundt tommelen og strikk 6 (6,5) cm glstrikk med natur (blå) og fell av som på ringfinger.

Sy et lite maskesting mellom fingrene.

Strikk en vante til men med tommelen i motsatt side.

Strømper:

Størrelse: 38-41 (41-44)
Lengde: 58 (65) cm. Foten: 23 (26) cm.
Materialer: DROPS Karisma fra Garnstudio
350 (350) gr f.nr 01, natur (37, blå)

DROPS Strømpep 2,5 og 3.

Strikkefasthet: 22 m x 30 p på p 3 og glstrikk = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Vrbord: * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-*.

Helfelling:

1.p (=retten): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
2.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 8 (9) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
3.p (=retten): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
4.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 7 (8) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
5.p (=retten): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
6.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 6 (7) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.
7.p (=retten): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 r og løft den løse over 1 r. Snu arb.
8.p (=vrangen): Strikk til det gjenstår 5 (6) m på p, løft neste m løst av, 1 vr og løft den løse over 1 vr. Snu arb.

Fortsett å strikke til det gjenstår 1 m mindre før m tas løs av p. Fortsett til det gjenstår 12 (14) m.

Strømper: Fargeforslaget i () = herre. Legg opp 72 (80) m på ermp 2,5 og strikk 14 (16) cm vrbord. Bytt til ermp 3 og strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 0 (4) m jevnt fordelt på 1.omg = 72 (84) m. Strikk deretter 15 (21) m av M.5, M.6, 15 (21) m av M.7, 1 m midt bak (strikkes r på alle omg) til arb måler 30 (32) cm. Deretter begynner fellingene for leggen. Fell på hver side av den midterste m bak: Strikk de

2 m før midtmslik: 1 m løs av p , 1 r løft den løse over og de 2 m etter midtm r sammen - gjenta på hver 5. (4.) omg ialt 12 (16) ganger = 48 (52) m. Når arb måler 50 (56) cm settes de midterste 24 (26) m foran (= oppå foten) på en tråd og det strikkes videre i glstrikk. Deretter strikkes 5 (6) cm glstrikk (hel) over de 24 (26) midterste m bak, og videre strikkes helfellingen (se forkl over). Deretter plukkes opp 12 (13) m på hver side av helen og sett alle m på samme p = 60 (66) m. Fell videre slik: Strikk de 2 første m av de øverste 24 (26) m r sm og de 2 siste m av de øverste 24 (26) m r sm på hver 2.p ialt 6 ganger = 48 (54) m. Strikk til foten måler ca 19 (21,5) cm. Sett en merketråd på hver side av foten og fell for tåen i hver side av merketråden slik: Strikk de 2 m før r sm og de 2 m etter r sm, gjenta 3 ganger på hver 2.p = 36 (42) m. Deretter 7 (9) ganger på hver p = 8 (6) m. Trekk en tråd gjennom de resterende m og fest godt.

Diagram

= natur, rett (dame), blå, rett (herre)
= grå (dame), natur (herre)
= sjøgrønn (dame, herre)
= oliven (dame), grønn (herre)
= rust (dame, herre)
= vinrød (dame, herre)
= natur, vrang (dame), blå, vrang (herre)

Kirsti Al-Janabi 17.07.2017 - 22:45:

Aion tehdä nämä miehelleni ja minulle. Nimiehdotus upeille neuleille: Kuurankukat.

Ria Schulte 06.01.2016 - 22:35:

Bij de sok ik kan niet vinden of ik de bovenvoet recht moet breien of in patroon ...zou u me dat kunnen zeggen?

DROPS Design 07.01.2016 kl. 14:21:

Hoi Ria. Je breit de bovenvoet verder in patroon tot 19 (21,5) cm, de laatste stuk met de minderingen brei je in tricotst.

Magotte 29.10.2015 - 17:22:

Bonjour, J'ai fait les 2 modèles , femme en S et homme en XL. Ils sont superbes! mes enfants vont être les + beaux! mais à vrai dire cela a été un peu difficile surtout le modèle homme en XL, le bleu marine, c'est pas top pour tricoter le soir. Mais le rendu est splendide. je conseille ces modèles

Kam 14.10.2015 - 15:07:

Hi there, I'm currently knitting the "body" section of the sweater for a lady, size L, and i am currently stuck on understanding the M.2 diagram. Am I to start knitting the first row on the column indicated by the arrow and knit till I reach the marker? Then repeat that for the back piece? Does that mean that I need to do the same thing for the rest of the M.2 diagram? Hope you understand my question, Kam

DROPS Design 14.10.2015 kl. 17:24:

Dear Kam, start diagram M.2 by the arrow and work the last sts (read from the right towards the left every round), then repeat M.2 from 1st st as many times as necessary to the marker, then start from marker again by the arrow and repeat M.2 to the beg of round. Happy knitting!

Lene Corvinius 14.07.2015 - 09:59:

Jeg kan ikke finde søgrøn og rust i farvesortimentet. Hvad kan jeg erstatte dem med?

DROPS Design 29.07.2015 kl. 14:52:

Hej Lene. Begge farver er udgaaet. Du kan se alle farver paa garnkortet og kontakt din DROPS butik for det bedste alternativ, de hjaelper dig gerne med den bedste kombination :-) God fornöjelse.

Laura Fitzmaurice 26.12.2014 - 17:40:

I recently purchased Drops yarn to knit DROPS 47-1. Unfortunately when I print out the pattern charts they are quite blurry and I can't make out the symbols. Is there a way to have the chart sent to me with a higher resolution?

DROPS Design 30.12.2014 kl. 13:13:

Dear Mrs Fitzmaurice, there is now larger diagrams. Happy knitting!

Mille 07.11.2014 - 08:33:

Hvor kan jeg finde opskriften på herrehandsken?

DROPS Design 07.11.2014 kl. 10:09:

Hej Mille. Den danske opskrift er desvaerre ikke komplet, vi skal faa oversat resten saa hurtigt vi kan. Ellers kig paa den Norske opskrift saa laenge.

Ingrid 23.08.2013 - 12:02:

Guten Tag, gibt es von dem Modell auch ein Heft? MFG Ingrid

Rut 25.08.2013 kl. 18:32:

Nein, zu altes Modell

Clouet Michelle 06.05.2013 - 18:04:

Je viens de finir ce modèle pour moi. Redétricoté une première fois car vraiment trop large, cela me donnait une carrure de déménageur, je l'ai refait à mes mesures: mon effort fut récompensé, il est superbe, je pense qu'il sera remarqué à la montagne cet hiver

Helle Reinhold 04.07.2010 - 15:53:

Det er godt nok trist jeres deagrammer ikke er mere tydelige ind de er når man udskriver dem

Kommentér oppskrift DROPS 47-1