DROPS / 47 / 1

DROPS 47-1 by DROPS Design

Kuviollinen DROPS pusero, otsanauha, myssy, käsineet ja sukat ”Karisma”-langasta

DROPS design: Malli nro U-378
-------------------------------------------------------

Koko: Nainen: S - M - L
Mies: (S/M - M/L)
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
1. vaihtoehto 2. vaihtoehto
550-600-650 (700-750) g nro 01, luonnonvalkoinen nro 37, sininen
200-200-250 (250-300) g nro 16, harmaa nro 01, luonnonvalkoinen
50-50-50 (50-50) g nro 36, merenvihreä nro 36, merenvihreä
50-50-50 (50-50) g nro 45, oliivi nro 47, vihreä
50-50-50 (50-50) g nro 49, ruosteenpunainen nro 49, ruosteenpunainen
50-50-50 (50-50) g nro 14, viininpunainen nro 14, viininpunainen

DROPS PYÖRÖPUIKOT JA SUKKAPUIKOT NRO 2,5 ja 3,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

JOUSTINNEULE: *1 o, 1 n*, toista *-*.

ETU- JA TAKAKAPPALE: Suluissa olevat luvut ja värit = miehen koot ja 2. värivaihtoehto. Pusero neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, lopuksi kädentiet leikataan auki. Luo 240-256-272 (256-272) s pyöröpuikolle nro 2,5 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla ja neulo 6 cm joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, neulo luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla, kunnes työn pituus on 31-33-36 (38-41) cm. Tarkista neuletiheys! Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun = 120-128-136 (128-136) s etu- ja takakappaleessa. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (aloita piirroksen nuolen kohdalta ja neulo etukappaleen s:t, aloita uudestaan piirroksen nuolen kohdalta ja neulo takakappaleen s:t). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 33-35-36 (39-41) cm, lisää kumpaankin sivuun 5 s (= aukileikkaus-s, nämä s:t neulotaan mallineuleen pohjavärillä). Jatka mallineuletta. Kun työn pituus on 54-56-58 (61-64) cm, päätä etukappaleen keskimmäiset 26-28-30 (30-32) s pääntietä varten ja jatka neulomista tasona. Päätä vielä etukappaleen pääntien kummastakin reunasta joka 2. krs: 1 x 3 s, 2 x 2 s ja 1 x 1 s. Samanaikaisesti kun työn pituus on 58-60-62 (65-68) cm, päätä takakappaleen keskimmäiset 38-40-42 (42-44) s pääntietä varten. Päätä seuraavalla krs:lla vielä 2 s takakappaleen pääntien kummastakin reunasta. Päätä loput s:t kerralla, kun olet neulonut piirroksen M.2 loppuun. Työn pituus on n. 60-62-64 (67-70) cm.

HIHA: Luo 54-56-56 (56-58) s sukkapuikoille nro 2,5 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla ja neulo 10 cm joustinneuletta (joustinneule taitetaan myöhemmin kaksinkerroin, eli sen mitta on 5 cm). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, jatka neulomista luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Lisää SAMALLA joustinneuleen jälkeen keskelle hihan alle 30-29-31 (31-32) x 2 s koissa Nainen S+M ja Mies S/M+M/L: Joka 4. krs ja koossa Nainen L: Vuorotellen joka 3. ja joka 4. krs = 114-114-118 (118-122) s. Samanaikaisesti kun työn pituus on 36-35-34 (41-40) cm, neulo mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.3 loppuun, neulo 2 krs luonnonvalkoisella langalla. Työn pituus on n. 50-49-48 (55-54) cm. Neulo sitten 2 cm sileää nurjaa neuletta päärmevaraksi luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Päätä s:t. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY: Ompele 1 merkkilanka kummankin sivun lisättyjen silmukoiden keskelle. Ompele koneella 2 ommelta merkkilangan ympäri, 1. ommel = 1/2 s merkkilangasta ja 2. ommel = 1/2 s ensimmäisestä ompeleesta. Leikkaa kädentiet auki ompeleiden välistä. Ompele olkasaumat. Poimi pääntien reunasta n. 100-106 s sukkapuikoille nro 2,5 harmaalla (sinisellä) langalla ja neulo 1 krs sileää neuletta. Neulo sitten 6 cm joustinneuletta. Päätä s:t. Taita ja kiinnitä reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle. Kiinnitä hihat paikoilleen työn oikealta puolelta seuraavasti: Ompele vuorotellen 1 pisto hihan viimeiseen oikeaan krs:een (ennen sisävaraa) ja 1 pisto koneompeleen sisäpuolelle miehustassa. Käännä työn nurja puoli ulospäin ja ompele sisävara leikatun reunan yli.

OTSANAUHA:

Koko: Nainen (Mies)
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
50 (50) g nro 01, luonnonvalkoinen (nro 37, sininen)
+ jäännöslankoja puseron kuvioväreistä

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 23 s x 32 krs mallineuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.

OTSANAUHA: Suluissa olevat luvut ja värit = miehen koot ja 2. värivaihtoehto. Luo 120 (128) s sukkapuikoille nro 2,5 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Neulo 18 krs sileää neuletta, 1 krs nurin (= taitereuna), M.4, 1 krs nurin (= taitereuna), 2 krs sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Päätä s:t. Ompele luomis- ja päätösreuna yhteen uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu.

MYSSY:

Koko: Myssyn ympärys 46 (50) cm.
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
150 (150) g nro 01, luonnonvalkoinen (nro 37, sininen)
+ jäännöslankoja puseron kuvioväreistä

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 ja 3,5 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

JOUSTINNEULE: *2 o, 2 n*, toista *-*.

MYSSY: Luo 144 (152) s pyöröpuikolle nro 3 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla ja neulo 15 cm joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 48 (48) s = 96 (104) s. Kun olet neulonut piirroksen M.4 loppuun, jatka neulomista luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla ja kiinnitä SAMALLA 1 merkkilanka joka 6. (8.) s:n jälkeen. Neulo nyt jokaisen merkkilangan jälkeiset 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 5. (7.) krs, kunnes jäljellä on 16 (13) s. Vedä lanka 2 kertaa loppujen silmukoiden läpi ja päättele langanpäät. Tee luonnonvalkoisesta (sinisestä) langasta 1 pieni tupsu, jonka halkaisija on n. 5 cm. Kiinnitä tupsu myssyn päälaelle.

KÄSINEET:

Koko: Nainen (Mies)
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
100 (100) g nro 01, luonnonvalkoinen (nro 37, sininen)
+ jäännöslankoja puseron kuvioväreistä

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 ja 3,5 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

JOUSTINNEULE: *2 o, 2 n*, toista *-*.

KÄSINEET: Suluissa olevat luvut ja värit = miehen koot ja 2. värivaihtoehto. Luo 52 (56) s sukkapuikoille nro 3 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Neulo 15 cm joustinneuletta ja kavenna SAMALLA viimeisellä krs:lla tasavälein 8 (8) s = 44 (48) s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti ja kiinnitä SAMALLA 1 merkkilanka 22 (24) s:n jälkeen = käden päällä (merkkilanka kiinnitetään krs:n 23. (25.) s:aan, peukalokiilan lisäykset tehdään tämän s:n molemmin puolin), loput 21 (23) s = kämmenpuoli. Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä! Kun työn pituus on 1 cm, lisää merkityn s:n molemmin puolin joka 4. krs (3. krs): 5 (6) x 1 s = 54 (60) s (lisätyillä silmukoilla neulotaan piirroksen M.4 mallineuletta). Kun kaikki peukalokiilan lisäykset on tehty, siirrä peukalokiilan keskimmäiset 11 s apulangalle. Luo apulangan silmukoiden tilalle 1 s = 44 (50) s. Kun olet neulonut piirroksen M.4 loppuun, neulo sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Jatka neulomista, kunnes työn pituus on 10 (11) cm. Tee nyt sormet seuraavasti:

PIKKUSORMI: Ota käden päältä 4 (6) s ja kämmenpuolelta 4 (5) s takaisin työhön ja luo pikkusormen ja nimettömän väliin 1 s = 9 (12) s. Neulo 5 (6) cm sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Neulo sitten s:t pareittain yhteen. Vedä lanka 2 kertaa loppujen silmukoiden läpi.

Neulo käsineen lopuilla silmukoilla 3 krs. Tee sitten loput sormet seuraavasti:

NIMETÖN: Ota käden päältä 6 (6) s ja kämmenpuolelta 6 (7) s takaisin työhön, luo pikkusormen ja nimettömän väliin 1 s ja luo nimettömän ja keskisormen väliin 1 s = 14 (15) s. Neulo 6 (7) cm sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Neulo sitten s:t pareittain yhteen. Vedä lanka 2 kertaa loppujen silmukoiden läpi.

KESKISORMI: Neulo kuten nimetön, mutta neulo nyt 7 (8) cm sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla.

ETUSORMI: Ota käden päältä 6 (6) s ja kämmenpuolelta 6 (7) s takaisin työhön, luo etusormen ja keskisormen väliin 1 s = 13 (14) s. Neulo kuten nimetön.

PEUKALO: Poimi peukalon reunoista yht. 14 (16) s ja neulo 6 (6,5) cm sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Päätä s:t kuten nimettömässä.

Ompele muutama pisto jokaisen sormen väliin.

Neulo toinen käsine ensimmäisen käsineen peilikuvaksi.

SUKAT:

Koko: 38-41 (41-44)
Pituus: 58 (65) cm. Jalkapohjan pituus 23 (26) cm.
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
350 (350) g nro 01, luonnonvalkoinen (nro 37, sininen)

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 ja 3 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 22 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

JOUSTINNEULE: *2 o, 2 n*, toista *-*.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8 (9) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8 (9) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7 (8) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7 (8) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
5. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6 (7) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
6. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6 (7) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
7. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5 (6) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
8. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5 (6) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
Jatka neulomista tähän tapaan, ja neulo niin että joka 2. krs jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset, kunnes jäljellä on 12 (14) s.

SUKAT: Suluissa olevat luvut ja värit = miehen koot ja 2. värivaihtoehto. Luo 72 (80) s sukkapuikoille nro 2,5 ja neulo 14 (16) cm joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 1 krs sileää neuletta ja lisää SAMALLA tasavälein 0 (4) s = 72 (84) s. Neulo sitten mallineuletta seuraavasti: 15 (21) s piirroksen M.5 mukaisesti, M.6, 15 (21) s piirroksen M.7 mukaisesti, keskellä takana oleva s (neulotaan jokaisella krs:lla oikein). Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 30 (32) cm. Aloita sitten pohkeen kavennukset. Kavenna keskellä takana olevan s:n molemmin puolin 1 s seuraavasti: Ennen keskisilmukkaa: Nosta 1 s neulomatta, 1 o vedä nostettu s neulotun yli. Keskisilmukan jälkeen: Neulo 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 5. (4.) krs yht. 12 (16) kertaa = 48 (52) s. Kun työn pituus on 50 (56) cm, siirrä päällisen keskimmäiset 24 (26) s apulangalle ja jatka neulomalla sileää neuletta. Neulo nyt kantapään 24 (26) s:lla 5 (6) cm sileää neuletta. Tee sitten kantapääkavennukset (kts. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 12 (13) s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 60 (66) s. Tee nyt kavennukset seuraavasti: Neulo ylimpien 24 (26) s:n ensimmäiset 2 s oikein yhteen ja neulo ylimpien 24 (26) s:n viimeiset 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6 kertaa = 48 (54) s. Neulo kunnes jalkapohjan pituus on n. 19 (21,5) cm. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun. Tee nyt kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset näin: Neulo merkkilankaa edeltävät 2 s oikein yhteen ja neulo merkkilangan jälkeiset 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs 3 kertaa = 36 (42) s. Toista sitten kavennukset joka krs 7 (9) kertaa = 8 (6) s. Vedä lanka loppujen silmukoiden läpi ja päättele langanpäät.

Piirros

= luonnonvalkoinen, oikea s (nainen), sininen, oikea s (mies)
= harmaa (nainen), luonnonvalkoinen (mies)
= merenvihreä (nainen, mies)
= oliivi (nainen), vihreä (mies)
= ruosteenpunainen (nainen, mies)
= viininpunainen (nainen, mies)
= luonnonvalkoinen, nurja s (nainen), sininen, nurja s (mies)

Tarvitsetko opastusta ohjeeseen?

Kiitos, kun valitsit DROPS Design -ohjeen. Panostamme siihen, että ohjeemme ovat virheettömiä ja helppoja ymmärtää. Kaikki ohjeet käännetään norjasta ja voit aina tarkistaa mitat ja luvut alkuperäisestä ohjeesta (DROPS 47-1) .

Kommentit / Kysymykset (10)

Kirsti Al-Janabi 17.07.2017 - 22:45:

Aion tehdä nämä miehelleni ja minulle. Nimiehdotus upeille neuleille: Kuurankukat.

Ria Schulte 06.01.2016 - 22:35:

Bij de sok ik kan niet vinden of ik de bovenvoet recht moet breien of in patroon ...zou u me dat kunnen zeggen?

DROPS Design 07.01.2016 kl. 14:21:

Hoi Ria. Je breit de bovenvoet verder in patroon tot 19 (21,5) cm, de laatste stuk met de minderingen brei je in tricotst.

Magotte 29.10.2015 - 17:22:

Bonjour, J'ai fait les 2 modèles , femme en S et homme en XL. Ils sont superbes! mes enfants vont être les + beaux! mais à vrai dire cela a été un peu difficile surtout le modèle homme en XL, le bleu marine, c'est pas top pour tricoter le soir. Mais le rendu est splendide. je conseille ces modèles

Kam 14.10.2015 - 15:07:

Hi there, I'm currently knitting the "body" section of the sweater for a lady, size L, and i am currently stuck on understanding the M.2 diagram. Am I to start knitting the first row on the column indicated by the arrow and knit till I reach the marker? Then repeat that for the back piece? Does that mean that I need to do the same thing for the rest of the M.2 diagram? Hope you understand my question, Kam

DROPS Design 14.10.2015 kl. 17:24:

Dear Kam, start diagram M.2 by the arrow and work the last sts (read from the right towards the left every round), then repeat M.2 from 1st st as many times as necessary to the marker, then start from marker again by the arrow and repeat M.2 to the beg of round. Happy knitting!

Lene Corvinius 14.07.2015 - 09:59:

Jeg kan ikke finde søgrøn og rust i farvesortimentet. Hvad kan jeg erstatte dem med?

DROPS Design 29.07.2015 kl. 14:52:

Hej Lene. Begge farver er udgaaet. Du kan se alle farver paa garnkortet og kontakt din DROPS butik for det bedste alternativ, de hjaelper dig gerne med den bedste kombination :-) God fornöjelse.

Laura Fitzmaurice 26.12.2014 - 17:40:

I recently purchased Drops yarn to knit DROPS 47-1. Unfortunately when I print out the pattern charts they are quite blurry and I can't make out the symbols. Is there a way to have the chart sent to me with a higher resolution?

DROPS Design 30.12.2014 kl. 13:13:

Dear Mrs Fitzmaurice, there is now larger diagrams. Happy knitting!

Mille 07.11.2014 - 08:33:

Hvor kan jeg finde opskriften på herrehandsken?

DROPS Design 07.11.2014 kl. 10:09:

Hej Mille. Den danske opskrift er desvaerre ikke komplet, vi skal faa oversat resten saa hurtigt vi kan. Ellers kig paa den Norske opskrift saa laenge.

Ingrid 23.08.2013 - 12:02:

Guten Tag, gibt es von dem Modell auch ein Heft? MFG Ingrid

Rut 25.08.2013 kl. 18:32:

Nein, zu altes Modell

Clouet Michelle 06.05.2013 - 18:04:

Je viens de finir ce modèle pour moi. Redétricoté une première fois car vraiment trop large, cela me donnait une carrure de déménageur, je l'ai refait à mes mesures: mon effort fut récompensé, il est superbe, je pense qu'il sera remarqué à la montagne cet hiver

Helle Reinhold 04.07.2010 - 15:53:

Det er godt nok trist jeres deagrammer ikke er mere tydelige ind de er når man udskriver dem

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS 47-1