DROPS / 47 / 1

DROPS 47-1 by DROPS Design

Kuviollinen DROPS pusero, otsanauha, myssy, käsineet ja sukat ”Karisma”-langasta

Tällä ohjeella ei vielä ole nimeä. Tee nimiehdotus!

DROPS design: Malli nro U-378
-------------------------------------------------------

Koko: Nainen: S - M - L
Mies: (S/M - M/L)
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
1. vaihtoehto 2. vaihtoehto
550-600-650 (700-750) g nro 01, luonnonvalkoinen nro 37, sininen
200-200-250 (250-300) g nro 16, harmaa nro 01, luonnonvalkoinen
50-50-50 (50-50) g nro 36, merenvihreä nro 36, merenvihreä
50-50-50 (50-50) g nro 45, oliivi nro 47, vihreä
50-50-50 (50-50) g nro 49, ruosteenpunainen nro 49, ruosteenpunainen
50-50-50 (50-50) g nro 14, viininpunainen nro 14, viininpunainen

DROPS PYÖRÖPUIKOT JA SUKKAPUIKOT NRO 2,5 ja 3,5 tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

JOUSTINNEULE: *1 o, 1 n*, toista *-*.

ETU- JA TAKAKAPPALE: Suluissa olevat luvut ja värit = miehen koot ja 2. värivaihtoehto. Pusero neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla, lopuksi kädentiet leikataan auki. Luo 240-256-272 (256-272) s pyöröpuikolle nro 2,5 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla ja neulo 6 cm joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, neulo luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla, kunnes työn pituus on 31-33-36 (38-41) cm. Tarkista neuletiheys! Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun = 120-128-136 (128-136) s etu- ja takakappaleessa. Neulo sitten mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti (aloita piirroksen nuolen kohdalta ja neulo etukappaleen s:t, aloita uudestaan piirroksen nuolen kohdalta ja neulo takakappaleen s:t). Jatka mallineuletta tähän tapaan. Kun työn pituus on 33-35-36 (39-41) cm, lisää kumpaankin sivuun 5 s (= aukileikkaus-s, nämä s:t neulotaan mallineuleen pohjavärillä). Jatka mallineuletta. Kun työn pituus on 54-56-58 (61-64) cm, päätä etukappaleen keskimmäiset 26-28-30 (30-32) s pääntietä varten ja jatka neulomista tasona. Päätä vielä etukappaleen pääntien kummastakin reunasta joka 2. krs: 1 x 3 s, 2 x 2 s ja 1 x 1 s. Samanaikaisesti kun työn pituus on 58-60-62 (65-68) cm, päätä takakappaleen keskimmäiset 38-40-42 (42-44) s pääntietä varten. Päätä seuraavalla krs:lla vielä 2 s takakappaleen pääntien kummastakin reunasta. Päätä loput s:t kerralla, kun olet neulonut piirroksen M.2 loppuun. Työn pituus on n. 60-62-64 (67-70) cm.

HIHA: Luo 54-56-56 (56-58) s sukkapuikoille nro 2,5 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla ja neulo 10 cm joustinneuletta (joustinneule taitetaan myöhemmin kaksinkerroin, eli sen mitta on 5 cm). Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5 ja neulo mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, jatka neulomista luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Lisää SAMALLA joustinneuleen jälkeen keskelle hihan alle 30-29-31 (31-32) x 2 s koissa Nainen S+M ja Mies S/M+M/L: Joka 4. krs ja koossa Nainen L: Vuorotellen joka 3. ja joka 4. krs = 114-114-118 (118-122) s. Samanaikaisesti kun työn pituus on 36-35-34 (41-40) cm, neulo mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.3 loppuun, neulo 2 krs luonnonvalkoisella langalla. Työn pituus on n. 50-49-48 (55-54) cm. Neulo sitten 2 cm sileää nurjaa neuletta päärmevaraksi luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Päätä s:t. Neulo toinen hiha samoin.

VIIMEISTELY: Ompele 1 merkkilanka kummankin sivun lisättyjen silmukoiden keskelle. Ompele koneella 2 ommelta merkkilangan ympäri, 1. ommel = 1/2 s merkkilangasta ja 2. ommel = 1/2 s ensimmäisestä ompeleesta. Leikkaa kädentiet auki ompeleiden välistä. Ompele olkasaumat. Poimi pääntien reunasta n. 100-106 s sukkapuikoille nro 2,5 harmaalla (sinisellä) langalla ja neulo 1 krs sileää neuletta. Neulo sitten 6 cm joustinneuletta. Päätä s:t. Taita ja kiinnitä reunus kaksinkerroin työn nurjalle puolelle. Kiinnitä hihat paikoilleen työn oikealta puolelta seuraavasti: Ompele vuorotellen 1 pisto hihan viimeiseen oikeaan krs:een (ennen sisävaraa) ja 1 pisto koneompeleen sisäpuolelle miehustassa. Käännä työn nurja puoli ulospäin ja ompele sisävara leikatun reunan yli.

OTSANAUHA:

Koko: Nainen (Mies)
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
50 (50) g nro 01, luonnonvalkoinen (nro 37, sininen)
+ jäännöslankoja puseron kuvioväreistä

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 23 s x 32 krs mallineuletta puikoilla nro 2,5 = 10 x 10 cm.

OTSANAUHA: Suluissa olevat luvut ja värit = miehen koot ja 2. värivaihtoehto. Luo 120 (128) s sukkapuikoille nro 2,5 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Neulo 18 krs sileää neuletta, 1 krs nurin (= taitereuna), M.4, 1 krs nurin (= taitereuna), 2 krs sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Päätä s:t. Ompele luomis- ja päätösreuna yhteen uloimmista silmukanreunoista, jottei saumasta tulisi paksu.

MYSSY:

Koko: Myssyn ympärys 46 (50) cm.
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
150 (150) g nro 01, luonnonvalkoinen (nro 37, sininen)
+ jäännöslankoja puseron kuvioväreistä

DROPS PYÖRÖPUIKOT NRO 3 ja 3,5 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

JOUSTINNEULE: *2 o, 2 n*, toista *-*.

MYSSY: Luo 144 (152) s pyöröpuikolle nro 3 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla ja neulo 15 cm joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Neulo mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 48 (48) s = 96 (104) s. Kun olet neulonut piirroksen M.4 loppuun, jatka neulomista luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla ja kiinnitä SAMALLA 1 merkkilanka joka 6. (8.) s:n jälkeen. Neulo nyt jokaisen merkkilangan jälkeiset 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 5. (7.) krs, kunnes jäljellä on 16 (13) s. Vedä lanka 2 kertaa loppujen silmukoiden läpi ja päättele langanpäät. Tee luonnonvalkoisesta (sinisestä) langasta 1 pieni tupsu, jonka halkaisija on n. 5 cm. Kiinnitä tupsu myssyn päälaelle.

KÄSINEET:

Koko: Nainen (Mies)
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
100 (100) g nro 01, luonnonvalkoinen (nro 37, sininen)
+ jäännöslankoja puseron kuvioväreistä

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3 ja 3,5 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 21 s x 28 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

JOUSTINNEULE: *2 o, 2 n*, toista *-*.

KÄSINEET: Suluissa olevat luvut ja värit = miehen koot ja 2. värivaihtoehto. Luo 52 (56) s sukkapuikoille nro 3 luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Neulo 15 cm joustinneuletta ja kavenna SAMALLA viimeisellä krs:lla tasavälein 8 (8) s = 44 (48) s. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3,5. Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.4 mukaisesti ja kiinnitä SAMALLA 1 merkkilanka 22 (24) s:n jälkeen = käden päällä (merkkilanka kiinnitetään krs:n 23. (25.) s:aan, peukalokiilan lisäykset tehdään tämän s:n molemmin puolin), loput 21 (23) s = kämmenpuoli. Kaikki mitat otetaan jatkossa tästä! Kun työn pituus on 1 cm, lisää merkityn s:n molemmin puolin joka 4. krs (3. krs): 5 (6) x 1 s = 54 (60) s (lisätyillä silmukoilla neulotaan piirroksen M.4 mallineuletta). Kun kaikki peukalokiilan lisäykset on tehty, siirrä peukalokiilan keskimmäiset 11 s apulangalle. Luo apulangan silmukoiden tilalle 1 s = 44 (50) s. Kun olet neulonut piirroksen M.4 loppuun, neulo sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Jatka neulomista, kunnes työn pituus on 10 (11) cm. Tee nyt sormet seuraavasti:

PIKKUSORMI: Ota käden päältä 4 (6) s ja kämmenpuolelta 4 (5) s takaisin työhön ja luo pikkusormen ja nimettömän väliin 1 s = 9 (12) s. Neulo 5 (6) cm sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Neulo sitten s:t pareittain yhteen. Vedä lanka 2 kertaa loppujen silmukoiden läpi.

Neulo käsineen lopuilla silmukoilla 3 krs. Tee sitten loput sormet seuraavasti:

NIMETÖN: Ota käden päältä 6 (6) s ja kämmenpuolelta 6 (7) s takaisin työhön, luo pikkusormen ja nimettömän väliin 1 s ja luo nimettömän ja keskisormen väliin 1 s = 14 (15) s. Neulo 6 (7) cm sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Neulo sitten s:t pareittain yhteen. Vedä lanka 2 kertaa loppujen silmukoiden läpi.

KESKISORMI: Neulo kuten nimetön, mutta neulo nyt 7 (8) cm sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla.

ETUSORMI: Ota käden päältä 6 (6) s ja kämmenpuolelta 6 (7) s takaisin työhön, luo etusormen ja keskisormen väliin 1 s = 13 (14) s. Neulo kuten nimetön.

PEUKALO: Poimi peukalon reunoista yht. 14 (16) s ja neulo 6 (6,5) cm sileää neuletta luonnonvalkoisella (sinisellä) langalla. Päätä s:t kuten nimettömässä.

Ompele muutama pisto jokaisen sormen väliin.

Neulo toinen käsine ensimmäisen käsineen peilikuvaksi.

SUKAT:

Koko: 38-41 (41-44)
Pituus: 58 (65) cm. Jalkapohjan pituus 23 (26) cm.
Langanmenekki: Garnstudion DROPS Karisma:
350 (350) g nro 01, luonnonvalkoinen (nro 37, sininen)

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 2,5 ja 3 tai käsialan mukaan.

NEULETIHEYS: 22 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3 = 10 x 10 cm.

JOUSTINNEULE: *2 o, 2 n*, toista *-*.

KANTAPÄÄKAVENNUKSET:
1. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8 (9) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
2. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 8 (9) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
3. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7 (8) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
4. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 7 (8) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
5. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6 (7) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
6. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 6 (7) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
7. krs (= oikea puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5 (6) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
8. krs (= nurja puoli): Neulo kunnes jäljellä on 5 (6) s, nosta seuraava s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli. Käännä työ.
Jatka neulomista tähän tapaan, ja neulo niin että joka 2. krs jäljellä olevien silmukoiden määrä vähenee yhdellä, ennen kuin nostat s. Toista kavennukset, kunnes jäljellä on 12 (14) s.

SUKAT: Suluissa olevat luvut ja värit = miehen koot ja 2. värivaihtoehto. Luo 72 (80) s sukkapuikoille nro 2,5 ja neulo 14 (16) cm joustinneuletta. Vaihda sukkapuikkoihin nro 3. Neulo 1 krs sileää neuletta ja lisää SAMALLA tasavälein 0 (4) s = 72 (84) s. Neulo sitten mallineuletta seuraavasti: 15 (21) s piirroksen M.5 mukaisesti, M.6, 15 (21) s piirroksen M.7 mukaisesti, keskellä takana oleva s (neulotaan jokaisella krs:lla oikein). Jatka mallineuletta tähän tapaan, kunnes työn pituus on 30 (32) cm. Aloita sitten pohkeen kavennukset. Kavenna keskellä takana olevan s:n molemmin puolin 1 s seuraavasti: Ennen keskisilmukkaa: Nosta 1 s neulomatta, 1 o vedä nostettu s neulotun yli. Keskisilmukan jälkeen: Neulo 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 5. (4.) krs yht. 12 (16) kertaa = 48 (52) s. Kun työn pituus on 50 (56) cm, siirrä päällisen keskimmäiset 24 (26) s apulangalle ja jatka neulomalla sileää neuletta. Neulo nyt kantapään 24 (26) s:lla 5 (6) cm sileää neuletta. Tee sitten kantapääkavennukset (kts. selitys yllä). Poimi tämän jälkeen kantalapun kummastakin reunasta 12 (13) s ja ota apulangalla odottavat s:t takaisin työhön = 60 (66) s. Tee nyt kavennukset seuraavasti: Neulo ylimpien 24 (26) s:n ensimmäiset 2 s oikein yhteen ja neulo ylimpien 24 (26) s:n viimeiset 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs yht. 6 kertaa = 48 (54) s. Neulo kunnes jalkapohjan pituus on n. 19 (21,5) cm. Kiinnitä 1 merkkilanka kumpaankin sivuun. Tee nyt kummankin merkkilangan molemmin puolin kärkikavennukset näin: Neulo merkkilankaa edeltävät 2 s oikein yhteen ja neulo merkkilangan jälkeiset 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs 3 kertaa = 36 (42) s. Toista sitten kavennukset joka krs 7 (9) kertaa = 8 (6) s. Vedä lanka loppujen silmukoiden läpi ja päättele langanpäät.

Piirros

= luonnonvalkoinen, oikea s (nainen), sininen, oikea s (mies)
= harmaa (nainen), luonnonvalkoinen (mies)
= merenvihreä (nainen, mies)
= oliivi (nainen), vihreä (mies)
= ruosteenpunainen (nainen, mies)
= viininpunainen (nainen, mies)
= luonnonvalkoinen, nurja s (nainen), sininen, nurja s (mies)

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 47-1 alkuperäisohjeeseen.