DROPS / 225 / 20

Pinecone Set by DROPS Design

Heklet lue og hals i DROPS Air. Arbeidet hekles med relieffmønster.

Stikkord: halsvarmere, hodeplagg, luer, sett,
  • Pinecone Set / DROPS 225-20 - Heklet lue og hals i DROPS Air. Arbeidet hekles med relieffmønster.
  • Pinecone Set / DROPS 225-20 - Heklet lue og hals i DROPS Air. Arbeidet hekles med relieffmønster.
  • Pinecone Set / DROPS 225-20 - Heklet lue og hals i DROPS Air. Arbeidet hekles med relieffmønster.
DROPS Design: Modell ai-366
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

HELE SETTET:

STØRRELSE:
Hals: S/M - M/L
Lue: One size
Passer til hodemål: ca 54/56 cm

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
200-200 g farge 29, gammelrosa

LUE:

STØRRELSE:
One size.
Passer til hodemål: ca 54/56 cm

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100 g farge 29, gammelrosa

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 4,5.

HEKLEFASTHET:
16 staver i bredden og 9 rader i høyden = 10 x 10 cm.
(12 rader med A.2 til A.4/relieffmønster = ca 10 cm i høyden).
NB: Husk at nål nr kun er veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere heklenål. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere heklenål.

Mål: Omkrets: Ca 57-63 cm. Høyde: Ca 26-26 cm.

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150 g farge 29, gammelrosa

HEKLENÅL:
DROPS HEKLENÅL NR 5.

HEKLEFASTHET:
14 staver i bredden og 8,5 rader i høyden = 10 x 10 cm.
(11 rader med A.2 til A.4/relieffmønster = ca 10 cm i høyden).
NB: Husk at nål nr kun er veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere heklenål. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere heklenål.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

65% Alpakka, 28% Polyamid, 7% Ull
fra 52.50 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 52.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 52.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 210kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

HEKLETIPS TIL LUFTMASKER:
Dersom du hekler ytterst på heklenålen vil luftmasken ofte bli for stram.
1 luftmaske skal være like lang som 1 fastmaske/stav er bred.

HEKLEINFORMASJON:
Når det hekles rundt (og vendes for hver omgang):
På begynnelsen av hver omgang med staver, hekles det 3 luftmasker. Luftmaskene erstatter ikke første stav, men hekles i tillegg. Avslutt omgangen med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
På begynnelsen av hver omgang med fastmasker, hekles det 1 luftmaske. Luftmasken erstatter ikke første fastmaske, men hekles i tillegg. Avslutt omgangen med 1 kjedemaske i 1.luftmaske på begynnelsen av omgangen.

Når det hekles frem og tilbake (gjelder halsen):
På begynnelsen av en rad med staver, hekles det 3 luftmasker. Luftmaskene erstatter ikke første stav, men hekles i tillegg.
På begynnelsen av en rad med fastmasker, hekles det 1 luftmaske. Luftmasken erstatter ikke første fastmaske, men hekles i tillegg.

MØNSTER:
Lue: Se diagram A.1 til A.5.
Hals: Se diagram A.1 til A.4.

FELLETIPS-1:
Hekle 2 fastmasker sammen til 1 fastmaske slik:
Stikk nålen gjennom første maske og hent tråden, stikk nålen ned gjennom neste maske og hent tråden (= 3 løkker om nålen), lag 1 kast om nålen og trekk kastet gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 maske felt).

FELLETIPS-2:
Hekle 2 staver sammen til 1 stav slik:
* Lag 1 kast om nålen, stikk nålen gjennom neste maske, hent tråden, lag 1 kast om nålen og trekk kastet gjennom de 2 første løkkene på nålen *, hekle fra *-* totalt 2 ganger, lag 1 kast om nålen og trekk kastet gjennom alle 3 løkkene på nålen (= 1 maske felt).
-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

LUE – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles nedenfra og opp. Det hekles rundt, men vendes for hver omgang slik at annenhver omgang hekles fra retten og vrangen.

LUE:
Hekle 81 luftmasker – les HEKLETIPS TIL LUFTMASKER på nål 4,5 med DROPS Air, og fest de til en ring med 1 kjedemaske i første luftmaske som ble heklet.
Hekle 3 luftmasker – les HEKLEINFORMASJON, hekle 1 stav i hver luftmaske, og avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen = 80 staver og 3 luftmasker til å snu med.
Snu og hekle fra omgangen med pil i A.1 (første omgang hekles fra retten) - arbeidet vendes for hver omgang, slik at hver omgang med fastmasker blir heklet fra vrangen og hver omgang med staver og relieff-mønster blir heklet fra retten.
Når A.1 er heklet ferdig i høyden måler arbeidet ca 4 cm.

Nå hekles det mønster fra omgangen med pil i A.2 slik:
Hekle A.2 over første maske, A.3 over de neste 76 maskene (= 19 rapporter á 4 masker), hekle de første 3 maskene i A.4 – siste maske i A.4 tilsvarer masken i A.2 (på begynnelsen av omgangen) og er med for å vise hvor relieffmaskene skal hekles, avslutt med 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen.
Vend arbeidet og hekle neste omgang fra vrangen. Fortsett frem og tilbake slik med 1 omgang fra retten og 1 omgang fra vrangen og gjenta A.x i høyden.
På 3.og 7. omgang hekles den siste relieff-masken på omgangen om en stav/relieff-maske på begynnelsen av omgangen (dette gjøres for at mønsteret skal fortsette hele veien rundt).
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Fortsett mønsteret slik til arbeidet måler ca 16 cm – avpass at det avsluttes etter første omgang i A.x, dvs en omgang med fastmasker fra vrangen, avslutt omgangen med 1 kjedemaske i luftmasken på begynnelsen av omgangen, deretter hekles det 1 kjedemaske i hver av de første 2 fastmaskene på omgangen. Videre er dette starten på omgangen.
Nå hekles det fra omgangen med pil i A.5 = 10 rapporter (de første omgangene i diagrammet er bare med for å vise hvor relieff-masken skal hekles). Når A.5 er heklet ferdig i høyden, er det 20 masker på omgangen. Hekle 1 omgang med fastmasker der 2 og 2 fastmasker hekles sammen til 1 fastmaske – les FELLETIPS-1 = 10 masker. Hekle 1 omgang med staver der 2 og 2 staver hekles sammen til 1 stav – les FELLETIPS-2 = 5 staver. Klipp tråden, tråkle den gjennom de siste maskene, stram tråden og fest godt. Luen måler ca 25 cm fra toppen og ned.

-------------------------------------------------------

HALS – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet hekles først frem og tilbake i 2 deler til splitten er ferdig. Deretter hekles det videre rundt, men omgangen vendes for hver omgang, slik at strukturen blir lik som når det ble heklet frem og tilbake.

HALS:
Hekle 46-50 luftmasker (inkludert 3 luftmasker til å snu med) – les HEKLETIPS TIL LUFTMASKER på nål 5 med DROPS Air.
Snu og hekle første rad fra vrangen slik: 1 stav i 4.luftmaske fra nålen (= 1 stav + 3 luftmasker til å snu med) – les HEKLEINFORMASJON, deretter hekles det 1 stav i hver av de resterende 42-46 maskene på nålen = 43-47 staver + 3 luftmasker.
Nå hekles det mønster slik:
Start på raden med pil i A.1 og hekle A.1 til det gjenstår 1 stav, hekle første maske i A.1 slik at mønsteret starter og slutter likt. Fortsett frem og tilbake slik. På siste rad i A.1 felles det 1-1 fastmaske ved å hekle 2 fastmasker sammen til 1 fastmaske – les FELLETIPS-1 = 42-46 fastmasker + 1 luftmaske. Arbeidet måler ca 4 cm.
Nå hekles det videre frem og tilbake slik:
1.RAD (retten): Hekle A.2 over første maske, A.3 over de neste 36-40 maskene (= 9-10 rapporter á 4 masker), A.4 over de neste 4 maskene, 1 stav i siste maske.
2.RAD (vrangen): Hekle 1 fastmake i første maske, mønster som før over de neste 41-45 maskene.
Fortsett mønsteret frem og tilbake slik til det gjenstår 2 rader i A.2 til A.4. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
På neste rad med fastmasker felles det 1 fastmaske på begynnelsen og slutten av raden (= 2 masker felt) – les FELLETIPS = 40-44 fastmasker + 1 luftmaske.
Legg arbeidet til side og hekle en del til på samme måte.

Nå hekles de 2 delene sammen ved at det hekles mønster fra siste rad i A.2 til A.4 fra retten slik:
Hekle A.2 over første maske, hekle 9-10 rapporter med A.3, hekle de første 3 maskene i A.3 over de siste 3 maskene på den første delen (den siste relieff-masken hekles om den første relieff-masken på den andre delen), hekle den siste masken i A.3 over den første masken på den andre delen, hekle 1 rapport A.3 på den andre delen (den første relieff-masken hekles i den siste relieff-masken fra forrige rad med relieff-masker på slutten av den første delen), hekle 8-9 rapporter til med A.3, hekle de første 3 maskene i A.4 (den siste relieff-masken hekles om den første masken på begynnelsen av den første delen), og avslutt omgangen med 1 kjedemaske i den 3.luftmaskenen på begynnelsen av omgangen. Det er nå 80-88 masker på omgangen og 20-22 ruter med relieff-masker.
Vend arbeidet og hekle neste omgang fra vrangen. Fortsett frem og tilbake slik med 1 omgang fra retten og 1 omgang fra vrangen og gjenta A.x i høyden.
På 7. omgang hekles den siste relieff-masken på omgangen om en stav/relieff-maske på begynnelsen av omgangen (dette gjøres for at mønsteret skal fortsette hele veie rundt).
Når arbeidet måler ca 12-12 cm fra splitten – avpass at det avsluttes etter en omgang med fastmasker, hekles det en kant slik:
Start på omgangen med pil i A.1 og hekle A.1 over alle masker. Når A.1 er heklet ferdig i høyden måler halsen ca 16-16 cm fra splitten og ca 26-26 cm fra oppleggskanten. Klipp og fest tråden.

Diagram

symbols = start på denne omgangen, forrige omgang er allerede heklet
symbols = 1 stav i masken under
symbols = 1 fastmaske i masken under
symbols = 1 relieff-dobbelstav: Det hekles 1 dobbelstav om 1 stav/relieff-maske fra forrige rad/omgang med staver/relieff-masker (det hekles ikke i leddene, men rundt selve staven/relieff-maske)
symbols = Hekle 1 relieff-trippelstav om 1 stav fra forrige rad/omgang med staver (det hekles ikke i leddene, men rundt selve staven), men vent med siste kast om gjennomtrekk (= 2 løkker på nålen), hekle 1 stav i neste maske (= 2 løkker på nålen).
symbols = Hekle 1 relieff-trippelstav om 1 stav fra forrige rad/omgang med staver (det hekles ikke i leddene, men rundt selve staven), men ved siste kast og gjennomtrekk, trekkes tråden gjennom alle løkkene på nålen (dvs denne relieff-masken er heklet sammen med forrige relieff-maske + stav = 1 maske).
NB: Når det hekles rundt hekles det slik på slutten av omgangen: Siste gang dette symbolet hekles på 3.omgang i A.4, hekles det om den første staven på begynnelsen av omgangen.
symbols = Hekle 1 relieff-trippelstav om 1 relieff-trippelstav fra forrige rad/omgang med staver (det hekles ikke i leddene, men rundt selve relieff-trippelstaven), men vent med siste kast og gjennomtrekk (= 2 løkker på nålen), hekle 1 stav i neste maske (= 2 løkker på nålen).
NB - siste gang dette symbolet hekles på 5.rad/omgang i A.4, hekles det slik:
Når det hekles frem og tilbake: Trekk tråden gjennom alle løkkene på nålen når den siste staven hekles (= 1 maske).
Når arbeidet hekles rundt og vendes for hver omgang: Istedenfor å hekle 1 stav i neste maske, hekles det slik: Hekle 1 kjedemaske i 3.luftmaske på begynnelsen av omgangen, og trekk tråden gjennom alle løkkene på nålen (= 1 maske).
symbols = Hekle 1 relieff-trippelstav om 1 relieff-trippelstav fra forrige rad/omgang med staver (det hekles ikke i leddene, men rundt selve relieff-trippelstaven), men ved siste kast og gjennomtrekk, trekkes tråden gjennom alle løkkene på nålen (dvs denne relieff-masken er heklet sammen med forrige relieff-maske + stav = 1 maske).
NB: Første gang dette symbolet hekles på 5.rad/omgang i A.2, hekles ikke masken sammen med en annen maske fordi det ikke er flere masker å hekle sammen (= 1 maske).
symbols = hekle 2 staver sammen

Kommentarer / Spørsmål (8)

country flag Laurent 12.10.2021 - 14:25:

Dans les explications du diagramme, pour le 5ieme symbole (losange vide), vous écrivez "1 bride en relief autour d'1 bride du rang/tour précédent", c'est plutôt une triple bride non ?

user icon DROPS Design 13.10.2021 kl. 07:36:

Bonjour Laurent, sauf erreur de ma part, le 5ème symbole n'est présent qu'une seule fois dans le diagramme: lorsque que l'on commence A.2-A.3-A.4, au premier rang de triple-brides en relief que l'on va crocheter autour des brides du tour/rang précédent, par la suite, vous crochetez effectivement autour des triple-brides du rang/tour précédent (7ème et 8ème symbole). Bon crochet!

country flag Di 15.08.2021 - 23:11:

Waffel-Time

country flag Jutta 06.08.2021 - 12:17:

Kann ich mir auch gut zweifarbig vorstellen.

country flag Mona-Lill Hanssen 05.08.2021 - 11:48:

Skigard

country flag Diane Charbonneau 04.08.2021 - 15:11:

Très très bel ensemble, vraiment !! 😍😍

country flag Anna Meier 04.08.2021 - 12:36:

Ein must have. Wird gestrickt für den Rügen Urlaub im November

country flag Avely 04.08.2021 - 10:03:

Guilded tree

country flag DOYEN Marie-Line 03.08.2021 - 23:04:

Trop beaux modèles, tons marron rosé, avec ce point au crochet ! j'ai hâte de voir les explications

Kommentér oppskrift DROPS 225-20