DROPS / 227 / 49

Sand Blizzard by DROPS Design

Strikket genser i DROPS Melody. Arbeidet strikkes nedenfra og opp, med vrangborder og v-hals. Størrelse S - XXXL.

  • Sand Blizzard / DROPS 227-49 - Strikket genser i DROPS Melody. Arbeidet strikkes nedenfra og opp, med vrangborder og v-hals. Størrelse S - XXXL.
  • Sand Blizzard / DROPS 227-49 - Strikket genser i DROPS Melody. Arbeidet strikkes nedenfra og opp, med vrangborder og v-hals. Størrelse S - XXXL.
  • Sand Blizzard / DROPS 227-49 - Strikket genser i DROPS Melody. Arbeidet strikkes nedenfra og opp, med vrangborder og v-hals. Størrelse S - XXXL.
  • Sand Blizzard / DROPS 227-49 - Strikket genser i DROPS Melody. Arbeidet strikkes nedenfra og opp, med vrangborder og v-hals. Størrelse S - XXXL.
DROPS Design: Modell ml-074
Garngruppe D
-------------------------------------------------------

300-300-300-400-400-400 g farge 15, beige

PINNER:
DROPS RUNDPINNER NR 7: Lengde 40 cm og 80 cm
DROPS RUNDPINNE NR 5,5: Lengde 40 og 80 cm.
DROPS SETTPINNER NR 7.
DROPS SETTPINNER NR 5,5.
Teknikken MAGIC LOOP kan brukes – da trengs kun rundpinne 80 cm i hvert pinne-nr.

STRIKKEFASTHET:
13 masker i bredden og 15 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.
NB: Husk at pinne nr kun er veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

-------------------------------------------------------
Magic loop – Se teknikken her
-------------------------------------------------------

71% Alpakka, 25% Ull, 4% Polyamid
fra 43.00 kr /50g
DROPS Melody uni colour DROPS Melody uni colour 43.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 258kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 81 masker), minus kantmaskene (f.eks 2 masker), og deler de resterende maskene med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 21) = 3,8.
I dette eksempelet strikkes ca hver 3. og 4. maske sammen.

ØKETIPS (gjelder ermene):
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast, strikk 2 masker (merketråden sitter mellom disse 2 maskene), lag 1 kast. På neste omgang strikkes kastene vridd rett, slik at det ikke blir hull (= 2 masker økt).

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

GENSER – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Bakstykket og forstykket strikkes nedenfra og opp i deler. Det strikkes frem og tilbake på rundpinne. Ermene strikkes rundt, nedenfra og opp. Arbeidet sys sammen som forklart i oppskriften. Deretter strikkes det opp masker til halskant.

BAKSTYKKE:
Legg opp 81-89-95-103-113-125 masker på rundpinne 5,5 med DROPS Melody. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Videre strikkes det vrangbord frem og tilbake slik fra retten: Strikk 1 kantmaske i RILLE – les forklaring over, * 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 rett og avslutt med 1 kantmaske i rille.
Fortsett vrangborden frem og tilbake slik til arbeidet måler 14 cm, og neste pinne skal strikkes fra vrangen. Bytt til rundpinne 7. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen med 1 kantmaske i rille i hver side – SAMTIDIG felles det 21-23-25-27-29-33 masker jevnt fordelt – les FELLETIPS = 60-66-70-76-84-92 masker.
Strikk glattstrikk med 1 kantmaske i rille hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 38-39-40-41-42-43 cm, felles det av til ermehull slik: Fell av de første 2 maskene, strikk som før ut pinnen. Snu arbeidet, fell av de første 2 maskene, strikk som før ut pinnen = 56-62-66-72-80-88 masker igjen.
Når arbeidet måler 56-58-60-62-64-66 cm, felles de midterste 16-16-18-18-20-20 maskene av til hals. Videre felles det av 1 maske på neste pinne fra halsen = 19-22-23-26-29-33 masker igjen på skulderen. Strikk videre som før til arbeidet måler 58-60-62-64-66-68 cm. Fell av. Strikk den andre skulderen på samme måte.

FORSTYKKE:
Legg opp 81-89-95-103-113-125 masker på rundpinne 5,5 med DROPS Melody. Strikk 1 pinne vrang (= vrangen). Videre strikkes det vrangbord frem og tilbake slik fra retten: Strikk 1 kantmaske i rille, * 1 rett, 1 vrang *, strikk fra *-* til det gjenstår 2 masker på pinnen, strikk 1 rett og avslutt med 1 kantmaske i rille.
Fortsett vrangborden frem og tilbake slik til arbeidet måler 14 cm, og neste pinne skal strikkes fra vrangen. Bytt til rundpinne 7. Strikk 1 pinne vrang fra vrangen med 1 kantmaske i rille i hver side – SAMTIDIG felles det 21-23-25-27-29-33 masker jevnt fordelt – husk FELLETIPS = 60-66-70-76-84-92 masker. Strikk glattstrikk med 1 kantmaske i hver side.
Når arbeidet måler 38-39-40-41-42-43 cm, felles det av til ermehull slik: Fell av de første 2 maskene, strikk som før ut pinnen. Snu arbeidet, fell av de første 2 maskene, strikk som før ut pinnen = 56-62-66-72-80-88 masker igjen.
Når arbeidet måler 39-40-41-42-43-44 cm starter fellingene til v-hals. Sett 1 merke midt på pinnen, det skal være 28-31-33-36-40-44 masker på hver side av merket. Start fra retten og strikk som før frem til det gjenstår 3 masker før merket, strikk 2 masker rett sammen og strikk 1 kantmaske i rille. Sett de siste maskene på en tråd uten å strikke disse maskene.
Herfra strikkes skuldrene hver for seg, ikke klipp tråden. Venstre skulder strikkes videre herfra (første pinne strikkes fra vrangen).

VENSTRE SKULDER (forstykke):
Strikk videre med glattstrikk og 1 kantmaske i rille mot midt foran, og fell til hals innenfor 1 kantmaske på slutten av pinnen fra retten. Fell på hver 2.cm 8-8-9-9-10-10 ganger til (totalt 9-9-10-10-11-11 fellinger, fell ved å strikke 2 masker rett sammen, den første fellingen ble gjort da forstykket ble delt) = 19-22-23-26-29-33 masker igjen på skulderen. Strikk videre med glattstrikk og 1 kantmaske i rille mot midt foran til arbeidet måler totalt 58-60-62-64-66-68 cm. Fell av med rett fra retten.

HØYRE SKULDER (forstykke):
Sett maskene fra tråden tilbake på pinnen.
Strikk videre med glattstrikk og 1 kantmaske i rille mot midt foran (første pinne strikkes fra retten), og fell til hals innenfor 1 kantmaske i rille på på starten av pinnen fra retten. Fell på hver 2.cm (fell ved å løfte 1 maske løst av pinnen, strikk 1 maske rett og løft den løse masken over masken som ble strikket) totalt 9-9-10-10-11-11 ganger = 19-22-23-26-29-33 masker igjen på skulderen. NB! Første felling gjøres på første pinne som strikkes). Strikk videre med glattstrikk og 1 kantmaske i rille mot midt foran til arbeidet måler totalt 58-60-62-64-66-68 cm. Fell av med rett fra retten.

ERME:
Ermene strikkes nedenfra og opp, rundt på settpinner / rundpinne.
Legg opp 60-62-64-70-72-76 masker på settpinner 5,5 med DROPS Melody. Strikk 1 omgang rett, deretter strikkes det vrangbord (= 1 rett /1 vrang). Når arbeidet måler 10 cm, byttes det til settpinner 7. Strikk 1 omgang rett der det felles 16-16-16-18-18-20 masker jevnt fordelt = 44-46-48-52-54-56 masker. Sett en merketråd på begynnelsen av omgangen = midt under ermet. Strikk glattstrikk rundt. Når arbeidet måler 12 cm, økes det 1 maske på hver side av merketråden – les ØKETIPS. Øk slik på hver 17.-17.-16.-16.-15.-14.cm totalt 3 ganger = 50-52-54-58-60-62 masker. Når ermet måler 50-48-48-47-44-42 cm, strikkes ermetoppen frem og tilbake (fra midt under ermet) på rundpinne til ferdig mål. NB: Det er kortere mål i de større størrelsene pga bredere skulder. Strikk videre til ermet måler ca 52-50-50-49-46-44 cm, dvs det er en en splitt på 2 cm øverst på ermet. Fell av. Strikk ett erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene kant til kant i bakerste ledd, slik at det ikke blir en tykk søm. Sy ermetoppen til ermehullet. Deretter sys splitten øverst på ermet til bunnen av ermehullet – se skisse. Sy sidesømmene, men la de nedeste 14 cm være åpne = splitt.
Gjenta i den andre siden.

HALSKANT:
Start fra retten midt bak med liten rundpinne 5,5 og Melody, og strikk opp ca 78 til 98 masker rundt halsen – maskeantallet skal være delelig med 2. Strikk vrangbord rundt (= 1 rett / 1 vrang), men tilpass slik at det kommer 1 rettmaske akkurat midt foran.
SAMTIDIG på hver omgang felles det 2 masker midt foran slik: Strikk til det gjenstår 1 maske før rettmasken midt foran, ta 2 masker løs av pinnen som om de skulle strikkes rett sammen, strikk 1 maske rett, løft de 2 løse maskene over masken som ble strikket (= 2 masker felt). På denne måten vil v-halsen legge seg pent i halsen og rettmasken vil følge som en rett linje midt foran. Fell slik på hver omgang til halskanten måler 4 cm. Fell alle masker løst av med rett over rett og vrang over vrang.

Diagram

symbols = Ermetoppen sys til ermehullet slik: Sy a til A og b til B

Kommentarer / Spørsmål (1)

country flag Annemiek Duim 22.09.2021 - 17:12:

Goedendag, ik heb eerder een trui gebreid in Drops melody. Een prima model maar na even dragen ‘ krimpt’ deze wol. Hij trekt als het ware op. Ik hoop dat u begrijpt wat ik bedoel en of hier iets tegen te doen is. Ik heb nog veel wol over en zou deze trui graag breien. Hartelijk dank.

Kommentér oppskrift DROPS 227-49