DROPS / 214 / 67

Winter Smiles Hat by DROPS Design

Strikket lue /hipsterlue med vrangbord i DROPS Air. Tema: Jul.

  • Winter Smiles Hat / DROPS 214-67 - Strikket lue /hipsterlue med vrangbord i DROPS Air. Tema: Jul.
  • Winter Smiles Hat / DROPS 214-67 - Strikket lue /hipsterlue med vrangbord i DROPS Air. Tema: Jul.
  • Winter Smiles Hat / DROPS 214-67 - Strikket lue /hipsterlue med vrangbord i DROPS Air. Tema: Jul.
  • Winter Smiles Hat / DROPS 214-67 - Strikket lue /hipsterlue med vrangbord i DROPS Air. Tema: Jul.
  • Winter Smiles Hat / DROPS 214-67 - Strikket lue /hipsterlue med vrangbord i DROPS Air. Tema: Jul.
DROPS Design: Modell ai-335
Garngruppe C eller A + A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
S/M – L/XL
Passer til hodemål på ca: 54/56 – 56/58 cm.
Høyde med 10 cm brettekant ca 24 - 26 cm.

MATERIALER:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
100-100 g farge 05, brun

Eller bruk:
100-100 g farge 26, beige
100-100 g farge 12, mosegrønn
100-100 g farge 30, salvie grønn

STRIKKEFASTHET:
20 masker i bredden og 27 pinner i høyden med glattstrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS SETTPINNER NR 3,5.
DROPS RUNDPINNER NR 3,5: Lengde på 40.
Pinne nr er kun veiledende. Får du for mange masker på 10 cm, bytt til tykkere pinner. Får du for få masker på 10 cm, bytt til tynnere pinner.

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

65% Alpakka, 28% Polyamid, 7% Ull
fra 43.00 kr /50g
DROPS Air mix DROPS Air mix 43.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 43.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 86kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

MØNSTER:
Se diagram A.1.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

LUE – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, nedenfra og opp. Bytt til settpinner etterhvert som det felles masker.

LUE:
Legg opp 108-120 masker på rundpinne 3,5 med Air. Strikk 1 omgang vrang.
Strikk vrangbord rundt med 1 maske rett og 1 maske vrang.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Strikk til arbeidet måler 27-29 cm, det gjenstår ca 7 cm til ferdig mål.
Nå strikkes A.1 (= 12 masker) totalt 9-10 ganger på omgangen.
Når A.1 er strikket ferdig i høyden er det 18-20 masker på pinnene.
Strikk 2 og 2 masker rett sammen omgangen rundt = 9-10 masker.
Klipp tråden, trekk den gjennom de siste maskene. Snurp sammen og fest godt.
Luen måler ca 34-36 cm totalt. Brett kanten opp 10 cm mot rettsiden.

Diagram

symbols = rett
symbols = vrang
symbols = strikk 2 masker rett sammen

Kommentarer / Spørsmål (29)

country flag Päivi 22.09.2021 - 09:00:

Myssystä tuli tällä ohjeella liian iso.

country flag Johanna 03.09.2021 - 13:55:

Hej! Jag har bara lagt upp 106 maskor och därefter stickat 27 cm resår. Hur kan jag tänka nu vid minskningarna, diagrammet sträcker sig över 12 maskor, 106/12 går inte jämnt ut?

user icon DROPS Design 06.09.2021 kl. 14:28:

Hei Johanna. Det skulle ha vært 108 eller 120 masker, men du kan evnt på 1 omgang av A.1 hoppe over 1. og 5. felling og bare strikke 2 rett. Bare pass på at rettmaskene kommer over rettmaskene og vrangmaskene kommer over vrangmaskene. mvh DROPS design

country flag Isabelle 23.03.2021 - 17:08:

Bonjour pourquoi doit-on utiliser des aiguilles 3.5 alors que la Air se tricote normalement avec des aiguilles 5? Merci.

user icon DROPS Design 24.03.2021 kl. 07:20:

Bonjour Isabelle, on tricote ici avec une tension plus serrée pour que le bonnet soit encore plus chaud; vous devez avoir pour ce bonnet 20 m x 27 rangs jersey = 10 x10 cm (avec des aiguilles 3,5 ou celles qu'il vous faudra pour avoir cette tension). Bon tricot!

country flag Signe 22.02.2021 - 12:01:

Jag började sticka på mössan och har stickat några varv på resåren men den känns väldigt stor. Kommer den dra ihop sig på något sätt senare eller vad ska jag annars göra för att den ska kunna sitta uppe. Jag lade upp 108 maskor från början.

user icon DROPS Design 03.03.2021 kl. 12:53:

Hei Signe. Det strikkes vrangbord og det vil trekke seg godt sammen. Sjekk gjerne om du får den oppgitt strikkefastheten på en prøvelapp. mvh DROPS design

country flag Anni 20.02.2021 - 09:47:

Miksi ohjeessa suositellaan 3,5 mm puikkoja ja langan vyyhdissä 5 mm puikkoja? Ostin turhaan 3,5 puikot. Mallikappaleesta tuli todella suuri. Onko ohje tarkistettu?

user icon DROPS Design 09.03.2021 kl. 17:06:

Hei, myssy neulotaan puikoilla nro 3,5, jotta siitä tulisi napakka. Käytössä myssystä tulisi muuten liian löysä.

country flag Jo 17.02.2021 - 23:15:

When we get to the 27cm do we do another 7cm or does the pattern take the measurement to 34cm? Thanks it’s slightly confusing ?

user icon DROPS Design 18.02.2021 kl. 07:30:

Hi Jo, The extra 7 cm takes the final length to 34 cm; 27 + 7 = 34. Happy crafting!

country flag Marie 17.02.2021 - 10:35:

Hej! Jeg forstår ikke helt hvordan man strikker A1 selv om jeg har forsøgt mig med "hvordan læses strikkediagrammer" - strikker jeg nedereste række 1 gang på rundpinden, dernæst række 2 osv? så man strikker 18 gange på rundpinden når man er nået til at strikke A1? Mvh

user icon DROPS Design 17.02.2021 kl. 11:33:

Hej Marie, Du kan sætte et mærke imellem hver 12 masker. Du strikker nederste pind i diagrammet, starter med at strikke 2 ret sammen, 1 ret,1vr,1ret, 1vrang osv til du kommer til næste mærke, nu starter du så forfra i diagrammet ved at strikke 2 ret sammen igen. Således fortsætter du omgangen rundt, næste omgang har du så kun 11 masker imellem mærkerne, dem strikker du ret over ret og vrang over vrang. God fornøjelse!

country flag Emma 16.02.2021 - 15:03:

Strikkes denne med to tråde?

user icon DROPS Design 16.02.2021 kl. 15:30:

Hej Emma, nej den strikkes med 1 tråd DROPS Air på pind 3,5 for at få 20 masker på 10 cm (og altså lidt kompakt for at det er en hue) :)

country flag Lisa 08.02.2021 - 17:15:

Bonjour, Avant de commencer ce tricot, j'aimerai être sure de comprendre la partie du diagramme... ce n'est vraiment pas clair pour moi. Je dois tricoter 9 fois le diagramme A1 ? En le suivant de droite à gauche puis de bas en haut ? Ca me parait énorme, je dois me tromper quelque part ^^ Je vous remercie pour votre réponse, je ne suis pas vraiment habituée au "jargon" du tricot, ca rend la tache compliquée..

user icon DROPS Design 09.02.2021 kl. 08:22:

Bonjour Lisa, le diagramme A.1 se tricote à la fin du bonnet, il montre les diminutions. Vous devez effectivement répéter 9 fois (taille S/M) les 12 mailles de A.1 en largeur (= 9 x 12 = 108 m) en lisant le diagramme de bas en haut, en commençant par la droite, et lisez tous les rangs du diagramme de droite à gauche - pas sûre de comprendre ce qui vous paraît énorme... Pensez à bien vérifier votre échantillon au préalable pour être sûre que votre bonnet aura la bonne taille. Bon tricot!

country flag Joke 07.02.2021 - 13:21:

Ik moet deze muts met een rondbreinaald breien . Mijn vraag is zit er dan geen naad in de muts? Anders kan ik hem toch gewoon op normale pennen breien. Is mijn eerste muts die ik ga maken. Gt

user icon DROPS Design 12.02.2021 kl. 12:16:

Dag Joke,

Er zit inderdaad geen naad in de muts; je breit in de rondte op de rondbreinaald.

Kommentér oppskrift DROPS 214-67

Winter Smiles Hat

Marie-Sophie, France

Winter Smiles Hat

Katrine, Denmark

Winter Smiles Hat

Eikä, Finland