Hvordan strikkes en hundebluse

Hunde kan også fryse når det er koldt ude, så hvorfor ikke strikke en fin hundebluse med snoninger til din bedste ven? I denne skridt for skridt lektion, viser vi dig hvordan du strikker hundeblusen efter opskriften; The Lookout, DROPS 102-43, i DROPS Karisma.

Følg lektionen og hvis du skulle have nogle spørgsmål, så skriv dem ind under kommentarer nederst på siden, så vil vores eksperter prøve at hjælpe dig!

Hvad skal du bruge for at komme igang?

Størrelse: I denne lektion strikker vi størrelse XS, og du kan se at den størrelse er markeret med fed stil, så den er let at følge igennem hele opskriften. Find den komplette opskrift her.

Size:
XS- S - M
Modsvarer målene på hundens:
Bryst: ca 28/32 – 40/44 – 48/52 cm
Længde på ryggen: ca 24– 32 - 40 cm

Eksempler på hundestørrelser : XS = Chihuahua, S = Bichon Frise, M = Cocker Spaniel

Materialer:
DROPS Karisma fra Garnstudio
100-150-200 g farve 21, mellem grå

DROPS rundpind på 4 mm, 40 cm lang (eller strømpepinde til den mindste størrelse XS) –eller den pind du skal bruge for at få en strikkefasthed på; 21 masker x 28 pinde i glastrik = 10 x 10 cm.

DROPS strømpepinde og en lille rundpind på 3mm

Forklaringer til opskriften inden vi starter...

RIB: * 2 ret, 2 vrang * , gentag fra *-*
Når vi skriver *-* i teksten, gentages det som strikkes imellem stjernerne det antal gange som står i opskriften.

UDTAGNINGSTIPS:
Tag ud ved at slå om. På pinden/omgangen efter strikkes omslaget drejet for at undgå hul.

MØNSTER: Se diagram M.1 til M.3 Diagrammerne viser mønsteret set fra retsiden.

Diagram

Her er de komplette diagrammer som du skal bruge i opskriften. Du vil være nødt til at komme tilbage til diagrammerne for at kunne følge opskriften nedenfor.

= Ret fra retsiden, Vrang fra vrangen
= Vrang fra retsiden, Ret fra vrangen
= Snoning: Sæt 1 m på hjælpepind bag arbejdet, 3 ret, 1 vrang fra hjælpepinden
= Snoning: Sæt 3 masker på hjælpepind foran arbejdet, 1 vrang, 3 ret fra hjælpepinden.
= Snoning: Sæt 2 masker på hjælpepind bag arbejdet, 2 ret, 2 ret fra hjælpepinden.
= Snoning: Sæt 3 masker på hjælpepind bag arbejdet, 3 ret, 3 ret fra hjælpepinden.

Lad os komme i gang med strikketøjet!

Men lige en kort forklaring mere: Blusen strikkes rundt fra halsen og ned, så deles arbejdet til forben, der fortsættes frem og tilbage over rygstykket. Efter det strikkes stykket under maven, inden stykkerne strikkes sammen igen og fortsættes rundt. Maskerne under maven lukkes af og tages ind i hver side til nogle få cm med skrå kant. Vi afslutter med en ribstrikket kant som strikkes rundt om blusen og rundt om benene.

1)
Slå 60-80-100 masker op med strømpepinde 3 mm og mellem grå Karisma

2)
Strik Rib i 8-10-12 cm (= Hals som bukkes dobbelt)

3)
Skift til lille rundpind 4mm. Strik 1 omgang ret samtidig med at der tages 16-32-54 masker ud jævnt fordelt - læs INDTAGNINGSTIP = 76-112-154 masker.

4)
Fortsæt med mønster således:

Størrelse XS: M.2 (4 masker), 2 vrang , M.2 (4 masker), (= de første 10 masker under maven), 3 vrang, M.3 (14 masker), M.2 (4 masker), M.1 (24 masker) (= midt på ryggen), M.2 (4 masker), M.3 (14 masker) og 3 vrang.

Størrelse S: * M.2, 2 vrang *, gentag fra *-* 2 gange, M.2, * M.3, M.2 *, gentag fra *-* 2 gange, M.1 (= midt bagpå), * M.2, M.3 *, gentag fra *-* 2 gange

Størrelse M: * M.2, 2 vrang *, gentag fra *-* 3 gange, M.2, * M.3, M.2 *, gentag fra *-* 3 gange, M.1 (= midt bagpå), * M.2, M.3 *, gentag fra *-* 3 gange

5)
Samtidig når arbejdet måler 12-16-20 cm (fra opslåningskanten) deles arbejdet til forben således (sørg for at dele arbejdet så snoningerne bliver strikket fra retsiden): Sæt de første 10-16-22 masker på en tråd eller maskeholder (= under maven), vend arbejdet og fortsæt mønsteret frem og tilbage, luk 1 maske af i hver side i starten af de næste 2 pinde, = 64 -94-130 masker (= ryggen).

6)
Strik frem og tilbage over disse masker i 6 -8-10 cm (hele arbejdet måler 18 -24-30 cm ialt). Sørg for at strikke næste pind fra retsiden, og klip tråden.

7)
Sæt maskerne på en tråd og sæt maskerne fra tråden/maskeholderen til maven tilbage på pinden.

8)
Slå 1 ny maske op i hver side = 12-18-24 masker. Fortsæt at strikke mønsteret frem og tilbage med 1 vrang i hver side.

9)
Når der er strikket 6-8-10 cm sættes alle masker ind på samme pind = 76-112-154 sts, sørg for at næste pind skal strikkes fra retsiden

10)
Når arbejdet måler 24-31-38 cm lukkes der 12-20-28 masker af midt under maven

11)
Arbejdet strikkes nu færdigt frem og tilbage – samtidigt som der lukkes af i hver side på hver 2.pind: 3 masker 1 -1-1 gang, 2 masker 2-3-4 gange, 1 maske 2-3-4 gange, 2 masker 2-3-4 gange og 3 masker 1-1-1 gang = 32-50-74 masker tilbage på pinden.
Arbejdet måler ca. 30-39-48 cm.

12)
Monteing: Sæt de resterende masker på en lille rundpind 3 og strik masker op rundt om aflukningskanten, så der bliver totalt ca 84-108-140 masker. Strik Rib i 2-3-4 cm, luk løst af med ret over ret og vrang over vrang

13)
Ben: Strik ca. 36-44-52 masker op på strømpepinde 3 rundt om det ene hul for ben.

14)
Strik rib i 2-3-4 cm, luk løst af med ret over ret og vrang over vrang. Gentag rundt om det andet hul for ben. Hæft trådene

Færdigt!

Nu har du en skøn sweater til din hund. Tak for at du har fulgt vores lektion. Vi håber at du har haft det sjovt og at vi snart får nogle fine billeder at se på din hun med sin nye trøje. Læg billederne ud og brug hashtags #dropsalong og #thelookoutdogsweater eller læg dem ind i vores galleri så vi kan vise dem på vores hjemmeside!

Har du brug for hjælp?

Har du brug for mere information om de forskellige masker og teknikker, så finder du her en liste over lektioner og instruktionsvideoer som helt sikkert hjælper dig på vej:

Kommentarer (27)

Anne 18.08.2021 - 19:48:

M3 - M2 - M1 har ikke lige mange linjer i mønsteret. Når man strikker bliver M2 færdig først. Starter M2 så forfra selvom M3 eller M1 ikke er færdige eller er M 2 færdig?

DROPS Design 27.08.2021 - 07:02:

Hei Anne. Ja, det stemmer. God Fornøyelse videre :)

Rune Tonstad 15.04.2021 - 12:06:

Hei. Hva mener dere med Størrelse S: * M.2, 2 vrang *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.2, * M.3, M.2 *, gjenta fra *-* 2 ganger, M.1 (= midt oppå ryggen), * M.2, M.3 *, gjenta fra *-* 2 ganger.? Hva betyr * ..hva betyr *-*. Kan dere skrive helt ut så man forstår hvordan man skal strikke? Jeg er ferdig med trinn 1-3 og skal begynne på trinn 4 men den forklaringen er vanskelig å forstå. Kan dere forklare f.eks første runden maske for maske uten forkortelser, som ikke er selvforklarende.?

DROPS Design 19.04.2021 - 08:21:

Hei Rune. I begynnelsen av leksjonene står det: Forklaringer til oppskriften før vi starter (fet/stor skrift)... og under her står det: Når vi skriver *-* i teksten, så skal man strikke det som står mellom stjernene og det skal gjentas det antall ganger som står i oppskriften. Da skal det i f.eks str S strikkes slik: Strikk diagram M.2, strikk 2 vrang , strikk diagram M.2, strikk 2 vrang, strikk diagram M.2, strikk diagram M.3, strikk diagram M.2, strikk diagram M.3, strikk diagram M.2 , strikk diagram M.1 (= midt oppå ryggen), strikk diagram M.2, strikk diagram M.3 , strikk diagram M.2, strikk diagram M.3 . God Fornøyelse!

Erin Hamalainen 11.03.2021 - 03:05:

Hello! I am really struggling!! I am knitting the XS. When I get to step 12, I have 32 stitches on the needle and 44 bound off stitches (that have been bound off over the last 16 or so rows in step 11). So I have a total of 32 + 44 = 76 stitches. How do I pick up 84 stitches from 76 stitches?????? As far as I know, I can't pick up more than 1 stitch per stitch - but I'd have to do that somehow in order to get 84 out of 76 stitches. I am puzzled!!!

DROPS Design 11.03.2021 - 08:46:

Dear Mrs Hamalainen, you can increase the number of stitches by picking up 1 stitch between 2 stitches evenly distributed so that you will get the correct number of sts - you need here 84 sts for the rib since the rib will tighten piece. You can also increase on first round after picking up, adjusting the number of sts evenly to 84 sts if it looks easier for you. Happy knitting!

Judith Lord 08.03.2021 - 13:53:

On pattern #DROPS102-43 there are 76 stitches. In knitting the design it only comes out to 66 stitches. Am I suppose to repeat something??

DROPS Design 09.03.2021 - 08:13:

Dear Mrs Lord, see previous answer below where we explained how to work these 76 stitches, this should help you to work the desired size. Happy knitting!

Judith Lord 08.03.2021 - 01:48:

The stitch count does not come out right to add up to 76 (xtra small size). Please help. Thank you.

DROPS Design 08.03.2021 - 10:54:

Dear Mrs Lord, work as follows in XS: M.2 (4 sts), P2 , M.2 (4 sts), P3, M.3 (14 sts), M.2 (4 sts), M.1 (24 sts), M.2 (4 sts), M.3 (14 sts) and P3 = 4+2+4+3+14+4+24+4+14+3= 76 sts. Happy knitting!

Maggie 07.03.2021 - 16:25:

I am knitting size S. 112 stitches. First row of pattern I am 42 stitches short! The pattern as written takes 154 stitches to complete. Please advice.

DROPS Design 08.03.2021 - 10:53:

Dear Maggie, work the 112 sts as follows: * M.2 (= 4 sts), P2 *, repeat from *-* 2 times (=6 sts x 2 = 12 sts) , M.2 (= 4 sts), * M.3 (= 14 sts), M.2 (= 4 sts) *, repeat from *-* (= 14+4=18 sts) 2 times (= 18 sts x 2 = 36 sts), M.1 (= mid back = 24 sts ), * M.2, M.3 *, repeat from *-* (= 4+14= 18 sts) 2 times (= 36 sts) = 12+4+36+24+36=112 sts. Happy knitting!

Ane Skrede 12.02.2021 - 13:28:

Hei dere ... nå fortjener min hund en genser :) Hvordan kan jeg endre oppskriften til en større rase? Jeg har lett etter opplysning på tipps-siden deres tidligere. Finnes det en formell eller råd ang. å øke størrelsene ? Takk for alle de fine oppskriftene.

DROPS Design 15.02.2021 - 08:55:

Hei Ane. Ja, alle fortjener en deilg varm genser i kulden. Vi har dessverre ikke oppskrifter til store hunder. Men om du ser på en hundeoppskrift vi har, så sjekk strikkefastheten (hvor mange masker på 10 cm) og ta mål på din egen hund, så kan du prøve å tegne/skrive en genser som vil passe din hund perfekt. mvh DROPS design

Nicole Veilleux 09.02.2021 - 14:08:

Continuer maintenant en allers et retours – en même temps, rabattre de chaque côté tous les 2 rangs: 1 -1-1 fois 3 m, 2-3-4 fois 2 m, 2-3-4 fois 1 m, 2-3-4 fois 2 m et 1-1-1 fois 3 m = il reste 32-50-74 m. \r\nL\'ouvrage mesure environ 30-39-48 cm. Bonjour je ne comprends pas le 11 , je ne suis pas capable de lire le design \r\nJe ne sais pas se que veut dire2 rangs :1-1 1 fois 3m, 2-3 4 fois etc...je sais qu’il faut rabattre ...pas ca pable de détailler le patron...merci

DROPS Design 10.02.2021 - 07:40:

Bonjour Mme Veilleux, si vous tricotez la 1ère taille, vous allez rabattre 3 mailles au début des 2 rangs suivants (= 1 x 3 m de chaque côté), puis 2 mailles au début des 4 rangs suivants (= 2 m de chaque côté), puis 1 m au début des 4 rangs suivants, puis 2 m au début des 4 rangs suivants et 3 m au début des 2 rangs suivants = il vous restera 32 mailles. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 22:53:

Bonjour Madame, je ne comprends pas l’étape 11...du tout..peut-être l’expliquer plus en détails...merci

DROPS Design 09.02.2021 - 09:45:

Bonjour Mme Veilleux, maintenant que vous avez rabattu les mailles du ventre, vous tricotez en rangs (cf réponse précédente et vidéo si besoin) en rabattant au début de chaque rang de chaque côté pour former l'arrondi du manteau. En fonction de votre modèle et des explications, rabattez les mailles de chaque côté (sur l'endroit et sur l'envers) puis, dans ce modèle, nous relevons les mailles tout autour de cet arrondi + les mailles rabattues pour tricoter une bordure en côtes. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 15:49:

Moi c’est tourner l’ouvrage avec aiguilles circulaires que je ne comprends pas

DROPS Design 09.02.2021 - 09:43:

Bonjour Mme Veilleux, pour tricoter en rangs avec une aiguille circulaire, tournez simplement votre ouvrage (comme pour des aiguilles droites) pour tricoter alternativement sur l'endroit et sur l'envers - cette vidéo montre comment tricoter du jersey en allers et retours sur aiguille circulaire. Bon tricot!

Nicole Veilleux 08.02.2021 - 04:39:

Bonjour, moi je tricote le petit gilet sans torsade , je fais ordinaire mais je suis la description de votre gilet, je suis rendue ...j’ai mis mes 10 mailles sur un fil ...après vous dites tourner l’ouvrage et continuer à tricoter là je ne comprends pas , je ne sais quoi faire , car si je tourne mon travail le côté que je tricote fait à l’envers sur l’endroit de mon travail. ....merci de me répondre

DROPS Design 08.02.2021 - 12:04:

Bonjour Mme Veilleux, Quand on met les mailles du ventre en attente, on continue d'abord le dos en allers et retours (à partir de l'image 6 ci-dessus) - puis, à la hauteur indiquée, on met en attente et on tricote alors les mailles du ventre (image 7) -puis on va reprendre toutes les mailles (image 9). N'hésitez pas à poser votre question sur le modèle concerné pour une aide plus précise. Bon tricot!

Maggoo 04.02.2021 - 23:46:

Ich möchte gerne den Zopfhundepulli in M stricken - komme leider mit der Beschreibung für die Strickschrift nicht klar - bin eine erfahrene Strickerin - aber hierbei stehe ich auf dem Schlauch - es steht z.B. Größe M: * M.2, 2 Maschen links*, von ** 3 x arbeiten, M2, * M.3,M2* , von * * 3x arbeiten, M. 1 (= obere Rückenteil) etc. ich verstehe es einfach nicht - bitte schreibe es für mich verständlich auf - der Pullover ist soooo schön und ich möchte ihn gerne stricken.

DROPS Design 05.02.2021 - 09:35:

Liebe Maggoo, in M haben Sie 154 M. und so stricken Sie: *M.2 (= 4 M), 2 M li*, stricken Sie diese M noch 2 Mal (= 3 Mal insgesamt= über die ersten 18 Maschen), dann stricken Sie die 4 M von M.2, dann stricken Sie 3 Mal (M.3 (= 14 M), M.2 (= 4 M) 18 Maschen x 3 = 54 M ), M.1 (= 24 M ), (M.2 (= 4 Maschen), M3 (= 14 M)) x 3 (= diese 18 Maschen stricken Sie 3 Mal = 54 M), so haben Sie: 18+4+54+24+54=154 M. Hier lesen Sie mehr über Diagramme. Viel Spaß beim stricken!

Susan Ann Aston 30.01.2021 - 16:45:

Hi there, I am struggling to find a dog jumper in crochet using just UK terminology. Can you please help?

DROPS Design 01.02.2021 - 11:24:

Dear Mrs Aston, we have currently no crochet patterns for dog jumper sorry. We do have some to knit but not to crochet.

Suong 17.01.2021 - 00:27:

Guten Abend ich habe eine frage,da ich anfängerin bin wie stricke ich dann ohne Muster?meine Mäuschen brustumpfang 48cm!FG

DROPS Design 19.01.2021 - 07:45:

Liebe Frau Suong, hier finden Sie alle unsere Anleitungen für Hundepullover, sicher finden Sie ein Modell ohne Muster. Viel Spaß beim stricken!

Katia 15.01.2021 - 08:09:

Salve io sarei interessata a questo modello di cappottino per cani...ma se volessi aggiungergli le zampe posteriori come devo fare... o se ci fosse un altro modello o una spiegazione di tutina a quattro zampe ai ferri per la mia cagnolina...grazie

DROPS Design 15.01.2021 - 09:54:

Buongiorno Katia, purtroppo al momento non abbiamo modelli che comprendano anche le zampe posteriori, ma tenga d'occhio il sito: nelle prossime settimane ne verranno pubblicati altri! Buon lavoro!

Margareta Wålinder 06.01.2021 - 18:59:

Jag har problem med dropp 102-43. Stickar Small.efter att ha stickat mönster enl instruktion hur går jag vidare? Har ju utökat till 112 maskor men det mönstret blir det 136. Förstår inte hur jag ska komma vidare

DROPS Design 11.01.2021 - 10:02:

Hei Margareta. Du har 112 masker og skal nå strikke M.2 (= 4 masker) + 2 vrang masker, dette skal strikkes 2 ganger = 12 masker. Deretter M.2 (= 4 masker). Så strikkes M.3 (= 14 masker) + M.2 (= 4 masker) = 18 masker, dette skal også strikkes 2 ganger, 18 x 2 = 36 masker. Deretter M.1 (= 24 masker) og så M.2 (= 4 masker) + M.3 (= 14 masker) = 18 masker x 2 ganger = 36 masker. Da blir det: 4+2+4+2+4+14+4+14+4+24+4+14+4+14 = 112 masker. God Fornøyelse!

Bettina 29.12.2020 - 15:42:

Welche Größe wähle ich für einen Zwergdackel? Ich möchte den Pullover verschenken und kann daher den Hund nicht ausmessen.

DROPS Design 05.01.2021 - 14:19:

Liebe Bettina, ich kenne also die Maße vom Zwergdackel nicht, und je nach dem Hund kann es auch unterschiedlich sein, veilleicht können Sie vom Internett mal schauen? Ihr DROPS Laden hat sicher mehr Erfahrung damit und kann vielleicht Ihnen auch mal weiterhelfen - Viel Spaß beim stricken!

COUSIN Chantal 15.12.2020 - 16:00:

Bonjour, je souhaite tricoter ce modèle, toutefois, il y a une chose que je ne comprends pas. Lorsqu'on tricote avec l'aiguille circulaire, on fait un rang endroit selon le diagramme, mais ensuite doit-on tricoter un rang "envers" c'est à dire un rang comme quand on tricote sur des aiguilles droites ?Je ne suis pas sûre d'être très claire ? Merci. Chantal de Normandie

DROPS Design 15.12.2020 - 16:21:

Bonjour Mme Cousin, quand on tricote en rond, on tricote tous les tours sur l'endroit et on va donc lire les diagrammes de droite à gauche à chaque rang. Quand vous diviserez l'ouvrage, faites bien attention à ce que les torsades soient toujours sur l'endroit. Retrouvez ici plus d'infos sur les diagrammes. Bon tricot!

Martine 01.11.2020 - 13:50:

Bonjour, Que voulez-vous dire par tricoter allers et retours ? Merci

DROPS Design 02.11.2020 - 10:04:

Bonjour Martine, tricoter en allers et retours signifie tricoter en rangs (= on tourne à la fin de chaque rang, sur l'endroit et sur l'envers, autrement dit, on tricote alternativement sur l'endroit et sur l'envers), alors qu'au début, et à la fin, on va tricoter en rond = toujours sur l'endroit. Bon tricot!

Linda Olsen 27.10.2020 - 17:39:

Kan den strikkes på kun 2 pinde mon , hvis ja findes der et mønster på det ?

DROPS Design 02.11.2020 - 08:07:

Hei Linda. Det finnes ikke noen mønster å strikke denne med 2 pinner / frem og tilbake. Men du kan jo prøve å skrive den om til å strikker frem og tilbake ut fra den detaljerte Leksjonene som er laget og deretter sy den sammen. Evnt se oppskrift 102-40, hundedekke som er strikket frem og tilbake i perlestrikk. God Fornøyelse!