DROPS / 211 / 22

Seascape Wrap by DROPS Design

Strikket sjal i DROPS Fabel. Arbeidet strikkes frem og tilbake med riller og hullrader.

Stikkord: hullmønster, sjal,
DROPS Design: Modell fa-450
Garngruppe A
-------------------------------------------------------

STØRRELSE:
Mål: Høyde målt midt på ca 32 cm. Lengde målt langs oversiden ca 170 cm.

MATERIALER:
DROPS FABEL fra Garnstudio (tilhører garngruppe A)
150 g farge 914, kyst
50 g farge 100, natur

STRIKKEFASTHET:
21 masker i bredden og 40 pinner i høyden med rillestrikk = 10 x 10 cm.

PINNER:
DROPS RUNDPINNE NR 4: Lengde på 80 cm.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 29.00 kr /50g
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 33.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 116kr. Les mer.

Instruksjoner

-------------------------------------------------------

FORKLARING TIL OPPSKRIFTEN:

-------------------------------------------------------

RILLE (strikkes frem og tilbake):
Alle pinner strikkes rett (1 riller = 2 pinner rett)

AVFELLINGSTIPS – elastisk avfelling:
Fell av med rett fra retten slik: Strikk 2 masker rett, * stikk venstre pinne inn i de 2 maskene på høyre pinne (fra venstre mot høyre) og strikk maskene rett sammen, strikk deretter 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 1 maske på høyre pinne.
Klipp tråden og trekk den gjennom siste maske. Avfellingskanten vil bli elastisk når det felles av på denne måten.

-------------------------------------------------------

START ARBEIDET HER:

-------------------------------------------------------

SJAL – KORT OVERSIKT OVER ARBEIDET:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne for å få plass til alle maskene. Hele arbeidet strikkes i RILLER – se forklaring over.

SJAL:
Legg opp 37 masker på rundpinne 4 med kyst. Strikk 1 pinne rett.
På neste pinne strikkes det hullrad slik:
1.PINNE (= retten): Strikk 2 masker rett i første maske (dvs strikk rett i fremre og bakre maskeledd av samme maske), 1 kast, * strikk 2 masker rett sammen, 1 kast *, strikk fra *-* ut pinnen (= 2 masker økt) = 39 masker.
2.PINNE (= vrangen): Strikk 2 masker i første maske (dvs strikk rett i fremre og bakre maskeledd av samme maske), 1 kast og strikk resten av maskene og kastene rett (= 2 masker økt) = 41 masker.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!

3.PINNE (= retten): Strikk 2 masker rett i første maske, 1 kast, strikk resten av maskene rett (= 2 masker økt).
4.PINNE (= vrangen): Strikk 2 masker i første maske, 1 kast og strikk resten av maskene rett (= 2 masker økt).
Strikk som 3.-4.PINNE totalt 10 ganger (= 40 masker økt) = 81 masker.

Bytt til natur og strikk hullrad slik:
5.PINNE (= retten): Strikk 2 masker i første maske, 1 kast, 2 masker rett, * 1 kast, strikk 2 masker rett sammen, 1 kast, 1 maske rett *, strikk fra *-* totalt 25 ganger og strikk 3 masker rett (= 27 masker økt) = 108 masker.
6.PINNE (= vrangen): Strikk 2 masker i første maske, 1 kast og strikk resten av maskene rett (= 2 masker økt) = 110 masker.

Bytt til kyst.
Strikk som 3.-4.PINNE totalt 15 ganger (= 60 masker økt) = 170 masker.

Bytt til natur og strikk hullrad slik:
7.PINNE (= retten): Strikk 2 masker i første maske, 1 kast, 1 maske rett, * 1 kast, strikk 2 masker rett sammen, 1 kast, 1 maske rett *, strikk fra *-* totalt 55 ganger og strikk 3 masker rett (= 57 masker økt) = 227 masker.
8.PINNE (= vrangen): Strikk 2 masker i første maske, 1 kast og strikk resten av maskene rett (= 2 masker økt) = 229 masker.

Nå skal det strikkes striper med 1 rille kyst og 1 rille natur over de neste pinnene slik: * Bytt til kyst og strikk som 3.-4.PINNE, bytt til natur og strikk som 3.-4.PINNE *, strikk fra *-* totalt 2 ganger. Bytt til kyst og strikk som 3.-4.PINNE 1 gang til. 3.-4.PINNE er nå strikket totalt 5 ganger (= 20 masker økt) = 249 masker.

Bytt til natur.
9.PINNE (= retten): Strikk 2 masker rett i første maske (dvs strikk rett i fremre og bakre maskeledd av samme maske) og strikk resten av maskene rett (= 1 maske økt) = 250 masker.
10.PINNE (= vrangen): Strikk 2 masker i første maske og strikk resten av maskene rett (= 1 maske økt) = 251 masker.

Bytt til kyst.
Strikk som 9.og 10.PINNE totalt 4 ganger (= 8 masker økt) = 259 masker.

Bytt til natur og strikk hullrad slik:
11.PINNE (= retten): Strikk 2 masker i første maske, 2 masker rett sammen, 1 kast, * 2 masker rett sammen, 1 kast, 2 masker rett sammen, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, 2 masker rett sammen, 1 kast, 2 masker rett sammen, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, 2 masker rett sammen, 1 kast *, strikk fra *-* totalt 21 ganger, det gjenstår 4 masker. Strikk 2 masker rett sammen, 1 kast og 2 maske rett (= 43 masker økt) = 302 masker.
12.PINNE (= vrangen): Strikk 2 masker i første maske og strikk resten av maskene rett (= 1 maske økt) = 303 masker.

Nå skal det strikkes striper med 1 rille kyst og 1 rille natur over de neste pinnene slik: * Bytt til kyst og strikk som 9.-10.PINNE, bytt til natur og strikk som 9.-10.PINNE *, strikk fra *-* totalt 7 ganger. Bytt til kyst og strikk som 9.-10.PINNE 1 gang til.
9.-10.PINNE er nå strikket totalt 15 ganger (= 30 masker økt) = 333 masker.

Bytt til natur og strikk hullrad slik:
13.PINNE (= retten): Strikk 2 masker i første maske, 2 masker rett sammen, 1 kast, 2 masker rett sammen, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, * 2 masker rett sammen, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, 2 masker rett sammen, 1 kast, 2 masker rett sammen, 1 kast, 1 maske rett, 1 kast, 2 masker rett sammen, 1 kast, 2 masker rett sammen, 1 kast *, strikk fra *-* totalt 27 ganger, det gjenstår 3 masker. Deretter strikkes det 2 masker rett sammen, 1 kast og 1 maske rett (= 56 masker økt) = 389 masker.
14.PINNE (= vrangen): Strikk 2 masker i første maske og strikk resten av maskene rett (= 1 maske økt) = 390 masker.

Bytt til kyst.
Strikk som 9.-10.PINNE totalt 10 ganger (= 20 masker økt) = 410 masker.

Bytt til natur.
Fell av alle masker – les AVFELLINGSTIPS i forklaringen over. Klipp og fest trådene.

Kommentarer / Spørsmål (12)

Berrit 20.06.2020 - 17:53:

If the first row ends with a yarn over, how am I supposed to knit two new stitches out of this after turning??

DROPS Design 22.06.2020 kl. 07:42:

Hi Berrit, You work one stitch in the front and one stitch in the back of the yarn over. Happy knitting!

Mimi 14.05.2020 - 13:38:

Buongiorno, per cortesia è possibile quanti metri di filato è stato usato per questo scialle? Grazie mille e buona giornata

DROPS Design 14.05.2020 kl. 15:44:

Buongiorno Mimi. Vengono consigliati 4 gomitoli di Fabel. Ogni gomitolo pesa 50 g e corrisponde a ca. 205 metri di filato. Sono 3 gomitoli di un colore (quindi 615 m) e 1 dell’altro colore. In tutto circa 820 m. Buon lavoro!

Gudrun 11.04.2020 - 21:17:

Obwohl das Garn Drops Fabel Küste farblich anders ausgefallen ist als abgebildet, Schwarz war überhaupt nicht vorhanden, ist es ein wunderschönes Tuch geworden.

Sonia De 07.04.2020 - 13:39:

Hola, en la primera fila en los dos últimos puntos hay que tenerlos juntos y echar una lazada, se puede echar una lazada al final de la hilera?. Gracias. Sonia

DROPS Design 23.04.2020 kl. 20:35:

Hola Sonia. El patrón es correcto. En la siguiente fila trabajas los puntos retorcidos en el bucle posterior y anterior de la lazada.

Elizabeth A Durand 18.03.2020 - 19:28:

Could you please confirm that row 1 (the first row of the eyelet section) ends with a yarn over? Thank you.

DROPS Design 19.03.2020 kl. 08:09:

Hi Elizabeth, Yes, the first row of the eyelet section ends with a yarn over. Happy knitting!

Jaqueline 18.03.2020 - 17:25:

Empecé hoy a hacer el chal y al terminar la segunda hilera no tenía los 41 puntos.. Entonces vi que en la primera hilera, si hago juntos los dos últimos puntos, al final tengo 38 puntos y no 39 como está en el patrón. Lo que hice fue hacerlos dos últimos puntos en derecho y así obtuve los 39 puntos al final de la hilera. ¿Es correcto o hice algo mal?

DROPS Design 18.03.2020 kl. 18:40:

Hola Jaqueline. En la primera fila hay dos puntos aumentados: uno trabajando dos puntos de un punto al principio de la fila y el 2º aumento se hace haciendo una lazada (una hebra). Como puedes ver hay 1 lazada más que puntos trabajados juntos de derecho. De este modo tenemos 37 pts + 2 pts aumentados = 39 puntos.

Diane 25.01.2020 - 19:31:

Ocean Breeze

Ina 15.01.2020 - 22:11:

👍

Julie 05.01.2020 - 07:31:

Ocean Breeze

Pál Anikó Noémi 16.12.2019 - 11:38:

Óceán

Kommentér oppskrift DROPS 211-22