DROPS / 63 / 9

DROPS 63-9 by DROPS Design

DROPS nordisk brokade genser i Silke-Tweed

DROPS design: Modell nr A-074
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M/L
Materialer: DROPS Silke-Tweed fra Garnstudio
350-350 gr f.nr 23, ren rød
50-100 gr f.nr 20, orange
50-100 gr f.nr 13, rust 50- 50 gr f.nr 12, sennep
50- 50 gr f.nr 16, gulgrønn

DROPS Rundp og Ermp 2,5 og 3,5.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

tema: blomst, nordisk, type oppskrift: gensere,

Strikkefasthet: 23 m x 30 p på p 3,5 og mønster = 10 x 10 cm. Husk pinnenr er kun veiledende!

Mønster: Se diagram (1 diagram = 1 rapport). Mønsteret sees fra retten. Hele mønsteret glstrikkes.

Bolen: Genseren strikkes rundt på rundp og klippes opp til ermhull og halsen etterpå. Legg opp 220-264 m på rundp 2,5 med ren rød, strikk 3 cm glstrikk, 1 omg vr (= brettekantens vrangside - Herfra måles arb!). Fortsett med glstrikk. Etter 1 cm strikkes Mønster - når arb måler 3 cm byttes til rundp 3,5. Husk på strikkefastheten. Når arb måler 35-34 cm strikkes neste omg slik: fell 3-3 m til ermhull, 104-126 m bakstk, fell 6-6 m til ermhull, 104-126 m forstk, fell 3-3 m til ermhull. På neste omg økes det 5 m over de felte ermhullsm i hver side = 218-262 m (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Videre felles det til ermhull innenfor de økte 5 m slik: 1 m x 2-6 på hver omg, deretter 1 m x 4-10 på hver 2.omg = 194-198 m. Når arb måler ca 50-50 cm (det gjenstår nå 1 rose i høyden) felles de midterste 22-24 m til hals foran. På neste p legges 5 m over de felte halsm (disse m er til å klippe opp i etterpå og strikkes ikke inn i mønsteret). Videre felles til halsen innenfor de økte 5 m slik: 1 m x 6-6 på hver omg, deretter 1 m x 3-3 på hver 2.omg = 159-161 m. Når arb måler 57-57 cm (det gjenstår nå 3 p av siste rose) felles de midterste 36-38 m bak til hals arb strikkes ferdig frem og tilbake på p. Deretter felles 2 m i hver side på neste p mot halsen bak. Fell av etter Mønsteret - avpass etter 1 rose + 2 p ren rød, arb måler ca 58-58 cm.

Erme: Legg opp 66-66 m på ermp 2,5 med ren rød, strikk 3 cm glstrikk, 1 omg vr (= brettekantens vrangside - Herfra måles arb!). Fortsett med glstrikk. Etter 1 cm strikkes Mønster - når arb måler 3 cm byttes til ermp 3,5. Når arb måler 12-14 cm økes det midt under ermet: 2 m x 14-16 på S: Vekselvis hver 2.og 3.cm, M/L: Hver 2.cm, = 94-98 m - de økte m strikkes inn i Mønsteret etterhvert. Når arb måler 47-45 cm settes 6 m midt under ermet på en tråd, arb strikkes videre frem og tilbake på p samtidig som det settes m på tråden på hver 2.p: 3 m x 1, 2 m x 4, deretter settes 1 m i hver side på tråden til arb måler 54-56 cm, nå settes 3 m x 3 på tråden og deretter settes alle m tilbake på p, arb måler nå 56-58 cm. Strikk 2 cm glstrikk med vrangen ut frem og tilbake på p fra midt under ermet med ren rød samtidig som det økes 10 m jevnt fordelt på 1.omg, deretter felles det av.

Montering: Sy en merketråd ned midt i de økte m i hver side og i de 5 m økte halsm. Sy to maskinsømmer rundt merketråden, 1.søm = 1/2 m fra tråden, 2.søm = 1/2 m fra 1.søm. Klipp opp til ermhull og halsen. Sy skuldersømmene. Hals: Plukk opp ca 120 m rundt halsen på ermp 2,5 med ren rød strikk 2,5 cm glstrikk, bytt til orange, strikk 2 omg glstrikk, neste omg slik:* 2 r sm, 1 kast*. Deretter 2 omg glstrikk, bytt til ren rød, strikk 2 cm glstrikk, fell av og brett alle kantene doble mot vrangen og sy.

Sy ermene til bolen og brett belegget på ermtoppen over klippkanten på bolen og sy.

Diagram

= ren rød
= orange
= rust
= sennep
= gulgrønn