DROPS / 189 / 14

Clean Cables by DROPS Design

Strikkede kluter med tofarget helpatent og flette. Arbeidet er strikket i DROPS Cotton Light.

Stikkord: flette, kluter, patent,

DROPS Design: Modell cl-091
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Mål: ca 22 x 22 cm
Materialer:
DROPS COTTON LIGHT fra Garnstudio (tilhører garngruppe B)
50 g farge 01, natur
50 g farge 33, blåklokke
50 g farge 08, isblå

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe B)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (40 cm) NR 3,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 22 masker og 30 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE – til flettene.
----------------------------------------------------------

Kommentarer (0) FAQ

50% Bomull, 50% Polyester
fra 12.00 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 12.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 36kr. Les mer.

TOFARGET HELPATENT MED KAST:
Blåklokke brukes på kluten med tofarget helpatent og flette. Isblå brukes på kluten med kun tofarget helpatent.

1.PINNE(= vrangen): Strikkes med blåklokke/isblå.
Strikk 3 masker i rille med blåklokke/isblå, * 1 kast, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, 1 rett *, strikk fra *-* til det gjenstår 4 masker, 1 kast, ta 1 maske løs av som om den skulle strikkes vrang og strikk 3 masker i rille med blåklokke/isblå. Snu arbeidet.

2.PINNE(= retten): Strikkes med natur.
Løft de 3 første maskene med blåklokke/isblå løst av som om de skulle strikkes vrang, bruk natur og strikk slik: * strikk kastet og den løse masken rett sammen, 1 kast, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk fra *-* til det gjenstår 4 masker, strikk kastet og den løse masken rett sammen, løft de siste 3 maskene løst av som om de skulle strikkes vrang.
Skyv maskene til den andre enden av rundpinnen slik at det strikkes fra samme side en gang til.

3.P(= retten): Strikkes med farge blåklokke/isblå.
Strikk 3 maske i rille, * 1 kast, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse masken vrang sammen *, strikk fra *-* til det gjenstår 4 masker, 1 kast, ta 1 maske løs av som om den skulle strikkes vrang og strikk 3 masker i rille. Snu arbeidet.

4.PINNE(= vrangen): Strikkes med natur.
Løft de 3 første maskene med blåklokke/isblå løst av som om de skulle strikkes vrang, bruk natur og strikk slik: * strikk kastet og den løse masken vrang sammen, 1 kast, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, * strikk fra *-* til det gjenstår 4 masker, strikk kastet og den løse masken vrang sammen, løft de siste 3 maskene løst av som om de skulle strikkes vrang. Skyv maskene til den andre enden av rundpinnen slik det strikkes fra samme side en gang til.

5.PINNE(= vrangen): Strikkes med blåklokke/isblå.
Strikk 3 masker i rille, * 1 kast, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang, strikk kastet og den løse masken rett sammen *, strikk fra *-* til det gjenstår 4 masker, 1 kast, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang og strikk 3 masker i rille. Snu arbeidet.

Gjenta 2.-5.PINNE.

FLETTE:
Løft de 3 første maskene med blåklokken løst av som om de skulle strikkes vrang, bruk natur og strikk slik: * strikk kastet og den løse masken vrang sammen, 1 kast, ta 1 maske løs av pinnen som om den skulle strikkes vrang,* strikk fra *-* totalt 7 ganger (= 7 patentmasker i natur).
Sett de neste 6 maskene + de 3 kastene som hører til (= 3 patentmasker i natur) på en flettepinne bak arbeidet, strikk fra *-* totalt 3 ganger (= 6 masker + de 3 kastene som hører til (= 3 patentmasker i natur), strikk fra *-* over maskene fra flettepinnen og videre frem til det gjenstår 4 masker, strikk kastet og den løse masken vrang sammen, løft de siste 3 maskene av pinnen som om de skulle strikkes vrang.
Skyv maskene til den andre enden av rundpinnen slik at det strikkes fra samme side en gang til. Strikk videre fra 5.PINNE.

----------------------------------------------------------

KLUTER:
Klutene strikkes frem og tilbake på rundpinne, dette gjøres fordi flere pinner skal strikkes fra samme side uten at arbeidet snus.

KLUT MED FLETTE OG TOFARGET HELPATENT MED KAST:
Legg opp 45 masker med blåklokke på rundpinne 3,5. Strikk 2 pinner rett frem og tilbake. Deretter strikkes det TOFARGET HELPATENT MED KAST - se forklaring over. Gjenta 2.-5.pinne til arbeidet måler ca 6 cm, avpass slik at neste pinne er 4.pinne (med natur). Nå strikkes det 1 FLETTE – se forklaring over.
Strikk videre med helpatent som før til arbeidet måler ca 16 cm, avpass slik at neste pinne er 4.pinne (med natur). Strikk 1 FLETTE. Strikk videre med helpatent som før til arbeidet måler ca 21 cm, avpass slik at neste pinne er 3. eller 5.pinne (med blåklokke) og strikk slik: Strikk maskene med tilhørende kast rett sammen, de andre maskene strikkes rett. Strikk 2 pinner rett og fell av med rett på neste pinne. Klipp og fest trådene.

KLUT MED TOFARGET HELPATENT MED KAST:
Legg opp 45 masker med isblå på rundpinne 3,5. Strikk 2 pinner rett frem og tilbake. Deretter strikkes det TOFARGET HELPATENT MED KAST- se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Strikk til arbeidet måler ca 21 cm (avpass slik at neste pinne er med isblå) strikkes neste pinne slik med isblå: Strikk maskene med tilhørende kast rett sammen, de andre maskene strikkes rett. Strikk 2 pinner rett og fell av med rett på neste pinne. Klipp og fest trådene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 23.04.2018
Korrigert maskeantell på pinne 4, man skal strikke til det gjenstår 4 masker på pinnen

Kommentér oppskrift DROPS 189-14