DROPS / 184 / 20

Andean Caravan Socks by DROPS Design

Ponožky s norským vzorem pletené z příze DROPS Nord. Velikost: 35-43.

DROPS design: model č. no-001
Skupina přízí: A
-----------------------------------------------------------

Velikost: 35/37 – 38/40 – 41/43
Délka chodidla: asi 22-24-27 cm
Výška ponožky: asi 22-24-26 cm

Materiál: DROPS NORD firmy Garnstudio (spadá do skupiny přízí A)
100 g pro všechny velikosti, barva č. 05, šedá
50 g pro všechny velikosti, barva č. 04, světlá šedá
50 g pro všechny velikosti, barva č. 01, smetanová
50 g pro všechny velikosti, barva č. 03, perlově šedá

Použitou přízi můžete také nahradit některou ze seznamu:
"Náhradní příze (Skupina přízí A)" – viz link níže.

DROPS PONOŽKOVÉ JEHLICE č.2,5 – nebo velikosti potřebné k upletení zkušebního vzorku o rozměrech 26 ok a 34 řad lícovým žerzejem = 10 cm na šířku a 10 cm na výšku.
----------------------------------------------------------

45% alpaka, 30% polyamid, 25% vlna
od 72.00 Kč /50g
DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 72.00 Kč /50g
Ganella
Objednat
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 74.00 Kč /50g
Přízi na tento model můžete mít už za 360Kč. Více zde.

Návod

VZOR:
Viz schémata A.1 až A.3. Vzor pleteme lícovým žerzejem s výjimkou barvy označené obrace.

TIP – UJÍMÁNÍ/PŘIDÁVÁNÍ:
Abychom vypočítali, jak často musíme ujímat/přidávat, vydělíme celkový počet ok na jehlici (např. 60 ok) počtem ok, která potřebujeme ujmout/přidat (tj. 4), takže 60 : 4 = 15. V tomto případě tedy při ujímání spleteme každé 14. a 15. oko.
Pokud potřebujeme přidat, nahodíme za každým 15. okem; v následující kruhové řadě pak pleteme nahození za zadní nit, aby se v pletenině netvořily dírky.

TIP (pata):
Pro zesílení paty můžeme plést celou patu 2 vlákny příze, takto: přízi odvíjíme jak z povrchu, tak zevnitř klubka a pleteme střídavě jedno oko jedním vláknem, druhé oko druhým vláknem. Tak dosáhneme silnějšího úpletu, aniž bychom museli plést oběma vlákny současně (tj. dvojitou přízí).

TVAROVÁNÍ PATY:
1. ŘADA (= lícová): pleteme hladce po posledních 7-8-8 ok v řadě, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
2. ŘADA (= rubová): pleteme obrace po posledních 7-8-8 ok v řadě, 1 oko sejmeme obrace, 1 upleteme obrace a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
3. ŘADA (= lícová): pleteme hladce po posledních 6-7-7 ok v řadě, 1 oko sejmeme hladce, 1 upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
4. ŘADA (= rubová): pleteme obrace po posledních 6-7-7 ok v řadě, 1 oko sejmeme obrace, 1 upleteme obrace a sejmuté přes ně přetáhneme, otočíme práci.
Tímto způsobem pokračujeme v ujímání (vždy o 1 oko snížíme počet ok zbylých v řadě) dokud nám v řadě nezůstane 14-16-16 ok.

TIP – UJÍMÁNÍ 2 (špička):
Ujímáme na obou stranách značky, takto – začínáme 3 oka před značkou: 2 oka spleteme hladce, 2 oka upleteme hladce (značka leží mezi nimi), 1 oko sejmeme hladce, 1 oko upleteme hladce a sejmuté přes ně přetáhneme (= ujmuli jsme 2 oka).
---------------------------------------------------------

PONOŽKA:
Pleteme v kruhových řadách na ponožkových jehlicích od horního okraje ke špičce.
Na ponožkové jehlice č.2,5 nahodíme světle šedou přízí 60-64-68 ok a upleteme 2 kruhové řady lícovým žerzejem. Pokračujeme pružným vzorem 2/2 (tj. střídáme 2 oka hladce, 2 obrace). Ve výši 4 cm pleteme 1 kruhovou řadu hladce a SOUČASNĚ ujmeme rovnoměrně 4-8-4 oka - viz TIP – UJÍMÁNÍ/PŘIDÁVÁNÍ = 56-56-64 ok. Pak pleteme v kruhových řadách vzor A.1 (= 7-7-8 sekvencí vzoru po 8 okách). V kruhové řadě označené ve schématu A.1 šipkou přidáme rovnoměrně 4-4-0 oka = 60-60-64 ok.
Po dokončení celé sekvence vzoru A.1 (na výšku) pleteme vzor A.2, takto: vzor A.2a 0-0-1x (= 2 oka na zadní straně ponožky), vzor A.2b (= 6-6-6 sekvencí vzoru po 10 okách) a vzor A.2a 0-0-1x (= 2 oka na zadní straně ponožky). V kruhové řadě označené ve schématu A.2 šipkou ujmeme rovnoměrně 4-4-0 oka = 56-56-64 ok.
Po dokončení celé sekvence vzoru A.2 (na výšku) pleteme vzor A.3 (= 7-7-8 sekvencí vzoru po 8 okách). Po dokončení celé sekvence vzoru A.3 (na výšku) pleteme 1 kruhovou řadu šedou přízí a SOUČASNĚ upravíme celkový počet ok na výsledných 54-58-62 ok. Ponožku pak dopleteme šedou přízí lícovým žerzejem. Pleteme až do výše asi 22-24-26 cm.
Nyní ponecháme prvních 13-14-15 ok na jehlici (= pata), následujících 28-30-32 ok odložíme na pomocnou jehlici (= nárt) a posledních 13-14-15 ok ponecháme na jehlici (= pata). Viz TIP. Nad 26-28-30 oky paty upleteme v řadách lícovým žerzejem 5-5,5-6 cm výšky. Doprostřed poslední řady vložíme značku - NYNÍ MĚŘÍME DÍL OD TOHOTO MÍSTA! Teď TVARUJEME PATU – viz výše. Po dokončení tvarování nabereme na každé straně paty 13-14-16 ok a odložených 28-30-32 ok nártu vrátíme z pomocné jehlice zpět na jehlice = 68-72-80 ok. Na každou stranu 28-30-32 ok nártu vložíme značku.
Na každé straně 28-30-32 ok nártu ujímáme takto: poslední 2 oka PŘED první značkou spleteme hladce a první 2 oka ZA druhou značkou spleteme hladce za zadní nit. Toto ujímání opakujeme v každé 2. kruhové řadě, celkem 8-8-10x = 52-56-60 ok. Pleteme dál, až do výše asi 18-19-21 cm od značky na patě (do výsledných rozměrů zbývá doplést asi 4-5-6 cm). Teď si označíme obě boční strany ponožky – mezi značkami leží 26-28-30 ok dolní strany (chodidla) a stejný počet ok horní strany ponožky. Pak tvarujeme špičku: ujímáme na obou stranách obou značek na bocích – viz TIP – UJÍMÁNÍ 2 (= ujmeme 4 oka). Takto ujmeme v každé 2. kruhové řadě, celkem 4-7-9x a pak ještě v každé kruhové řadě, celkem 6-3-2x = na jehlicích zbývá 12-16-16 ok. V následující kruhové řadě spleteme každá 2 oka hladce = na jehlicích zbývá 6-8-8 ok. Přízi odstřihneme, protáhneme zbylými oky, utáhneme a zapošijeme.
Stejným způsobem upleteme i druhou ponožku.

Schéma

= hladce smetanovou přízí
= obrace smetanovou přízí
= hladce perlově šedou přízí
= obrace perlově šedou přízí
= hladce světle šedou přízí
= obrace světle šedou přízí
= hladce šedou přízí
= řada s přidáváním/ujímáním

Marjan Roest 03.10.2018 - 22:59:

Hallo, ik heb een vraag over de sokken nr. 184-20. \r\n\r\nWat wordt bedoelt met achter op de sok? \r\nKomen er twee patronen naast elkaar op de achterkant?\r\nB.v.d. Marjan.

Sandrine 19.02.2018 - 15:34:

Wool is wonderful, pattern fun to make... but sizes are really too small. I am wearing a size 9 (40) and I had to cast on 80 st on 3mm needle

DROPS Design 19.02.2018 kl. 15:42:

Dear Sandrine, remember to always check and keep your gauge, ie you should have here 26 sts x 34 rows in stocking st = 10 x 10 cm. Happy knitting!

Přidejte komentář k návodu DROPS 184-20