DROPS / 184 / 20

Andean Caravan Socks by DROPS Design

Stickade sockor med flerfärgat nordiskt mönster. Storlek 35 - 43. Arbetet är stickat i DROPS Nord

DROPS Design: Modell no-001
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens längd: ca 22 - 24 - 27 cm
Skaftets höjd: ca 22 - 24 - 26 cm
Garnåtgång:
DROPS NORD från Garnstudio (tillhör garngrupp A)
100 g i alla storlekar i färg 05, grå
50 g i alla storlekar i färg 04, ljus grå
50 g i alla storlekar i färg 01, natur
50 g i alla storlekar i färg 03, pärlgrå

Arbetet kan också stickas med garn från:
"Alternativa garn (Garngrupp A)" – se länken nedan.

DROPS STRUMPSTICKOR NR 2,5 - eller de stickor du måste använda för att få 26 maskor och 34 varv slätstickning på 10 cm på bredden och 10 cm på höjden.
----------------------------------------------------------

DROPS Nord uni colour DROPS Nord uni colour 22.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nord mix DROPS Nord mix 23.00 kr /50g

Se diagram A.1 till A.3. Diagrammen stickas i slätstickning bortsett från färg markerat med avig.

MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS:
För att beräkna hur det ska minskas/ökas jämnt, räknar man det totala maskantalet på varvet (t.ex 60 maskor) och delar med det antal minskningar/ökningar som ska göras (t.ex 4) = 15. I detta exempel stickas var 14:e och var 15:e maska räta tillsammans. Om det ska ökas görs det 1 omslag efter var 15:e maska i detta exemplet. På nästa varv stickas omslagen vridna så att det inte blir hål.

STICKTIPS (gäller hälen):
För att förstärka hälen kan hela hälen och hälminskningen stickas med 2 trådar så här: Använd tråden både inuti och utanpå nystanet och sticka 1 maska växelvis med den ena och den andra tråden. På detta sätt får du en lite tjockare häl utan att sticka med dubbel tråd.

HÄLMINSKNING:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades rät, vänd arbetet.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 7-8-8 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades avig, vänd arbetet.
VARV 3 (= rätsidan): Sticka rätmaskor tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas rät, 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades rät, vänd arbetet.
VARV 4 (= avigsidan): Sticka avigmaskor tills det återstår 6-7-7 maskor, lyft nästa maska som om den skulle stickas avig, 1 avigmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades avig, vänd arbetet.
Fortsätt minskningarna på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 maska mindre innan det lyfts 1 maska till det är 14-14-16 maskor på stickan.

MINSKNINGSTIPS-2 (gäller tån):
Minska på varje sida av markören så här: Börja 3 maskor före markören, sticka 2 maskor räta tillsammans, sticka 2 rätmaskor (markören sitter mitt emellan dessa två maskorna), lyft 1 maska som om den skulle stickas rät, sticka 1 rätmaska, drag den lyfta maskan över maskan som stickades (= 2 maskor minskade).
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arbetet stickas runt på strumpstickor, från skaftet och ner mot tån.
Lägg upp 60-64-68 maskor på strumpstickor 2,5 med ljus grå. Sticka 2 varv slätstickning. Fortsätt med resår (= 2 rätmaskor, 2 avigmaskor) i 4 cm. Sticka 1 varv rätt där det minskas 4-8-4 maskor jämnt fördelat - läs MINSKNINGS-/ÖKNINGSTIPS = 56-56-64 maskor. Sticka A.1 runt (= 7-7-8 rapporter à 8 maskor). På varvet markerat med pil i A.1 ökas det 4-4-0 maskor jämnt fördelat = 60-60-64 maskor.
När A.1 är färdigt på höjden stickas diagram A.2 så här: Sticka A.2a 0-0-1 gång (= 2 maskor bak på sockan), sticka A.2b (= 6-6-6 rapporter à 10 maskor) och A.2a 0-0-1 gång (= 2 maskor bak på sockan). På varvet markerat med pil i A.2 minskas det 4-4-0 maskor jämnt fördelat = 56-56-64 maskor.
När A.2 är färdigt på höjden stickas A.3 (= 7-7-8 rapporter à 8 maskor). När A.3 är färdigt på höjden stickas det 1 varv rätt med grå där maskantalet justeras till 54-58-62 maskor. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sockan stickas sedan med grå och slätstickning till färdigt mått. Fortsätt till arbetet mäter ca 22-24-26 cm.
Nu behålls de första 13-14-15 maskorna på stickan till häl, sätt följande
28-30-32 maskor på en tråd (= mitt uppepå foten) och behåll de sista 13-14-15 maskorna på stickan till häl. Läs STICKTIPS och sticka slätstickning fram och tillbaka över de 26-28-30 hälmaskorna i 5-5½-6 cm. Sätt 1 markör mitt i arbetet på sista varvet - HÄRIFRÅN MÄTS ARBETET SEDAN! Sedan stickas HÄLMINSKNING – se förklaring ovan! När hälminskningen är färdig stickas det upp 13-14-16 maskor på varje sida av hälen och de 28-30-32 maskorna från tråden sätts tillbaka på stickan = 68-72-80 maskor. Sätt 1 markör på varje sida av de 28-30-32 maskorna uppepå foten.
Minska på varje sida av de 28-30-32 maskorna uppepå foten så här: Sticka de 2 sista maskorna FÖRE första markören uppepå foten räta tillsammans och sticka de 2 första maskorna EFTER sista markören uppepå foten vridet räta tillsammans. Minska så på vartannat varv totalt 8-8-10 ggr = 52-56-60 maskor. Sticka sedan vidare tills arbetet mäter ca 18-19-21 cm från markören på hälen (= 4-5-6 cm kvar till färdigt mått). Sätt 1 markör i varje sida på sockan så att det blir 26-28-30 maskor både uppepå och under foten. Nu minskas det till tå på varje sida av dessa två markörerna - läs MINSKNINGSTIPS-2 (= 4 maskor minskade). Minska så på vartannat varv totalt 4-7-9 ggr och sedan på varje varv totalt 6-3-2 ggr = 12-16-16 maskor kvar på stickan. På nästa varv stickas alla maskorna tillsammans 2 och 2 = 6-8-8 maskor kvar på stickan. Klipp av tråden, drag den genom de resterande maskorna, strama tråden och fäst ordentligt. Sticka en socka till på samma sätt.

Diagram

= rätmaska med natur
= avigmaska med natur
= rätmaska med pärlgrå
= avigmaska med pärlgrå
= rätmaska med ljus grå
= avigmaska med ljus grå
= rätmaska med grå
= öknings-/minskningsvarv

Marjan Roest 03.10.2018 - 22:59:

Hallo, ik heb een vraag over de sokken nr. 184-20. \r\n\r\nWat wordt bedoelt met achter op de sok? \r\nKomen er twee patronen naast elkaar op de achterkant?\r\nB.v.d. Marjan.

Sandrine 19.02.2018 - 15:34:

Wool is wonderful, pattern fun to make... but sizes are really too small. I am wearing a size 9 (40) and I had to cast on 80 st on 3mm needle

DROPS Design 19.02.2018 kl. 15:42:

Dear Sandrine, remember to always check and keep your gauge, ie you should have here 26 sts x 34 rows in stocking st = 10 x 10 cm. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 184-20