The Big Chill by DROPS Design

Settet består av: Strikket lue og skjerf til barn. Størrelse 2 - 12 år. Settet er strikket i DROPS Air

Stikkord: flette, luer, sett, skjerf,

DROPS Design: Modell ai-011-bn
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Til hele settet går det med ca 100-100-150-150 g DROPS Air.
-----------------------------------------------------------

LUE:
Størrelse: 2 - 3/4 - 5/8 - 9/12 år
Passer hodemål: ca 48/50 - 50/52 - 52/54 - 54/56 cm
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
50-50-50-100 g farge 10, tåke

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 cm) NR 4 – eller de pinnene du må bruke for å få 18 masker og 23 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS FLETTEPINNE – til fletten.
----------------------------------------------------------

SKJERF:
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12
Mål: Bredde: ca 13-15-17 cm. Lengde: ca 120-135-150 cm.
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
50-100-100 g farge 10, tåke

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS PINNE NR 5 – eller de pinnene du må bruke for å få 17 masker og 33 pinner rillestrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 70kr. Les mer.

MØNSTER (gjelder luen):
Se diagram A.1 og A.2.

FELLETIPS (gjelder luen):
Strikk 2 masker rett sammen.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne, bytt til settpinner etterhvert som det felles.
Legg opp 84-88-90-96 masker på rundpinne 4 med Air. Strikk 1 omgang glattstrikk. Deretter strikkes det vrangbord (= 1 vrang / 1 rett) i 4 cm. Videre strikkes det slik: Strikk A.1 (= 17 masker som økes til 22 masker), deretter strikkes det vrangbord som før over de resterende maskene = 89-93-95-101 masker på pinnen. Videre strikkes det slik: Strikk A.2 over de første 22 maskene, strikk glattstrikk over de neste 67-71-73-79 masker, samtidig som maskeantallet over disse 67-71-73-79 masker justeres til 65-72-77-80 masker på første omgang = 87-94-99-102 masker. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 15-16-17-18 cm settes det 5-6-7-8 merker i arbeidet slik: Sett første merketråd i den 23.masken på omgangen, deretter settes de resterende merketrådene med 12-11-10-9 maskers mellomrom. På neste omgang felles det 1 maske etter hver maske med merketråd – les FELLETIPS (= 5-6-7-8 masker felt). Fell slik på hver 2.omgang totalt 3 ganger, deretter på hver omgang totalt 3 ganger. SAMTIDIG når arbeidet måler 15-16-17-18 og 18-19-20-21 cm strikkes de ytterste 2 masker vrang i hver side av A.2 vrang sammen = 53-54-53-50 masker. * Strikk 1 omgang rett, på neste omgang strikkes alle maskene rett sammen 2 og 2 * = 27-27-27-25 masker på pinnen. Strikk fra *-* én gang til = 14-14-14-13 masker på pinnen. På neste omgang strikk alle maskene rett sammen 2 og 2 = 7 masker tilbake i alle størrelser. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende maskene, stram tråden og fest godt. Luen måler ca 20-21-22-23 cm fra toppen og ned.

PONGPONG:
Lag en pongpong på ca 4-6 cm i diameter og fest pongpongen i toppen av luen.
----------------------------------------------------------

SKJERF:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på pinne.
Legg opp 22-26-30 masker på pinne 5 med Air. Strikk RILLER – se forklaring over, til arbeidet måler ca 120-135-150 cm eller til ønsket lengde. Fell av, klipp og fest trådene.

----------------------------------------------------------
Genser:
Se DROPS Children 30-13 eller “Relaterte mønster” i oppskriften på nett.
----------------------------------------------------------

= sett 6 masker på flettepinne bak arbeidet, strikk 6 masker, strikk 6 masker fra flettepinnen
= mellom 2 masker lages det 1 kast om pinnen

Wenche Løseth 27.02.2019 - 08:56:

Tenkte å strikke et skjerf til en 5 åring. Jeg vil bruke Merinoull og strikke 2 rette og 2 vrange for at det skal bli "boblemønster". Lurer på hvor mange masker jeg må legge opp og hvor bred skjerfet skal være til en 5 åring? P.s. jeg er uvant med å strikke i det store og hele. Håper på et positivt svar. Mvh Wenche Løseth

DROPS Design 28.02.2019 kl. 15:31:

Hei Wenche. Det er velding individuelt hvor bredt skjerf man vil ha, men kanskje 10-15 cm? Det er strikkefastheten din som avgjør hvor mange masker du trenger for å få en angitt bredde. Hvis du har en strikkefasthet på feks 18 masker = 10 cm kan du gange ønsket bredde med 1,8 for å finne ut maskeantallet du trenger - feks: 15x1,8 = 27 masker. Når du sier 2 rett og 2 vrang "boblemønster", tenker du da på perlestrikk? slik som i oppskrift 104-19 bare med 2 masker rett/vrang. Sørg for at maskeantallet er delelig med 4 slik at mønsteret går opp. God fornøyelse

Monica 20.11.2018 - 10:25:

Nela creazione del berretto si legge: nel corso del primo giro, portare il numero di queste maglie a 65-72-77-80 = 87-94-99-102 maglie. Vorrei fare una taglia 3/4 anni, devo portare le maglie a 72 o 94? Grazie.

DROPS Design 20.11.2018 kl. 11:29:

Buongiorno Monica. Per la taglia 3/4 anni, mentre lavora le 71 maglie a maglia rasata, aumenta 1 maglia. Diventano quindi 72 maglie a maglia rasata che, aggiunte alle 22 maglie del diagramma A.1, fanno in tutto 94 maglie sui ferri. Buon lavoro!

Kamilla 29.10.2018 - 09:43:

Strikker største størrelse. Får ikke fellingen til å stemme.

DROPS Design 29.10.2018 kl. 13:19:

Hei Kamilla. Du setter 8 merker slik: 1 merke i den 23. masken, og videre i hver 10.maske. Det er nå 9 masker mellom hver maske med merke. På neste omgangen feller du 1 maske etter hvert av merkene = 8 masker felt på omgangen. Gjenta fellingen annenhver omgang 2 ganger til slik at du har felt totalt 3 ganger = 78 masker på pinnen. Fell på samme måte, hver omgang, totalt 3 ganger = 54 masker på pinnen. Samtidig når arbeidet måler 18 cm strikker du de 2 ytterste maskene i hver side av A.2 vrang sammen (= 2 masker felt), gjenta når arbeider måler 21 cm (=totalt 4 masker felt i A.2) Du har nå 50 masker på pinnen. God fornøyelse.

Agnes 03.12.2017 - 19:15:

Co oznacza "w tym samym czasie w 1-szym okrążeniu dopasowując liczbę oczek do 65-72-77-80 = 87-94-99-102 oczka"? Przerobiłam schemat A1 i otrzymałam 95 oczek (5-8 lat). Następnie 1 rząd schematu A2. Zostały mi 73 oczka. Co dalej?

DROPS Design 03.12.2017 kl. 22:39:

Witam, po wykonaniu schematu A.1 jest dokładnie 85 oczek w rozmiarze 5-8 lat. Teraz przerabiamy kolejne okrążenie, na które składa się: schemat A.2 (tylko ponad schematem A.1 czyli 22 oczkami) i dalsza część dżersejem ponad 73 o. (i ponad tą częścią dżersejem trzeba dodać 4 o. = 77 o.). Łącznie w okrążeniu będzie 99 o. POWODZENIA!

Larissa 19.09.2017 - 09:28:

Ihr Lieben, sehe nur ich die Strickschrift für den Zopf auf der Mütze nicht oder fehlt das Diagramm noch?

DROPS Design 19.09.2017 kl. 13:19:

Liebe Larissa, Diagram fehlt in der deutschen Anleitung, aber wird so bald wie möglich hochgeladen. Viel Spaß beim stricken!

Kaisa Kopakkala 18.09.2017 - 18:35:

Ruutupiirros ei jostain syystä näy. Voisiko saada näkyviin?

DROPS Design 19.09.2017 kl. 16:34:

Nyt piirroksen tulisi näkyä.

Kommentér oppskrift DROPS Children 30-17