DROPS / 181 / 14

Walk in the Park by DROPS Design

Strikket genser med perlestrikk og lommer. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Air og DROPS Brushed Alpaca Silk

DROPS Design: Modell ai-059
Garngruppe C + C eller E
----------------------------------------------------------
250-300-300-350-350-400 g farge 01, natur
og bruk:
DROPS BRUSHED ALPACA SILK fra Garnstudio (tilhører garngruppe C)
150-150-175-175-200-225 g farge 01, natur

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 9 – eller de pinnene du må bruke for å få 10 masker og 14 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS RUNDPINNE (60 og 80 cm) NR 8 til vrangbord - eller de pinnene du må bruke for å få 11 masker og 15 pinner glattstrikk med 2 tråder på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------

DROPS Air mix DROPS Air mix 31.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 31.00 kr /50g

fra 20.00 kr /25g
DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour DROPS Brushed Alpaca Silk uni colour 20.00 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 275kr. Les mer.

1. PINNE: * 1 rett, 1 vrang *, gjenta fra *-*.
2. PINNE: Rett over vrang og vrang over rett.
Gjenta 2. pinne oppover.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Genseren strikkes frem og tilbake på rundpinne og sys sammen i siden til slutt. Maskene til ermene strikkes opp i ermehullet på bolen og ermene strikkes ovenfra og ned.

BAKSTYKKE:
Arbeidet strikkes frem og tilbake på rundpinne. Legg opp 50-54-58-63-69-75 masker med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på rundpinne 9. Strikk PERLESTRIKK – se forklaring over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 52-53-54-55-56-57 cm fell av 1 maske i hver side (markerer ermehull) = 48-52-56-61-67-73 masker. Fortsett til arbeidet måler 68-70-72-74-76-78 cm. Fell de midterste 18-18-18-19-19-19 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. På neste pinne fra halsen felles det 1 maske = 14-16-18-20-23-26 masker igjen til skulderen. Fell alle maskene løst av når arbeidet måler 70-72-74-76-78-80 cm. Strikk den andre skulderen på samme måte.

FORSTYKKE:
Legg opp og strikk som bakstykket til arbeidet måler 64-65-66-67-68-69 cm = 48-52-56-61-67-73 masker. Sett de midterste 12-12-12-13-13-13 maskene på en tråd til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det av på hver pinne fra halsen slik: 2 masker 1 gang og 1 maske 2 ganger = 14-16-18-20-23-26 masker igjen til skulderen. Fell alle maskene løst av når arbeidet måler 70-72-74-76-78-80 cm. Strikk den andre skulderen på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.

VENSTRE ERME:
Det strikkes opp masker langs ermehullet øverst på genseren og ermet strikkes frem og tilbake på rundpinne, ovenfra og ned.

Start der det er felt 1 maske til ermehull, og strikk opp 36-38-40-42-44-46 masker fra retten med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på rundpinne 9. Strikk opp masker langs ermehullet på forstykket, og ned langs ermehullet på bakstykket til der det er felt 1 maske til ermehull. Strikk perlestrikk frem og tilbake. Når ermet måler 3 cm felles det 1 maske i hver side av arbeidet. Fell på hver 5.-4½.-4½.-3 ½.-3½.-3.cm totalt 7-8-8-9-9-10 ganger = 22-22-24-24-26-26 masker. Når arbeidet måler 39-38-37-36-34-32 cm (kortere mål i større størrelser på grunn av bredere skulder) strikkes det 1 pinne rett der det økes 6-6-8-8-10-10 masker jevnt fordelt = 28-28-32-32-36-36 masker. Bytt til rundpinne 8. Strikk vrangbord 2 rett/ 2 vrang i 10 cm, deretter felles det av med rett over rett og vrang over vrang, ermet måler totalt 49-48-47-46-44-42 cm.

HØYRE ERME:
Strikk på samme måte som venstre erme, men start på bakstykket. Strikk opp masker langs ermehullet på bakstykket og ned langs ermehullet på forstykket.

MONTERING - 2:
Sy side- og ermesømmene i ett i ytterste ledd av ytterste maske.

HALS:
Strikk opp ca 56-64 masker (inkludert maskene på tråden og delelig med 4) på liten rundpinne 8 med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder). Strikk 1 omgang rett, deretter strikkes det vrangbord 2 rett/ 2 vrang over alle masker. Fortsett med vrangbord i 5 cm, fell av med rett over rett og vrang over vrang.

LOMMER:
Arbeidet strikkes frem og tilbake. Legg opp 20 masker med 1 tråd av hver kvalitet (= 2 tråder) på rundpinne 9. Strikk perlestrikk til arbeidet måler 14 cm. Bytt til rundpinne 8. På neste pinne fra retten strikkes det vrangbord 2 rett / 2 vrang, SAMTIDIG økes det 6 masker jevnt fordelt på omgangen = 26 masker (avslutt vrangborden med 2 rett). Strikk vrangbord i 4 cm, deretter felles det av med rett over rett og vrang over vrang. Strikk 1 lomme til. Sy på lommene, ca 6-8 cm fra nederkant (se foto).

Kommentarer / Spørsmål (11)

Suzanne 17.01.2019 - 11:58:

Dankjewel voor deze snelle reactie. Duidelijk antwoord. Ik ga aan de slag en inderdaad eerst met rechte naalden. Aantal steken valt mee. ik vind een rondbreinaald toch iets lastiger werken en gebruik die alleen als voorpand en achterpand aan één stuk worden gebreid. mvrgr Suzanne

Suzanne 17.01.2019 - 07:44:

Kan dit patroon ook zoveel mogelijk met normale naalden worden gebreid . Is er een speciale reden dat rondbreinaalden wordt geadviseerd?

DROPS Design 17.01.2019 kl. 09:28:

Dag Suzanne,

Je kan deze trui inderdaad ook met rechte naalden breien. In Noorwegen is het gebruikelijker om met ronde naalden te breien, met name als je veel steken op de naald hebt, kan dat soms handiger zijn.

Fiona 26.11.2018 - 21:23:

I would like to knit this in a different colour, but I'm not sure which Air colours match Alpaca Silk colours. Are there any other colour combinations that work? Thank you.

DROPS Design 27.11.2018 kl. 08:43:

Dear Fiona, for any assistance choosing colour, please contact your DROPS store (even per mail or telephone), they will help you to find the matching colours. Happy knitting!

Brigitte 30.03.2018 - 09:37:

Beste kan het zijn dat ik meer steken moet opzetten dan op het patroon sta want ik heb eerst een proeflapje gemaakt en ik had 12 steken om 10 cm te bereiken. In afwachting van uw antwoord dank ik u, Brigitte

DROPS Design 02.04.2018 kl. 10:36:

Dag Brigitte, Als je 12 steken op 10 cm hebt, zou je inderdaad meer steken op moeten zetten. Je kunt het patroon omrekenen naar het juiste aantal steken, maar je kunt ook nog even een proeflapje maken met een naald of een halve naald groter. Als het proeflapje dan overeenkomt, kun je gewoon het patroon volgen.

Dolores Maria Hidalgo Diaz 24.01.2018 - 15:44:

Holaaa es precioso y lo estoy haciendo voy por la mitad. Me encanta esta página sois geniales 😉

Sara 08.11.2017 - 15:43:

Buongiorno vorrei sapere se questo modello può essere fatto utilizzando due capi di brushed alpaca silk e i ferri del 9?

DROPS Design 08.11.2017 kl. 16:08:

Buongiorno Sara, si, può utilizzare due capi di Brushed Alpaca Silk, controllando che il suo campione corrisponda a quello indicato. Buon lavoro!

Annie 07.11.2017 - 17:33:

Hej! Den här tröjan är så fin men skulle vilja veta om den finns i kofta? /Annie

DROPS Design 13.11.2017 kl. 14:51:

Hej Annie, Ja den kommer att läggas ut om ett par veckor. :)

Janny 06.10.2017 - 00:41:

Kan in plaats van gerstekorrel gewoon tricotsteek worden gebruikt? Heeft dit invloed op de afmetingen en/of het aantal steken?

DROPS Design 07.10.2017 kl. 16:19:

Hoi Janny, Ja, je kunt deze in tricotsteek breien. 10 steken in tricotsteek is 10 cm breed in tricosteek in de beschrijving van het proeflapje. Omdat je (als voorbeeld) 50 steken op moet zetten in de kleinste maat, komt dit overeen met de de schematekening onderaan de pagina.

Edith Gravel 31.08.2017 - 14:28:

If I only used Drops Cloud (yarn group E) to make this beautiful long sweater what would be the quantity of wool needed? Thanks for your reply.

DROPS Design 01.09.2017 kl. 08:21:

Dear Mrs Gravel, please read here how to calculate new amount of yarn when choosing an alternative. Happy knitting!

Eva Ljungberg 11.08.2017 - 12:54:

Vill bara påpeka att det är lite blandad kompott vad gäller språk i detta mönster

DROPS Design 18.08.2017 kl. 07:46:

Hej. Tack för info, detta är nu rättat.

Kommentér oppskrift DROPS 181-14