DROPS / 179 / 28

Vintermys by DROPS Design

Strikket genser med flerfarget norsk mønster. Størrelse S - XXXL. Arbeidet er strikket i DROPS Nepal.

Stikkord: flerfarget, gensere, nordisk,

DROPS Design: Modell ne-263
Garngruppe C eller A + A
-----------------------------------------------------------
550-600-650-700-800-850 g farge 0501, grå
200-200-250-250-250-300 g farge 1101, hvit

Arbeidet kan også strikkes med garn fra:
"Alternative garn (Garngruppe C)" – se linken under.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 80 cm) NR 5,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 16 masker og 20 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 og 80 cm) NR 4,5 til vrangbord - eller de pinnene du må bruke for å få 18 masker og 23 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
----------------------------------------------------------
Du kan erstatte DROPS Nepal fargene i oppskriften med andre fargekombinasjoner. Bli inspirert av bildene i oppskriften og sjekk i Kommentarer for å se hvilke fargenummer som er brukt i eksemplene.
----------------------------------------------------------

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 240kr. Les mer.

Se diagram A.1 til A.5. Hele mønsteret strikkes i glattstrikk. Diagrammet viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten. Velg diagram for din størrelse (gjelder A.1 og A.5).

PERLESTRIKK:
1.OMGANG: * 1 rett, 1 vrang *, gjenta fra *-*.
2.OMGANG: Rett over vrang og vrang over rett. Gjenta 2.omgang.

FELLETIPS:
For å beregne hvordan det skal felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 312 masker) og deler med antall fellinger som skal gjøres (f.eks 48) = 6,5. I dette eksempelet strikkes vekselvis hver 5. og 6.maske og hver 6. og 7.maske rett sammen.

STRIKKETIPS:
For å unngå at plagget mister elastisiteten når det strikkes mønsterstrikk er det viktig at trådene ikke strammes på baksiden av arbeidet. Gå evt opp på pinnenummer når det strikkes mønster dersom mønsteret strammer litt.

ØKETIPS (gjelder midt under ermet):
Start 1 maske før merket, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merket sitter midt mellom disse maskene), lag 1 kast om pinnen. På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.

AVFELLINGSTIPS:
For å unngå at avfellingskanten strammer kan det felles av med ½ pinnenummer større.
----------------------------------------------------------

GENSER:
Arbeidet strikkes rundt på rundpinne opp til ermehullet, deretter strikkes for- og bakstykket frem og tilbake hver for seg. Ermene strikkes rundt på settpinner/ liten rundpinne.

BOLEN:
Legg opp 228-258-258-282-282-312 masker på rundpinne 4,5 med grå. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det slik: Strikk * 3 rett, 3 masker PERLESTRIKK - se forklaring over *, gjenta fra *-* omgangen rundt. Strikk slik i 5 cm. Bytt til rundpinne 5,5 og strikk 1 omgang rett der det felles 36-42-42-42-42-48 masker jevnt fordelt - les FELLETIPS over = 192-216-216-240-240-264 masker. Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen og 1 merke etter 96-108-108-120-120-132 masker (= sidene) og la merkene følge med oppover. Videre strikkes det glattstrikk - HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arbeidet måler 24-25-26-27-28-29 cm strikkes det mønster slik:
Strikk A.1 rundt (= 24-27-27-30-30-33 rapporter à 8 masker) – les MØNSTER og STRIKKETIPS over. Når hele diagram A.1 er ferdig i høyden strikk A.2 rundt (= 64-72-72-80-80-88 rapporter à 3 masker). Når hele diagram A.2 er ferdig i høyden strikkes det mønster slik: Strikk A.3a (= 18 masker) 0-1-1-0-0-1 gang, strikk A.3b (= 24 masker) 8-8-8-10-10-10 ganger og A.3c (= 6 masker) 0-1-1-0-0-1 gang. Når hele diagram A.3 er ferdig i høyden måler arbeidet ca 47-48-49-50-51-52 cm.
Strikk neste omgang slik: Strikk A.4 (= 64-72-72-80-80-88 rapporter à 3 masker) omgangen rundt. Fortsett rundt etter A.4 til arbeidet måler 49-50-51-52-53-54 cm - avslutt etter at det er strikket en omgang markert med pil i diagrammet. Strikk neste omgang i A.4 og fell av 5-5-5-9-9-9 masker i hver side til ermhull (= 2-2-2-4-4-4 masker før/3-3-3-5-5-5 masker etter begge merkene). For- og bakstykket strikkes videre frem og tilbake hver for seg.

BAKSTYKKE:
= 91-103-103-111-111-123 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side). Fortsett frem og tilbake til hele diagram A.4 er ferdig 1 gang i høyden, med 1 kantmaske RILLE - se forklaring over, i hver side. Nå strikkes det mønster slik: Strikk 1 kantmaske i rille, A.5a (= 4 masker) totalt 22-25-25-27-27-30 ganger i bredden, strikk A.5b (= 1 maske) og 1 kantmaske rille. Når hele diagram A.5 er ferdig i høyden strikkes det videre i glattstrikk og grå med 1 kantmaske i rille i hver side til ferdig mål. Når arbeidet måler 64-66-68-70-72-74 cm felles de midterste 25-25-27-27-27-29 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fell av 1 maske på neste pinne fra halsen = 32-38-37-41-41-46 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 66-68-70-72-74-76 cm og fell av - les AVFELLINGSTIPS. Strikk den andre skulderen på samme måte.

FORSTYKKE:
= 91-103-103-111-111-123 masker (inkludert 1 kantmaske i hver side). Fortsett på samme måte som på bakstykket til arbeidet måler 60-62-64-65-67-69 cm. Nå settes de midterste 13-13-15-15-15-17 maskene på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: 2 masker 2 ganger og 1 maske 3 ganger = 32-38-37-41-41-46 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til arbeidet måler 66-68-70-72-74-76 cm og fell av. Strikk den andre skulderen på samme måte.

ERME:
Ermet stikkes rundt på settpinner/liten rundpinne.
Legg opp 36-36-42-42-42-42 masker på settpinner 4,5 med grå. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det slik: Strikk * 3 rett, 3 masker perlestrikk *, gjenta fra *-* omgangen rundt. Strikk slik i 3 cm. Bytt til settpinner 5,5 og strikk 1 omgang rett der det felles 4-2-6-6-4-2 masker jevnt fordelt = 32-34-36-36-38-40 masker. Sett 1 merke på begynnelsen av omgangen (= midt under ermet) og la merket følge med oppover. Videre strikkes det glattstrikk. Når arbeidet måler 4-6-6-6-5-8 cm økes det 2 masker midt under ermet - les ØKETIPS. Øk slik på hver 4.-3.-3.-2½.-2½.-2.cm totalt 11-12-12-14-15-15 ganger = 54-58-60-64-68-70 masker. Når arbeidet måler 46-43-44-42-43-41 cm felles de midterste 8-8-8-10-10-10 maskene av (= 4-4-4-5-5-5 masker på hver side av merket) og det strikkes en liten ermetopp ferdig frem og tilbake på rundpinne. Strikk glattstrikk og fell av på begynnelsen av hver pinne i hver side slik: Fell av 5-5-6-5-6-6 masker 2 ganger og fell av de resterende maskene. Ermet måler ca 48-45-46-44-45-43 cm. Strikk et erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskantene. Sy i ermene innenfor 1 kantmaske rille.

HALSKANT:
Strikk opp fra retten ca 66-78 masker rundt halsen (inkludert maskene på tråden foran) på settpinner 4,5 med grå. Strikk 1 omgang rett der maskeantallet justeres til 66-66-72-72-78-78 masker. Deretter strikkes det slik: * Strikk * 3 rett, 3 masker perlestrikk *, gjenta fra *-* omgangen rundt. Strikk slik i 6 cm, fell av med rett over rett og vrang over vrang.

Diagram

= hvit
= grå

Jena Norgaard Rethmeier 19.01.2019 - 23:29:

Hej, hvis bag og forside har 96 masker og der skal lukkes 5 masker i hver side til ærmegab hvordan kan der så blive 91 masker tilbage? 5 plus 5 giver 10... og det betyder 86 masker tilbage. Jeg forstår ikke hvordan I tæller.

DROPS Design 07.05.2019 kl. 11:57:

Hej Jena, du har 96 + 96 =192m lukker 5 m af i hver side (ialt 10m) = 182 m deler med 2 = 91 masker på for og bagstykke. God fornøjelse!

Adriana Kesselman 22.05.2018 - 20:03:

I NEED HELP INTERPRETING CHART A.4. SINCE I WILL BE KNITTING BACK AND FOR, HOW MANY ROWS OF KNITTING DOES EACH SQUARE REPRESENT? AS I UNDERSTAND IT, SOME ROWS WITH PATTERNS IN DIFFERENT COLOUR WILL FALL ON A PURL ROW? AND WHAT DO THE ARROWS MEAN?

DROPS Design 23.05.2018 kl. 07:57:

Dear Mrs Kessselman, 1 square in diagram = 1 stitch x 1 row. Diagrams shows all rows in pattern. Happy knitting!

Heidi 09.04.2018 - 14:14:

Hei. Jeg er nybegynner og trenger nå litt hjelp. Jeg har strikket A1 og A2, (størrelsen jeg strikker er M), men så skjønner jeg ingenting. Hvem av de neste skal strikkes nå? Det står A3a 1 gang, og så A3b 8 ganger og deretter A3c 1 gang? Hvilke skal jeg velge? Regner med at det også er etter størrelsen? Ser frem til et snarlig svar så jeg kan komme videre.

DROPS Design 10.04.2018 kl. 08:08:

Hei Heidi, Når du er ferdig med A.1 og A.2 skal neste omgangen strikkes med A.3 mønstrene (A.3a, A.3b og A.3c) i den rekkefølgen skrevet i oppskriften. Så på neste omgang, når du strikker M størrelse, begynner du med A.3a (=18 masker) 1 gang, også A.3b (=24 masker) 8 ganger etter hverandre og avslutte omgangen med A.3c (= 6 masker) 1 gang. Da har du strikket første omgang og fortsetter slik fram til du er ferdig med A.3 i høyden. God fornøyelse!

Marilyn Walton 18.12.2017 - 21:04:

Can you tell me how much yarn this pattern would need if it is knitted in one colour, i.e. without the fair-isle pattern, and whether this would alter the number of stitches required? The measurements seem to be much larger than for similar styled jumper patterns on the website.

DROPS Design 19.12.2017 kl. 08:20:

Dear Mrs Walton, we are unfortunately not able to adjust each our patterns to every individual request. You can get help from our other pattern for jumpers in yarn group C (see here, check the measurement chart for same shape. You are also welcome to contact your DROPS store for any further individual assistance, even per mail or telephone. Happy knitting!

Sally Stephenson 08.10.2017 - 10:08:

This pattern seems huge, I started to knit it and realised it was going to swamp me. I am a UK 16/XL, but now starting again as L. Is this OK? Or am I missing something?

DROPS Design 08.10.2017 kl. 22:14:

Dear Sally, since every person knits slightly differently, it s very important to check your gauge by kniting a small swatch, wash it, dry it and compare with the number of stitches and rows given in the pattern and, if necessary adjust the size of the needle you are using, and/or the size you are knitting. Happy crafting!

DROPS Design 27.09.2017 - 11:08:

Colour combinations shown are: A) DROPS Nepal 2923, 0100 B) DROPS Nepal 8910, 0500

Frøy 19.07.2017 - 23:34:

Fin genser, men "vintermys"? Hvis det ikke handler om å knipe sammen øynene om vinteren blir det vel "vinterkos" på norsk ... "mys" er svensk ;)

Diana 06.06.2017 - 13:35:

Een heel werk maar erg mooi.

Kommentér oppskrift DROPS 179-28