DROPS / 178 / 12

Blue Fuzz by DROPS Design

Heklede tøfler i 2 tråder DROPS Eskimo. Størrelse 35-44

DROPS Design: Modell ee-584
Garngruppe E + E eller F
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 – 38/40 – 42/44
Fotlengde: 22 - 25 - 27 cm
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio (tilhører garngruppe E)
100 g i alle størrelser farge 31, pastellblå
50-100-100 g farge 01, naturhvit

DROPS HEKLENÅL NR 10 – eller den nålen du må bruke for å få 7 fastmasker på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

For å unngå hull i midten startes det med denne teknikken:
Hold garnenden med venstre hånd og lag en liten løkke rundt venstre pekefinger (fra venstre mot høyre). Ta løkken av fingeren og hold den samlet med tommel og pekefinger. * Stikk nålen gjennom løkken, hent tråden fra nøstet, trekk tråden tilbake gjennom løkken, lag 1 kast om nålen og trekk kastet gjennom masken på nålen = 1 fastmaske *, gjenta fra *-* til det er 5-6-8 fastmasker om løkken, avslutt med 1 kjedemaske i første fastmaske. Trekk i garnenden slik at løkken snøres sammen og hullet blir borte. Hekle videre som forklart i oppskriften.

HEKLEINFO:
Første fastmaske på begynnelsen av omgangen erstattes med 1 luftmaske. Hver omgang avsluttes med 1 kjedemaske i første luftmaske på begynnelsen av omgangen.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøffelen hekles på nål nr 10 med 2 tråder pastellblå. Det startes å hekle fra tåen. Arbeidet hekles først rundt - les HEKLEINFO over, deretter hekles det frem og tilbake.

TÅ:
Lag en MAGISK SIRKEL med 2 tråder pastellblå - se forklaring over = 5-6-8 fastmasker om løkken.
1.OMGANG: Snu arbeidet, hekle fastmasker og øk 4 fastmasker jevnt fordelt = 9-10-12 fastmasker – les HEKLEINFO over.
2.OMGANG: Snu arbeidet, hekle fastmasker og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske.
3.OMGANG: Snu arbeidet, hekle fastmasker og øk 4 fastmasker jevnt fordelt = 13-14-16 fastmasker.
4.OMGANG: Snu arbeidet og hekle 1 fastmaske i hver fastmaske.
Bytt til 1 tråd naturhvit og 1 tråd pastellblå, og hekle videre med 1 fastmaske i hver fastmaske, snu etter hver omgang som før. Hekle 3-3-5 omganger slik (= totalt 7-7-9 omganger).

FOT:
Nå hekles det frem og tilbake over de første 10-11-13 fastmaskene. Hekle rader frem og tilbake til tøffelen måler ca 22-24-26 cm. Hekle tøffelen sammen midt bak med 1 rad kjedemasker gjennom begge lag. Klipp og fest trådene.

Hekle en tøffel til på samme måte.