DROPS / 175 / 19

Marion by DROPS Design

Strikket genser med strukturmønster i DROPS Merino Extra Fine. Størrelse S - XXXL.

DROPS Design: Modell me-103
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
600-650-700-800-850-950 g farge 33, rose

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 4,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 20 masker og 26 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden. Og 22 masker og 26 pinner strukturmønster (A.2) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 60 eller 80 cm) NR 3,5 - til rillekanter og vrangbord.
----------------------------------------------------------

Er du usikker på hvilken størrelse du skal velge? Da hjelper det kanskje å vite at modellen på bildet er ca 170 cm høy og bruker størrelse S eller M. Om du lager en genser, jakke, kjole eller lignende, kan du finne en målskisse nederst i oppskriften.

(Fortsett til oppskrift...)

DROPS MerinoExtraFine: Fargekart / Alternative garn (Garngruppe B)

Stikkord: gensere, struktur,

Se diagram A.1 og A.2. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKE-/FELLETIPS:
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 104 masker), minus kantmaskene (f.eks 4 masker i hver side) og deler de resterende maskene med antall økninger eller fellinger som skal gjøres (f.eks 9) = 10,6. I dette eksempelet økes det etter vekselvis ca hver 10. og 11.maske. Dersom det skal felles strikkes vekselvis hver 9. og 10.maske og hver 10. og 11.maske sammen. Det økes/felles ikke over kantmaskene.

ØKETIPS (gjelder midt under ermet):
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

GENSER:
For- og bakstykket strikkes frem og tilbake på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner.

BAKSTYKKE:
Legg opp 104-110-118-128-140-154 masker på rundpinne 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 4 RILLER – se forklaring over. SAMTIDIG på 7.pinne (= retten) økes det 9-11-11-13-13-15 masker jevnt fordelt – LES ØKE-/FELLETIPS = 113-121-129-141-153-169 masker. Bytt til rundpinne 4,5 og strikk neste pinne slik fra retten: 4 kantmasker i rille, strikk A.1A til det gjenstår 5 masker på pinnen (= 26-28-30-33-36-40 rapporter à 4 masker), strikk A.1B (= 1 maske) og avslutt med 4 kantmasker i rille. Strikk tilbake som vist i A.1 med 4 kantmasker i rille i hver side. Neste pinne strikkes slik fra retten: 4 kantmasker i rille, strikk A.2A til det gjenstår 5 masker på pinnen, strikk A.2B (= 1 maske) og avslutt med 4 kantmasker i rille. Fortsett A.2 oppover med 4 kantmasker i rille i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 35-36-37-38-39-40 cm felles det av 3 masker på begynnelsen av de 2 neste pinnene til ermhull = 107-115-123-135-147-163 masker på pinnen. Fortsett A.2 som før med 1 kantmaske i rille i hver side. Når arb måler 50-52-54-56-58-60 cm felles de midterste 33-33-33-37-41-41 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett mønsteret som før og fell av 2 masker på neste pinne fra halsen = 35-39-43-47-51-59 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 52-54-56-58-60-62 cm. Strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell av med rett fra retten (det er viktig at avfellingskanten ikke strammer). Strikk den andre skulderen på samme måte.

FORSTYKKE:
Legg opp på samme måte som på bakstykket og strikk som bakstykket til arbeidet måler 44-46-48-49-51-53 cm. Nå settes de midterste 19-19-19-23-27-27 maskene på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett mønsteret som før og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: 2 m 3 ganger og 1 m 3 ganger = 35-39-43-47-51-59 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 52-54-56-58-60-62 cm (avpass etter bakstykket). Strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell av med rett fra retten (det er viktig at avfellingskanten ikke strammer). Strikk den andre skulderen på samme måte.

ERME:
Legg opp 45-45-48-51-51-54 masker på settpinner 3,5. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang). Fortsett vrangborden slik til arbeidet måler 4 cm. Bytt til settpinner 4,5 og strikk 1 omgang rett der det felles 5-3-4-5-3-4 masker jevnt fordelt – LES ØKE-/FELLETIPS = 40-42-44-46-48-50 masker på pinnen. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen (= midt under ermet). Strikk glattstrikk. Når arbeidet måler 8-10-8-10-6-8 cm økes det 2 masker midt under ermet – LES ØKETIPS. Øk slik på hver 3.-2½.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 12-13-14-15-16-17 ganger = 64-68-72-76-80-84 masker. Strikk videre til arbeidet måler 44-43-42-40-38-35 cm (kortere mål i de større størrelsene pga bredere skuldervidde og lengre ermtopp). På neste omgang felles de midterste 6 maskene under ermet av (3 masker på hver side av merketråden). Ermtoppen strikkes ferdig frem og tilbake på rundpinne slik: Strikk 4 pinner glattstrikk, deretter strikkes det 2 pinner glattstrikk der de første 5 maskene på begynnelsen av disse 2 pinnene felles av. Fell av de resterende maskene, ermet måler ca 46-45-44-42-40-37 cm. Strikk et erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten slik at det blir 2 pinner vrang mot hverandre på skulderen (sett fra retten). Sy sidesømmene fra ermhullet og ned - sy i ytterste ledd av ytterste maske slik at sømmen blir flat, men stopp når det gjenstår ca 8 cm i hver side (= splitt).
Sy i ermene innenfor 1 kantmaske.

HALS:
Strikk opp fra retten ca 90 til 108 masker rundt halsen (inkludert maskene på tråden foran) på liten rundpinne 3,5. Strikk 1 omgang vrang, 1 omgang rett og 1 omgang vrang. Fell deretter løst av med rett.

= stikk høyre pinne gjennom masken fra forrige rad, strikk 1 rett og slipp maskene av pinnen