DROPS / 175 / 19

Marion by DROPS Design

Strikket genser med strukturmønster i DROPS Merino Extra Fine. Størrelse S - XXXL.

Stikkord: gensere,

DROPS Design: Modell me-103
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
600-650-700-800-850-950 g farge 33, rose

DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (60 eller 80 cm) NR 4,5 – eller de pinnene du må bruke for å få 20 masker og 26 pinner glattstrikk på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden. Og 22 masker og 26 pinner strukturmønster (A.2) på 10 cm i bredden og 10 cm i høyden.
DROPS SETTPINNER OG RUNDPINNE (40 + 60 eller 80 cm) NR 3,5 - til rillekanter og vrangbord.
----------------------------------------------------------

fra 19.50 kr /50g
DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 19.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 19.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 240kr. Les mer.

Se diagram A.1 og A.2. Diagrammene viser alle pinnene i mønsteret sett fra retten.

ØKE-/FELLETIPS:
For å beregne hvordan det skal økes/felles jevnt, regner man det totale maskeantallet på pinnen (f.eks 104 masker), minus kantmaskene (f.eks 4 masker i hver side) og deler de resterende maskene med antall økninger eller fellinger som skal gjøres (f.eks 9) = 10,6. I dette eksempelet økes det etter vekselvis ca hver 10. og 11.maske. Dersom det skal felles strikkes vekselvis hver 9. og 10.maske og hver 10. og 11.maske sammen. Det økes/felles ikke over kantmaskene.

ØKETIPS (gjelder midt under ermet):
Start 1 maske før merketråden, lag 1 kast om pinnen, strikk 2 rett (merketråden sitter midt mellom disse 2 maskene), lag 1 kast om pinnen (= 2 masker økt). På neste omgang strikkes kastene vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

GENSER:
For- og bakstykket strikkes frem og tilbake på rundpinne. Ermene strikkes rundt på settpinner.

BAKSTYKKE:
Legg opp 104-110-118-128-140-154 masker på rundpinne 3,5 med Merino Extra Fine. Strikk 4 RILLER – se forklaring over. SAMTIDIG på 7.pinne (= retten) økes det 9-11-11-13-13-15 masker jevnt fordelt – LES ØKE-/FELLETIPS = 113-121-129-141-153-169 masker. Bytt til rundpinne 4,5 og strikk neste pinne slik fra retten: 4 kantmasker i rille, strikk A.1A til det gjenstår 5 masker på pinnen (= 26-28-30-33-36-40 rapporter à 4 masker), strikk A.1B (= 1 maske) og avslutt med 4 kantmasker i rille. Strikk tilbake som vist i A.1 med 4 kantmasker i rille i hver side. Neste pinne strikkes slik fra retten: 4 kantmasker i rille, strikk A.2A til det gjenstår 5 masker på pinnen, strikk A.2B (= 1 maske) og avslutt med 4 kantmasker i rille. Fortsett A.2 oppover med 4 kantmasker i rille i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arbeidet måler 35-36-37-38-39-40 cm felles det av 3 masker på begynnelsen av de 2 neste pinnene til ermhull = 107-115-123-135-147-163 masker på pinnen. Fortsett A.2 som før med 1 kantmaske i rille i hver side. Når arb måler 50-52-54-56-58-60 cm felles de midterste 33-33-33-37-41-41 maskene av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett mønsteret som før og fell av 2 masker på neste pinne fra halsen = 35-39-43-47-51-59 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 52-54-56-58-60-62 cm. Strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell av med rett fra retten (det er viktig at avfellingskanten ikke strammer). Strikk den andre skulderen på samme måte.

FORSTYKKE:
Legg opp på samme måte som på bakstykket og strikk som bakstykket til arbeidet måler 44-46-48-49-51-53 cm. Nå settes de midterste 19-19-19-23-27-27 maskene på 1 tråd til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Fortsett mønsteret som før og fell av til hals på begynnelsen av hver pinne fra halsen slik: 2 m 3 ganger og 1 m 3 ganger = 35-39-43-47-51-59 masker tilbake på skulderen. Strikk videre til det gjenstår 1 pinne før arbeidet måler 52-54-56-58-60-62 cm (avpass etter bakstykket). Strikk 1 pinne rett fra vrangen og fell av med rett fra retten (det er viktig at avfellingskanten ikke strammer). Strikk den andre skulderen på samme måte.

ERME:
Legg opp 45-45-48-51-51-54 masker på settpinner 3,5. Strikk 1 omgang rett. Deretter strikkes det vrangbord rundt (= 1 rett / 2 vrang). Fortsett vrangborden slik til arbeidet måler 4 cm. Bytt til settpinner 4,5 og strikk 1 omgang rett der det felles 5-3-4-5-3-4 masker jevnt fordelt – LES ØKE-/FELLETIPS = 40-42-44-46-48-50 masker på pinnen. Sett 1 merketråd på begynnelsen av omgangen (= midt under ermet). Strikk glattstrikk. Når arbeidet måler 8-10-8-10-6-8 cm økes det 2 masker midt under ermet – LES ØKETIPS. Øk slik på hver 3.-2½.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 12-13-14-15-16-17 ganger = 64-68-72-76-80-84 masker. Strikk videre til arbeidet måler 44-43-42-40-38-35 cm (kortere mål i de større størrelsene pga bredere skuldervidde og lengre ermtopp). På neste omgang felles de midterste 6 maskene under ermet av (3 masker på hver side av merketråden). Ermtoppen strikkes ferdig frem og tilbake på rundpinne slik: Strikk 4 pinner glattstrikk, deretter strikkes det 2 pinner glattstrikk der de første 5 maskene på begynnelsen av disse 2 pinnene felles av. Fell av de resterende maskene, ermet måler ca 46-45-44-42-40-37 cm. Strikk et erme til på samme måte.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskanten slik at det blir 2 pinner vrang mot hverandre på skulderen (sett fra retten). Sy sidesømmene fra ermhullet og ned - sy i ytterste ledd av ytterste maske slik at sømmen blir flat, men stopp når det gjenstår ca 8 cm i hver side (= splitt).
Sy i ermene innenfor 1 kantmaske.

HALS:
Strikk opp fra retten ca 90 til 108 masker rundt halsen (inkludert maskene på tråden foran) på liten rundpinne 3,5. Strikk 1 omgang vrang, 1 omgang rett og 1 omgang vrang. Fell deretter løst av med rett.

= stikk høyre pinne gjennom masken fra forrige rad, strikk 1 rett og slipp maskene av pinnen

Kommentarer (7)

Legg inn en kommentar!

Elke 08.07.2017 - 18:23:

Kann ich diese Anleitung auch mit Belle stricken oder geht es von der Struktur nicht? Übrigens klappt es mit dem Ausdrucken der Anleitungen nicht.

DROPS Design 10.07.2017 kl. 09:36:

Liebe Elke, gerne können Sie Belle anstatt Merino Extra Fine stricken, hier lesen Sie mehr über Ersatzgarn, Ihr DROPS Laden wird Ihnen gerne damit weiter helfen. Haben Sie die Druckeinstellungen überprüft? Wir haben gerade ein Test bestanden. Viel Spaß beim stricken!

Annet Wilke 18.02.2017 - 20:55:

Onderaan de beschrijving staat het telpatroon, de vakjes met de uitleg daarvan zijn echter allen leeg. Ik heb nu geen idee hoe ik de telpatronen (4)moet breien. Kunt u mij helpen?

DROPS Design 20.02.2017 kl. 15:54:

Hoi Annet. De beschrijving zou erbij staan. Probeer te vernieuwen (F5) en kijk opnieuw.

Annet Wilke 18.02.2017 - 20:54:

Onderaan de beschrijving staat het telpatroon, de vakjes met de uitleg daarvan zijn echter allen leeg. Ik heb nu geen idee hoe ik de telpatronen (4)moet breien. Kunt u mij helpen?

DROPS Design 04.11.2017 kl. 16:42:

Hallo Annet, Is het inmiddels gelukt? Waarschijnlijk werd de afbeelding niet goed geladen in je browser op het moment dat je het patroon bekeek. Het is gecontroleerd en de vakjes van het telpatroon zijn gevuld.

Henin 25.01.2017 - 14:53:

J'adore

Linda 23.01.2017 - 08:33:

Ik kan niet wachten! Wat een mooi model.

Karin 09.01.2017 - 21:58:

I do hope this is a rare side-to-side knitted pattern.

Madeleine GUYAUX 20.12.2016 - 05:51:

Magnifique modèle, je souhaite qu'il soit dans la liste!

Kommentér oppskrift DROPS 175-19