DROPS / 173 / 16

Open Air by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i ”Air” med striper, strikket ovenfra og ned.

DROPS Design: Modell nr ai-037
Garngruppe C eller A+A
----------------------------------------------------------
Mål: ca 85 cm målt midt bak og ca 180 cm langs kanten øverst.
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio
150 g f.nr 03, perlegrå
100 g f.nr 04, mellomgrå
50 g f.nr 01, natur

DROPS RUNDP (80 cm) NR 7 – eller det p.nr du må bruke for å få 14 m x 17 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: ovenfra og ned, mønster/teknik: striper, type oppskrift: sjal,
Garntype
Deals fra
DROPS AIR MIX (50g)
DROPS AIR UNI COLOUR (50g)

----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp for å få plass til alle m. Legg opp 4 m med perlegrå på rundp 7.
1.P(= retten): Strikk 1 kant-m RILLE - se forkl over, 1 kast, 2 m rett, 1 kast og 1 kant-m rille = 6 m.
2.P(= vrangen): Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
3.P: Strikk 1 kant-m rille, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, 2 m rett og sett et merke midt mellom disse m, 1 kast, 1 m rett, 1 kast og 1 kant-m rille = 10 m og 4 m økt.
4.P: Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
5.P: Strikk 1 kant-m rille, 1 kast, strikk frem til 1 m før merket, 1 kast og 2 m rett (= merket sitter mellom disse m), 1 kast, strikk rett frem til 1 m gjenstår, 1 kast og 1 kant-m rille = 14 m og 4 m økt.
6.P: Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
7.P: Strikk 1 kant-m rille, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, strikk frem til 2 m før merket, 1 kast, 1 m rett, 1 kast og 2 m rett (= merket sitter mellom disse m), 1 kast, 1 m rett, 1 kast og strikk rett frem til 2 m gjenstår, 1 kast, 1 m rett, 1 kast og 1 kant-m rille = 22 m og 8 m økt.
8.P: Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
9.P: Strikk som 7.P = 30 m og 8 m økt. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
10.P: Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
Gjenta 5.-10.P videre til arb måler ca 36 cm i strikkeretning = siste p er fra vrangen. Bytt til natur, strikk og øk som før i 4 p. Bytt til mellomgrå, strikk og øk videre til arb måler ca 50 cm i strikkeretning = siste p er fra retten.

KANT OG AVFELLING:
For at kanten ikke skal krølle seg strikkes og felles det av slik:
1.P( = vrangen): Strikk 1 m rett, * 1 kast, ta 1 m løst av som om den skal strikkes rett, 1 m rett *, gjenta fra *-* ut p og avslutt med 1 m rett.
2.P(= retten): Strikk 2 m rett og * løft den første over den siste strikkede, strikk kastet og den løse m rett sammen og løft den andre m på høyre p over den siste m strikket, strikk 1 m rett *, gjenta fra *-* ut p og fell av den siste m.