DROPS / 173 / 16

Open Air by DROPS Design

Strikket DROPS sjal i ”Air” med striper, strikket ovenfra og ned.

Stikkord: ovenfra og ned, sjal,
DROPS Design: Modell nr ai-037
Garngruppe C eller A+A
----------------------------------------------------------
Mål: ca 85 cm målt midt bak og ca 180 cm langs kanten øverst.
Materialer:
DROPS AIR fra Garnstudio
150 g f.nr 03, perlegrå
100 g f.nr 04, mellomgrå
50 g f.nr 01, natur

DROPS RUNDP (80 cm) NR 7 – eller det p.nr du må bruke for å få 14 m x 17 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Air mix DROPS Air mix 31.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Air uni colour DROPS Air uni colour 31.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 186kr. Les mer.

----------------------------------------------------------

SJAL:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp for å få plass til alle m. Legg opp 4 m med perlegrå på rundp 7.
1.P(= retten): Strikk 1 kant-m RILLE - se forkl over, 1 kast, 2 m rett, 1 kast og 1 kant-m rille = 6 m.
2.P(= vrangen): Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
3.P: Strikk 1 kant-m rille, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, 2 m rett og sett et merke midt mellom disse m, 1 kast, 1 m rett, 1 kast og 1 kant-m rille = 10 m og 4 m økt.
4.P: Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
5.P: Strikk 1 kant-m rille, 1 kast, strikk frem til 1 m før merket, 1 kast og 2 m rett (= merket sitter mellom disse m), 1 kast, strikk rett frem til 1 m gjenstår, 1 kast og 1 kant-m rille = 14 m og 4 m økt.
6.P: Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
7.P: Strikk 1 kant-m rille, 1 kast, 1 m rett, 1 kast, strikk frem til 2 m før merket, 1 kast, 1 m rett, 1 kast og 2 m rett (= merket sitter mellom disse m), 1 kast, 1 m rett, 1 kast og strikk rett frem til 2 m gjenstår, 1 kast, 1 m rett, 1 kast og 1 kant-m rille = 22 m og 8 m økt.
8.P: Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
9.P: Strikk som 7.P = 30 m og 8 m økt. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
10.P: Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
Gjenta 5.-10.P videre til arb måler ca 36 cm i strikkeretning = siste p er fra vrangen. Bytt til natur, strikk og øk som før i 4 p. Bytt til mellomgrå, strikk og øk videre til arb måler ca 50 cm i strikkeretning = siste p er fra retten.

KANT OG AVFELLING:
For at kanten ikke skal krølle seg strikkes og felles det av slik:
1.P( = vrangen): Strikk 1 m rett, * 1 kast, ta 1 m løst av som om den skal strikkes rett, 1 m rett *, gjenta fra *-* ut p og avslutt med 1 m rett.
2.P(= retten): Strikk 2 m rett og * løft den første over den siste strikkede, strikk kastet og den løse m rett sammen og løft den andre m på høyre p over den siste m strikket, strikk 1 m rett *, gjenta fra *-* ut p og fell av den siste m.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 07.10.2016
Rettelse: ...
10.P: Strikk 1 kant-m rille, strikk alle m og kast vrangt frem til det gjenstår 1 m og strikk 1 kant-m rille.
Gjenta 5.-10.P videre til arb måler ca 36 cm i strikkeretning = siste p er fra vrangen...

Kommentarer / Spørsmål (30)

Eileen Chaulk 18.06.2019 - 19:53:

When I start knitting the pattern, am I starting from the neck or the tail of the shawl?

DROPS Design 19.06.2019 kl. 05:50:

Dear Ms. Eileen Chaulk, this shawl you start from neck. Happy knitting!

Ulladahl Nielsen 25.05.2019 - 16:07:

Hej.\r\nJeg er kommet godt i gang med dette sjal, men bliver i tvivl om de 36 cm skal måles fra maskerne i midten og ud til sidste maske på pinden eller det er fra første til sidste maske på pinden. Jeg er nybegynder og er ved at lære at læse en opskrift. 😊

Birthe Scheutz Ramsholt 24.05.2019 - 10:42:

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvornår den mørke kant strikkes? Syntes ikke det fremgår, af opskriften, og kan ikke finde en video, på dette sjal... Vh Birthe

DROPS Design 24.05.2019 kl. 11:17:

Hei Birthe. Den mørke kanten er det siste du strikker før avfellingen. Avfellingskanten går langs begge kortsidene, og midten av arbeidet ditt (der du øker på hver side av merket) er spissen på sjalet. Du strikker med perlegrå til arb måler ca 36 cm i strikkeretning = siste p er fra vrangen. Skift til natur, strikk og øk som før i 4 p. Skift til mellomgrå (dette er den mørke gråfargen), strikk og øk til arb måler ca 50 cm i strikkeretning = siste p er fra rettsiden. God fornøyelse

Ulla Dahl Nielsen 22.05.2019 - 14:40:

Hej. Jeg skal til at strikke model Drops sjal “Air” ai-037. Jeg bliver i tvivl om jeg skal have et garn nøgle af mellemgrå og natur på hver side af sjalet for at jeg ikke får for mange hæftninger i siden ? Eller er der en anden måde det skal gøres på Hilsen Ulla

DROPS Design 23.05.2019 kl. 15:06:

Hei Ulla. Du bytter farge kun 2 ganger, og dette gjøres fra retten begge ganger. Du vil altså få 1 tråd perlegrå, 2 tråder natur (starten og slutten av denne stripen) og 1 tråd mellomgrå å feste i siden av sjalet. I tillegg til de 2 endetrådene fra opplegg og avfelling. Sjalet strikkes i 1 stykke der midten av arbeidet = spissen på sjalet. Avfellingskanten er de 2 kortsidene. God fornøyelse

Pia Karsholt 11.02.2019 - 11:18:

Jeg er frustreret over, at de sidste 2 pinde skal laves som de skal for at sjalet ikke skal rulle for det er lige præcis det der sker når der er lukket af og det er jo ikke det nemmeste garn at pille op igen. Mon det vil hjælpe hvis jeg hækler en kant på eller har i andre forslag?

DROPS Design 12.02.2019 kl. 10:14:

Hej Pia, du kan prøve at dampe kanten let. Sørg for at starte forsigtigt og læg et fugtigt klæde imellem. God fornøjelse!

Pia Karsholt 11.02.2019 - 08:50:

Jeg er frustreret over, at de sidste 2 pinde skal laves som de skal for at sjalet ikke skal rulle for det er lige præcis det der sker når der er lukket af og det er jo ikke det nemmeste garn at pille op igen.

Barbara 07.02.2019 - 19:53:

Dziękuję za odpowiedź. Jak w takim razie na chustę potrzeba 150 g koloru perłowo szarego, skoro na podaną długość wystarcza jeden? Dopytuję tak, bo zakupiłam tyle, ile podano w instrukcji, chustę robię na prezent, nie jestem bardzo doświadczoną dziewiarką :) Czy chustę należy zblokować po wypraniu?

DROPS Design 08.02.2019 kl. 08:18:

Witaj Barbaro! Problem może być z próbką. Jeżeli zostaje ci włóczka, a ty masz jeszcze włóczkę, to może przerabiasz zbyt ścisło. Przerabiaj dalej pozostałą włóczką w taki sam sposób, aż szal będzie miał takie wymiary jak potrzebujesz, ale pamiętaj, że dopóki masz go na drutach, nie znasz do końca jego wymiarów. Ja w tym momencie przełożyłabym wszystkie oczka na długą nitkę, wyjmując drut i zobaczyła jakie są rzeczywiste wymiary szala. Powodzenia!

Barbara 07.02.2019 - 11:50:

Witam. Mam pytanie odnośnie długości chusty. w opisie ogólnym ma wymiary ok 85/180 cm. A w opisie wykonania jest napisane, aby robić, aż długość osiągnie ok 50 cm. Dlaczego? Czy po zdjęciu z drutów chusta się naciągnie? Robię aktualnie tą chustę z zaproponowanej włóczki Drops Air i dochodząc do momentu pierwszej zmiany koloru, gdy robótka ma 36 cm, wydaje mi się ona bardzo mała i zużyłam zaledwie jeden motek. Bardzo proszę o wytłumaczenie. Pozdrawiam Basia

DROPS Design 07.02.2019 kl. 17:49:

Witaj Basiu! Jak pierwszy raz wykonywałam taką chustę myślałam podobnie. W szalu dodajesz oczka na środku i na bokach, w czasie robótki otrzymuje ona kształt strzałki. Brzeg na górze (od strony szyi) wyprostuje się, a 50 cm rozszerzy się również do wymaganych ok. 85 cm. Powodzenia!

Alexandra 02.03.2018 - 19:22:

Bonjour, je ne comprends pas les instructions pour la bordure car il est dit le rang 1 sur l'envers alors que pour le châle c'est indiqué rang 1 endroit. Pourriez vous m'éclairer s'il vous plaît ? Merci d'avance

DROPS Design 05.03.2018 kl. 07:59:

Bonjour Alexandra, le dernier rang du châle doit être fait sur l'endroit pour que le 1er rang de la bordure soit sur l'envers. Bon tricot!

Train Virginie 20.01.2018 - 15:56:

Quelqu'un a t-il une photo du châle puisque la photo ne correspond pas? car je tiens à essayer de le tricoter comme il se voit sur la photo mise sur le site. merci de votre aide mme train

DROPS Design 22.01.2018 kl. 09:10:

Bonjour Mme Train, la photo correspond bien aux explications, n'hésitez pas à montrer votre ouvrage à votre magasin (même par mail) pour lui demander conseil - ou adressez-vous au forum DROPS. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 173-16