DROPS Extra / 0-1304

Bath Time Fun by DROPS Design

Sættet består af: Hæklet DROPS håndklæde og klude i ”Cotton Light” med striber.

Tags: klude, køkken, striber,

DROPS Design: Model nr cl-066
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
HÅNDKLÆDE + KLUD:
Mål håndklæde: ca 50 x 70 cm
Mål klud: ca 21 x 21 cm
Materialer:
DROPS COTTON LIGHT fra Garnstudio
200 g f.nr 21, lys beige
100 g i følgende farver:
f.nr 11, grøn
f.nr 23, lys lilla
f.nr 24, drue
f.nr 27, mint
f.nr 28, gul

OBS: Hvis håndklædet hækles ensfarvet vil der gå 250 g Cotton Light. 1 klud vejer ca 45 g.

DROPS HÆKLENÅL nr 4 – eller den nål du skal bruge for at få 6 st-grupper i bredden og ca 8 rækker i højden på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 8.50 kr /50g
DROPS Cotton Light uni colour DROPS Cotton Light uni colour 8.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 12kr. Læs mere.
STRIBER:
* 1 række gul, 1 række lys beige, 1 række mint, 1 række lys beige, 1 række lys lilla, 1 række lys beige, 1 række drue, 1 række lys beige, 1 række grøn, 1 række lys beige *, gentag fra *-* til færdig mål.

MØNSTER:
Se diag A.1. OBS: For at undgå at klippe tråden i lys beige hækles der skiftevis 2 rækker fra retsiden, 2 rækker fra vrangen osv.
----------------------------------------------------------

HÅNDKLÆDE:
Hækl 91 løse lm på nål 4 med lys beige. Første række hækles således (= fra retsiden): 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i næste lm, * 1 lm, spring over 1 lm, 1 st i hver af de 2 næste lm *, gentag fra *-* totalt 28 gange, 1 lm, spring over 1 lm og afslut med 1 st i sidste lm, vend arb.
Videre hækles der STRIBER – se forkl over Samtidig med at der hækles MØNSTER efter diag A.1 – se forkl over, dvs der hækles således:
1.RÆKKE (= vrangen): 1 km i første m, 3 lm (modsvarer 1 st), * 2 st om første/næste lm, 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1 m tilbage, afslut med 1 st i 3.lm fra beg af forrige række, klip tråden. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
2.RÆKKE (= fra vrangen): 1 km i 3.lm fra beg af forrige række, 4 lm (modsvarer 1 st + 1 lm), * 2 st om første/næste lm, 1 lm *, gentag fra *-* frem til og med sidste lm og afslut med 1 st i 3.lm fra beg af forrige række, vend arb.
3.RÆKKE (= fra retsiden): 1 km i første m, 4 lm (modsvarer 1 st + 1 lm), * 2 st om første/næste lm, 1 lm *, gentag fra *-* frem til og med sidste lm og afslut med 1 st i 3.lm fra beg af forrige række, klip tråden.
4.RÆKKE (= fra retsiden): 1 km i 3.lm fra beg af forrige række, 3 lm (modsvarer 1 st), * 2 st om første/næste lm, 1 lm *, gentag fra *-* til og med sidste lm, spring over 2 st og afslut med 1 st i sidste st, vend arb.
Fortsæt således med st-grupper i striber til arb måler ca 70 cm – afslut efter en stribe med lys beige. Hæft trådene.

KANT:
Start fra retsiden i et hjørne på håndklædet og hækl med lys beige således: 1 km i yderste m, 3 lm (modsvarer 1 st), 1 st i samme m, videre hækles der st-grupper rundt om hele håndklædet med 2 st om hver st langs med langsiderne og 2 st om hver lm langs med kortsiderne. I hvert hjørne hækles der 2 st + 3 lm + 2 st. I slutningen af omg hækles der 2 st i hjørnet, 3 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg. Klip ikke tråden, men fortsæt således til strop: 12 lm, vend arb, spring over 3 lm i hjørnet på håndklædet og hækl fast med 1 km i første st. Vend arb, hækl 1 lm, derefter hækles der 12 fm om lm-ringen, afslut med 1 km i første st. Klip og hæft trådene. OBS: Hvis kanten rundt om håndklædet strammer lidt kan der hækles 1 lm mellem ca hver 2. st-gruppe.
----------------------------------------------------------

STRIBET KLUD:
Hækl 43 løse lm på nål 4 med lys beige. Første række hækles således (= fra retsiden): 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i næste lm, * 1 lm, spring over 1 lm, 1 st i hver af de 2 næste lm *, gentag fra *-* totalt 12 gange, 1 lm, spring over 1 lm og afslut med 1 st i sidste lm, vend arb.
Videre hækles der STRIBER – se forkl over Samtidig med at der hækles MØNSTER efter diag A.1 – se forkl over, dvs der hækles således:
1.RÆKKE (= vrangen): 1 km i første m, 3 lm (modsvarer 1 st), * 2 st om første/næste lm, 1 lm *, gentag fra *-* til der er 1 m tilbage, afslut med 1 st i 3.lm fra beg af forrige række, klip tråden.
2.RÆKKE (= fra vrangen): 1 km i 3.lm fra beg af forrige række, 4 lm (modsvarer 1 st + 1 lm), * 2 st om første/næste lm, 1 lm *, gentag fra *-* frem til og med sidste lm og afslut med 1 st i 3.lm fra beg af forrige række, vend arb.
3.RÆKKE (= fra retsiden): 1 km i første m, 4 lm (modsvarer 1 st + 1 lm), * 2 st om første/næste lm, 1 lm *, gentag fra *-* frem til og med sidste lm og afslut med 1 st i 3.lm fra beg af forrige række, klip tråden.
4.RÆKKE (= fra retsiden): 1 km i 3.lm fra beg af forrige række, 3 lm (modsvarer 1 st), * 2 st om første/næste lm, 1 lm *, gentag fra *-* til og med sidste lm, spring over 2 st og afslut med 1 st i sidste st, vend arb.
Fortsæt således med st-grupper i striber til arb måler ca 21 cm – sørg for at kluden bliver kvadratisk. Hæft trådene.

KANT:
Start fra retsiden i et hjørne på kluden og hækl med lys beige således: 1 km i yderste m, 3 lm (modsvarer 1 st), 1 st i samme m, videre hækles der st-grupper rundt om hele kluden med 2 st om hver st (langs 2 af siderne) / 2 st om hver lm (langs 2 af siderne). I hvert hjørne hækles der 2 st + 3 lm + 2 st. I slutningen af omg hækles der 2 st i hjørnet, 3 lm og 1 km i 3.lm fra beg af omg. Klip og hæft trådene.

ENSFARVET:
Hækl på samme måde som stribet klud, men med én farve – OBS: Hele kluden hækles frem og tilbage, skiftevis fra retsiden og fra vrangen.

= st i lm/st
= første række er forklaret i opskriften

Kommentarer (0)

Der er ingen kommentarer til denne opskrift. Skriv en kommentar!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1304