DROPS / 167 / 30

Cozy June by DROPS Design

Tovede DROPS tøfler i ”Lima” med riller og fletter. Str 35-43.

Stikkord: flette, tovet, tøfler,
DROPS Design: Modell nr li-069
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
100 g i alle str i f.nr 6273, cerise

DROPS PINNE OG SETTP NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 21 m x 42 p rillestrikk på 10 x 10 cm før toving.
Etter toving: 10 x 10 cm = 23 m x 46 p.
DROPS FLETTEP – til flettene.
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 29.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 30.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 58kr. Les mer.

Se diag A.1. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten. Velg diag for riktig str.

FELLETIPS:
Det felles 1 m i hver side. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik på beg av p: 2 m vridd rett sammen.
Fell slik på slutten av p: Strikk de 2 siste m rett sammen.
----------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøffelen strikkes frem og tilbake på p fra midt bak frem til vristen, deretter strikkes det en “flapp”. Deretter settes flappen og resten av tøffelen sammen og foten strikkes rundt til ferdig mål.

Legg opp 45-47-49 m på p 4 med Lima og strikk RILLER – se forkl over. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 6-7-10 cm felles det 1 m i hver side – LES FELLETIPS. Gjenta fellingen på hver 4.p (dvs på annenhver p fra retten) totalt 6-6-6 ganger og deretter på hver 2.p (dvs på hver p fra retten) totalt 3-3-2 ganger = 27-29-33 m på p. Etter siste felling strikkes det 1 p rett fra vrangen, arb måler nå ca 12-13-15 cm. Legg arb til side.

FLAPP:
Legg opp 15-15-18 m på p 4. Strikk 2 riller. Neste p strikkes slik fra retten: 3-3-4 m rett, strikk 2 m i hver av de 3 neste m, 3-3-4 m rett, strikk 2 m i hver av de 3 neste m og avslutt med 3-3-4 m rett = 21-21-24 m. Neste p strikkes slik fra vrangen: 3-3-4 m rett, 6 vrang, 3-3-4 m rett, 6 vrang og 3-3-4 m rett. Videre strikkes det mønster etter diag A.1. Når A.1 er strikket 1 gang i høyden settes delene sammen og foten strikkes rundt.

FOT:
Sett m fra de to delene inn på settp 4 = 48-50-57 m. Start med flappen og fortsett A.1 som før, men når siste m gjenstår strikkes denne vridd rett sammen med første m på tøffelen, strikk riller til det gjenstår 1 m på omg og strikk siste m på omg rett sammen med første m i A.1. (= 2 m felt). Fortsett rundt med A.1 og riller SAMTIDIG som fellingen på hver side av A.1 gjentas på hver 6.omg (dvs på hver flette-omg) totalt 6-7-8 ganger. SAMTIDIG når arb måler 20-22-25 cm (målt fra oppleggskanten på tøffelen) felles det 1 m i hvert rille-parti midt oppå foten (= 3 m felt). Gjenta fellingen når arb måler 21-23-26 cm. Etter alle fellinger er det 30-30-35 m tilbake på p. På neste omg med rett strikkes alle m rett sammen 2 og 2 = 15-15-18 m. Strikk 1 omg vrang. På neste omg strikkes alle m igjen rett sammen 2 og 2 = 8-8-9 m. Strikk 1 omg vrang. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest.
Sy tøffelen sammen midt bak i ytterste ledd av ytterste m.
Strikk en tøffel til på samme måte.

TOVING:
Legg tøflene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge og uten forvask. Etterpå tas tøffelen på foten og formes til riktig mål mens den ennå er våt. Senere vaskes tøffelen som et ullplagg.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 30.08.2016
Rettelse: Ny beskrivelse av symbol #3 og #4 i diagram A.1 (feil antall m i flette)

= sett 3 m på flettep bak arb, 3 rett, 3 rett fra flettep
= sett 3 m på flettep foran arb, 3 rett, 3 rett fra flettep

Kommentarer / Spørsmål (21)

Zoya 09.04.2020 - 16:48:

So let's just be clear here - should I knit the slippers a size larger than my real size for felting shrinkage?

DROPS Design 09.04.2020 kl. 18:03:

Dear Zoya, you should choose your usual size, pattern is already written with the felting shrinkage - you can check your gauge: 21 sts x 42 rows in garter st before felting = 23 sts x 46 rows in garter st after felting = 10 x10 cm. Happy knitting!

Debbie 02.12.2019 - 15:46:

For those wanting to know the mistake drops are ignoring. The pattern states the knitting length as the the length of the foot. It needs to be longer to allow for shrinkage after felting. I guess we have to work it out for ourselves.

Deborah 02.12.2019 - 15:30:

You are completely incompetent at answering question Learn how to read properly THERE IS A MISTAKE IN YOUR PATTERN anyone who knows how to read properly will see clearly what uselessness it is to ask questions here!

DROPS Design 03.12.2019 kl. 09:50:

Dear Deborah, sorry for previous answer ; and thanks for your feedback, our design team will check the pattern. Happy knitting!

Deborah Beattie 29.11.2019 - 17:02:

It looks like there is a mistake in the pattern. It tells me to knit to 23cm to do the final 3st decrease followed by final 4 rows The foot length is 24cm. There is no allowance for felting shrinkage. I knitted toes and stripes slippers, it worked. The length for the same size is 28.5 cm. Note the tension information in toes and stripes pattern is different to this one despite it being the same yarn on se needles. is this why the slippers are to small when I knit them?

DROPS Design 02.12.2019 kl. 08:07:

Dear Mrs Beattie, the slippers are felted when finished, this means you need to work them somewhat longer and wider than they will be after felting - read more about felting here. Happy knitting!

Deborah Beattie 28.11.2019 - 12:44:

I checked my knitting tension it's fine. I'm going to give up on these or try them when I have more felting experience as the guidence is not adequate for a novice felter

Deborah 27.11.2019 - 20:59:

What sizes are you using? I am UK size 6 = EU 39 = 24.6 cm I did not know the cm length I had to look it up The length you have stated for 38- 40 is 24 cm this is shorter than size 39! The sizing is downright confusing?

DROPS Design 28.11.2019 kl. 09:43:

Dear Deborah, for your size you can follow the 2nd size, slippers should then fit nicely. For any further assistance choosing size or felting, you are welcome to contact your DROPS store, even per mail or telephone. Happy knitting!

Deborah 27.11.2019 - 19:44:

Hello, This is my first felting attempt I have knitted a tension Swatch then the slippers. I have not felted them yet. I am concerned as they are smaller than my foot and need to stretch to fit it. Especially width wise. They are also a really snug fit lengthwise. Should they not be too big for my foot pre felting? I don't understand as I am also using the same yarn (Lima) and definatley knitted the correct size!

DROPS Design 28.11.2019 kl. 07:27:

Hi Deborah, Yes, before felting the slippers should be too large. It sounds like your knitting tension is too tight, so try increasing a needle size. Happy felting!

Deanna 21.10.2019 - 03:49:

So do I begin working the flap with a separate skein?

DROPS Design 21.10.2019 kl. 11:47:

Dear Deanna, that's right, then you will work the bottom piece and the flap (= stitches from the beg of piece) together in the round. Happy knitting!

Marian Oborne 25.03.2019 - 21:49:

Merci pour le lien , j'ai tricoter une pantoufle pour voir si ce serais correcte et oui mais j'aime mieux Le votre Le rose , j'aimerais bien vous Le montrer Ma pantoufle loll et me dire ce que vous en penser Merci Marian

DROPS Design 26.03.2019 kl. 09:14:

Bonjour Mme Oborne, vous pouvez montrer votre ouvrage (même par mail) à votre magasin ou bien la publier dans notre groupe DROPS Workshoop. Bon tricot!

Marian Oborne 22.03.2019 - 23:18:

Si je prends une laine 100% wool(laine). Est ce que je vais arriver au même résultat après Le feutrage ? Merci de me répondre

DROPS Design 25.03.2019 kl. 07:47:

Bonjour Marian. Ici vous trouverez des exeples de feutrage. A chaque fois le resultat est un peu different. Bon travail!

Kommentér oppskrift DROPS 167-30