DROPS Extra / 0-1201

Stay Cool by DROPS Design

DROPS Jul: Strikkede DROPS grytekluter i ”Paris” med snøkrystall i nordisk mønster

DROPS Design: Modell nr w-570
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
Mål: ca 20 x 20 cm
Materialer:
DROPS PARIS fra Garnstudio
Til 2 grytekluter:
100 g f.nr 17, naturhvit
100 g f.nr 103, dark wash

DROPS RUNDP (40 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.
----------------------------------------------------------

GRYTEKLUT:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 76 m på rundp 4 med dark wash. Strikk 1 omg vrang, 1 omg rett og 1 omg vrang. Sett 1 merketråd i den 1.m på beg av omg og 1 merketråd i den 39.m (= midt i sidene). Videre strikkes A.1 (= 38 m) - gjenta A.1 2 ganger på omg. Fortsett slik til A.1 er strikket 1 gang i høyden - HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Nå strikkes det 1 omg vrang, 1 omg rett og 1 omg vrang med dark wash. Deretter strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det på slutten av omg legges opp 20 nye m på p. Snu arb, fell av de 20 m som ble lagt opp og fell deretter av de resterende 76 m fra vrangen. Brett grytekluten dobbel slik at m med merketrådene kommer midt i siden. Sy grytekluten sammen i bunnen med små pene sting - sy innenfor oppleggskanten. Sy grytekluten sammen på toppen på samme måte. NB: De 20 nye m = hempe, sy enden på hempen til hjørnet på grytekluten.

Strikk 1 gryteklut til, men bytt om på fargene slik at mønsterfargen blir dark wash og bunnfargen naturhvit.

Diagram

= naturhvit
= dark wash