DROPS / 99 / 3

Moonlight Mist by DROPS Design

DROPS virkattu ympyrätakki kaksinkertaisesta ”Alpaca”-langasta. Koot S-XL

Drops 99-3
Koko: S/M - M/L - XL
Langanmenekki: Garnstudion Alpaca:
700-800-900 g nro 6205, vaaleansininen
Lankavaihtoehdot ja langan koostumus - katso sivu 2

DROPS Virkkuukoukku nro 6.
Virkkaustiheys: 3 krs ympyrässä kaksinkertaisella langalla = 6½ cm. 5. krs:n jälkeen ympyrä on halkaisijaltaan n. 20 cm.
Muut tarvikkeet: 2 nappia - halkaisijaltaan n. 2,5 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, muoto: kaarevat etukappaleet, yhtenä kappaleena, ympyrä, ohjetyyppi: jakut, ympyräjakut,

Takki virkataan ensin ympyrän ohjeen mukaan. Päättämiset kädenteitä varten aloitetaan 12.-13.-14. krs:lla, jolloin virkataan 2 krs kädentiekavennusten ohjeen mukaan, tämän jälkeen jatketaan virkkaamalla ympyrän ohjeen mukaan.

Virkkausinfo: Jokaisen krs:n ensimmäinen kp korvataan 4:llä kjs:lla. Jokaisella krs:lla virkataan lopuksi 1 ps krs:n alkuun.

Mittausvinkki: Langan painon johdosta kaikki mitat otetaan työn roikkuessa, muuten hihoista tulee liian pitkät kun takkia käytetään.

Ympyrä: Virkkaa 4 kjs kaksinkertaisella langalla ja sulje nämä renkaaksi 1:llä ps:lla ensimmäiseen kjs:aan.
1. krs: Virkkaa 8 ks renkaaseen.
2. krs: Lue Virkkausinfo! Virkkaa 3 kp jokaiseen ks:aan. Virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen kp:seen krs:n alussa = 24 kp.
3. krs: Virkkaa 1 kp, * 3 kjs, jätä 1 kp väliin, 1 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 3 kjs ja 1 ps krs:n alkuun = 12 kp.
4. krs: Virkkaa 3 kp ensimmäiseen kp:seen, * 3 kjs, jätä 3 kjs väliin, 3 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 3 kjs, jätä 1 kp väliin ja virkkaa 1 ps krs:n alkuun = 36 kp.
5. krs: Virkkaa 1 kp jokaiseen kp:seen ja 3 kp jokaiseen kjs-kaareen = 72 kp. Ympyrä on nyt halkaisijaltaan n. 20 cm.
6. krs: Virkkaa 1 kp ensimmäiseen kp:seen, * 3 kjs, jätä 1 kp väliin, 1 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 3 kjs, jätä 1 kp väliin ja virkkaa 1 ps krs:n alkuun = 36 kp.
7. krs: Virkkaa 3 kp ensimmäiseen kp:seen, * 2 kjs, jätä 3 kjs väliin, 3 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 2 kjs, jätä 3 kjs väliin ja virkkaa 1 ps krs:n alkuun = 108 kp.
8. krs: Virkkaa 1 kp jokaiseen kp:seen ja 1 kp jokaiseen kjs-kaareen = 144 kp.
9. krs: Virkkaa 1 kp ensimmäiseen kp:seen, * 3 kjs, jätä 2 kp väliin, 1 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 3 kjs, jätä 2 kp väliin ja virkkaa 1 ps krs:n alkuun = 48 kp.
10. krs: Virkkaa 3 kp ensimmäiseen kp:seen, * 1 kjs, 3 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 ps krs:n alkuun = 144 kp.
11. krs: Virkkaa 1 kp jokaiseen kp:seen ja 1 kp jokaiseen kjs-kaareen = 192 kp.

Muista kädentiekavennukset koossa S/M - lue 12. ja 13. krs:n ohje alempana!
12. krs: * 1 kp, 3 kjs, jätä 2 kp väliin *, toista *-* koko krs:n ajan = 64 kp.

Muista kädentiekavennukset koossa M/L - lue 13. ja 14. krs:n ohje alempana!
13. krs: 3 kp ensimmäiseen kp:seen, * 2 kjs, 3 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* = 192 kp.

Muista kädentiekavennukset koossa XL - lue 14. ja 15. krs:n ohje alempana!
14. krs: 1 kp jokaiseen kp:seen, 1 kp jokaiseen kjs-kaareen = 256 kp.
15. krs: 1 kp ensimmäiseen kp:seen, * 3 kjs, jätä 2 kp väliin, 1 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* koko krs:n ajan = 86 kp.
16. krs: 3 kp ensimmäiseen kp:seen, * 2 kjs, 2 kp seuraavaan kp:seen, 2 kjs, 3 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* koko krs:n ajan = 215 kp.
Toista 14.-16. krs:ia kunnes ympyrä on halkaisijaltaan 100-110-120 cm.

Kädentiekavennukset:
Koko S/M: Päätä kädenteitä varten 12. krs:lla.
12. krs: Virkkaa 1 kp, 26 kjs, jätä 26 kp väliin, * 1 kp, 3 kjs, jätä 2 kp väliin *, toista *-* yht. 14 kertaa, 1 kp, 26 kjs, jätä 26 kp väliin, * 1 kp, 3 kjs, jätä 2 kp väliin *, toista *-* koko krs:n ajan = 48 kp.
13. krs: Virkkaa 26 kjs:aan näin: * 3 kp, 2 kjs *, yht. 8 kertaa. Virkkaa kp:siin näin: * 3 kp jokaiseen kp:seen, 2 kjs *, toista *-* = 192 kp. Jatka virkkaamalla 14. krs:n mukaan yllä.

Koko M/L: Päätä kädenteitä varten 13. krs:lla.
13. krs: 3 kp ensimmäiseen kp:seen, 30 kjs, jätä (1 kp, 3 kjs) väliin yht. 7 kertaa, 3 kp seuraavaan kp:seen, * 2 kjs, 3 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* yht. 15 kertaa, 30 kjs, jätä (1 kp, 3 kjs) väliin yht. 7 kertaa, * 2 kjs, 3 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* koko krs:n ajan = 150 kp.
14. krs: Virkkaa 30 kjs:aan näin: 28 kp. Virkkaa kp:siin ja kjs-kaariin näin: 1 kp jokaiseen kp:seen, 1 kp jokaiseen kjs-kaareen = 256 kp. Jatka virkkaamalla 15. krs:n mukaan yllä.

Koko XL: Päätä kädenteitä varten 14. krs:lla.
14. krs: 34 kjs, jätä (3 kp, 2 kjs) väliin yht. 8 kertaa, * 1 kp jokaiseen 3:een seuraavaan kp:seen, 1 kp seuraavaan kjs-kaareen *, toista *-* yht. 16 kertaa, 34 kjs, jätä (3 kp, 2 kjs) väliin yht. 8 kertaa, * 1 kp jokaiseen 3:een seuraavaan kp:seen, 1 kp seuraavaan kjs-kaareen *, toista *-* koko krs:n ajan = 192 kp.
15. krs: Virkkaa 34 kjs:aan näin: * 1 p, 3 kjs *, toista *-* yht. 11 kertaa. Virkkaa kp:siin näin: 1 p, * 3 kjs, jätä 2 kp väliin, 1 kp seuraavaan kp:seen *, virkkaa lopuksi 1 kp viimeiseen kp:seen = 86 kp. Jatka virkkaamalla 16. krs:n mukaan yllä.

Hihat: Hihat virkataan kädentiestä alaspäin. Työ virkataan suljettuna virkkauksena kaksinkertaisella langalla. Muista Virkkausinfo!
1. krs: Virkkaa 52-60-68 kp ympyrän kädentiehen, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen kp:seen krs:n alussa.
2. krs: Virkkaa 1 kp ensimmäiseen kp:seen, * 3 kjs, jätä 3 kp väliin, 1 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* ja jätä lopuksi 3 kjs väliin ja virkkaa 1 ps ensimmäiseen kp:seen = 13-15-17 kp.
3. krs: Virkkaa 2 kp esimmäiseen kp:seen, * 1 kjs, jätä 3 kjs väliin, 2 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 1 kjs ja 1 ps krs:n alkuun = 26-30-34 kp.
4. krs: Virkkaa 1 kp jokaiseen kp:seen ja 2 kp jokaiseen kjs:aan = 52-60-68 kp.
Toista sitten 2.-4. krs:ia kunnes työn pituus on 52-54-56 cm kädentiestä mitattuna - lue Mittausvinkki yllä! Katkaise lanka ja päättele langanpää.

Virkattu reunus: Virkkaa reunus ympyrän reunoihin ja hihojen alareunoihin kaksinkertaisella langalla näin:
1. krs: 1 kp ensimmäiseen kp:seen, * 2 kjs, jätä 1½-2 cm väliin, 1 kp seuraavaan s:aan *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 2 kjs ja 1 ps ensimmäiseen kp:seen.
2. krs: 2 kp ensimmäiseen kp:seen, * 4 kjs, 2 kp samaan kp:seen, 1 kjs, 2 kp seuraavaan kp:seen *, toista *-* ja virkkaa lopuksi 4 kjs, 2 kp samaan kp:seen, 1 kjs ja 1 ps ensimmäiseen kp:seen. Katkaise lanka ja päättele langanpää.

Napinpäällys: Virkkaa 2 kjs kaksinkertaisella langalla, ja sitten 6 ks ensimmäiseen näistä 2 kjs, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan (= 1. krs).
2. krs: 1 kjs, 2 ks jokaiseen ks:aan, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa (= 12 ks).
3. + 4. krs: 1 kjs, 1 ks jokaiseen ks:aan, virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa (= 12 ks).
5. krs: 1 kjs, virkkaa 1 ks joka toiseen ks:aan ja virkkaa lopuksi 1 ps ensimmäiseen ks:aan krs:n alussa (= 6 ks).

Laita nappi päällyksen sisään, harsi aukon ympäri ja kiristä.
Pue takki yllesi ja sijoita napit suunnilleen vyötärön korkeudelle. Kiinnitä napit vasempaan etureunaan toiseksi uloimpaan krs:een.

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 99-3 alkuperäisohjeeseen.