DROPS / 160 / 5

Perly May by DROPS Design

Strikket DROPS genser i ”Bomull-Lin” eller ”Paris” med riller, splitt og glstrikk. Str S - XXXL.

Stikkord: gensere, oversized,

DROPS Design: Modell nr l-132
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
400-450-450-500-550-600 g f.nr 03, lys beige
Eller bruk:
DROPS PARIS fra Garnstudio
450-500-550-600-650-750 g f.nr 26, mørk beige

DROPS RUNDP (80 cm) NR 9 – eller det p.nr du må bruke for å få 10,5 m x 18 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

fra 23.00 kr /50g
DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 23.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 184kr. Les mer.

Fell 1 m på beg av p slik: 1 kant-m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
Fell 1 m på slutten av p slik: Strikk til det gjenstår 3 m på p, strikk neste 2 m r sm, 1 kant-m.

MÅLETIPS:
Pga av rillene og tyngden i garnet må alle lengdemål gjøres når arb holdes opp, ellers vil plagget bli for langt.
----------------------------------------------------------

BAKSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg LØST opp 54-58-64-70-76-82 m på rundp 9 med 2 tråder Bomull-Lin eller Paris. Videre strikkes det RILLER- se forkl over, med kun 1 tråd. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 18 cm – LES MÅLETIPS, settes det 1 merketråd i hver side av arb (her beg splitten). Når arb måler 26 cm felles det 1 m i hver side av arb – LES FELLETIPS! Gjenta fellingen i hver side på hver 9.cm 1-1-2-2-2-2 ganger til = 50-54-58-64-70-76 m. Når arb måler 46-47-48-49-50-51 cm felles det til ermhull i hver side av arb slik: Fell av 2 m på beg av de neste 2 p = 46-50-54-60-66-72 m. Når arb måler 62-64-66-68-70-72 cm – HUSK MÅLETIPS, felles de midterste 16-16-16-18-18-18 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg = 15-17-19-21-24-27 m igjen på hver skulder. Fell 1 m på neste p fra retten mot halsen = 14-16-18-20-23-26 m. Fell LØST av når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

FORSTK:
Legg opp og strikk som bakstk. Når arb måler måler 56-58-59-61-62-64 cm felles de midterste 14-14-14-16-16-16 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg = 16-18-20-22-25-28 m på hver skulder. Videre felles det på beg av hver p fra halsen slik: Fell 1 m 2 ganger = 14-16-18-20-23-26 m. Fell LØST av når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

Ermet strikkes ovenfra og ned. Strikk opp 44-46-48-50-52-54 m (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 9 med Bomull-Lin eller Paris – NB: Det strikkes opp i ytterste m innenfor de 2 m som ble felt av til ermhull i hver side. Strikk glstrikk frem og tilbake på rundp. Når arb måler 2 cm settes det 1 merketråd i hver side (til montering av ermet). Når arb måler 5-4-5-4-5-3 cm felles det 1 m i hver side av arb innenfor 1 kant-m. Gjenta fellingen på hver 3.cm 8-8-7-7-6-6 ganger til = 26-28-32-34-38-40 m. Fell LØST av når ermet måler 38-37-36-34-32-30 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde).

MONTERING:
Sy ermsømmene innenfor 1 kant-m - NB: De 2 cm som ble strikket før merketråden øverst på ermet skal passe inn i fellingen til ermhull. Sy sidesømmene fra ermhullet ned til merketrådene til splitt, sy i ytterste ledd av ytterste m.

Diagram

= strikkeretning

Maryse Davreux 07.05.2019 - 05:20:

Bonjour, Pourquoi faut-il avoir 2 fils pour monter les mailles et par la suite n’en prendre qu’un seul?

DROPS Design 07.05.2019 kl. 09:26:

Bonjour Mme Davreux, on utilise 2 fils pour le rang de montage pour qu'il soit plus souple, mais on continue ensuite avec 1 seul fil. Bon tricot!

Evq 10.01.2019 - 20:16:

Varför rundstickor till detta mönster? Fram- och bakstycke stickas ju för sig....förstår inte detta riktigt.

DROPS Design 15.01.2019 kl. 14:00:

Hej, du kan sticka modellen på antingen rundsticka eller parstickor.

Nghiem 17.08.2018 - 10:03:

Modèle très confortable

Marialouise 27.06.2018 - 22:09:

Waarom worden hierbij rondbreinaalden gebruikt? Kan het ook met "gewone" breinaalden?

DROPS Design 01.07.2018 kl. 21:01:

Dag Marialouise, Ja, deze kan je inderdaad prima met rechte naalden breien.

Yvonne Thomsen 05.06.2018 - 23:11:

Hej, jeg forstår ikke rigtigt, at man skal slå op med 2 tråde? Kan det passe at man så skal sidde med to tråde til hver side, når man slår op??

DROPS Design 06.06.2018 kl. 15:17:

Hej Yvonne, nej du lægger bare tråden dobbelt og slår op som du plejer, når du så strikker første pind, strikker du kun med én tråd. Du slår op med 2 tråd for at kanten ikke skal blive for stram. God fornøjelse!

Agata 27.03.2018 - 22:38:

Hi! Just wanted to ask before I start - for this pattern I need needle nr 9 that is 5,5mm or needle 9mm that is size 12 in Drops set?

DROPS Design 28.03.2018 kl. 15:31:

Dear Agata, this pattern is worked with needle size 9 mm or US size 13. Happy knitting!

Agata 27.03.2018 - 22:37:

I'm beginner at knitting so excuse me if it's silly question - what's happening with second thread that we are starting with?

DROPS Design 28.03.2018 kl. 15:30:

Dear Agata, just cut one of the threads and continue with only one thread. You will then just have to weave the cut yarn. Happy knitting!

Agata 27.03.2018 - 22:36:

Hi! Just wanted to ask before I start - for this pattern I need needle nr 9 that is 5,5mm or needle 9mm that is size 12 in Drops set?

Elin 13.02.2018 - 14:57:

Skal forstykke strikkes helt likt som bakstykke? Med tanke på fellinger.

DROPS Design 14.02.2018 kl. 06:23:

Hei Elin, Ja, forstykke og bakstykke er strikket likt from til du skal felle til hals. God fornøyelse!

Coni 06.01.2018 - 13:45:

Hello! I am confused! Cast on with two strands but continue knitting with one? What's the purpose of this technique? What do I do with the strand left behind? Do you have a video that shows the transition from two to one strand? Please help!! Thank you! Coni.

DROPS Design 07.01.2018 kl. 06:07:

Hi Coni, you use two strands to cast on with so that the cast-on edge is stretchy. When you have cast on you cut the one strand and fasten it well and continue with just the other one. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 160-5

DROPS Perly May

Hannah, United States