DROPS / 159 / 23

Farewell Florence by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Bomull-Lin” eller ”Paris” med riller, splitt og glstrikk. Str S-XXXL.

Stikkord: jakker,

DROPS Design: Modell nr l-133
Garngruppe C eller A + A
----------------------------------------------------------
350-400-450-500-500-550 g f.nr 03, lys beige
Eller bruk:
DROPS PARIS fra Garnstudio
400-450-500-550-600-650 g f.nr 26, mørk beige

DROPS RUNDP (80 cm) NR 9 – eller det p.nr du må bruke for å få 10,5 m x 18 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORSKNAPP: Buet (hvit), NR 522: 5-5-5-6-6-6 stk.
----------------------------------------------------------

fra 23.00 kr /50g
DROPS Bomull-Lin uni colour DROPS Bomull-Lin uni colour 23.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 161kr. Les mer.

Fell 1 m på beg av p slik: 1 kant-m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
Fell 1 m på slutten av p slik: Strikk til det gjenstår 3 m på p, strikk neste 2 m r sm, 1 kant-m.

MÅLETIPS:
Pga av rillene og tyngden i garnet må alle lengdemål gjøres når arb holdes opp, ellers vil plagget bli for langt.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = strikk tredje og fjerde m fra kanten rett sammen og lag 1 kast.
Fell til knapphull når arb måler:
STR S: 23, 31, 39, 47 og 55 cm.
STR M: 25, 33, 41, 49 og 57 cm.
STR L: 27, 35, 43, 51 og 58 cm.
STR XL: 26, 33, 40, 47, 54 og 60 cm.
STR XXL: 28, 35, 42, 49, 56 og 63 cm.
STR XXXL: 30, 37, 44, 51, 58 og 65 cm.
----------------------------------------------------------

BAKSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg LØST opp 54-58-64-70-76-82 m på rundp 9 med 2 tråder Bomull-Lin eller Paris. Videre strikkes det RILLER- se forkl over, med kun 1 tråd. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 8 cm – LES MÅLETIPS, settes det 1 merketråd i hver side av arb (her beg splitten). Når arb måler 16 cm felles det 1 m i hver side av arb – LES FELLETIPS! Gjenta fellingen i hver side på hver 9.cm 1-1-2-2-2-2 ganger til = 50-54-58-64-70-76 m. Når arb måler 36-37-38-39-40-41 cm felles det til ermhull i hver side av arb slik: Fell av 2 m på beg av de neste 2 p = 46-50-54-60-66-72 m. Når arb måler 52-54-56-58-60-62 cm – HUSK MÅLETIPS, felles de midterste 16-16-16-18-18-18 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg = 15-17-19-21-24-27 m på hver skulder. Fell 1 m innenfor 1 kant-m på neste p fra halsen = 14-16-18-20-23-26 m. Fell LØST av når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm.

VENSTRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg LØST opp 30-32-35-38-41-44 m (inkl 3 stolpe-m) på rundp 9 med 2 tråder Bomull-Lin eller Paris. Videre strikkes det riller med kun 1 tråd. Når arb måler 18 cm settes 1 merketråd i siden av arb fra retten (her beg splitten). Når arb måler 26 cm felles det 1 m på neste p fra retten innenfor 1 kant-m. Gjenta fellingen på hver 9.cm 1-1-2-2-2-2 ganger til = 28-30-32-35-38-41 m. Når arb måler 46-47-48-49-50-51 cm fell av til ermhull slik: Fell av 2 m på beg av neste p fra retten = 26-28-30-33-36-39 m. Når arb måler 56-58-59-61-62-64 cm fell av til hals mot midt foran slik: Fell 10-10-10-11-11-11 m 1 gang. Videre felles det 1 m innenfor 1 kant-m på hver p fra halsen totalt 2 ganger = 14-16-18-20-23-26 m igjen på skulderen. Fell LØST av når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

HØYRE FORSTK:
Strikk som venstre forstk, men motsatt – dvs det settes 1 merketråd til splitt i siden, fell av til ermhull på starten av p fra vrangen. HUSK KNAPPHULL - se forkl over.

MONTERING:
Sy skuldersømmene innenfor avfellingskantene.

ERME:
Ermet strikkes ovenfra og ned. Strikk opp 44-46-48-50-52-54 m (inkl 1 kant-m i hver side) på rundp 9 med Bomull-Lin eller Paris – NB: Det strikkes opp i ytterste m innenfor de 2 m som ble felt av til ermhull i hver side. Strikk glstrikk frem og tilbake på rundp. Når arb måler 2 cm settes det 1 merketråd i hver side (til montering av ermet). Når arb måler 5-4-5-4-5-3 cm felles det 1 m i hver side av arb innenfor 1 kant-m. Gjenta fellingen på hver 3.cm 8-8-7-7-6-6 ganger til = 26-28-32-34-38-40 m. Fell LØST av når ermet måler 38-37-36-34-32-30 cm (kortere mål i større str pga bredere skuldervidde).

MONTERING:
Sy ermsømmene innenfor 1 kant-m - NB: De 2 cm som ble strikket før merketråden øverst på ermet skal passe inn i fellingen til ermhull. Sy sidesømmene fra ermhullet ned til merketrådene til splitt, sy i ytterste ledd av ytterste m. Sy i knapper på venstre stolpe.

Diagram

= bakstk
= strikkeretning

Nicoletta 22.03.2018 - 17:52:

Se volessi lavorare con ferri normali e non circolari sarebbero sempre numero 9 o la numerazione è diversa? Grazie

DROPS Design 23.03.2018 kl. 08:42:

Buongiorno Nicoletta. Le consigliamo di lavorare con il numero di ferri che le consentono di ottenere lo stesso campione indicato nel modello. Buon lavoro!

Laura Vicardi 02.08.2017 - 21:08:

Buonasera, vorrei provare a fare questo bellissimo modello, ma guardando le indicazioni per il campione non capisco cosa si intende per 10,5m, pensando fosse un errore ho controllato la versione inglese ma é uguale, io intendo 10 maglie e mezzo, come é possibile? Probabilmente interpreto male, me lo spiegate per favore?

DROPS Design 03.08.2017 kl. 08:43:

Buongiorno Laura. Sta interpretando correttamente le indicazioni. Se le risulta più comodo può verificare di ottenere una larghezza di 20 cm con 21 maglie lavorate a legaccio. Buon lavoro!

Faith 02.08.2017 - 11:52:

For the sleeves when it says pick up sts where am I picking them up from?

DROPS Design 02.08.2017 kl. 12:05:

Hi Faith, You are picking up stitches around the armhole so that the sleeve is then worked from the shoulder down to the cuffs. Happy knitting!

Rosie 18.07.2017 - 13:18:

(Silly question) When it says cast on with 2 strands does it mean the whole thing is knit 'double stranded' so do I cast on two strands joined together?

DROPS Design 18.07.2017 kl. 14:26:

Dear Rosie, in this pattern, only cast on is worked with 2 strands, then continue with only 1 strand. Happy knitting!

Donatella 16.06.2016 - 18:06:

Usando il bomull lin dovrei fare tutto il cardigan con il filo doppio, giusto? Scusi ma è da poco che lavoro a ferri e sono ignorante in materia ......

DROPS Design 16.06.2016 kl. 19:19:

Buongiorno Donatella. Mette il filo doppio solo per avviare le m del davanti e del dietro, ma poi lavora tutto il cardigan con un solo filo. Buon lavoro!

Federica 16.06.2016 - 17:18:

Buongiorno mi è venuto un dubbio, ma come mai con il bomull-lin bisogna usare 2 capi di filo insieme mentre con il paris ne basta 1 e per tutti i due i filati sono consigliati i ferri mm.5? Seconda domanda, non mi è chiaro se bisogna usare 2 capi di bomull-lin anche per le maniche, visto che non è indicato. Grazie buona giornata.

DROPS Design 16.06.2016 kl. 17:31:

Buongiorno Federica. Si usano 2 capi del filato solo per l’avvio delle m dei davanti e del dietro, sia che si lavori con il Bomull-Lin che con il Paris. Si procede poi con 1 solo capo del filato. Anche le maniche sono lavorate con 1 solo capo. Buon lavoro!

Nina 15.03.2016 - 09:27:

Hei! kiitos vinkistä... :) hihasta ohjeesta. :)

Nina 14.03.2016 - 08:40:

Hei..... ok..... miten toi hihat tehä? :D elikä kudotaako ylhäältä-alaspäin ja sitten ompellaan ne hihat olkapäähän ja sit saumat kiinni?

DROPS Design 14.03.2016 kl. 14:23:

Hei! Hihoja ei ommella kiinni, vaan ne neulotaan suoraan olalta alaspäin. Poimi silmukat olan ja kädentien reunasta ohjeen mukaisesti ja neulo sitten hiha ylhäältä alas.

Nina Manelius 07.03.2016 - 18:27:

Hei! olen vähän kiinnostunu tosta neuletta Farewell Florence... et voiko siitä neuloo ihan tavallinen mallit ja neuloo oikea-oikealle puolelle ja nurja-nurin puolelle koko ajan neulotta....??? jättäisin napit vaan pois.....

DROPS Design 09.03.2016 kl. 16:08:

Hei! Voit kyllä neuloa jakun sileänä neuleena. Ota kuitenkin huomioon, että neuletiheys muuttuu, eli kerroksia/cm tulee vähemmän.

Hannie De Man 03.04.2015 - 09:04:

Patroon 159/23 Ik kom nog even terug over de hoeveelheid van het garen. Volgens mijn berekening heb ik 18 bollen nodig in plaats van 9. Uitleg: Als ik hem in garen categorie E brei heb ik 9 bollen van 50m nodig. Op dit garen zit 85m is dus met een enkele draad 9 bollen. Maar hij wordt met een dubbele draad gebreid. Willen jullie hier nog even naar kijken? Alvast bedankt. Groet, Hannie

DROPS Design 03.04.2015 kl. 10:09:

Beste Hannie, wij maken en controleren geen berekeningen voor je, maar als je kijkt op onze site bij Tips & Hulp, Veelgestelde Vragen zie je uitleg voor het omrekenen van de garens, zodat je zelf kunt rekenen en controleren. Succes!

Kommentér oppskrift DROPS 159-23