DROPS / 159 / 24

Keep-a busy! by DROPS Design

Strikket DROPS gryteklut i ”Paris” med norsk mønster.

DROPS Design: Modell nr w-566
Garngruppe C eller A+ A
----------------------------------------------------------
Mål: ca 20 x 20 cm

Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
Til 2 grytekluter:
100 g f.nr 16, hvit
100 g f.nr 102, spray blue

DROPS RUNDP (40 cm) NR 4 - eller den p du må ha for å få 19 m x 25 p glattstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

Se diag A.1 (= 36 m). Diag viser mønsteret sett fra retten.
--------------------------------------------------------

GRYTEKLUT:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 72 m på rundp 4 med hvit. Strikk 1 omg vrang, 1 omg rett og 1 omg vrang. Sett 1 merketråd i den 1.m på beg av omg og 1 merketråd i den 37.m (= midt i sidene). Videre strikkes A.1 (= 36 m) - gjenta A.1 2 ganger på omg. Fortsett slik til A.1 er strikket 1 gang i høyden. Nå strikkes det 1 omg vrang, 1 omg rett og 1 omg vrang med hvit. Deretter strikkes det 1 omg rett SAMTIDIG som det på slutten av omg legges opp 20 nye m på p. Snu arb, fell av de 20 m som ble lagt opp og fell deretter av de resterende 72 m fra vrangen. Brett grytekluten dobbel slik at m med merketrådene kommer midt i siden. Sy grytekluten sammen i bunnen med små pene sting - sy innenfor oppleggskanten. Sy grytekluten sammen på toppen på samme måte NB: De 20 nye m = hempe, sy enden på hempen til hjørnet på grytekluten.

Strikk 1 gryteklut til, men bytt om på fargene slik at mønsterfargen blir hvit og bunnfargen spray blue.

Diagram

= hvit
= spray blue