DROPS / 153 / 19

Summer Night by DROPS Design

Strikket DROPS poncho med riller og striper i ”Alpaca Bouclé” og ”Cotton Viscose”. Str S-XXXL.

Stikkord: asymmetrisk, ponchoer,

DROPS Design: Modell nr ab-044
Garngruppe A + C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M – L/XL – XXL - XXXL
Mål (mål etter forming): Bredde: 42-48-54-59 cm (37-42-47-51 cm). Lengde før montering: 106-121-133-144 cm. Omkrets i halsen: 65-74-81-85 cm.
Materialer:
DROPS ALPACA BOUCLÉ fra Garnstudio
100-100-100-100 g f.nr 0100, natur

og bruk:

DROPS COTTON VISCOSE fra Garnstudio
100-150-150-150 g f.nr 02, natur

DROPS RUNDP (60 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 16 m x 30 p rillestrikk med 1 tråd Cotton Viscose eller 1 tråd Alpaca Bouclé på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Alpaca Bouclé uni colour DROPS Alpaca Bouclé uni colour 31.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alpaca Bouclé mix DROPS Alpaca Bouclé mix 31.00 kr /50g

Det strikkes striper i riller slik med start fra retten:
1.-2.p: Rett med Cotton Viscose.
3.-4.p: Rett med Alpaca Bouclé.
Gjenta 1.-4.p.

TIPS:
Arb skal senere gjøres vått og strekkes ut til riktig mål, og felles derfor av selv om det gjenstår noen cm.
----------------------------------------------------------

PONCHO:
Arb strikkes frem og tilbake i riller og syes sammen til slutt.
Legg løst opp 59-67-75-82 m med Alpaca Bouclé på rundp 5. Strikk 1 p rett tilbake (= vrangen). Snu arb. Videre strikkes det slik fra retten: Det strikkes RILLER - se forkl over, SAMTIDIG strikkes det STRIPER – se forkl over. Når arb måler 27-32-37-41 cm settes det en merketråd i arb. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Fortsett med riller og striper frem og tilbake til arb måler 102-116-128-136 cm i lengden – LES TIPS! Tilpass slik at den siste stripen er i Alpaca Bouclé. Fell løst av. Klipp tråden og fest.

FORMING:
Legg arb i lunkent vann til det er gjennomvått. Press forsiktig ut vannet – det må ikke vris. Deretter rulles arb i et håndkle og klemmes for å fjerne enda mer vann - arb vil nå bare være litt fuktig. Legg arb på gulvteppe eller madrass – trekk det forsiktig ut i mål som står øverst i oppskriften. La det tørke. Gjenta prosessen hver gang plagget vaskes.

MONTERING:
Når plagget har tørket monteres det slik – se figur:
Brett ned A til B slik at avstanden mellom A og D = 10 cm. Sy kortsiden til langsiden slik at C syes til F, og D syes til E (E= merketråd) – se figur.

Diagram

Denise Lapierre 21.06.2019 - 03:05:

Quelle est la longueur exacte du poncho s/m . Est le 42cm ou le 37 cm. Ce n'est pas clair.

Elaine 19.08.2017 - 06:45:

Where are ridges (garter stitch K2) placed in this pattern?

DROPS Design 19.08.2017 kl. 07:14:

Dear Elaine, all the pattern is worked in garter stitch, it means that 1 ridge = Knit 2 rows. All the time the same way. The stripes and this texture result from the use of 2 different yarns. The first ridge (2 rows K) is with Cotton Viscose, the second ridge is with Alpaca Bouclé. Happy knitting!

Carina Näsman 23.03.2016 - 14:06:

Stämmer verkligen garnåtgången? Låter så lite. /Carina

DROPS Design 30.03.2016 kl. 15:27:

Hej Carina, Ja men du skall ha både DROPS Alpaca Boucle OCH DROPS Cotton Viscose. Lycka till!

Anneli 24.01.2016 - 10:41:

Jag undrar hur denna poncho ser ut på ryggsidan då man har den på? Jag antar att den är rak där. Den är väl "spetsig" endast framtill?

DROPS Design 25.01.2016 kl. 14:10:

Hej. Ja det stämmer, den är inte spetsig bak, endast fram. Se gärna videon som heter "Axelvärmare - montering" under fliken videor på detta mönster så ser du. Lycka till!

Yvonne 03.08.2014 - 17:17:

Help on Drops poncho in garter st with strips. I must be reading it wrong, why do I put the marker in? Thank you, Yvonne

DROPS Design 04.08.2014 kl. 11:38:

Dear Yvonne, the marker placed after 27-41 cm (see size) shows how to sew the poncho together. "E" in diagram will be sewn together with "D" - see measurement chart. Happy knitting!

Anna 11.06.2014 - 20:43:

Potrei avere le misure in cm del modello? grazie

DROPS Design 11.06.2014 kl. 21:25:

Buonasera Anna, può trovare le misure del modello a destra della foto, sotto il titolo. Buon lavoro!!

Judith 02.05.2014 - 21:18:

Hoi weet iemand of de drops alpaca boucle prikt. Er zit nl wol in, daar ben ik normaal heel gevoelig voor.

DROPS Design 03.05.2014 kl. 11:18:

Alpaca Bouclé is echt heel zacht en prikt niet. Bovendien bevat het alpaca, geen wol, dus ook geen lanoline - het is dus zelfs geschikt voor mensen die allergisch zijn voor wol.

Cinzia 06.04.2014 - 11:08:

Chiedo scusa. Ho controllato le istruzioni e penso di aver capito l'errore, che era mio. Grazie :-)

Cinzia 03.04.2014 - 12:46:

Salve. Mi trovo a confezionare il lavoro e non mi ritrovo con l'immagine del modello. Come mai? Grazie

DROPS Design 03.04.2014 kl. 13:47:

Buongiorno Cinzia, se ci spiega cosa non le torna esattamente possiamo aiutarla in modo più preciso. Altrimenti può provare a scrivere un post nel forum DROPS allegando una foto, o può mandare una mail a italy@garnstudio.com con un foto del suo lavoro e spiegando il suo problema. Buon lavoro!

Ingrid BauerHeusser 24.03.2014 - 18:22:

Simple but very classy. Thanx Drops, I LUV your patterns! ING*

Kommentér oppskrift DROPS 153-19