Little Red Riding Hood by DROPS Design

Heklet jakke med hette i DROPS Paris til barn i størrelse 3 - 12 år

DROPS Design: Modell nr w-051-bn
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
550-600-650-700-800 g f.nr 12, rød

DROPS HEKLENÅL NR 6 – eller den nåla du må bruke for å få 12 st x 6 rader = 10 x 10 cm. Når det hekles mønster A.1 blir ca 2 rapporter av b i bredden = 8 cm.
DROPS KNAPP NR 532, INKA METALL: 5-5-5-6-6 stk.
--------------------------------------------------------

DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 18.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 16.00 kr /50g

Første st på raden erstattes av 3 lm.

MØNSTER (se også diag A.1):
1.RAD (= raden som er markert med 1 pil i diag):
1 lm opp fra 1.fm på forrige rad, [3 lm, deretter hekles 4 st sammen slik (= 1 st-gruppe): * Hekle 1 st i neste fm, men vent med siste gjennomtrekking *, gjenta fra *-* totalt 4 ganger, lag et kast og trekk tråden gjennom alle 5 løkkene på nåla, 1 lm, 1 fm i neste fm], gjenta fra [-] ut raden. Snu arb.
2.RAD: 5 lm opp fra første fm, 1 fm i toppen av første st-gruppe, * 3 lm, 1 st-gruppe om 3-lm-buen på forrige rad, 1 lm, 1 fm i toppen av neste st-gruppe *, gjenta fra *-*, avslutt med 3 lm og 4 st sammen om siste lm-bue. Snu arb.
3.RAD: 1 lm, 1 fm i toppen av første st-gruppe, * 3 lm, 1 st-gruppe om 3-lm-buen på forrige rad, 1 lm, 1 fm i toppen av neste st-gruppe *, gjenta fra *-*, siste fm på raden hekles om 5-lm buen fra beg av forrige rad. Snu arb.
Gjenta 2.og 3. rad oppover.

FELLETIPS:
Fell 1 st ved å hekle 2 st sammen slik:
Hekle 1 st i første st, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st i neste st, men ved siste gjennomtrekking trekkes tråden gjennom alle 3 løkkene på nåla.
Fell 2 st ved å hekle 3 st sammen slik:
Hekle 1 st i første st, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st i neste st, men vent med siste gjennomtrekking, hekle 1 st i neste st, men ved siste gjennomtrekking trekkes tråden gjennom alle 4 løkkene på nåla.

--------------------------------------------------------

BAKSTK:
Hekle 61-63-68-73-78 lm med Paris på nål 6. Snu og hekle 1 st i 4.lm fra nåla, fortsett med 1 st i hver av de neste 2-4-4-4-4 lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver at de neste 4 lm *, gjenta fra *-* ut raden = 48-50-54-58-62 st – LES HEKLEINFO! Fortsett med st oppover på alle rader.
HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Når arb måler 15 cm, felles det 1 st i hver side ved å hekle de 2 nest ytterste st sammen – SE FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 5.-5.-6.-6.-7.cm 3 ganger til = 40-42-46-50-54 st. Når arb måler 33-36-39-42-45 cm, felles det til ermhull i hver side slik: Hekle kjm over de første 2-2-3-4-5 st, deretter hekles st til det gjenstår 2-2-3-4-5 st, snu arb. Fortsett med st, det er nå 36-38-40-42-44 st på raden.
Hekle videre til arb måler ca 47-51-55-59-63 cm. Nå hekles det 1 rad med st over kun de ytterste 12-13-13-14-14 st i hver side til skulder (de midterste 12-12-14-14-16 st = hals). Klipp tråden.

HØYRE FORSTK:
Hekle 34-36-38-41-43 lm med Paris på nål 6. Snu og hekle 1 st i 4.lm fra nåla, fortsett med 1 st i hver av de neste 5-2-4-2-4 neste lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver at de neste 4 lm *, gjenta fra *-* ut raden = 27-28-30-32-34 st. Fortsett med st oppover på alle rader (de 3 ytterste st mot midt foran = stolpe). Når arb måler 15 cm, starter fellingen i siden som på bakstk. Når fellingene er ferdige, er det 23-24-26-28-30 st tilbake på raden. Når arb måler 33-36-39-42-45 cm, hekles det ikke lenger over de ytterste 2-2-3-4-5 st mot siden. Fortsett med st over de resterende 21-22-23-24-25 st. Når arb måler 43-47-50-54-57 cm, hekles det ikke lenger over de ytterste 7-7-8-8-9 st mot midt foran. Videre felles det 1 st mot midt foran på de 2 neste radene ved å hekle de 2 nest ytterste st mot midt foran sammen = 12-13-13-14-14 st tilbake på skulderen. Klipp tråden når arb måler 48-52-56-60-64 cm.

VENSTRE FORSTK:
Hekle som høyre men motsatt.

ERME:
Hekle 32-32-32-39-39 lm med Paris på nål 6. Snu og hekle 1 fm i 2.lm fra nåla, deretter hekles det 1 fm i hver av de neste 5-5-5-2-2 lm, * hopp over 1 lm, hekle 1 fm i hver av de neste 4 lm *, gjenta fra *-* ut raden = 26-26-26-31-31 fm (lm det ble snudd med teller her ikke som 1 fm). Fortsett med MØNSTER slik - se også forkl over og diag A.1: diag a over de 6 første fm, diag b 3-3-3-4-4 ganger og diag c over de siste 5 fm – start med raden markert med pil. Når det er heklet 5 rader av diag, måler arb ca 8 cm. Fortsett med st slik: 3 lm (= 1 st), * 1 st i toppen av første st-gruppe, 3 st om 3-lm-buen, 1 st i fm *, gjenta fra *-* ut raden, men avslutt med 3 st om siste 3-lm bue (det skal ikke hekles 1 st i siste fm) = 25-25-25-30-30 st. Fortsett med 1 st i hver st oppover. SAMTIDIG når arb måler 10 cm, økes det 1 st i hver side ved å hekle 2 st i nest ytterste st. Gjenta økningen på hver 2.-2.-2.-3.-3.rad 3-4-5-4-5 ganger til = 33-35-37-40-42 st.
Når arb måler 26-30-34-37-41 cm, starter fellingen til ermtopp. Hekle kjm over de første 3 st, deretter hekles det st frem til det gjenstår 3 st, snu arb. Hekle 3 lm, deretter hekles de 3 neste st sammen – SE FELLETIPS! Hekle st videre til det gjenstår 4 st, hekle de 3 neste st sammen, deretter 1 st i siste st, Fortsett slik med å hekle de 3 nest ytterste st sammen på hver rad til arb måler 33-37-41-45-49 cm, klipp tråden.

MONTERING:
Sy skuldersømmene, sidesømmene og ermsømmene kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm. Sy deretter ermene i bolen.

HETTE:
Hekle (fra retten) ca 30 til 40 fm rundt halsringningen med Paris på nål 6. Snu og hekle fm tilbake samtidig som det økes jevnt fordelt (ved å hekle 2 fm 1 fm) til 51-51-51-61-61 fm. Fortsett med MØNSTER slik (se også forkl over og diag A.1): a over de 6 første fm, b til det gjenstår 5 fm og c over de siste fm – start med raden markert med 1 pil.
Fortsett mønsteret til hetten måler ca 28-29-30-31-32 cm. Klipp tråden og sy hetten sammen på toppen.

STOLPE:
Hekle en kant rundt åpningen på jakken, start nederst på høyre forstk, hekle opp og rundt hetten og ned langs venstre forstk. Hekle slik med Paris på nål 6: Hekle ca 181-191-201-211-221 fm, maskeantallet skal være delbart med 5 + 11. Snu arb og fortsett med MØNSTER etter diag A.1: A.1a over de 6 første fm, A.1b til det gjenstår 5 fm og A.1c over de siste fm – start på raden markert med pil. Klipp og fest tråden når A.1 er heklet 1 gang i høyden.

MONTERING:
Sy i knappene på venstre forstk, den øverste ca 2 cm fra halsen, den nederste ca 8 cm fra nedekant. Plasser de resterende knappene mellom disse 2 knappene. Knappene kneppes gjennom stolpen på høyre forstk.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 05.08.2013
under BAKSTK:
Hekle 61-63-68-73-78 lm med Paris på nål 6. Snu og hekle 1 st i 4.lm fra nåla, fortsett med 1 st i hver av de neste 2-4-4-4-4 lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver at de neste 4 lm *, gjenta fra *-* ut raden = 48-50-54-58-62 st...

under HØYRE FORSTK:
Hekle 34-36-38-41-43 lm med Paris på nål 6. Snu og hekle 1 st i 4.lm fra nåla, fortsett med 1 st i hver av de neste 5-2-4-2-4 neste lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de neste 4 lm *, gjenta fra *-* ut raden = 27-28-30-32-34 st...

Kommentarer / Spørsmål (27)

Anni Kirsten Brænd Fuglehaug 28.05.2020 - 20:53:

Lager to jakker str 7/8år. Ermene passer ikke i bolen. Har heklet etter oppskriften, men ermene på 41 cm er altfor små til bolen. Hva har jeg gjort galt?

DROPS Design 03.06.2020 kl. 10:41:

Hei Anni. Er heklefastheten som er oppgitt i oppskriften overholdt? mvh DROPS design

Ana 07.07.2019 - 01:08:

No entiendo cuando dice que se realice los puntos altos 4 y se deja 1 cadena

DROPS Design 10.07.2019 kl. 23:21:

Hola Ana. Si te refieres al inicio de la labor, no trabajamos puntos altos en todas las cadenetas del inicio, se trabajan 4 puntos altos y se salta 1 (se deja sin trabajar 1 punto de cadeneta) y así toda la fila. Esto se hace para que el borde de montaje no quede muy tenso.

Cindy L Magill 31.03.2019 - 00:12:

I am working on the hood which seems to be worked along the right front, back and left front all in rows ...i'm not understanding that part at the end that says sew the hood tog at the top. if it's all connected, what am i sewing together?

DROPS Design 01.04.2019 kl. 16:10:

Dear Mrs Magill, when the hood is finished, you have to fold it double to sew the last row together to close the hood (see this video with this knitted hood where the technique will be the same). Happy knitting!

TEREASA 05.03.2019 - 18:05:

I have finished the sweater except the hood and the trim around front and hood. When doing the hood how do I do the corner where the neck and front side connect

DROPS Design 06.03.2019 kl. 09:10:

Dear Tereasa, start first row on hood from RS on the top corner of the right front piece, work along neckline on right front piece, then along neckline on back piece and along neckline on left front piece = you should have approx. 30 to 40 sts. Turn and adjust the number of sts on next row to 51-61 sts. You should now work from edge on right front piece to edge on left front piece (from RS and opposite from WS). Happy crocheting!

Antje 26.08.2018 - 21:34:

Hallo, ondertussen heb ik mijn fout gevonden en is het voorpand zoals het hoort te zijn. Gelukkig! Bedankt voor uw reactie. Groetjes

Antje 20.08.2018 - 11:19:

Ik ben met dit prachtige vest bezig. Alleen heb ik bij het rechtervoorpand een extra "inham" waar ik gemindert heb (tussen de mouwinzet en schouder) Klopt dit of heb ik wat mis gedaan? Groetjes

DROPS Design 23.08.2018 kl. 20:23:

Dag Antje, Nee, je hebt op het rechtervoorpand geen extra 'inhammen' tov het linkervoorpand. Alle armsgaten zouden er ongeveer hetzelfde uit moeten zien. Door het minderen kan er wel enigszins een verspring in zitten omdat je in stokjes haakt, maar geen inham. Controleer het patroon nog even goed om te kijken of je niet per ongeluk een foutje gemaakt hebt.

Yvonne 29.03.2018 - 21:36:

Het betreft de little red riding hood van Garnstudio . Met betrekking tot de capuchon krijg ik graag enige uitleg. De steken die opgenomen moeten worden voor de capuchon, betreft dat hier de helft van de capuchon en wordt deze later aan het achterpand vastgemaakt? Ik begrijp het aantal steken dat moet worden opgenomen niet en welke ik dan moet opnemen.

Karen Bell 16.11.2017 - 21:44:

Please help! I don't understand the directions for the right front piece. The directions aren't clear, it says continue with dc upwards on all rows...Do you chain 3 at the end of rows before you do the next rows? That's what I've been doing but it's curling inward...doesn't look right. I'm doing child size 5/6. I'm finished with the back and love it...I SO want to finish this sweater...thank you in advance.

DROPS Design 17.11.2017 kl. 09:09:

Dear Mrs Bell, in size 5/6 work over the 28 dc until piece measures 6" and then start decrease. The first 3 dc on the right side are for the front band, these are included in the 28 dc. Happy crocheting!

Jessica 12.10.2017 - 22:17:

Is there an adult version of this pattern? If there isn't one do you have any suggestions on how to adapt the current pattern for an adult? Thank you

DROPS Design 13.10.2017 kl. 09:25:

Dear Jessica, there is only child version to this pattern. You can get help from adult patterns adjusting depending on your size, gauge, yarn etc... Happy crocheting!

Lori Cram 03.09.2017 - 03:03:

I have printed the pattern, but it does have how to start it, it starts with row 1 "ROW 1 (= row marked with 1 arrow in diagram): 1 ch up from 1st sc on the previous row, " BUT There is no previous row instructed.

DROPS Design 04.09.2017 kl. 10:17:

Dear Lori Chan, the first part of the pattern explain the different techniques used, start under "BACK PIECE" to get the number of chains to cast on. Happy crocheting!

Kommentér oppskrift DROPS Children 24-37