DROPS / 147 / 30

Betty by DROPS Design

Tovede DROPS grytekluter i ”Big Delight”

  • Betty / DROPS 147-30 - Tovede DROPS grytekluter i ”Big Delight”
DROPS Design: Modell nr db-015
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
FIRKANTET GRYTEKLUT i SPIRAL:
Mål: Før toving: ca 25 x 25 cm. Etter toving: ca 20 x 20 cm.
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
100 g f.nr 07, soloppgang (til 2 stk)

DROPS PINNE NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 33 p rillestrikk på 10 x 10 cm.

RUND GRYTEKLUT I SPIRAL:
Mål: Før toving: ca 23 cm diameter. Etter toving: ca 18 cm i diameter.
Materialer:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio
100 g f.nr 07, soloppgang (til 2 stk)

DROPS PINNE NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 33 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

100% Ull
fra 76.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 76.00 kr /100g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 76kr. Les mer.

Instruksjoner

RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett

VENDINGER (gjelder firkantet gryteklut):
Strikk 1 p over de første 14 m, snu og strikk tilbake. Strikk 1 p over de første 13 m, snu og strikk tilbake. Fortsett med vendinger, det strikkes over 1 m mindre for hver gang, til det er strikket 2 p over kun den første m. Videre strikkes det 1 p over de 2 første m, snu og strikk tilbake, 1 p over de 3 første m, snu og strikk tilbake. Fortsett slik med å strikke over 1 m mer for hver gang, til det er strikket 1 p over de første 14 m, snu og strikk tilbake. 1 rapport med vendinger = 54 p.

STRIKKETIPS (gjelder rund gryteklut):
For hver gang man snur midt på p taes 1.m løs av. Stram tråden og strikk videre som før. Dette gjøres for å unngå hull i overgangene.
----------------------------------------------------------

FIRKANTET GRYTEKLUT I SPIRAL:
Hele grytekluten strikkes i RILLER, dvs det strikkes rett på hver p. Diag A.1 viser strikkeretningen.
Legg opp 14 m på p 5 med Big Delight og strikk RILLER – se forkl over SAMTIDIG som det strikkes 1 rapport med VENDINGER - se forkl over. Deretter strikkes det 2 p rett over alle m, strikk 1 rapport med vendinger, 2 p rett over alle m og 1 rapport med vendinger igjen. * Videre strikkes det 1 p over alle m (fra retten). Neste p strikkes slik (fra vrangen): Plukk opp den ytterste m fra oppleggskanten, strikk første m fra venstre p, løft den nye m over, strikk p ut, strikk 2 p frem og tilbake over de 14 m (uten å plukke opp) *, gjenta disse 4 p fra *-* til det er strikket opp 1 m i annenhver m langs oppleggskanten. Strikk 1 rapport med vendinger. ** Strikk 1 p over alle m (fra retten), neste p strikkes slik (fra vrangen): Plukk opp ytterste ledd av ytterste m langs siden på første rad med vendinger, strikk første m fra venstre p, løft den nye m over, strikk p ut, strikk 2 p frem og tilbake over de 14 m (uten å plukke opp) **, gjenta disse 4 p fra **-** til det er strikket opp 1 m i annenhver rille langs hele siden fra forrige rad. Strikk 1 rapport med vendinger, gjenta fra **-** til det er strikket opp 1 m i annenhver rille langs hele siden fra forrige rad og fell av – NB: avpass slik at det felles av fra opplukningskanten og ut mot hjørnet. Når det gjenstår 1 m lages det en hempe i hjørnet slik: * lag 1 kast om p, fell 1 m ved å trekke m på p over kastet *, gjenta fra *-* til hempen måler ca 10 cm. Klipp tråden, trekk den gjennom siste m og fest hempen pent i hjørnet på grytekluten. Grytekluten måler ca 25 x 25 cm.

TOVING:
Legg arb i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask formes grytekluten til riktig mål mens den ennå er våt. Senere vaskes grytekluten som et vanlig ullplagg.
----------------------------------------------------------

RUND GRYTEKLUT I SPIRAL:
Hele grytekluten strikkes i RILLER, dvs det strikkes rett på hver p.
Legg opp 2 m på p 5 med Big Delight.
1.-2.P: Strikk 2 m rett, snu og strikk rett tilbake.
3.-4.P: Strikk 1 m rett, snu og strikk rett tilbake
5.-6 P: Strikk 2 m rett, snu og strikk 2 m i første m, strikk siste m rett = 3 m.
7.-8.P: Strikk 1 m rett, snu og strikk rett tilbake
9.-10.P: Strikk 2 m rett, snu og strikk rett tilbake
11.-12.P: Strikk 3 m rett, snu og strikk 1 m rett, 2 m i neste m, strikk siste m rett = 4 m.
13.-14.P: Strikk 1 m rett, snu og strikk rett tilbake
15.-16.P: Strikk 2 m rett, snu og strikk rett tilbake
17.-18.P: Strikk 3 m rett, snu og strikk rett tilbake
19.-20.P: Strikk 4 m rett, snu og strikk 2 m rett, 2 m i neste m, strikk siste m rett = 5 m.
21.-22.P: Strikk 1 m rett, snu og strikk rett tilbake
23.-24.P: Strikk 2 m rett, snu og strikk rett tilbake
25.-26.P: Strikk 3 m rett, snu og strikk rett tilbake
27.-28.P: Strikk 4 m rett, snu og strikk rett tilbake
29.-30.P: Strikk 5 m rett, snu og strikk 3 m rett, 2 m i neste m, strikk siste m rett = 6 m.
31.-32.P: Strikk 1 m rett, snu og strikk rett tilbake
33.-34.P: Strikk 2 m rett, snu og strikk rett tilbake
35.-36.P: Strikk 3 m rett, snu og strikk rett tilbake
37.-38.P: Strikk 4 m rett, snu og strikk rett tilbake
39.-40.P: Strikk 5 m rett, snu og strikk rett tilbake
41.-42.P: Strikk 6 m rett, snu og strikk 4 m rett, 2 m i neste m, strikk siste m rett = 7 m.

Fortsett slik med å øke 1 m på slutten av neste p etter at det er strikket 2 pinner mer over alle m til det er 10 m på p, det er nå strikket 90 p – sett 1 merke.
Neste p strikkes slik fra retten:
91.P (= fra retten): Strikk over de første 8 m.
92.P (= fra vrangen): Snu og strikk tilbake.
93.P (= fra retten): Strikk over alle m.
94.P (= fra vrangen): Plukk opp ytterste ledd av ytterste m fra 1.p, strikk første m fra venstre p, løft den nye m over, strikk p ut.
95.P (= fra retten): Strikk over de første 8 m.
96.P (= fra vrangen): Snu og strikk tilbake.
97.P (= fra retten): Strikk over alle m.
98.P (= fra vrangen): Plukk opp ytterste ledd av ytterste m fra 3.p, strikk første m fra venstre p, løft den nye m over, strikk p ut.

Gjenta de siste 4 p oppover, det strikkes 4 p i hver rille fra sirkelen/forrige rad.
Fortsett med spiral til det er strikket frem til merket på 90.p.
Nå felles det gradvis slik at det tilslutt er 1 m tilbake på p slik:
Fortsett på samme måte (gjenta p 95.-98.p) SAMTIDIG som de 2 første m på beg av hver 12.p (dvs på hver 6.rille) strikkes rett sammen til det kun er 1 m tilbake på p. Nå lages det en hempe slik: * 1 kast, løft m på høyre p over kastet *, gjenta fra *-* til hempen måler ca 10 cm. Klipp tråden, trekk dem gjennom m og fest hempen. Grytekluten måler ca 23 cm i diameter.

TOVING:
Se forkl under firkantet gryteklut.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 15.02.2013
Materialer brukt i gryteklutene er:
DROPS BIG DELIGHT fra Garnstudio

Diagram

symbols = oppleggskant

Kommentarer / Spørsmål (20)

country flag Anette Frandsen 21.08.2019 - 09:19:

Hej Jeg forsøger at lave den runde grydelap, og har pillet op rigtig mange gange. Den ‘kupler’ sig så det kan være starten på en bøllehat. Som om der mangler en vending i hver ‘rapport’. Hvad gør jeg forkert. Jeg strikker i Big Delight

user icon DROPS Design 09.09.2019 kl. 11:07:

Hei Anette. Sjekk strikkefastheten din og sjekk at du strikker alle vendinger. Det er også laget en hel video til denne grytelappen, ta en titt på den og se om du kan finne ut hva du evnt gjør feil. God Fornøyelse!

country flag Lehna 21.08.2019 - 08:06:

Dag, ik heb twee vragen over het minderen bij de ronde pannenlap: elke 12e nld 2 st samenbreien, volgens mij is de 12e nld een herh van nld 98, dus zou je na het overhalen van de opgenomen steek 2 steken moeten samenbreien? Dit blijkt niet uit de video. En wat gebeurt er met de herhalingen van nld 95? Moet ik dan steeds een stk minder breien voor ik het werk keer? Alvast dank voor uitleg, Vriendelijke groet, Lehna

user icon DROPS Design 01.09.2019 kl. 12:09:

Dag Lehna,

Het minderen doe je steeds op de buitenkant van de pannenlap en je hebt inderdaad na elke mindering een steek minder op de naald. De doe je dus niet perse op de naald 98, maar wel steeds om de 12 naalden herhalen.

country flag Tina 16.05.2019 - 11:35:

Hej, Nej, jag använder Big Delight som i mönstret. Ska kolla stickfastheten men undrar om du även kan förklara min sista fråga: Vad betyder " det stickas 4 v i varje rätst rand från cirkeln/föregående v."?

user icon DROPS Design 14.06.2019 kl. 08:23:

Hej Tina, nu har vi lavet en video som viser hvordan du gør :)

How to work a spiral pot holder from Garnstudio Drops design on Vimeo.

country flag Tina 14.05.2019 - 10:27:

Jag har en fråga ang. den runda grytlappen. Jag har fortsatt sticka v.95-98 och är nu framme vid markören men diametern är bara 19 cm på det bredaste stället så känns inte rätt att börja maska av redan. Grytlappen har dessutom kupat sig så jag misstänker att jag gjort något fel, men vad? Vad betyder " det stickas 4 v i varje rätst rand från cirkeln/föregående v."?

user icon DROPS Design 15.05.2019 kl. 15:39:

Hej Tina, Stickar du i DROPS Eskimo? Kan det vara så att din stickfasthet är för tight ... ? Har du 17 m på 10 cm i bredden och 33 varv rätstickat i höjden. Om du har mer än 17 m på 10 cm så måste du använda en tjockare sticka så arbetet blir lösare. Lycka till :)

Mónica 10.12.2014 - 02:27:

Muchas gracias por responderme!!!!,,, aplicaré la indicación,,,, saludos y mi agradecimiento nuevamente!!! felices fiestas navideñas a todos.

country flag Mara 06.12.2014 - 23:04:

Aiuto!!!sto realizzando la presina a spirale, tutto bene fino al 93° ferro, ora non riesco proprio a capire nonostante il video da quale ferro devo riprendere la maglia per formare la spirale! riprendendo dal 1° ferro rimane il buco al centro... grazie mille Mara

user icon DROPS Design 07.12.2014 kl. 15:48:

Buongiorno Mara. Al ferro 94, la m va ripresa nel filo davanti della m del primo ferro. La presina andrà poi infeltrita e questo dovrebbe far sì che il buco al centro si chiuda o quantomeno si riduca. Buon lavoro!

Mónica 22.11.2014 - 08:22:

Espiral redondo no entiendo:"Continuar de esta manera,aumentando 1pt al final de la vta sig después de 2hileras más tejidas sobre todos los pts hasta tener 10pts en la ag, se han tejido 90hileras hasta ahora" confunde, pues entiendo que debo tejer como hasta la vta42, dice 90vtas,entonces:"aumentando 1pt al final de la hilera sig después de 2hileras más tejidas sobre todos los pts",donde se aplica? me indica 3vtas no acortadas y 1aumento entonces para mí son 93vtas y 11pts.

user icon DROPS Design 30.11.2014 kl. 20:31:

Hola Mónica! Si te fijas después de ¨tejer¨ la secuencia de derechos va aumentando: HILERA 3-4: Tejer 1d, HILERA 5-6: Tejer 2d, ...= 3 pts HILERA 7-8: Tejer 1d, HILERA 9-10: Tejer 2d, HILERA 11-12: Tejer 3d, ...=4 pts HILERA 13-14: Tejer 1d, HILERA 15-16: Tejer 2d, HILERA 17-18: Tejer 3d, HILERA 19-20: Tejer 4d, ...= 5 pts HILERA 21-22: Tejer 1d, HILERA 23-24: Tejer 2d, HILERA 25-26: Tejer 3d, HILERA 27-28: Tejer 4d, HILERA 29-30: Tejer 5d, ...= 6 pts tienes que seguir con esa secuencia hasta tener = 10 pts q es justo en la fila 90.

country flag Barbara 15.10.2014 - 18:28:

Schöne Topflappen, keine Frage, aber: Schon beim Stricken des runden Topflappens irritierte mich das große Loch in der Mitte. Bis die Topflappen aus der Waschmaschine kamen, hatte ich noch Hoffnung, dass es vielleicht verschwinden würde. Leider war dies nicht der Fall. Gibt es einen Trick dieses Loch zu vermeiden? Und noch eine Frage zum quadratischen Modell: Soll bei den verkürzten Reihen die erste Masche der Rückreihe nur abgehoben (wie beim runden Modell) oder gestrickt werden?

user icon DROPS Design 16.10.2014 kl. 14:42:

Eigentlich sollte das Loch nach dem Filzen tatsächlich verschwunden sein. Wenn es besonders groß ist, können Sie es mit einem Faden etwas zusammenziehen. Zu den verkürzten R können Sie sich auch das Video "Verkürzte Reihen" anschauen, den Link dazu finden Sie unter "Videos" im Kopf der Anleitung. Sie können die erste M wie beim runden Topflappen und wie im Video gezeigt auch abheben, damit werden Löcher vermieden.

country flag Birgit 28.03.2013 - 20:43:

Tolle Filzwolle! Habe 2 runde und einen quadratischen Topflappen nach Anleitung aus einem Knaeuel gestrickt.

country flag Carine 09.01.2013 - 16:40:

Very nice colours

Kommentér oppskrift DROPS 147-30