DROPS Extra / 0-871

Christmas Rose by DROPS Design

Strikket DROPS Julevott i Fabel eller Flora

DROPS design: Modell nr fa-218
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
Størrelse: one-size
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
50 gr. f.nr 100, natur og 50 gr f.nr 106, rød.

Eller bruk:
DROPS FLORA fra Garnstudio
50 gr. f.nr 01, natur og 50 gr f.nr 18, rød.

DROPS SETTP NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 - til vrbord.

---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: blomst, grafisk, jul, votter,

Se mønster A.1 til A.3.
---------------------------------------------------------

VENSTRE VOTT:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 64 m på settp 2,5 med rød Fabel eller Flora. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord 1 r/1 vr til arb måler 6 cm. Bytt til settp 3 og strikk A.1 SAMTIDIG som det økes 2 m jevnt fordelt på første omg i A.1 = 66 m. Når A.1 er strikket 1 gang i høyden strikkes A.2 SAMTIDIG som det felles 2 m på første omg i A.2 = 64 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når det er strikket opp til de 3 sorte rutene i A.2 strikkes A.3 videre over disse 3 rutene (de øvrige m fortsettes med A.2 som før). Øk i A.3 med 1 kast på hver side av midt-m, på neste omg strikkes kastene vridd rett (dvs i bakre del av m istedenfor i fremre) for å unngå hull. Når det er økt 6 ganger (det er nå 15 m i tommelkile) strikkes det 4 omg uten økning (som vist i A.3), deretter settes de 15 tommel-m på 1 tråd. Legg opp 3 nye m bak m på tråden = 64 m. Strikk videre etter A.2. Når det startes å felle, felles det på hver side av (rød, natur, rød) i hver side ved å strikke 2 m sammen med natur. Fell slik før de 3 m: 2 m rett sammen. Fell slik etter de 3 m: ta 1 m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 rett med natur, løft den løse m over. Etter alle fellinger er det 12 m igjen på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

TOMMEL:
Sett de 15 tommel-m tilbake på settp 3. Strikk opp 9 m i kanten bak tommelen = 24 m. Fortsett rundt og rundt etter A.3. Når det startes å felle, felles det på hver side av 1 m rød i hver side ved å strikke 2 m sammen med natur. Fell slik før 1 m rød: 2 m rett sammen. Fell slik etter 1 m rød: ta 1 m løst av som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over. Etter alle fellinger er det 8 m igjen på p. Klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

HØYRE VOTT:
Legg opp og strikk som venstre vott, men de 3 sorte m til tommel strikkes i 6., 7. og 8.m fra høyre side på diag A.3.