Captain Jacks hat by DROPS Design

Strikket DROPS lue med hodeskallemønster og hals i ”Lima”. Str 3 - 12 år.

DROPS design: Modell nr li-002-bn
Garngrupp B
-------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 3/7 - 8/12 år
Passer hodevidde: 50/52 - 53/55 cm
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio
50-100 g f.nr 9015, grå
50-50 g f.nr 8903, sort

DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) nr 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 3 – til vrbord

100-100-100 g f.nr 9015, grå

DROPS PINNE NR nr 3,5 - eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 – til vrbord
-------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: grafisk, hals, høy hals, luer, sett,

RILLE (rundt på rundp/settp):
1 rille = 1 omg rett og 1 omg vrang.

MØNSTER:
Se diag A-1, hele diag strikkes i glstrikk.
-------------------------------------------------------

Arb strikkes rundt på rundp og etter hvert settp.
Legg opp 104-120 m på rundp 3 med grå. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 3 cm. Bytt til rundp 3,5 og fortsett med glstrikk – SAMTIDIG på 1.omg felles det 6-8 m jevnt fordelt = 98-112 m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 4-5 cm, strikkes 1 RILLE – se forkl over - med sort, 1 rille med grå og 1 rille med sort. Deretter strikkes diag A-1 (= 7-8 rapporter rundt). Etter A-1 strikkes 1 rille med sort, 1 rille med grå og 1 rille med sort igjen. Fortsett med glstrikk og grå til ferdig mål. Når arb måler 14-16 cm, settes det 7 merker i arb med 14-16 m mellomrom. På neste omg felles det 1 m etter alle merkene ved å strikke 2 r sm. Gjenta fellingene på hver 2.omg 4-6 ganger til og deretter på hver omg 7-7 ganger = 14-14 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og snurp sammen. Luen måler ca 19-22 cm i høyden.
-------------------------------------------------------

HALS:
RILLE (frem og tilbake på pinne):
Strikk rett på alle pinner. 1 rille = 2 pinner rett.
-------------------------------------------------------

Det startes nederst på forstk og felles nederst på bakstk, selve halsen strikkes på tilslutt.

FORSTK:
Legg opp 46-50-54 m på p 3,5 med Lima og strikk 2 riller. Fortsett med glstrikk med 3 m riller i hver side. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 8-9-10 cm, felles de midterste 16-18-20 m av til hals. Strikk hver skulder videre for seg. Fortsett med glstrikk og 3 m riller mot siden – samtidig felles det på hver p fra halsen: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 3 ganger = 7-8-9 m tilbake på p. Når arb måler totalt 13-14-16 cm, settes det 1 merke (= midt oppå skulderen) - herfra måles arb videre! På neste p legges det opp 2 nye m mot halsen deretter settes m på 1 tråd.
Strikk den andre skulderen på samme måte, men strikk i tillegg 1 p tilbake etter at det er lagt opp 2 m mot halsen slik at det avsluttes på retten eller vrangen på begge skuldrene.

BAKSTK:
Strikk m fra den ene skulderen tilbake inn på p, legg opp 28-30-32 m og strikk m fra den andre skulderen inn på p = 46-50-54 m. Fortsett med glstrikk og 3 m riller i hver side. Når arb måler 12-13-15 cm fra merket på skulderen strikkes det 2 riller. Fell av.

HALS:
Strikk opp ca 76 til 90 m rundt halsen på settp 3. Strikk 1 omg vrang, deretter strikkes 1 omg rett samtidig som det økes jevnt fordelt til 88-96-104 m. Fortsett med vrbord = 2 r / 2 vr. Når halsen måler 8-9-10 cm, felles det av med r over r og vr over vr.

----------------------------------------------------------
Genser – se SmåDROPS: 23-26
----------------------------------------------------------