Captain Jacks hat by DROPS Design

Pääkallokuvioinen DROPS myssy ja kauluri ”Lima”-langasta. Koot 3 - 12 v.

DROPS design: Malli nro li-002-bn
Lankaryhmä B
-------------------------------------------------------
MYSSY:
Koko: 3/7 - 8/12 v
Pään ympärys: 50/52 - 53/55 cm
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LIMA:
50-100 g nro 9015, harmaa
50-50 g nro 8903, musta

DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (40 cm) nro 3,5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) nro 3 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 22 s x 30 krs sileää neuletta puikoilla nro 3,5 = 10 x 10 cm.

KAULURI:
Koko: 3/5 - 6/9 - 10/12 v
Langanmenekki: Garnstudion
DROPS LIMA:
100-100-100 g nro 9015, harmaa

DROPS PUIKOT NRO 3,5 tai käsialan mukaan.

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 2.70 € /50g
Käsityöliike Menita
Tilaa
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 2.90 € /50g

AINAOIKEINNEULE suljettuna nueleena:
Neulo vuorotellen 1 krs oikein ja 1 krs nurin.

MALLINEULE:
Katso ruutupiirros A-1. Koko mallineule neulotaan sileänä neuleena.
-------------------------------------------------------

Työ neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi.
Luo 104-120 s pyöröpuikolle nro 3 harmaalla langalla. Neulo 3 cm 2 o/2 n -joustinneuletta. Vaihda pyöröpuikkoon nro 3,5. Jatka neulomalla sileää neuletta ja kavenna SAMALLA 1. krs:lla tasavälein 6-8 s = 98-112 s. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 4-5 cm, neulo 2 krs AINAOIKEAA (ks. selitys yllä) mustalla langalla, 2 krs ainaoikeaa harmaalla langalla ja 2 krs ainaoikeaa mustalla langalla. Neulo sitten mallineuletta piirroksen A-1 mukaisesti (työhön tulee 7-8 mallikertaa). Kun olet neulonut piirroksen A-1 loppuun, neulo 2 krs ainaoikeaa mustalla langalla, 2 krs ainaoikeaa harmaalla langalla ja vielä 2 krs ainaoikeaa mustalla langalla. Neulo sitten sileää neuletta harmaalla langalla lopulliseen mittaan asti. Kun työn pituus on 14-16 cm, kiinnitä 7 merkkiä työhön aina 14-16 s:n välein. Kavenna seuraavalla krs:lla jokaisen merkin jälkeen 1 s, neulomalla 2 s oikein yhteen. Toista tällaiset kavennukset joka 2. krs vielä 4-6 kertaa ja sitten jokaisella krs:lla 7-7 kertaa = 14-14 s jäljellä työssä. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja kiristä aukko umpeen. Myssyn pituus on n. 19-22 cm.
-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

Neulo aluksi etukappale alhaalta ylös ja sitten takakappale ylhäältä alas. Neulo lopuksi kaulus.

ETUKAPPALE:
Luo 46-50-54 s puikoille nro 3,5 Lima-langalla ja neulo 4 krs ainaoikeaa. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 3 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa. TARKISTA NEULETIHEYS! Kun työn pituus on 8-9-10 cm, päätä keskimmäiset 16-18-20 s pääntietä varten. Neulo molemmat puolet erikseen. Jatka sileää neuletta ja neulo sivussa 3 s:lla ainaoikeaa kuten aiemmin. Päätä samalla pääntien reunasta joka 2. krs: 1 x 3 s, 1 x 2 s ja 3 x 1 s = 7-8-9 s jäljellä työssä. Kun työn pituus on yht. 13-14-16 cm, kiinnitä 1 merkki työhön (= olkapään keskikohta). KAIKKI MITAT OTETAAN JATKOSSA TÄSTÄ! Luo seuraavalla krs:lla pääntien reunaan 2 s ja siirrä sitten s:t apulangalle.
Neulo pääntien toinen puoli vastaavasti, mutta kun olet luonut pääntien reunaan 2 uutta s, neulo vielä 1 krs takaisin (eli molempien olkapäiden viimeinen krs neulotaan joko oikealta tai nurjalta puolelta).

TAKAKAPPALE:
Ota toisen olan apulangalla odottavat s:t takaisin työhön, luo 28-30-32 s ja ota sitten toisenkin olan apulangalla odottavat s:t työhön = 46-50-54 s. Jatka neulomalla sileää neuletta, lukuun ottamatta 3 ainaoikeinneulottua s kummassakin reunassa. Kun työn pituus olkapään merkistä mitattuna on 12-13-15 cm, neulo 4 krs ainaoikeaa. Päätä s:t.

KAULUS:
Poimi pääntien reunasta n. 76-90 s sukkapuikoille nro 3. Neulo 1 krs nurin. Neulo sitten 1 krs oikein ja lisää SAMALLA tasavälein s-luku 88-96-104 s:aan. Jatka neulomalla 2 o/2 n -joustinneuletta. Kun kauluksen korkeus on 8-9-10 cm, päätä s:t joustinneuletta neuloen.

------------------------------------------------------
Pusero: ks. LastenDROPS 23-26
------------------------------------------------------

Tähän ohjeeseen on tehty korjaus. .

Päivitetty nettiin: 16.04.2013
KAULURI, TAKAKAPPALE:
Kun työn pituus olkapään merkistä mitattuna on 12-13-15 cm, neulo 4 krs ainaoikeaa. Päätä s:t.

Piirros

= harmaa
= musta

Emilie 08.03.2019 - 15:24:

Skal der lukkes masker af på hver pind over skulderen, eller kun de pinde, som starter fra halsåbningen (altså hver anden pind)?

DROPS Design 12.03.2019 kl. 09:11:

Hej Emilie, Du lukker masker af til hals på hver 2. pind, hver gang du strikker fra halsen og ud mod skulderen. God fornøjelse!

Melanie 20.11.2017 - 05:26:

In the captain jack had with skulls the pattern says to go from a stocking stich to the garder stich but leaves out the knitted riws between the stocking and garder stich.

DROPS Design 20.11.2017 kl. 10:11:

Dear Melanie, when the hat measures 4-5 cm (see size), work 2 rounds in garter st (= 1 ridge in black), then 1 ridge in grey and 1 ridge in black, then work diagram A.1. Happy knitting!

Mona 11.11.2015 - 06:37:

Hallo Ich abe ein frage zu den Abnahmen. Man soll 7 Makierungen setzten aber in den ersten Abnahmerunden 6x abhnehmen, muss ich die letzte Makierung ohne Abnahme lassen? und wie oft soll man in jeder 2. Runde Abnehmen bis man in jeder Runde abnimmt. Ich hoffe ich habe das verständlich rübergebracht ;) Danke

DROPS Design 18.11.2015 kl. 11:21:

Sie machen die Abnahmen immer an allen Markierern, d.h. 7 Abnahmen pro Rd. 6x bedeutet, dass Sie 6 Abnahme-Rd haben. Sie machen dann immer eine Zwischenrunde ohne Abnahmen, das bedeutet in jeder 2. Rd. Also: 1. Rd: 7 Abnahmen. 2 Rd: keine Abnahmen. 3. Rd: 7 Abnahmen. 4. Rd: keine Abnahmen. 5. Rd: 7 Abnahmen. 6. Rd: keine Abnahmen usw., bis Sie insgesamt 6 Rd mit Abnahmen gearbeitet haben, danach nehmen Sie dann in jeder Rd ab und zwar in 7 Abnahme-Rd.

Mai-Britt 03.02.2014 - 12:29:

Kan ikke se hvor mange masker der skal strikkes mellem hver dødningehovede. Og hvad menes der med = 7-8 rapporte. På mønstret til struberne står der man kun skal strikke ret, men på billede af huen er der vrang mønster.

DROPS Design 04.02.2014 kl. 14:16:

Hej Mai-Britt. Du skal gentage diagrammet A-1 over alle masker (98 eller 112 m). Dvs, der kommer f.eks 2 masker graa mellem hver hoved i raekke 4, 4 m i raekke 9 osv. 7-8 rapporter er gentagelser af diagrammet (14 m per gentagelse af A-1 over 98 eller 112 m)

Erika 23.01.2013 - 23:51:

På halsen burde det vel være noen riller til avslutning på bakstykket også?

DROPS Design 14.02.2013 kl. 13:46:

Tak. Jeg tror du har ret. Vi kigger paa modellen og sörger for rettelse naar vi ved det.

Lisää kommentti ohjeeseen DROPS Children 23-27