DROPS / 143 / 34

Stairway to Heaven by DROPS Design

Strikkede DROPS tøffelsokker i ”Alaska” med fletter og vrangbord. Str 35 - 43.

DROPS Design: Modell nr x-395
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fotens lengde: ca 22 - 24 - 27 cm
Skaftets høyde: ca 30 - 30 - 30 cm
Materialer:
DROPS ALASKA fra Garnstudio
250-250-300 g f.nr 52, petrol

DROPS SETTP OG RUNDP (40 cm) NR 4 – eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 – til vrbord.

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: flette, tøfler,

Se diag A-1. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 76 m i alle str, på settp 3 med Alaska. Strikk vrbord = 1 r/ 1 vr i 6 cm. Bytt til settp 4 og fortsett slik: Vrbord som før over de første 5 m, deretter diag A-1 (= 20 m = midt oppå foten), videre strikkes vrbord som før over de neste 18 m, deretter strikkes A-1 igjen (= 20 m = midt bak på hælen), og de resterende 13 m strikkes i vrbord som før. Fortsett slik til arb måler totalt 30 cm. Nå beholdes de første 29 m på p (= midt oppå foten), og de resterende 47 m settes på 1 tråd. Sett 1 merke her. Fortsett med mønster og vrbord som før over m på p (= midtstykket) - SAMTIDIG på 1.p legges det opp 1 ny m i hver side (= kantm, denne strikkes i rett på alle p) = 31 m. Når arb måler 8-10-12 cm fra merket, felles 1 kantm i hver side av = 29 m. Bytt til rundp. Videre settes m fra tråden tilbake på p og det strikkes opp 20-24-28 m på hver side av midtstykket innenfor 1 kantm = 116-124-132 m totalt på p. Fortsett rundt med mønster som før og vrbord over de resterende m i 2 cm. Videre strikkes det glstrikk over alle m – SAMTIDIG på 1.omg felles det 6 m jevnt fordelt over begge diag A-1 = 104-112-120 m. Sett 1 merke midt foran på tåen og 1 merke midt bak på hælen. På neste omg strikkes 2 m r sm før begge merkene og 2 m vridd r sm etter begge merkene (= 4 m felt), gjenta fellingen på hver 2.omg til det glstrikkede partiet måler 3-3-4 cm, fell løst av.
Sy sømmen under foten kant i kant i avfellingskanten slik det ikke blir en tykk søm å gå på.

Diagram

= r fra retten, vr fra vrangen
= vr fra retten, r fra vrangen
= sett 4 m på hj.p foran arb, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, strikk 1 vr, 1 r, 1 vr og 1 r fra hj.p
= sett 4 m på hj.p bak arb, 1 vr, 1 r, 1 vr, 1 r, strikk 1 vr, 1 r, 1 vr og 1 r fra hj.p