DROPS Extra / 0-838

DROPS Extra 0-838 by DROPS Design

Strikket DROPS eggevarmer til påske i ”BabyMerino”

Stikkord: dyr, leker, påske,

DROPS Design: Modell nr bm-012
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
Materialer: DROPS BABY MERINO fra Garnstudio
50 gr f.nr 03, lys gul
50 gr f.nr 04, gul
50 gr f.nr 36, oransje
50 gr f.nr 26, lys gammelrosa
50 gr f.nr 27, gammelrosa
50 gr f.nr 23, lys beige
En rest f. nr 19, grå

En eggevarmer veier ca 15 gr.

DROPS SETTP nr 2,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
Tilbehør: vatt til fyll av hodet
----------------------------------------------------------

DROPS Baby Merino uni colour DROPS Baby Merino uni colour 22.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Baby Merino mix DROPS Baby Merino mix 22.00 kr /50g

STRIPER: Strikk vekselsvis 3 omg lys gammelrosa/gammelrosa eller lys gul/gul.

ØKETIPS: Det økes med ett kast, på neste omg strikkes kastet vridd rett slik at det ikke blir hull.
----------------------------------------------------------

KANIN:
Eggevarmeren strikkes rundt på settp. Legg opp 48 m på settp 2,5 med gammelrosa. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord 2 r / 2 vr. Når arb måler 2 cm strikkes det videre i glstrikk – les striper over. Når arb måler 7 cm settes det 6 merketråder i arb, med 8 m mellom hver. Fortsett med striper, SAMTIDIG felles det 1 m på venstre side av hver merketråd (= 6 fellinger pr omg), gjenta fellingen på hver omg til det er 12 m igjen på omg. Bytt til lys beige.

HODE:
1. OMG: Strikk rett = 12 m.
2.OMG: * 1 kast, 2 r *, gjenta fra *-* = 18 m. Les ØKETIPS!
3.OMG: Strikk rett = 18 m.
4.OMG: * 1 kast, 1 r *, gjenta fra *-* = 36 m.
5. til 21.OMG: Strikk rett.
22.OMG: Strikk * 1 r, 2 m rett sammen * = 24 m.
23.OMG: Strikk rett = 24 m.
24.OMG: Strikk alle m 2 og 2 rett sammen = 12 m.
25.OMG: Strikk rett = 12 m.
26.OMG: Strikk alle m 2 og 2 rett sammen = 6 m.
Klipp tråden og trekk den gjennom alle m, snurp sammen og fest.

ØRE:
Øret strikkes frem og tilbake på settp. Legg opp 9 m på p 2,5 med lys beige.
1. til 14 p: Strikk rett.
15.p: 1 rett, 2 rett sammen, 3 r, 2 rett sammen, 1 rett = 7 m.
16.p: Strikk rett.
17.p: 1 rett, 2 rett sammen, 1 r, 2 rett sammen, 1 rett = 5 m.
18.p: Strikk rett.
19.p: 1 rett, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over, 1 rett = 3 m.
20.p: Strikk rett.
21.p: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over = 1 m. Klipp tråden og trekk den gjennom den siste m.

SKJERF:
Skjerfet strikkes frem og tilbake på settp.
Legg opp 4 m på settp 2,5 med lys gammelrosa. Strikk slik: * 1 r, legg garnet foran arb (mot deg), ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes vr, legg garnet bak arb igjen (fra deg) *, gjenta fra *-* 1 gang til og på alle p. Det blir nå en rundstrikket snor. Fell av når snoren måler ca 20 cm.

MONTERING:
Fyll hodet med vatt, knyt en tråd nederst rundt hodet og stram. Broder øynene med grå og nese med lys gammelrosa. Brett ørene dobbelt i nederkant og sy fast. Knyt skjerfet rundt halsen.

KYLLING:
Eggevarmeren strikkes rundt på settp. Legg opp 48 m på settp 2,5 med gul. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord 2 r / 2 vr. Når arb måler 2 cm strikkes det videre i glstrikk – les striper over. Når arb måler 7 cm settes det 6 merketråder i arb, med 8 m mellom hver. Fortsett med striper, SAMTIDIG felles det 1 m på venstre side av hver merketråd(= 6 fellinger pr omg), gjenta fellingen på hver omg til det er 12 m igjen på omg. Bytt til gul.

HODE:
1. OMG: strikk rett = 12 m.
2.OMG: * 1 kast, 2 r *, gjenta fra *-* = 18 m. Les ØKETIPS!
3.OMG: strikk rett = 18 m.
4.OMG: * 1 kast, 1 r *, gjenta fra *-* = 36 m.
5. til 7 OMG: Strikk rett.
8.OMG: * 1 kast, 6 r *, gjenta fra *-* = 42 m.
9. til 14. OMG: strikk rett.
15.OMG: Strikk * 5 rett, 2 m rett sammen *, gjenta fra *-* = 36 m.
16 OMG: Strikk rett.
17.OMG: Strikk * 1 r, 2 m rett sammen * = 24 m.
18.OMG: Strikk rett = 24 m.
19.OMG: Strikk alle m 2 og 2 rett sammen = 12 m.
20.OMG: Strikk rett = 12 m.
21.OMG: Strikk alle m 2 og 2 rett sammen = 6 m.
Klipp tråden og trekk den gjennom alle m, snurp sammen og fest.

SKJERF:
Strikk som kaninens skjerf, men i oransje.

MONTERING:
Fyll hodet med vatt, knyt en tråd nederst rundt hodet og stram. Broder øynene med grå. Knyt skjerfet rundt halsen.

HANEKAM:
Legg opp 27 m på p 2,5 med oransje. Strikk 1 p rett, på neste p strikkes alle m sammen 3 og 3 = 9 m. Strikk 1 p rett, på neste p strikkes alle m sammen 3 og 3 = 3 m. Strikk 1 p rett, på neste p strikkes klippes tråden, trekk den gjennom de siste m. Snurp hanekammen sammen og sy den fast midt oppå hodet.

NEBB:
Legg opp 9 m på p 2,5 med oransje. Strikk 1 p rett, på neste p strikkes alle m sammen 3 og 3 = 3 m. Strikk 1 p rett, på neste p strikkes klippes tråden, trekk den gjennom de siste m. Snurp nebbet sammen og sy den fast foran på hodet.

Melanie 03.06.2013 - 11:29:

Kann es sein das Hahnenkamm und Schnabel doch rund gestrickt werden ? Ich hab es in Hin-und Rückreihen probiert aber es klappt nicht. über eine rückmeldung würde ich mich sehr freuen. Liebe Grüße Melanie

DROPS Design 04.06.2013 kl. 09:58:

Hallo Melanie, es wird so gestrickt, wie es in der Anleitung beschireben ist, nämlich in Reihen.

Melanie 23.05.2013 - 20:45:

Stickt man die augen und nase nicht besser vor dem füllen des kopfes auf ? so kann man den faden ja schlecht vernähen. Liebe Grüße Melanie

DROPS Design 24.05.2013 kl. 10:39:

Hallo Melanie, man sieht die Position der Augen deutlicher, wenn man den Kopf erst füllt. Den Faden können Sie nach innen ziehen.

Melanie 23.05.2013 - 15:05:

Dazu nochmal eine kleine frage : es ist doch so das ich danndurch die 3 letzten maschen auf der nadel den faden ziehe und etwas zusammenziehe ? und dann am kopf befestige ? Liebe grüße Melanie

DROPS Design 24.05.2013 kl. 10:36:

Hallo Melanie, ja genau.

Melanie 23.05.2013 - 01:31:

Brauche dringend nochmal Hilfe. nachdem ich hahnenkamm und schnabel gestrickt habe, hab ich mit dem durchziehen der fäden ein problem. in welcher richtung muß ich den faden durchziehen ? einfach zurück oder wie beim rundstricken ? liebe grüße Melanie .

DROPS Design 23.05.2013 kl. 09:14:

Liebe Melanie, machen Sie das wie beim Rundstricken.

Melanie 16.05.2013 - 09:10:

Nochmals vielen Dank für die schnelle Antwort. Gibt es für das zusammenziehen noch einen tipp oder ein video ? Liebe grüße melanie

DROPS Design 17.05.2013 kl. 13:54:

Liebe Melanie, das gibt es leider noch nicht, aber ich habe Ihren Wunsch an das Videoteam weitergeleitet. Ziehen Sie mit einer Wollnadel einen Faden quer durch das Gestrick, ziehen Sie ihn vorsichtig bis zur gewünschten Form fest und verknoten Sie ihn.

Melanie 15.05.2013 - 10:07:

Wird der kopf eigentlich nach dem ausstopfen mit watte vernäht oder nur mit dem verknoteten schal verschlossen ? Gruß melanie

DROPS Design 16.05.2013 kl. 08:53:

Liebe Melanie, es wird mit einem Faden zusammengezogen. Wir haben dies nun in der Anleitung ergänzt, unsere Übersetzerin hatte diesen Zusatz vergessen.

Melanie 15.05.2013 - 08:11:

Wird der Hahnenkamm in Runden oder hin-und zurückgestrickt ?Bei Hin-und zurück müßte ich dann die 3 Maschen links zusammenstricken ? im video sieht man nur 3 maschen reckts zusammen. Liebe Grüße Melanie

DROPS Design 16.05.2013 kl. 08:48:

Liebe Melanie, es wird in Hin-und Rück-R gestrickt, aber alle M werde rechts gestrickt, wie in der Anleitung beschrieben. Sie müssen also wirklich je 3 M. zusammenstricken.

Melanie 02.05.2013 - 10:01:

Bei mir bilden sich bei den zunahmen mit umschlag immer kleine löcher.kann man das irgendwie verhindern oder ist das normal ? Gruß melanie

DROPS Design 03.05.2013 kl. 08:49:

Liebe Melanie, in diesem Video zeigen wir, wie Sie durch verschränktes Abstricken des Umschlags ein grösseres Loch vermeiden können:

Melanie 16.04.2013 - 02:13:

Bei dieser anleitung strickt man immer 3 reihen und wechselt dann die farbe. Sollte man die fäden erst nach den 3 reihen miteinander verdrehen(auf der rückseite) oder nach jeder ? Liebe grüße Melanie

DROPS Design 17.04.2013 kl. 07:56:

Liebe Melanie, ja der Faden wird pro Farbwechsel nur 1 x verkreuzt.

Melanie 14.04.2013 - 15:04:

Habe den Farbwechsel gestrickt wie im video, bei mir sieht man aber trotzdem einen kleinen Übergang. Ist das normal oder gibt es noch einen Tipp. Liebe Grüße Melanie

DROPS Design 15.04.2013 kl. 07:42:

Liebe Melanie, einen ganz kleinen Übergang sieht man möglicherweise trotzdem (siehe Text im Video).

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-838