DROPS Extra / 0-817

Blue Mountain by DROPS Design

DROPS jakke i ”Alaska” med mønster og sjalskrage. Str S - XXXL

DROPS design: Modell nr x-384
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Farge nr 37, gråblå:
650-700-750-850-950-1050 g
Farge nr 03, lys grå:
100-100-100-150-150-150 g
Farge nr 55, beigemelert:
50-50-100-100-100-100 g

DROPS SETTP og RUNDP (40 og 80 cm) nr 5 - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP og RUNDP (80 cm) nr 4 - til vrbord.
DROPS TREKNAPP DUFFEL NR 520: 6 stk i alle str.
--------------------------------------------------------

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 25.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
Pinner & Heklenåler Bestill
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 400kr. Les mer.

Det felles til 6 knapphull på høyre stolpe, alle fellinger skjer fra retten. 1 knapphull = strikk 5. og 6. m fra midt foran vrang sammen og lag 1 kast. På neste p strikkes kastet rett.
Fell til knapphull når arb måler:
Str S: 6, 14, 22, 30, 38 og 46 cm
Str M: 6, 15, 23, 31, 39 og 47 cm
Str L: 6, 15, 24, 32, 40 og 48 cm
Str XL: 6, 15, 24, 33, 41 og 49 cm
Str XXL: 6, 15, 24, 33, 42 og 50 cm
Str XXXL: 6, 15, 24, 33, 42 og 51 cm

MØNSTER:
Se diag A-1, diag viser 2 rapporter i bredden. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

FELLETIPS (gjelder halsringningen foran):
Det felles innenfor 1 kantm rille. Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik etter 1 kantm: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik før 1 kantm: 2 rett sm.
--------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg opp 210-226-242-270-286-314 m på rundp 4 med gråblå Alaska. Strikk 1 p vrang fra vrangen. Deretter strikkes neste p slik fra retten: 2 kantm RILLE - se forkl over, * 2 r / 2 vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 4 m og avslutt med 2 r og 2 kantm RILLE. Fortsett vrborden slik til arb måler 6 cm. SAMTIDIG når arb måler 6 cm starter fellingen til KNAPPHULL på høyre stolpe - se forkl over. Etter vrborden byttes det til rundp 5 og neste p strikkes slik fra retten: 2 m rille, 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr (= 14 stolpem), strikk glstrikk til det gjenstår 14 m på p - SAMTIDIG som det felles 49-53-57-61-65-69 m jevnt fordelt (det felles ikke over stolpene), avslutt med 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r og 2 m rille = 161-173-185-209-221-245 m. Sett 1 merketråd 44-47-50-56-59-65 m inn fra hver side (= 73-79-85-97-103-115 m mellom merketrådene på bakstk). La merketrådene følge med oppover. Videre strikkes det glstrikk med 14 stolpem i hver side mot midt foran som før. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 30-31-32-33-34-35 cm strikkes A-1 slik: Strikk 14 stolpem som før med gråblå, strikk A-1 til det gjenstår 15 m, strikk 1.m i A-1 (slik at mønsteret starter og slutter likt på hver side av stolpen) og avslutt med 14 stolpem som før med gråblå.
Når arb måler 47-48-49-50-51-52 cm strikkes neste p slik fra retten: Fell de første 13 m av, sett 1 merke (dette viser hvor man skal starte og strikke opp kragen), strikk p ut p. Snu og fell av de første 13 m av, sett 1 merke (dette viser hvor man skal slutte og strikke opp kragen), strikk ut p = 135-147-159-183-195-219 m. Nå deles arb ved merketrådene i sidene og hver strikkes ferdig for seg.

BAKSTK:
= 73-79-85-97-103-115 m. Fortsett A-1 (når A-1 er strikket 1 gang i høyden strikkes det videre med gråblå til ferdig mål) - SAMTIDIG felles det nå til ermhull på beg av hver p i hver side: 3 m 0-1-2-2-3-4 ganger, 2 m 1-1-1-3-3-4 ganger og 1 m 3-2-1-2-1-1 ganger = 63-65-67-69-71-73 m tilbake på p. Når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm, felles de midterste 17-19-19-21-23-23 m av til hals. Strikk hver skulder ferdig for seg. Videre felles det 1 m på neste p fra halsen = 22-22-23-23-23-24 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

HØYRE FORSTK:
= 31-34-37-43-46-52 m. Fortsett A-1 som på bakstk med 1 kantm rille mot midt foran - SAMTIDIG felles det til ermhull i siden som på bakstk. SAMTIDIG når arb måler 48-49-50-51-52-53 cm, felles det 1 m mot halsen - LES FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 4.p totalt 2-2-3-3-4-4 ganger og deretter på hver 8.p totalt 2-3-2-3-3-3 ganger. Etter alle fellinger er det 22-22-23-23-23-24 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 66-68-70-72-74-76 cm.

VENSTRE FORSTK:
Strikk som høyre, men motsatt.

ERME:
Arb strikkes rundt på settp, gå over til liten rundp ved behov.
Legg opp 48-48-52-52-56-56 m på settp 4 med gråblå. Strikk 1 omg rett, deretter strikkes det vrbord = 2 r / 2 vr. Når arb måler 6 cm byttes det til settp 5. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 9-7-9-7-9-9 m jevnt fordelt = 39-41-43-45-47-47 m. Sett 1 merketråd på beg av omg (= midt under ermet). Videre strikkes det glstrikk. Når arb måler 7 cm økes det 1 m på hver side av merketråden midt under ermet. Gjenta økningen totalt 9-10-11-12-13-15 ganger på hver 4½.-4.-3½.-3.-3.-2½.cm = 57-61-65-69-73-77 m. SAMTIDIG når arb måler 20 cm settes det 1 merke i den midterste m på omg (= midt oppå ermet). Strikk A-1. NB: Den m som er markert med pil i diag skal stemme med m med merket i midt oppå ermet. Når A-1 er strikket 1 gang i høyden fortsettes det med gråblå til ferdig mål. SAMTIDIG når arb måler 47-47-46-46-45-45 cm (kortere mål i større str pga lengre ermtopp) felles det 4-6-6-6-6-6 m midt under ermet. Videre strikkes arb ferdig frem og tilbake på p. SAMTIDIG felles det nå til ermtopp på beg av hver p i hver side: 2 m 0-2-3-3-3-4 ganger og 1 m 3-3-4-4-5-6 ganger. Videre felles det 2 m i hver side til arb måler 54-55-55-56-56-57 cm, deretter felles det 3 m 1 gang i hver side. Fell av de resterende m, arb måler ca 55-56-56-57-57-58 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene og sy i ermene.

SJALSKRAGE:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp 4 med gråblå. Strikk opp fra retten innenfor 1 kantm langs halsen slik: Start midt foran ved merket på høyre forstk, strikk opp til skulderen, deretter langs nakken, og ned langs venstre forstk til merket = ca 90 til 110 m. Strikk 1 p r fra vrangen SAMTIDIG som m-antallet økes til 118-122-126-130-138-146 m. Videre strikkes det vrbord slik (sett fra retten): 2 m rille, * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-* og avslutt med 2 r og 2 m rille. Fortsett slik til kragen måler ca 5 cm. Nå økes det 1 m i hver av de midterste 12 vr-partiene, sett fra retten (= bak i nakken) = 130-134-138-142-150-158 m. Fortsett videre med r over r og vr over vr til kragen måler ca 7 cm. Nå strikkes det videre slik: strikk 1 p som før og sett de første 10 m som ble strikket på 1 tråd, snu arb, strikk ut p og sett de første 10 m som ble strikket på beg av p på 1 ny tråd. Snu arb, strikk ut p og sett de første 10 m som ble strikket på beg av p inn på den første tråden, snu arb, strikk ut p og sett de første 10 m som ble strikket på beg av p inn på den andre tråden. Fortsett slik til det sitter totalt 40 m på tråd i hver side. Deretter settes m fra trådene tilbake på p og det strikkes 1 p som før over alle 130-134-138-142-150-158 m. NB: For å unngå hull i hver overgang der arb ble snudd settes lenken før neste m vridd på venstre p og strikkes sammen med første m på p. Fell deretter av med r over r og vr over vr. Sy kragen pent fast nederst i hver side mot stolpen - sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm. Sy i knappene.

Diagram

= gråblå
= beigemelert

Kommentarer / Spørsmål (16)

Kerstin 30.01.2021 - 20:14:

Hallo, ich benötige dringend Hilfe.....Ich habe den Ärmel gestrickt, habe Ai fast beendet und habe die benötigte Maschenzahl erreicht. Ich habe aber große Bedenken, das der Ärmel viel zu eng ist, wenn ich ihn nach Anleitung stricke. Das vorgegebene Armloch ist viel zu groß für den engen Ärmel. Kann man den Ärmel bei diesem Modell auch direkt anstricken? Wie müsste ich dann abnehmen? Hoffentlich kann mir jemand helfen🙏

DROPS Design 01.02.2021 kl. 09:08:

Liebe Kerstin, sollte Ihre Maschenprobe stimmen, dann sollte die Ärmel auch so passen. -siehe auch Maßen in der Maßskizze. Leider können wir nicht jede Anleitung nach jeder individuellen Anfrage anpassen aber sicher kann Ihnen Ihr DROPS Laden damit helfen - auch telefonisch oder per E-Mail. Viel Spaß beim stricken!

Sawnuy 05.06.2019 - 20:11:

Sehrgeehrte Damen und Herren, Ich habe diese Anleitung schön 3 Jacke gestrickt. 2 Jacke mit Alaska und eine Jacke mit Nepal. Sie sind sehr sehr schön.. Und jetzt stricken ich die 4. Jacke. Aber ich habe wieder vergessen.. Was bedeutet das?: ( , A-1 bis noch 15 M. zu stricken sind, 1. M. in A-1 (damit das Muster vorne überein stimmt), ) Vielen Dank für ihre Hilfe... Mit freundlichen Grüßen Sawnuy

DROPS Design 06.06.2019 kl. 09:50:

Liebe Sawnuy, damit das Muster symetrisch wird, muss man am Ende der Hinreihe der ersten Masche in M.1 noch stricken, dann die 14 Blendemaschen - bein den Rückreihen stricken Sie die erste Masche in M.1 dann lesen Sie M.1 links nach rechts. Viel Spaß beim stricken!

Sawnuy 13.10.2018 - 16:52:

Hallo,kann ich diese Jacke mit Drops Nepal auch stricken? Ich habe schon 2 Jacke mit Alaska gestrickt..Sie sind sehr schön.... und ich möchte nochmal diese Jacke stricken aber mit anderen Drops . Mit freundlichen Grüßen

DROPS Design 15.10.2018 kl. 08:55:

Liebe Sawnuy, DROPS Nepal und Alaska gehören beide der Garngruppe C, so können Sie Nepal auch hier benutzen - Hier lesen Sie mehr über die Wahl der Garne, hier lesen Sie mehr über Garnalternativen - den Garnumrechner können Sie gerne benutzen. Viel Spaß beim stricken!

Grammatico 07.06.2018 - 10:37:

Pourquoi ne pas mettre en Français s'il vous plait. Ce serait déjà plus facile, votre modèle est magnifique et j'aimerais pouvoir le faire.

DROPS Design 07.06.2018 kl. 10:56:

Bonjour Mme Grammatico, tous nos modèles sont disponibles en français, changez simplement la langue en cliquant sur la flèche sous la photo et sélectionnez "français". Bon tricot!

Evelyn 11.04.2018 - 10:55:

Hallo, ich habe eine Frage zum Rückenteil: "GLEICHZEITIG auf beiden Seite für das Armloch abk.: 0-1-2-2-3-4 Mal 3 M., 1-1-1-3-3-4 Mal 2 M. und 3-2-1-2-1-1 Mal 1 M." Verstehe ich es richtig, dass ich für Größe L so vorgehe: 1. und 2. R.: die ersten 3 M und die letzten 3 M abketten. 3. R.: die ersten 2 M und die letzten 2 M abketten. 4. R.: die erste und letzte M abketten. Vielen Dank vorab!

DROPS Design 11.04.2018 kl. 13:42:

Liebe Evelyn, in der Größe L sollen Sie: 3 M 2 x, 2 M x 1 und 1 Mx 1 auf beiden Seiten abketten, dh Reihe 1 bis 4: die ersten 3 M abketten, R 5 + 6: die ersten 2 M abketten und R 7 + 8: die erste Masche abketten = 18 M werden insgesamt abgekettet (= 9 auf beiden Seiten), es waren 85 M - 18 = 67 M bleiben übrig. Viel Spaß beim stricken!

Evelyn 11.04.2018 - 10:54:

Hallo, ich habe eine Frage zum Rückenteil: "GLEICHZEITIG auf beiden Seite für das Armloch abk.: 0-1-2-2-3-4 Mal 3 M., 1-1-1-3-3-4 Mal 2 M. und 3-2-1-2-1-1 Mal 1 M." Verstehe ich es richtig, dass ich für Größe L so vorgehe: 1. und 2. R.: die ersten 3 M und die letzten 3 M abketten. 3. R.: die ersten 2 M und die letzten 2 M abketten. 4. R.: die erste und letzte M abketten. Vielen Dank vorab!

Jenny 24.11.2015 - 14:43:

Hello again, i have finished knitting the cardigan and it fits everywhee apart from the A1 pattern on the arms and body. It is alot tighter in the pattern places. What do you think has gone wrong? I didn't think my tension had changed. Thanks you

DROPS Design 24.11.2015 kl. 15:20:

Dear Jenny, when working stranded pattern, your work may look tighter if the strands were a bit tight from WS - blocking your piece may help - Contact your DROPS store, they will give you tips & advices for individidual finishing. Happy knitting!

Sarah 18.11.2015 - 20:35:

Hi drops, i have reached 20cm on sleeve, i am just curious how to work the pattern and increases? Surely increasing will throw the pattern out?

DROPS Design 19.11.2015 kl. 09:16:

Dear Sarah, the st with the arrow in diagram should be the middle st of the sleeve (mid on top). Count from this st/square in diagram where to start diagram for your size. And work the inc st on mid under sleeve following diagram. Happy knitting!

Jenny 18.11.2015 - 12:43:

Hello again, I am completely confused about how to knit the shawl collar, i've read and re read and still no clue, please help. Thank you.

DROPS Design 18.11.2015 kl. 17:32:

Dear Jenny, pick up sts from RS along neck from marker on right front piece, along neck to marker on left front piece, adjust number of sts and work in rib K2/P2 with 2 sts in garter sts on each side until collar measures 5 cm. Then inc 1 st in each of the middle P2 sections seen from RS (you will have rib K2/P2 on each side and K2/P3 x 12 in the middle of collar. Then work some short rows (leave 10 sts unworked at the end of each row until there are 40 sts unworked each side) then work 1 row over all sts and cast off. Happy knitting!

Jenny 14.11.2015 - 22:18:

Hello, I have reached A1 and I need to know what to do on the WS. Do I just read the pattern as row 1 RS row 2 WS row 3 RS row 4 WS? Or do I just purl the WS like I have from the start? Thank you

DROPS Design 16.11.2015 kl. 09:33:

Dear Jenny, see answer below to read more about diagrams. 1 square in diagram = 1 st x 1 row, you will also work pattern from WS. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-817