DROPS / 137 / 20

Star by DROPS Design

Strikket DROPS firkantet jakke i “Vienna” eller "Melody". Str S-XXXL

DROPS design: Modell o-308
Garngruppe D
---------------------------------------------------------
Størrelse: S/M - L - XL/XXL - XXXL
Passer skuldervidde: 30-32-34-36 cm

Materialer: DROPS VIENNA fra Garnstudio
200-250-300-350 g f.nr 20, lys grå

Eller bruk:
DROPS MELODY fra Garnstudio
150-200-250-250 g f.nr 02, tåke

DROPS SETTP OG RUNDP NR 7 (60 og 80 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 13 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

Se Diag M.1. Diag viser mønsteret sett fra retten.

RILLE (rundt på rundp):
1.omg: Rett.
2.omg: Vrang.
---------------------------------------------------------

BOLEN:
Jakken strikkes rundt fra midt bak.
Legg opp 8 m med Vienna eller Melody og fordel dem på 4 settp nr 7. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det strikkes 2 m r i hver m = 16 m. Sett 4 merketråder i arb med 4 m mellom hver tråd. NB! Første merketråd settes ved begynnelsen av omg! Strikk videre med MØNSTER, det strikkes 1 rapp mønster etter hver merketråd (dvs på hver settp). Når M.1 er strikket 1 gang i høyden fortsettes det med mønster og 8 økninger på hver 2.omg, de økte m strikkes fortløpende inn i M.1. Bytt til rundp etter hvert som det økes i maskeantall. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler ca 19-21-22-23 cm fra sentrum strikkes neste omg slik - avpass slik at dette er en omg som strikkes rett: Strikk til det gjenstår 12-13-14-15 m før 2.merketråd, fell av de neste 18-20-22-24 m (= ermhull). Strikk til det gjenstår 6-7-8-9 m før 3. merketråd, fell av de neste 18-20-22-24 m (= ermhull). På neste omg legges det opp 18-20-22-24 m nye m over hvert ermhull. Fortsett med mønster og økninger som før til arb måler ca 50-55-60-65 cm fra sentrum. Strikk 3 RILLER – se forkl over - (fortsett å øke 8 m på hver 2.omg som før). Fell LØST av med rett.

Diagram

= rett
= 1 kast mellom 2 masker
= 2 rett sammen

ELŻBIETA 05.11.2018 - 13:22:

WITAM PROSZĘ O PODPOWIEDZ DO TEGO KONKRETNEGO WZORU NA CZTERECH DRUTACH JAK Z TEGO WYBRNĄĆ PROSZĘ O INSTRUKCJE VIDEO LUB TEKSTOWO JEŚLI TO MOŻLIWE

Sue Becker 08.09.2018 - 18:59:

I asked a question about increasing in this garment yesterday - it’s ok - I see how it works now. It is 8 inc per round, yes. Thanks.

Sue 07.09.2018 - 17:29:

Hi, I’ve just finished the first M1 repeat and now continuing but I’m confused by it saying make 8 increases. Surely as the pattern grows it’ll be 9, 10, 11 and so on? But it says make 8 inc every other round.

DROPS Design 12.09.2018 kl. 11:57:

Dear Sue, We do see your point. Yes, you do increase in M.1 but there are 8 additional increases to be made in each row so you will form the circle. Do keep in mind to knit up the new increased stitches in the M.1 pattern. Happy Knitting!

Marita Lenkeit 23.11.2015 - 22:14:

Habe M1 fertig und weiß nicht, wo ich die 8 Maschen zunehmen soll. Wenn ich in jeder 2. Runde verteilt 8 Maschen aufnehme, kommt das Muster doch total durcheinander. Danke für Ihre Hilfe Marita Lenkeit

DROPS Design 24.11.2015 kl. 22:46:

Sie nehmen ja in jedem Rapport von M.1 in jeder 2. Rd je 2 M zu, denn Sie machen ja 2 Umschläge mehr, als durch Zusammenstricken von 2 M ausgeglichen wird. Sie stricken M.1 4x in der Rd, d.h. Sie nehmen insgesamt 8 M in der Rd zu. Wenn Sie M.1 zu Ende gestrickt haben, setzen Sie das Muster folgerichtig fort, d.h. Sie stricken 2 M zusammen + 1 Umschlag und am Ende jedes Mustersatzes nehmen Sie wie vorher auch durch die beiden Umschläge, die nicht durch Zusammenstricken ausgelichen werden, 2 M zu.

Patricia Guentner 29.12.2014 - 16:22:

Ich würde sehr gerne Ärmel für die Jacke stricken. Gäbe es eine Anleitung die ich übernehmen könnte? Vielen Dank.

DROPS Design 30.12.2014 kl. 17:20:

Eine Übernahme anderer Ärmel ist nicht ganz einfach, weil sie in die Armausschnitte der Weste passen müssen. Sie könnten sich grob an 134-5 orientieren, müssen aber die M-Zahl & ggf die Zunahmen etwas verringern, da die Maschenprobe nicht genau gleich ist. Außerdem müssten Sie auch bei der Armkugel an der Weste abgleichen, wann sie in den Armausschnitt passt. Ihnen bleibt leider nicht erspart, ein wenig selbst zu tüfteln. ;-) Oder Sie lassen sich ausführlicher in dem Geschäft beraten, in dem Sie die Wolle gekauft haben.

Gwyn 21.11.2014 - 18:22:

Hi! I am a bit confused - if you are starting the M.1 pattern with 16 stitches, 4 on each needle, why does the schematic show the pattern begging row with only 3 stitches? I must be missing something! Thank you!

DROPS Design 22.11.2014 kl. 09:57:

Dear Gwyn, M1 starts with 4 sts, the first st is K1 (shown in a column) then K3 on first round, on next round, work *K1, YO, K2 tog, YO, K1, YO (= 6 sts)* repeat from *-* all the round... Happy knitting!

Michaela 24.09.2014 - 09:54:

Ich habe die Jacke beendet. Nun hat sich herausgestellt, dass die Jacke in den Bereichen, wo die Aufnahmen gestrickt werden, grösser wird. D.h., die Jacke wirkt jetzt nicht mehr rund, sondern 4-eckig... was, wenn man sie anhat, äusserst seltsam aussieht. Weshalb ist es so? Was kann ich dagegen tun? In den letzten 5 Reihen keine Aufnahmen mehr stricken? Oder nur noch 4 statt 8 Aufnahmen? Danke für Ihre Antwort und Hilfe!! Freundliche Grüsse, michaela

DROPS Design 25.09.2014 kl. 00:45:

Liebe Michaela, die Jacke ist ja gewollt viereckig, so ist sie konzipiert (siehe Schnittzeichnung). Daher kann ich Ihnen nun leider auch keinen Tipp zum Ändern geben, denn dann müsste die Jacke ja von Grund auf anders gestrickt werden. Für eine rund geschnittene Jacke müssten Sie sich vielleicht ein Kreisjackenmodell aussuchen.

Else-A. J. Lillefuhr 01.09.2014 - 19:23:

Har aldri stoppet så tidlig noen gang. Pinne nr 2. Jeg har 4 masker på hver pinne. Så skal jeg strikke; kast, 2 rett sammen, 1 rett og til slutt 1 kast. Det blir ikke 4 masker. Hva gjør jeg feil?

DROPS Design 02.09.2014 kl. 16:34:

Hei Else. Du er startet med 4 m per gentagelse af M.1 (Den fjerde maske er paa skemaet "alene" til höyre). I anden pind tager du ud saadan her: 1 r, 1 kast, 2 rett sammen, 1 kast, 1 r, 1 kast. Dvs, 4 masker per gentagelse bliver 6 masker.

Inga-Lill 25.06.2013 - 16:06:

Jag har påbörjat men blev inte klok på indelningen av mönstret. Jag läsyer bland kommentarerna att 1a maskan längst till höger i mönsterrapporten skall räknas in. Jag provar igen för att se hur det tar sig ut. När jag kommer till ökningarna så lägger jag dem i början och slutet på stickan/märkningen för att sen lägga in i mönstret. Jag tror att det kommer att bli rätt ;-) Tröjan/västen är fin

Tara Losch 11.01.2013 - 17:47:

I am at the point where i have completed M.1 pattern once and need to start the increase. I am a little confused where that should go... DO i do the pattern and then increase 8 st after the pattern? Or is the increase withing the pattern? Also if the 8 are after the pattern is there a prefered increase method? Thanks!!

DROPS Design 11.01.2013 kl. 19:06:

Dear Mrs Losch, after M.1, just continue as in M.1, as before, you will just have more sts between first and last st in repeat, but they will be worked as the other one : yo, k2 tog. Inc are included in the pattern. Happy knitting !

Kommentér oppskrift DROPS 137-20