DROPS Baby / 21 / 22

Soft Comfort by DROPS Design

Heklet DROPS teppe med bestemorsruter i “Nepal”

DROPS Design: Modell nr NE-002-by
Garngruppe C
---------------------------------------------------------
Mål: Ca 60 x 72 cm
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
250 g f.nr 0618m, kamel mix
50 g f.nr 4311 grå/lilla
50 g f.nr 0500 lys grå mix
50 g f.nr 0100, natur
50 g f.nr 7139 grågrønn
50 g f.nr 7120 lys grågrønn

DROPS HEKLENÅL NR 5 - eller den nål du må bruke for at 1 rute skal måle ca 12 x 12 cm.
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

mønster/teknik: bestemorrute, type oppskrift: babyteppe,

Hekle 18 ruter i kamel mix, 3 ruter hver i grå/lilla og lys grå mix, og 2 ruter hver i natur, grågrønn, og lys grågrønn = totalt 30 ruter.

BESTEMORSRUTE:
Hekle 6 lm på nål 5 med og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: 3 lm (= 1.st), 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg = 4 st-grupper og 4 lm-buer.
2.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 3 lm, 2 st om lm-bue, 3 lm og 3 st om samme lm-bue (= 1.hjørne), * 1 lm og 3 st om neste lm-bue, 3 lm og 3 st i samme bue (= neste hjørne) *. Gjenta fra *-* totalt 3 ganger, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg = 8 st-grupper og 8 lm-buer.
3.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 3 lm, 2 st om lm-bue, 3 lm og 3 st om samme lm-bue (= 1.hjørne), * 4 st om neste lm-bue, 3 st, 3 lm og 3 st om neste lm-bue (= neste hjørne) *. Gjenta fra *-* totalt 3 ganger, deretter hekles 4 st om neste lm-bue, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg = 12 st-grupper og 4 lm-buer.
4.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 3 lm, 2 st om lm-bue, 3 lm og 3 st om samme lm-bue (= 1.hjørne), * 4 st om neste 2 buer (mellom 2 st-grupper), 3 st, 3 lm og 3 st om neste lm-bue (= neste hjørne) *. Gjenta fra *-* totalt 3 ganger, deretter hekles 4 st om neste 2 buer, avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg = 16 st-grupper og 4 lm-buer. Klipp tråden.

MONTERING:
Rutene sys sammen først på langs og deretter på tvers med kamel mix. Plassér rutene med 5 ruter i bredden og 6 rader i høyden - Se fig.1. Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre vrangen mot vrangen, og sy dem sammen med 1 sting i hver m i den ytterste led.

Diagram

= kamel mix
= grå/lilla
= lys grå mix
= natur
= grågrønn
= lys grågrønn