DROPS Baby / 21 / 27

Wrap With Love by DROPS Design

Heklet babyteppe med bestemorruter i DROPS BabyAlpaca Silk

DROPS Design: Modell nr BS-006-by
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
Mål: Ca 72 x 84 cm
Materialer: DROPS BABYALPACA SILK fra Garnstudio
250 g f.nr 0100, natur
100 g f.nr 4088, lyng
100 g f.nr 3125 lys rosa

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 - eller den nål du må bruke for at 1 rute skal måle ca 12 x 12 cm.
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

DROPS BabyAlpacaSilk: Fargekart / Alternative garn (Garngruppe A)

Stikkord: babytepper, bestemorrute,

Hekle 25 ruter i natur, 9 ruter i lyng, og 8 ruter i lys rosa = totalt 42 ruter.

BESTEMORSRUTE:
Hekle 6 lm på nål 3,5 og sett dem til en ring med 1 kjm i 1.lm.
1.OMG: 3 lm (= 1.st), 2 st om ringen, * 3 lm, 3 st *, gjenta fra *-* totalt 3 ganger og avslutt med 3 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg = 4 st-grupper og 4 lm-buer.
2.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 3 lm, 2 st om lm-bue, 3 lm og 3 st om samme lm-bue (= 1.hjørne), * 1 lm og 3 st om neste lm-bue, 3 lm og 3 st i samme bue (= neste hjørne) *. Gjenta fra *-* totalt 3 ganger, og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg = 8 st-grupper og 8 lm-buer.
3.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 3 lm, 2 st om lm-bue, 3 lm og 3 st om samme lm-bue (= 1.hjørne), * 1 lm og 3 st om neste lm-bue, 1 lm og 3 st, 3 lm og 3 st om neste lm-bue (= neste hjørne) *. Gjenta fra *-* totalt 3 ganger, deretter hekles 1 lm og 3 st om neste lm-bue, avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm fra beg av omg = 12 st-grupper og 12 lm-buer.
4.OMG: Hekle kjm til neste lm-bue, 3 lm, 2 st om lm-bue, 3 lm og 3 st om samme lm-bue (= 1.hjørne), * 1 lm og 3 st om neste 2 lm-buer, 1 lm og 3 st, 3 lm og 3 st om neste lm-bue (= neste hjørne) *. Gjenta fra *-* totalt 3 ganger, deretter hekles 1 lm og 3 st om neste 2 lm-buer, 1 lm, og avslutt med 1 kjm i 3.lm fra beg av omg = 16 st-grupper og 16 lm-buer.
5.-7.OMG: Hekle på samme måte som 4.omg, dvs det hekles 1 lm og 3 st om hver lm-bue mellom hjørnene, hekle 1 lm, 3 st, 3 lm og 3 st om lm-buen i hvert hjørne på hver omg = 28 st-grupper og 28 lm-buer. Klipp tråden.

MONTERING:
Rutene sys sammen først på langs og deretter på tvers med natur. Plassér rutene med 6 ruter i bredden og 7 rader i høyden - Se fig.1. Legg 2 og 2 ruter oppå hverandre vrangen mot vrangen, og sy dem sammen med 1 sting i hver m i den ytterste led.

HEKLET KANT:
Hekle en avsluttende kant rundt hele teppet på nål 3,5 med natur slik:
1.OMG: Hekle 1 fm og 3 lm om hver lm-bue langs kantene. I hvert hjørne av teppet hekles det 1 fm, 3 lm, 1 fm og 3 lm om samme lm-bue.
2.OMG: Hekle 1 fm, 3 st, 1 fm om hver lm-bue rundt hele teppet.

= lys rosa