DROPS Extra / 0-785

DROPS Extra 0-785 by DROPS Design

Strikket DROPS julekule i 2 tråder “Alpaca”

DROPS Design: Modell nr Z-592
Garngruppe A
---------------------------------------------------------
Mål:
Høyde: ca 8-9 cm
Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 g f.nr 3620, rød
50 g f.nr 0100, natur eco

Vatt eller lignende til fyll

Ett rødt nøste holder til 3 julekuler.

DROPS SETTP NR 3 - eller det p.nr du må bruke for å få 26 m x 34 p glattstrikk på 10 x 10 cm.

DROPS HEKLENÅL NR 3 - til hempe.
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dekorasjon, jul, nordisk,

Se diag M.1. Hele mønstret strikkes i glattstrikk rundt på settp.
ØKETIPS:
Arbeidets høyre side: Løft opp tråden mellom 2 masker med venstre pinne i den forreste delen av trådbuen og strikk 1 maske i den bakerste maskebuen av denne nye masken.
Arbeidets venstre side: Løft opp tråden mellom 2 masker med venstre pinne i den bakerste del av trådbuen og strikk 1 maske i den forreste maskebuen av denne nye masken.
FELLETIPS:
Det felles 1 m på hver side av 3 m natur/rød/natur.
Det felles slik før disse 3 m: strikk til 1 m før de 3 m og strikk 2 m rett sammen med natur.
Det felles slik etter disse 3 m: strikk 2 av de 3 m, ta 1 m (natur) løst av p, strikk 1 m med natur, løft den løse m over.
---------------------------------------------------------

KULE:
Kulen strikkes i glattstrikk rundt på settp fra bunnen og opp. Legg opp 6 m på settp 3 med 2 tråder rød Alpaca, 2 m på hver p. Strikk 1 omg. På neste omg økes det ved å strikke 2 m i hver m = 12 m. Deretter strikkes det mønster etter M.1. Det økes med rød på hver side av 3 m natur/rød/natur - se ØKETIPS over. Det felles på hver side av de samme 3 m, se FELLETIPS over. Etter M.1 gjenstår 12 m. Fyll kulen med vatt. Strikk 1 omg med rød. Klipp trådene, la trådendene være ca 50 cm - dette skal brukes til hempen. Snurp alle m sammen.

HEMPE:
Bruk nål 3 og hekle en lm-rad som måler ca 16 cm. Hekle 1 kjm tvers over toppen gjennom begge lag. Klipp og fest trådene.

Diagram

= rød
= natur eco