DROPS Extra / 0-856

Advent Rose by DROPS Design

Strikket DROPS julkule i “Karisma”

DROPS Design: Modell nr u-658
Garngruppe B
---------------------------------------------------------
Mål:
Høyde: ca 8-9 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
50 g f.nr 18, rød
50 g f.nr 01, naturhvit

Vatt eller lignende til fyll. Ett rødt nøste holder til 4 julekuler.

DROPS SETTP NR 2,5 - eller den p du må bruke for å få 26 m x 34 p glattstrikk på 10 x 10 cm.

DROPS HEKLENÅL NR 3 - til hempe.
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: dekorasjon, jul, nordisk,
15.50 NOK

Se diag A-1. Hele mønstret strikkes i glattstrikk rundt på settp.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage et kast - strikk kastet vridd rett på neste p, dvs strikk i bakre del av m i stedet for fremre for å unngå hull.
Øk 1 m på hver side av m med merketråd (naturhvit) slik: Strikk første m i A-1, lag et kast med rød, strikk til 1 m før m med merket, lag et kast med rød strikk de neste 2 m (=1 rød og 1 naturhvit m).

FELLETIPS:
Det felles 1 m på hver side av m med merketråd (naturhvit) slik: Strikk til 2 m før denne m, strikk neste 2 m sammen med rød, strikk 1 m (med merketråd), ta 1 m løst av p, strikk neste m med rød, løft den løse m over.
---------------------------------------------------------

KULE:
Kulen strikkes i glattstrikk rundt på settp fra bunnen og opp. Legg opp 6 m med rød Karisma på 3 stk settp 2,5 (= 2 m på hver settp). Strikk 1 omg. På neste omg økes det ved å strikke 2 m i hver m (= 4 m på hver settp). Deretter strikkes det A-1 - når 1.omg i A-1 er strikket settes 1 merketråd i den siste m på hver settp (naturhvit), la merketrådene følge med oppover - SAMTIDIG økes det 1 m med rød på hver side av m med merketråd - Les ØKETIPS over. Deretter felles 1 m med rød på hver side av m med merketråd - Les FELLETIPS over. Når A-1 er strikket ferdig (= 4 m igjen på hver settp), fyll kulen med vatt. Avslutt med 1 omg med rød. Klipp tråden, la tråd enden være ca 50 cm - dette skal brukes til hempen. Trekk trådenden gjennom alle m, snurp sammen.

HEMPE:
Hekle en lm-rad som måler ca 16 cm på nål 3, avslutt med 1 kjm i 1.lm som ble heklet. Klipp og fest tråden.