DROPS / 132 / 7

Silver Star by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker med mønster i ”Karisma”

DROPS Design: Modell nr U-634
Garngruppe B
---------------------------------------------------------
100-100-100 g f.nr 64, grålilla
100-100-100 g f.nr 01, natur

DROPS SETTP NR 3,5 - eller den p du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 - til vrbord
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), type oppskrift: sokker,

Diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

HÆLFELLING:
Strikkes i M.2:
1.p (= retten): Strikk M.2 til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 9-11-11 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 60-60-70 m på settp 3 med grålilla. Strikk 2 cm vrbord: 1 rett/1 vrang. Bytt til settp 3,5 og strikk 1 omg glattstrikk med grålilla samtidig som det felles 4-0-10 m jevnt fordelt = 56-60-60 m. Strikk neste omg slik: 51-51-51 m av M.1 (oppå foten), de resterende 5-9-9 m strikkes i M.2 (= midt bak).
Strikk M.1 totalt 3 ganger i høyden, deretter settes de 35 m midt oppå foten på en tråd = 21-25-25 m til hæl.
Strikk M.2 frem og tilbake over disse m i hælen i 5-5½-6 cm, sett en merketråd på siste p, deretter felles det til hæl – se forkl over. Etter hælfellingen strikkes det opp 12-14-14 m på hver side av hælen og de 35 m fra tråden settes tilbake på p = 68-74-74 m.
De 35 m oppå foten fortsetter etter M.1, og maskene under foten strikkes i M.2, SAMTIDIG felles det på hver side av maskene oppå foten innenfor ytterste m av M.2 slik:
Strikk 1 maske av M.2 (denne m skal ikke være med i fellingen men forbli samme farge over hele fellingen) - Strikk de 2 neste m rett sammen, strikk M.2 til det gjenstår 3 m - strikk de 2 nestsiste m i M.2 vridd rett sammen (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for i fremre) og strikk den siste m i M.2 (- denne m skal ikke være med i fellingen men forbli i samme farge over hele fellingen).
Gjenta på hver 2.p totalt 5 ganger = 58-64-64 m.
Fortsett med mønster M.1 og M.2.
Strikk videre til arb måler 17-18-21 cm fra merket på hælen (avpass etter M.1 en hel eller en halv rapport - det gjenstår nå ca 5-6-6 cm).
Nå strikkes M.2 over alle m SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av midtmasken i hver side: fell slik før midtmasken: 2 siste m rett sammen og fell slik etter midtmasken: Ta første m løst av, 1 rett, løft den løse m over – Gjenta fellingen på hver omg totalt 9-10-10 ganger = 22-24-24 m tilbake. Strikk maskene sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m.

Diagram

= grålilla