DROPS / 132 / 7

Silver Star by DROPS Design

Strikkede DROPS sokker med mønster i ”Karisma”

Stikkord: grafisk, nordisk, sokker,

DROPS Design: Modell nr U-634
Garngruppe B
---------------------------------------------------------
100-100-100 g f.nr 64, grålilla
100-100-100 g f.nr 01, natur

DROPS SETTP NR 3,5 - eller den p du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3 - til vrbord
---------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 96kr. Les mer.
MØNSTER:
Diag M.1 og M.2. Diag viser mønsteret sett fra retten. Hele mønsteret strikkes i glstrikk.

HÆLFELLING:
Strikkes i M.2:
1.p (= retten): Strikk M.2 til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-8-8 m, ta neste m løs av, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-7-7 m, ta neste m løs av p, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løs av til det gjenstår 9-11-11 m på p.
--------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp. Legg opp 60-60-70 m på settp 3 med grålilla. Strikk 2 cm vrbord: 1 rett/1 vrang. Bytt til settp 3,5 og strikk 1 omg glattstrikk med grålilla samtidig som det felles 4-0-10 m jevnt fordelt = 56-60-60 m. Strikk neste omg slik: 51-51-51 m av M.1 (oppå foten), de resterende 5-9-9 m strikkes i M.2 (= midt bak).
Strikk M.1 totalt 3 ganger i høyden, deretter settes de 35 m midt oppå foten på en tråd = 21-25-25 m til hæl.
Strikk M.2 frem og tilbake over disse m i hælen i 5-5½-6 cm, sett en merketråd på siste p, deretter felles det til hæl – se forkl over. Etter hælfellingen strikkes det opp 12-14-14 m på hver side av hælen og de 35 m fra tråden settes tilbake på p = 68-74-74 m.
De 35 m oppå foten fortsetter etter M.1, og maskene under foten strikkes i M.2, SAMTIDIG felles det på hver side av maskene oppå foten innenfor ytterste m av M.2 slik:
Strikk 1 maske av M.2 (denne m skal ikke være med i fellingen men forbli samme farge over hele fellingen) - Strikk de 2 neste m rett sammen, strikk M.2 til det gjenstår 3 m - strikk de 2 nestsiste m i M.2 vridd rett sammen (dvs at det strikkes i bakre del av m isteden for i fremre) og strikk den siste m i M.2 (- denne m skal ikke være med i fellingen men forbli i samme farge over hele fellingen).
Gjenta på hver 2.p totalt 5 ganger = 58-64-64 m.
Fortsett med mønster M.1 og M.2.
Strikk videre til arb måler 17-18-21 cm fra merket på hælen (avpass etter M.1 en hel eller en halv rapport - det gjenstår nå ca 5-6-6 cm).
Nå strikkes M.2 over alle m SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av midtmasken i hver side: fell slik før midtmasken: 2 siste m rett sammen og fell slik etter midtmasken: Ta første m løst av, 1 rett, løft den løse m over – Gjenta fellingen på hver omg totalt 9-10-10 ganger = 22-24-24 m tilbake. Strikk maskene sammen 2 og 2, klipp tråden og trekk den gjennom de resterende m.

Diagram

= grålilla

Tove 12.09.2018 - 16:21:

Hur minskar jag vid tårna för att få det snyggt? Efter/före kantmaska är det två olika färger som skall stickas ihop till en maska. Vilken färg bör jag använda för att få bästa resultatet?

DROPS Design 19.09.2018 kl. 14:03:

Hej Tove, sticka ihop med den färgen som stämmer med mönstret, lycka till :)

Katrine 05.05.2018 - 23:22:

Det må være feil i oppskriften. Når man har strikket M1 de antall ganger dere sier, vil det være 10 masker igjen til M2, ikke 9. Hva skal man gjøre?

DROPS Design 07.05.2018 kl. 13:59:

Hei Kathrine. Etter vrangborden felles det 4-0-10 m jevnt fordelt = 56-60-60 m. Videre står det at du skal strikke M.1 over de neste 51 m – 5 hele rapporter, pluss den første masken en ekstra gang (så arbeidet blir likt i begge sider). Da sitter du igjen med 5-9-9 masker. God fornøyelse

Renata 08.05.2015 - 17:26:

Klar! Ist ja einfach! Wie dumm von mir, daran habe ich nicht gedacht! Haben Sie vielen Dank für Ihre schnelle, ausführliche und hilfreiche Antwort. Ich wünsche Ihnen ein schönes Wochenende!

Renata 08.05.2015 - 07:29:

Guten Morgen. Ich habe bis und mit Ferse gestrickt. Die 6te Runde von M1ist eine grau-lila Runde über M1 nicht aber über M2 das ja im Streifenmuster weiterläuft. Wie stricken Sie das? Nehmen Sie mehrere WollKneuel? Vielen Dank für Ihre Antwort und wünsche Ihnen einen schönen Tag.

DROPS Design 08.05.2015 kl. 11:50:

Ich würde den naturfarbenen Faden einfach über den ganzen grau-lila Teil von M.1 mitlaufen lassen und ihn nach ca. jeder 5. M mit dem graulilafarbenen Faden verkreuzen, damit er befestigt wird und hinten nicht lose herumhängt. Auf diese Weise kommen Sie dann bei M.2 mit dem hellen Faden immer wieder an der richtigen Stelle an, und einen Mitlauffaden haben Sie ja im restlichen Muster von M1. sowieso.

Renata 05.05.2015 - 09:13:

Ja wirklich, "Liebe auf den ersten Blick"! Tolle Socken! Werde ich nachstricken, wie schon so viele von Ihnen! Gute Ideen, schöne Garne und Design! Ich sende Ihnen ein herzliches Dankeschön.

Estelle Samuel 04.12.2014 - 02:55:

Bas 132-7 Comment on peut appliquer le diagramme 2 (10 mailles) sur 51 mailles. La dernière maille est-elle tricotée comme la première du diagramme?

DROPS Design 04.12.2014 kl. 11:09:

Bonjour Mme Samuel, c'est tout à fait exact, vous répétez 5 fois les 10 m de M1 puis tricotez la 1ère m de M1. Bon tricot!

E-m 16.10.2014 - 22:20:

När M1 varv 1 och 6 stickas är de helt lila, utom de på M2 där ska man växla färg. Finns det något bra sätt att slippa släpa med det vita hela varvet runt? Samma sak när foten ska stickas.

DROPS Design 23.10.2014 kl. 11:18:

Hej, Kan du inte bara lämna den vita tills du kommer till nästa varv och då ta med den igen. Lycka till!

Jorien 14.11.2013 - 17:03:

Ik ben deze sok aan het breien in maat 38/40 en ben nu bij de teen aangekomen. Er staat dat je voor de teen 10x in elke naald moet minderen. Dan zou de teen dus na 10 naalden (is dus 3 centimeter) klaar zijn. Maar dan komt het totaal van de voetlengte op 18+3=21 cm ipv 18+6=24 cm. Moet het minderen misschien 10x "om de naald" ipv "elke naald"? Dan zou het precies uitkomen op 6 cm!

Mira 28.01.2013 - 08:23:

Hallo, direkt am Anfang der Silver Star Socke soll ich mit 51 Maschen das muster M1 stricken, das aber nur 10 Maschen umfasst...was mache ich denn mit der einen Masche, dir über bleibt?

DROPS Design 29.01.2013 kl. 08:19:

Liebe Mira, die 51. Masche ist wieder die erste Masche vom Mustersatz. Diese 1. Masche ist nötig, damit das Muster symmetrisch wird (auf der anderen Seite auch mit dem Streifen endet).

DROPS Deutsch 06.01.2012 - 11:21:

Das stimmt. Ich haben das gleich geändert.Vielen Dank für den Tipp.

Kommentér oppskrift DROPS 132-7