DROPS / 124 / 12

Zebra Sock by DROPS Design

DROPS tovede tøfler med stripemønster i ”Eskimo”.

DROPS design: Modell nr EE-315
--------------------------------------------------------
Passer skostr: 35/37 - 38/39 - 40/42 - 42/44
Fotens lengde etter toving:
ca 22 - 24 - 26 - 28 cm
Sokkens høyde etter toving:
ca 15 cm i alle str
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
150 gr i alle str f.nr 01, natur
150 gr i alle str f.nr 47m, lysbeige mix

DROPS PINNE NR 9 - eller den p du må ha for å få 10 m x 14 p glstrikk på 10 x 10 cm før toving (ca 13 m x 26 p glstrikk på 10 x 10 cm etter toving).

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), 44-46 (30cm), tips & hjelp: tovet, type oppskrift: tøfler,

ANKELFORHØYNING:
Fra retten: * Strikk 6-6-7-7 m, snu og strikk 6-6-7-7 m tilbake - les strikketips! Strikk 10-10-12-12 m, snu og strikk 10-10-12-12 m tilbake. Strikk 6-6-7-7 m, snu og strikk 6-6-7-7 m tilbake. * Strikk 1 p over alle m, gjenta fra *-* i motsatt side, med start fra vrangen. Strikk deretter 1 p tilbake fra vrangen over alle m.

STRIKKETIPS:
For hver gang man har snudd midt på p taes 1.m løs av. Stram tråden og strikk videre som før. Det vil bli et hull i arb, men dette jevner seg ut etter toving.
--------------------------------------------------------

TØFFEL:
Tøffelen strikkes fram og tilbake i glattstrikk. Det startes øverst på foten og avsluttes med tåen. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Legg opp 38-42-44-44 m på p 9 med lysbeige mix. Strikk glstrikk slik (1.p = fra retten): 2 r sm, 34-38-40-40 m glattstrikk, 2 r sm = 36-40-42-42 m. 2.p strikkes slik (= fra vrangen): 2 vr sm, 32-36-38-38 m glattstrikk, 2 vr sm = 34-38-40-40 m. 3.p strikkes slik (= fra retten): Strikk ANKELFORHØYNING over de ytterste m i hver side - se forkl over!
Bytt til natur og strikk 4 p over alle m, SAMTIDIG på 1.p av stripen felles det 4-4-4-2 m jevnt fordelt = 30-34-36-38 m. Bytt til lysbeige mix og strikk 2 p over alle m.
NÅ ØKES DET TIL HÆL SLIK:
Fra retten (fortsett med lysbeige mix): * Strikk 10-10-11-12 m, snu og strikk 9-9-10-11 m tilbake, strikk 2 m i siste m på p. Strikk 6-6-7-7 m, snu og strikk 5-5-6-6 m tilbake, strikk 2 m i siste m på p. Strikk 1 p over alle m *. Gjenta fra *-* i motsatt side, med start fra vrangen. Bytt farge til natur og gjenta fra *-* 1 gang i hver side. Bytt farge til lysbeige mix og gjenta fra *-* 1 gang i hver side = 42-46-48-50 m.
NÅ FELLES DET TIL HÆL SLIK:
Bytt farge til natur og strikk neste p slik:
* Strikk 10-10-11-12 m, snu og strikk 8-8-9-10 m tilbake, strikk de 2 siste m sammen. Strikk 6-6-7-7 m, snu og strikk 4-4-5-5 m tilbake, strikk de 2 siste m sammen. Strikk 1 p over alle m *. Gjenta fra *-* i motsatt side, med start fra vrangen. Bytt farge til lysbeige mix og gjenta fra *-* 1 gang i hver side. Bytt farge til natur og gjenta fra *-* 1 gang i hver side = 30-34-36-38 m.
NÅ STRIKKES FOTEN SLIK:
Sett 1 merketråd i den ytterste m i den ene siden, arb måles videre herfra. Bytt til lysbeige mix og fortsett med striper i 4 p av hver farge, SAMTIDIG som det felles fra retten oppå foten slik: Strikk 8-8-9-10 m, strikk de neste 2 m rett sammen, strikk til det gjenstår 10-10-11-12 m, strikk de neste 2 m rett sammen, strikk ut p, gjenta fellingen på hver p fra retten totalt 3-3-4-4 ganger = 24-28-28-30 m. Deretter fortsettes stripemønsteret uten fellinger til arb måler ca 18-21-25-29 cm, målt fra merketråden (avslutt etter en hel stripe). Bytt farge til tåen – det strikkes med denne farge til ferdig mål.
FELL TIL TÅ SLIK:
Fell 3-4-4-4 m jevnt fordelt på neste p fra retten. Gjenta fellingen på hver p fra retten totalt 4-4-4-4 ganger = 12-12-12-14 m på p. På neste p fra retten strikkes alle m sammen 2 og 2 = 6-6-6-7 m. Trekk tråden gjennom de resterende m, snurp sm og fest godt. Sy sammen midt under foten og opp til oppleggskanten, kant i kant (i ytterste m-ledd), slik at det ikke blir en tykk søm.

TOVING:
Legg tøflene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask formes tøffelen til riktig mål mens den ennå er våt. Senere vaskes tøffelen som et vanlig ullplagg.