DROPS / 123 / 10

DROPS 123-10 by DROPS Design

Strikket DROPS vest i ”Nepal” med fletter. Str S til XXXL.

Stikkord: flette, v-hals, vester,

DROPS design: Modell nr NE-005
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
Farge nr 3112, støvrosa.
350-400-450-500-550-600 gr.

DROPS PINNE nr 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS PINNE nr 4 – til riller.
DROPS PERLEMORKNAPP nr 522: 5 stk.

DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 16.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 112kr. Les mer.
Se diag M.1, M.2 og M.3 - mønsteret i diag vises fra retten (1.p = vrangen).
FELLETIPS (gjelder ermhull og hals):
Det felles fra retten på innsiden av 3 m riller mot ermhull og 5 m riller mot halsen.
Fell slik ETTER 3/5 m: Ta 1 m løs av som den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over. Fell slik FØR 3/5 m: 2 r sm.
KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe.
1 knapphull = strikk tredje og fjerde m fra midt foran r sm og lag 1 kast.
Fell til knapphull når arb måler:
STR S: 3, 10, 16, 22 og 28 cm.
STR M: 3, 10, 16, 23 og 29 cm.
STR L: 3, 10, 17, 23 og 30 cm.
STR XL: 4, 11, 18, 24 og 31 cm.
STR XXL: 4, 11, 18, 25 og 32 cm.
STR XXXL: 4, 11, 19, 26 og 33 cm.
--------------------------------------------------------

BAKSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på pinne.
Legg opp 76-84-92-100-108-116 m (inkl 1 kantm i hver side) på p 4 med Nepal. Strikk 3 p rett. Neste p strikkes slik (fra retten): 1 kantm i rille, 14-17-20-23-26-29 r, * strikk 2 m i hver av de 2 neste m og strikk disse 4 m r, 1 r, strikk 2 m i hver av de 2 neste m og strikk disse 4 m r *, 36-38-40-42-44-46 r, gjenta fra *-*, 14-17-20-23-26-29 r og 1 kantm i rille = 84-92-100-108-116-124 m. Bytt til p 5, neste p strikkes slik fra vrangen: 1 kantm i rille, 5-8-11-14-17-20 vr, 3 r, M.1 (= 21 m), 3 r, 18-20-22-24-26-28 vr, 3 r, M.1 (= 21 m), 3 r, 5-8-11-14-17-20 vr og 1 kantm i rille. Fortsett med M.1 to ganger i høyden, de resterende m fortsettes med r over r og vr over vr. Etter 2 ganger M.1 strikkes M.2 med fellinger og økninger som vist i diag (de øvrige m som før). På det minste er det 68-76-84-92-100-108 m på p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når M.2 er ferdig er det 84-92-100-108-116-124 m på p. Forsett med M.3 over M.2 til ferdig mål (de øvrige m som før). SAMTIDIG når arb måler 37-38-39-40-41-42 cm strikkes det 2 riller over de ytterst 7-8-9-10-11-12 m i hver side (inkl kantm), deretter felles de første 4-5-6-7-8-9 m på de neste 2 p av til ermhull. Videre felles det til ermhull – SE FELLETIPS – 1 m 2-4-6-8-10-12 ganger = 72-74-76-78-80-82 m på p. Fortsett mønsteret som før med 3 m riller i hver side mot ermhullet. Når arb måler 55-57-59-61-63-65 cm strikkes det 2 riller over de midterste 24-26-28-30-32-34 m (de resterende m strikkes som før), deretter felles de midterste 14-16-18-20-22-24 m av til hals og hver skulder (= 29 m) strikkes ferdig for seg. Fortsett med 5 m riller mot halsen. Når arb måler ca 58-60-62-64-66-68 cm felles 4 m jevnt fordelt over M.3 = 25 m tilbake på p. På neste p felles de resterende m av med r over r og vr over vr.

VENSTRE FORSTK:
Legg opp 43-47-51-55-59-63 m (inkl 1 kantm i siden og 5 stolpem mot midt foran) på p 4 med Nepal. Strikk 3 p rett. Neste p strikkes slik (fra retten med start fra siden): 1 kantm i rille, 14-17-20-23-26-29 r, strikk 2 m i hver av de 2 neste m og strikk disse 4 m r, 1 r, strikk 2 m i hver av de 2 neste m og strikk disse 4 m r *, 18-19-20-21-22-23 r og 5 stolpem i riller = 47-51-55-59-63-67 m. Bytt til p 5, neste p strikkes slik fra vrangen: 5 stolpem i riller, 9-10-11-12-13-14 vrang, 3 r, M.1 (= 21 m), 3 r, 5-8-11-14-17-20 vr og 1 kantm i rille. Fortsett med M.1 to ganger i høyden, de resterende m fortsettes med r over r og vr over vr. Deretter strikkes M.2 over M.1 (de resterende m som før). På det minste er det 39-43-47-51-55-59 m på p. Når M.2 er ferdig er det 47-51-55-59-63-67 m på p, fortsett med M.3 over M.2 til ferdig mål (de øvrige m som før). SAMTIDIG når arb måler 30-31-32-33-34-35 cm strikkes det 2 p frem og tilbake over kun de 5 rillem på stolpen (dette gjøres for at halsringningen skal legge seg penere). Fortsett deretter videre over alle m som tidligere – SAMTIDIG på neste p fra retten felles det 1 m mot halsen – SE FELLETIPS, gjenta fellingen på hver 2.p totalt 7-8-9-10-11-12 ganger og deretter på hver 4.p 5 ganger i alle str. SAMTIDIG når arb måler 37-38-39-40-41-42 cm strikkes det 2 riller over de ytterste 7-8-9-10-11-12 m mot siden, de resterende m strikkes som før. På neste p felles de ytterste 4-5-6-7-8-9 m av til ermhull. Videre felles det til ermhull som på bakstk. Når alle fellinger til ermhull og hals er ferdig er det 29 m på. Fortsett mønsteret med 3 m riller mot ermhullet og 5 m riller mot halsen. Når arb måler ca 58-60-62-64-66-68 cm felles 4 m jevnt fordelt over M.3 = 25 m tilbake på p. På neste p felles det av med r over r og vr over vr.

HØYRE FORSTK:
Strikk som venstre men motsatt. I tillegg felles det til KNAPPHULL på stolpen – se forkl over.

MONTERING:
Sy sidesømmene innenfor 1 kantm og sy skuldersømmene. Sy i knappene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 02.08.2010
Venstre forst:... Bytt til p 5, neste p strikkes slik fra vrangen

= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, strikk de 2 r fra hj.p r sm
= sett 2 m på hj.p foran arb, strikk 2 r sm, 2 r fra hj.p
= Sett 1 m på hj.p bak arb, 2 r, strikk 2 r i m på hj.p
= sett 2 m på hj.p foran arb, strikk 2 r i neste m og 2 r fra hj.p

Herta Emilie 06.02.2019 - 00:12:

FERTIG, habe 2 Tage dafür gebraucht. Danke für diese supertolle Anleitung

Annett 01.04.2018 - 13:34:

Die Beschreibung für den Ärmelausschnitt ist etwas zu kompliziert. Habt ihr eine bildhafte Beschreibung oder ein Video dazu?

Annett 01.04.2018 - 13:34:

Die Beschreibung für den Ärmelausschnitt ist etwas zu kompliziert. Habt ihr eine bildhafte Beschreibung oder ein Video dazu?

Mirja 21.02.2017 - 14:17:

Super Weste und schön warm. Ich habe die Weste in "Marine" gestrickt. Sitzt toll und passt praktisch überall zu. Bin begeistert und werde sie auch noch in anderen Farbe stricken. Liebe Grüße Mirja

Anjum Javaid 28.11.2015 - 14:51:

Easy to knit till first completion of pattern rows m1 m2 m3 but unable to understand further please try make it clear

DROPS Design 30.11.2015 kl. 11:20:

Dear Mrs Javaid, when piece measures 37-42 cm (see size), you will prepare armholes working 4 rows garter st over the 7-12 sts on each side, then bind off 4-9 sts on each side and dec on each side to shape armholes - while continue working in pattern as stated. Happy knitting!

Claus 12.12.2014 - 16:00:

In der Anleitung bricht der Text zur Fertigstellung ab: Die Seitennaht zusammennähen. Die Schultern ......? Wie geht es mit dem Halsausschnitt weiter?

DROPS Design 14.12.2014 kl. 10:23:

Die Anleitung wurde gerade ergänzt. Der Halsausschnitt ist fertig, so, wie er ist, es fehlte eigentlich nur noch, dass die Schultern zusammengenäht und die Knöpfe angenäht werden müssen. Viel Spaß beim Tragen!

VIRGINIA MALDONADO 20.07.2014 - 22:21:

EL DIAGRAMA M.2 LA EXPLICACION DEL SIMBOLO TINE UN ERROR. YO LO SOLUCIONE. PERO PIENSO QUE ES MEJOR QUE LO REVISEN GRACIAS POR LA ATENCION

DROPS Design 25.07.2014 kl. 22:26:

Hola Virginia. ¿Podrías concretar, por favor, dónde ves tu el fallo en el diagrama? Gracias.

Ilaisa 07.01.2014 - 15:02:

Sehr schöne Weste! Hab sie für meine Oma gemacht. War in einer Woche fertig. Die Wolle lässt sich wirklich toll verarbeiten!

Martine 14.10.2013 - 19:50:

Ik had graag dit vestje voor mijn schoonzus gemaakt , maar ze heeft graag twee zakken. Is dit mogelijk ? Is het mogelijk mij een aanpassing van het model met twee zakken toe te sturen . Alvast bedankt

DROPS Design 15.10.2013 kl. 13:31:

Hoi Martine. Dat klinkt hartstikke leuk! Maar we kunnen helaas niet helpen met individuele aanpassingen op de gratis patronen. Je kan eventueel een patroon hier vinden met zakken en dat aanpassen in dit patroon. Succes en veel plezier.

DROPS Deutsch 19.09.2011 - 09:25:

Die Anleitung ist jetzt angepasst. Vielen Dank für den Tipp.

Kommentér oppskrift DROPS 123-10